Jak poradzić sobie na kempingu, lub obozując poza nim - skorzystaj z naszego poradnika! Planowanie, zabezpieczenie, przezorność i dobra zabawa! Wszystkie te atrybuty gwarantują caravaning w dobrym stylu, a przede wszystkim bezpieczny i przyjemny. Zima potrafi być wymagająca, ale pamiętając o kilku zasadach łatwo sobie z nią poradzisz!
1. Jeśli wypożyczasz kampera, bądź pewien że dany model spełnia wymagania turystyki zimowej. Najlepiej jeśli posiada dobrze izolowaną podłogę, podgrzewane zbiorniki płynów użytkowych, w tym szarej wody, oraz specjalne osłony na okna, ponieważ tymi drogami ciepło z wnętrza ucieka najszybciej.
2. Utrzymuj wewnątrz części socjalnej dodatnią temperaturę, przynajmniej na poziomie 10 stopni C; ogrzewanie powinno pracować cały czas, aby zapobiec zamarzaniu wody i skrócić czas dogrzania do wyższej temperatury po naszym powrocie z wycieczki.
3. Zadbaj o zatankowanie butli gazowych odpowiednią ilością właściwego paliwa; nieprzyjemną sytuacją jest wyczerpanie gazu i brak rezerwy – zwłaszcza w nocy, oraz jego niekontrolowane spalanie. Przed tym zabezpieczy cię stosowanie w temperaturach poniżej zera czystego propanu, który tym różni się od mieszanki propan-butan, że nie ma trudności z wypaleniem całej zawartości butli.
4. Przemyśl zakup systemu Truma Duo Control, który automatycznie przełączy pobór gazu z pustej butli na pełną, zwiększając nasza wygodę. To usprawnienie systemu kosztuje około 1,5k złotych.
5. Przed ubytkiem ciepła zabezpieczają specjalne maty termiczne, które zakłada się na szyby od zewnątrz. Można zakupić ten produkt dedykowany w zasadzie do każdego typu pojazdu. Wskazane zwłaszcza w pojazdach z szybami o dużej powierzchni.6. Niektóre modele kamperów i przyczep doczekały się specjalnych „kożuchów” termicznych na całą powierzchnię; te gadżety jak dodatkowy tropik - chronią budę przed utratą ciepła, gwarantując dostęp do wnętrza przez specjalny, rozpinany właz.
7. Koniecznością na warunki śniegowe są opony zimowe, a także łańcuchy. Warto je mieć nie tylko jadąc w okolice górskie, ale również jako zabezpieczenie, gdy trudno „wygramolić się” z zasypanego śniegiem kempingu.
8. Posiadanie łopaty śniegowej lub zwykłej jest dobrym pomysłem. Nie tylko do odśnieżania, ale także do podsypania piasku pod buksujące na lodzie koła.
9. Przyda się przenośny zbiornik zewnętrzny na wodę szarą, który ustawiony pod spustem ściekowym zabezpieczy dodatkowo zbiornik i jego odpływ przed zamarznięciem, a nas przed kłopotami. W tym rozwiązaniu brudna woda będzie ściekała do zbiornika na bieżąco.
10. Jeśli nie masz zimowego przedsionka, spróbuj go wypożyczyć. To ważny element na zimowym wyjeździe, ponieważ ogranicza ubytki cieplne i zabezpiecza przed dostępem śniegu przez drzwi do wnętrza. Możesz tam także w przyjemnych, rześkich warunkach wypić poranną kawę, lub przechować część sprzętu.
11. Duże różnice temperatur sprzyjają odkładaniu się wilgoci wewnątrz pojazdu. W jej odprowadzeniu nie pomaga również nasza zawilgocona narciarska odzież. Warto częściej niż zwykle wietrzyć wnętrze generując szybki, skuteczny przeciąg poprzez otwieranie okien i drzwi jednocześnie.
12. Odśnieżaj okolice wejścia do pojazdu. Mniej śniegu w pobliżu przyczepy lub kampera, to krótsze otrzepywanie butów, a więc mniejsze ryzyko pośniegowego błota wewnątrz.13. Nie opieraj nart o kampera lub przyczepę. Bujnięcie pojazdem z pewnością spowoduje upadek sprzętu, i skończy się pozostawieniem brzydko wyglądających rys na powierzchni zabudowy. Lepiej korzystać z dedykowanych stojaków, lub za dnia trzymać sprzęt wewnątrz przedsionka.
14. Sprawdź obłożenie kempingów lub miejsc w których chcesz się zatrzymać, aby uniknąć niespodzianek. Podobnie warto skalkulować koszty zużycia gazu lub prądu czerpanych z sieci kempingowej. Jednym słowem – zaplanuj!
15. Pomyśl o dużych najazdach i odpowiednich podkładkach pod podpory. Jeśli jest spory mróz, grunt prawdopodobnie będzie twardy jak skała. Ale wystarczy chwila ocieplenia, a zapadające się w błocie podpory przestaną pełnić swoja rolę. Zabierz ze sobą 4 deseczki. W sytuacji kryzysowej przydadzą się 4 deseczki do krojenia mięsa, kupione w pobliskim sklepie.
16. Bez względu gdzie planujesz trzymać obuwie, zadbaj o plastikowe korytko odpowiednich rozmiarów. Woda ociekająca z butów nie zniszczy wnętrza pojazdu, a buty będą miały swoje dedykowane miejsce.
17. Jeśli zatrzymujesz się gdzieś na dziko, wybieraj miejsca z małą ekspozycją na wiatr, a dużą na słońce. Wiatr nie będzie wychładzał pojazdu, a słońce będzie pomagało utrzymać ciepło wewnątrz..
18. Pomyśl o zabezpieczeniu w kilka źródeł zasilania. Warto rozważyć fotowoltaiczne ładowanie akumulatorów, duży powerbank, agregat prądotwórczy.