Nierówne podłoże pod przyczepą kempingową to duży problem, zwłaszcza kiedy zatrzymujemy się w takim miejscu na dłużej niż jeden dzień. Decyzja może być tylko jedna: trzeba nasz „dom na kółkach” wypoziomować. Na szczęście wymagające dużego nakładu pracy systemy podpierania i klinowania to już przeszłość.
LevelC, nowy hydrauliczny system poziomowania dla przyczep kempingowych od E&P Hydraulics, czyni poziomowanie przyczepy kempingowej bardziej komfortowym poprzez zastosowanie panelu dotykowego. Ta nowość pokazana zostanie na targach Caravan Salon Düsseldorf 2018.
Wspomniany tablet lub – jak kto woli – mały panel dotykowy ma swoje stałe miejsce w przyczepie. To tam, podobnie jak w przypadku smartfonów, jest on ciągle podłączony do specjalnej stacji ładowania, więc jest zawsze gotów do użycia. Po wyjęciu działa jak wygodny, bezprzewodowy pilot zdalnego sterowania. System łatwo kontrolować przez dotknięcie ekranu.
Jak funkcjonuje automatyczny system poziomowania E&P Hydraulics – levelC? Na osi jezdnej przyczepy zamontowane zostają dwie główne, hydrauliczne nogi podporowe, które unoszą przyczepę. Dodatkowo w narożnikach przyczepy zostają zamontowane 4 trapezowe, hydrauliczne nogi podporowe „Big Foot”. Dzięki temu mamy pewność, że podczas poziomowania przenoszona siła nie będzie oddziaływała na podłogę przyczepy. Łącznie zastosowano więc aż 6 nóg podporowych.
levelC w zarysie
Nowy panel dotykowy
W skład hydraulicznego systemu poziomowania wchodzą: nogi podporowe, pompa hydrauliczna, zbiornik oleju, przewody hydrauliczne i elektroniczny moduł sterujący. Po wciśnięciu przycisku na panelu pompa hydrauliczna zaczyna pompować olej do cylindrów nóg podporowych. W pierwszej kolejności wysuwają się 2 główne nogi podporowe E&P zamontowane na osi jezdnej (jedna po drugiej) do momentu kontaktu z podłożem i wytworzenia przeciwciśnienia. Następnie wysuwają się parami 4 podpory narożne. W module sterującym została zamontowana poziomica, która umożliwia ostateczne ustawienie nóg podporowych tak, aby przyczepa znalazła się idealnie w pozycji poziomej.
Każdy system poziomowania E&P zostaje odpowiednio dobrany do osi przyczepy, na której zostanie zamontowany. Elektronika steruje skokiem nóg podporowych poprzez nacisk każdego z cylindrów. Dzięki temu nogi podporowe nie wymagają stosowania elektronicznych sensorów, które bywają awaryjne. Wszystkie systemy poziomujące nie są mocowane do podwozia za pomocą połączeń spawanych, lecz za pomocą odpowiednich adapterów, w zależności od typu pojazdu w odpowiednich punktach podparcia podwozia.
Za cały system (wraz z montażem) zapłacimy minimum 3290 euro. Wspomniany nowy panel dotykowy kosztuje dodatkowe 250 euro.Artykuł pochodzi z numeru 4(83) 2018 Polskiego Caravaningu