Sezon wakacyjny zachęca do dalekich podróży nie tylko drogami lądowymi, ale i na wodzie. Jeśli chcemy, by takie wojaże przebiegały pomyślnie i w komfortowych warunkach, nie obejdzie się bez systemów kontroli temperatury.
W głównych obszarach działalności firma Webasto opracowuje i produkuje szyberdachy, dachy panoramiczne i dachy do kabrioletów, a przede wszystkim znane w branży caravaningowej systemy grzewczo-klimatyzacyjne. Od pewnego czasu jej inżynierowie tworzą też portfolio produktów dla elektromobilności, opracowując systemy bateryjne i rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych. Firma już w tej chwili jest obecna na tym ważnym, szybko rosnącym rynku. Zaledwie kilka miesięcy temu zawarta została umowa między Webasto i Samsung SDI, dotycząca rozwoju i dostaw modułów akumulatorowych do standardowego systemu akumulatorowego dla pojazdów użytkowych. Webasto zdobyło już pierwsze zamówienie na systemy akumulatorowe od producenta autobusów. Oprócz tego w ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek pierwsze stacje do ładowania pojazdów elektrycznych.
Rozwój elektromobilności jest dziś w największym stopniu uzależniony od dostępności i jakości infrastruktury ładowania. I nie chodzi tu tylko o superszybkie ładowarki, pozwalające uzupełnić zapas energii podczas dłuższej przerwy na kawę, a urządzenia umożliwiające ładowanie auta na czas dłuższego postoju, np. w garażu czy na parkingu pod firmą. Webasto opracowało kilka rozwiązań, w tym trzy urządzenia stacjonarne (tzw. wall-box) o mocy do 22 kW i mobilną ładowarkę o mocy 11 kW. Webasto Pure to podstawowy system ładowania prądem przemiennym o napięciu 230/400 V i mocy do 22 kW z szybkością nawet sześciokrotnie większą niż w przypadku korzystania ze zwykłego gniazdka elektrycznego. W zaawansowane możliwości sterowania wyposażono również urządzenie Webasto Life. Jest to wydajna ładowarka prądu stałego, opracowana z myślą o klientach komercyjnych, np. wypożyczalniach pojazdów.
High Voltage Heater
Na polu produkcji seryjnej inżynierowie firmy doskonalą wysokonapięciowe nagrzewnice (HVH – High Voltage Heater) przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Urządzenie jest zaprojektowane tak, że może być stosowane przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V, bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu tak zwanej technologii warstwy. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7 kW. Ważące zaledwie 2 kg urządzenie jest niezwykle lekkie, a jego zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych.
Z kolei z myślą o konwencjonalnych napędach pojazdów debiutuje elektryczne ogrzewanie postojowe. Skoro do samochodów z napędem spalinowym, to dlaczego nie mogłoby stanowić ciekawej alternatywy dla systemów zarządzania temperaturą, z jakimi dziś powszechnie mamy do czynienia na pokładach domów na kołach?
eThermo Top Eco – szybkie, wydajne, elektryczne
Elektryczne ogrzewanie postojowe jest wbudowane w obwód płynu chłodzącego pojazdu. Pompa cyrkulacyjna zapewnia jednorodne ogrzewanie silnika pojazdu. Jednocześnie wentylator pojazdu kieruje strumień ciepłego powietrza do wnętrza i bezpośrednio na przednią szybę, co powoduje bardzo szybkie rozmrażanie.
Przyjazne dla akumulatora i... wilków morskich
Wspomniane ogrzewanie zachowuje wydajność akumulatora i przyczynia się do bezpiecznego rozruchu silnika: funkcja ładowania podtrzymującego jest aktywowana automatycznie po uruchomieniu ogrzewania postojowego. Kompensuje to energię pobieraną z akumulatora, potrzebną do zasilania wentylatora pojazdu, a ogrzewanie postojowe pracuje bez jego obciążania. Jest to proces, któremu większość ładowarek poddaje akumulatory po zakończeniu ich ładowania do pełnej pojemności, przeciwdziałający ich naturalnej tendencji do samorozładowania. W przypadku popularnych akumulatorków (Ni-Cd, Ni-MH) jest to ładowanie bardzo małym prądem.
Coś dla entuzjastów caravaningu, którym marzy się wypoczynek na wodzie? I tu firma Webasto ma systemy kontroli temperatury, które sprawią, że żadnemu wilkowi morskiemu nie będzie ani za zimno, ani za gorąco. Czy to żaglówka, czy to jacht motorowy – na rynku dostępnych jest kilka typów niezależnych ogrzewań i klimatyzatorów. Dla mniejszych jednostek stosuje się klimatyzatory kompaktowe, natomiast większe łodzie wyposaża się w centralne systemy A/C z obiegiem wody lodowej.
Rafał Dobrowolski
Fot. Webasto
Artykuł pochodzi z numeru 4(83) 2018 Polskiego Caravaningu