artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Sprawne ogrzewanie w kamperze w czasie zimy
  fot. Bartłomiej Ryś

Sprawne ogrzewanie w kamperze w czasie zimy

Czas czytania 3 minuty

Podczas jesiennych i zimowych wojaży kamperem lub przyczepą kempingową przywykliśmy do określania temperatury idealnej na poziomie 21°C. Dlaczego właśnie tyle? Z odpowiedzią przychodzi firma Webasto, mocny gracz na caravaningowej scenie.

Mówi się, że „uczucie 21°C” to nie jest faktyczna temperatura. Jedni czują się dobrze przy 23°C, a inni, zwłaszcza w nocy, wybierają 19°C. Wiemy jednak z całą pewnością, że wszyscy preferują temperatury z zakresu od 20 do 23°C. Właśnie dlatego liczba 21 jest dla nas symbolem stanu idealnego, dobrego samopoczucia bez względu na to, jak zimno jest na dworze – tłumaczą przedstawiciele firmy.

I dodają, że każde urządzenie dostępne w ofercie jest w stanie zapewnić przyjemne 21°C. W jakim pojeździe? W każdym! W ofercie znajdziemy kilkadziesiąt przeróżnych modeli i rozwiązań dostosowanych do naszych potrzeb. Na początku musimy określić, czego poszukujemy. Webasto posiada urządzenia typu kombi, służące zarówno do podgrzewania wody w bojlerze, jak i ogrzewania przestrzeni w naszym „domu na kółkach”. Nie korzystamy z wody? Żaden problem, Webasto Air Top są niezwykle wydajne i gotowe do pracy „od zaraz”. Mieliśmy okazję przetestować ich wydajność w wielu warunkach i za każdym razem, nawet przy -18°C, dysponowaliśmy wewnątrz przyjemnym ciepłem. Ostatnią kategorią są urządzenia Thermo Top. Podgrzewają wodę, mogą też służyć jako „pre-ogrzewacz” kabiny i silnika. Jak to działa? Jednostka napędowa nie startuje „na zimno”, co korzystnie wpływa na jej kondycję – to raz. Dwa – od razu po uruchomieniu silnika z kratek nawiewowych leci ciepłe powietrze.

ReklamaSprawne ogrzewanie w kamperze w czasie zimy 1
Najciekawszą propozycją są grzejniki Webasto Dual Top ST. To zintegrowane urządzenia ogrzewające powietrze i podgrzewające wodę. Działają automatycznie. Po zadaniu odpowiedniej temperatury za pomocą wygodnego panelu pompa paliwa pobiera paliwo (olej napędowy) z baku naszego pojazdu do nagrzewnicy. Świeca żarowa podpala je, a w komorze spalania płomień ogrzewa wymiennik ciepła. Wentylator przeprowadza przez niego zimne powietrze zasysane z wnętrza kabiny i w ten sposób w zaledwie kilkanaście minut możemy cieszyć się przyjemnym ciepłem. Bojler natomiast jest w stanie podgrzać wodę do 40 lub 70°C. Ciekawą opcją jest system zapobiegający zamarzaniu układu. Jeżeli temperatura wody spadnie poniżej 6°C, bojler zostanie automatycznie opróżniony.

Naszą nagrzewnicę możemy doposażyć w cewki elektryczne, które mogą pomagać głównemu systemowi lub działać samodzielnie (po podłączeniu do zewnętrznego źródła prądu 230 V).

Artykuł pochodzi z numeru 6 (97) 2020 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator30.01.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News