Gdy cenna jest każda 0,1 kg masy własnej pojazdu, kusząco jawi się propozycja rezygnacji z tradycyjnego systemu audio. Zwłaszcza gdy do emitowania dźwięku zaprzęgnąć powierzchnie wewnątrz pojazdu. Tych akurat na pokładach „domów na kołach” jest całe mnóstwo!
Producenci od lat czynią wysiłki na rzecz odchudzenia konstrukcji, by przysłowiowe „domy na kołach” deklarowały się przyzwoitą ładownością. W przypadku kamperów najbardziej pożądane są pojazdy w klasie do 3,5 tony dmc. W przypadku przyczep – lekkie, bo do 750 kg. Z tych i innych względów systemy audio nie stanowią standardowej propozycji, a doposażenie się w cieszący audiofila sprzęt wymaga nie tylko dopłaty, ale będzie skrzętnie skalkulowany jako „dodatkowy balast”, skoro może dość znacząco zredukować ładowność.
Na tym polu propozycja przemysłu caravaningowego zdaje się nie nadążać za obowiązującymi trendami, mając na uwadze, że producenci nowoczesnych pojazdów (wielkoseryjnych) przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, oferujące wysokiej jakości dźwięk przestrzenny, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet 15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³.
Na szczęście pojawia się rozwiązanie, które może zrewolucjonizować systemy nagłośnienia w pojazdach, zwłaszcza deklarujących się dużą kubaturą i pokaźnymi powierzchniami wystroju wnętrza.
Samochód niczym instrument... smyczkowy
Continental, zainspirowany zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Według ekspertów to rozwiązanie w przyszłości zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.
System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emisji dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania fale dźwiękowe przenoszone są na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.
– Aby lepiej zobrazować działanie systemu Ac2ated Sound, można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu – przybliża koncept Dimitrios Patsouras, dyrektor Centrum Kompetencyjnego NVH w Continental Engineering Services. – Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości, wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.
Bezgłośnikowy system car audio
Prototyp systemu Ac2ated Sound to efekt wieloletnich doświadczeń firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość). Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy – może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie będzie przekraczać 1 dm³. Inżynierowie firmy widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości. Nie tylko w czasach dominacji pojazdów elektrycznych, skoro także ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć ich wagę oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Istotnymi walorami koncepcji bezgłośnikowego systemu audio są jakość dźwięku i elegancki design.
– Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie – mówi Johann Hiebl, szef działu Infotainment & Connectivity.
Jak przekonują twórcy rozwiązania, system Ac2ated Sound zapewni bogaty i jednocześnie równomierny dźwięk w kabinie, porównywalny do systemów nagłośnienia renomowanych marek. Zapewni, bo póki co innowacja pozostaje konceptem. Nic też nie wiadomo na temat spodziewanego kosztu „niewidzialnych głośników” i czy Ac2ated Sound stanowić będzie domenę producentów pojazdów, czy też trafi na rynek wtórny, by montażem mogli zająć się specjaliści od car-audio.
Artykuł pochodzi z numeru 5(78) 2017 Polskiego Caravaningu