artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Inteligentne e-rozwiązania od Webasto

Czas czytania 5 minut
Inteligentne e-rozwiązania od Webasto
Grzejnik High Voltage Heater (HVH) zaprojektowano dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych zasilanych wysokim napięciem 

Sezon wakacyjny zachęca do dalekich podróży nie tylko drogami lądowymi, ale i na wodzie. Jeśli chcemy, by takie wojaże przebiegały pomyślnie i w komfortowych warunkach, nie obejdzie się bez systemów kontroli temperatury.

W głównych obszarach działalności firma Webasto opracowuje i produkuje szyberdachy, dachy panoramiczne i dachy do kabrioletów, a przede wszystkim znane w branży caravaningowej systemy grzewczo-klimatyzacyjne. Od pewnego czasu jej inżynierowie tworzą też portfolio produktów dla elektromobilności, opracowując systemy bateryjne i rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych. Firma już w tej chwili jest obecna na tym ważnym, szybko rosnącym rynku. Zaledwie kilka miesięcy temu zawarta została umowa między Webasto i Samsung SDI, dotycząca rozwoju i dostaw modułów akumulatorowych do standardowego systemu akumulatorowego dla pojazdów użytkowych. Webasto zdobyło już pierwsze zamówienie na systemy akumulatorowe od producenta autobusów. Oprócz tego w ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek pierwsze stacje do ładowania pojazdów elektrycznych.
Rozwój elektromobilności jest dziś w największym stopniu uzależniony od dostępności i jakości infrastruktury ładowania. I nie chodzi tu tylko o superszybkie ładowarki, pozwalające uzupełnić zapas energii podczas dłuższej przerwy na kawę, a urządzenia umożliwiające ładowanie auta na czas dłuższego postoju, np. w garażu czy na parkingu pod firmą. Webasto opracowało kilka rozwiązań, w tym trzy urządzenia stacjonarne (tzw. wall-box) o mocy do 22 kW i mobilną ładowarkę o mocy 11 kW. Webasto Pure to podstawowy system ładowania prądem przemiennym o napięciu 230/400 V i mocy do 22 kW z szybkością nawet sześciokrotnie większą niż w przypadku korzystania ze zwykłego gniazdka elektrycznego. W zaawansowane możliwości sterowania wyposażono również urządzenie Webasto Life. Jest to wydajna ładowarka prądu stałego, opracowana z myślą o klientach komercyjnych, np. wypożyczalniach pojazdów. 

ReklamaInteligentne e-rozwiązania od Webasto  1
Już dziś potentat na rynku ogrzewania postojowego z siedzibą w Stockdorfie k. Monachium korzysta z rosnącego zapotrzebowania na wysokonapięciowe ogrzewania dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

High Voltage Heater
Na polu produkcji seryjnej inżynierowie firmy doskonalą wysokonapięciowe nagrzewnice (HVH – High Voltage Heater) przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Urządzenie jest zaprojektowane tak, że może być stosowane przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V, bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu tak zwanej technologii warstwy. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7 kW. Ważące zaledwie 2 kg urządzenie jest niezwykle lekkie, a jego zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych.
Z kolei z myślą o konwencjonalnych napędach pojazdów debiutuje elektryczne ogrzewanie postojowe. Skoro do samochodów z napędem spalinowym, to dlaczego nie mogłoby stanowić ciekawej alternatywy dla systemów zarządzania temperaturą, z jakimi dziś powszechnie mamy do czynienia na pokładach domów na kołach? 

eThermo Top Eco – szybkie, wydajne, elektryczne
Elektryczne ogrzewanie postojowe jest wbudowane w obwód płynu chłodzącego pojazdu. Pompa cyrkulacyjna zapewnia jednorodne ogrzewanie silnika pojazdu. Jednocześnie wentylator pojazdu kieruje strumień ciepłego powietrza do wnętrza i bezpośrednio na przednią szybę, co powoduje bardzo szybkie rozmrażanie.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Ogrzewanie eThermo Top Eco dostępne jest w dwóch wersjach mocy grzewczej: 2 i 3 kW. Co istotne, produkt zapewnia analogiczny poziom komfortu i bezpieczeństwa jak sprawdzone modele zasilane paliwem, tj. ogrzewa silnik pojazdu i jego wnętrze, a oprócz ciepła gwarantuje także odparowanie czy rozmrożenie szyb. Nie bez znaczenia jest fakt, że w czasie gdy ogrzewanie jest uruchomione, ładowany jest również akumulator pojazdu – funkcja niezwykle przydatna dla kierowców pokonujących zazwyczaj krótkie dystanse. 
Na postoju zasilanie ogrzewania odbywa się kablem elektrycznym podłączonym do gniazda 230 V, a zintegrowana funkcja ładowania akumulatorów 12 V umożliwia automatyczne ładowanie akumulatora samochodowego przez cały czas pracy. System eThermo Top Eco jest wygodnie sterowany przez elementy obsługowe Webasto (pilot, zegar, aplikacja) lub poprzez wyłącznik czasowy podłączany do gniazda zasilania. Najpoważniejsza przewaga takiego? Mowa o ogrzewaniu elektrycznym, które nie powoduje emisji zanieczyszczeń, więc eThermo Top Eco możemy uruchomić, gdy kamper znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, np. w garażu. Nie bez znaczenia jest atrakcyjna cena urządzenia w porównaniu z ogrzewaniami zasilanymi paliwem.

Przyjazne dla akumulatora i... wilków morskich
Wspomniane ogrzewanie zachowuje wydajność akumulatora i przyczynia się do bezpiecznego rozruchu silnika: funkcja ładowania podtrzymującego jest aktywowana automatycznie po uruchomieniu ogrzewania postojowego. Kompensuje to energię pobieraną z akumulatora, potrzebną do zasilania wentylatora pojazdu, a ogrzewanie postojowe pracuje bez jego obciążania. Jest to proces, któremu większość ładowarek poddaje akumulatory po zakończeniu ich ładowania do pełnej pojemności, przeciwdziałający ich naturalnej tendencji do samorozładowania. W przypadku popularnych akumulatorków (Ni-Cd, Ni-MH) jest to ładowanie bardzo małym prądem.
Coś dla entuzjastów caravaningu, którym marzy się wypoczynek na wodzie? I tu firma Webasto ma systemy kontroli temperatury, które sprawią, że żadnemu wilkowi morskiemu nie będzie ani za zimno, ani za gorąco. Czy to żaglówka, czy to jacht motorowy – na rynku dostępnych jest kilka typów niezależnych ogrzewań i klimatyzatorów. Dla mniejszych jednostek stosuje się klimatyzatory kompaktowe, natomiast większe łodzie wyposaża się w centralne systemy A/C z obiegiem wody lodowej.

Rafał Dobrowolski
Fot. Webasto

Artykuł pochodzi z numeru 4(83) 2018 Polskiego Caravaningu



Administrator15.06.2020 zdjęć 6
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News