Funkcjonujący do tej pory jako pojazd koncepcyjny Alpine Cross Cabin został zaprezentowany w wersji produkcyjnej podczas zakończonych właśnie targów Caravan Salon Düsseldorf 2023. Auto łączy zalety mobilnego biura z nowoczesnym vanem kempingowym.
Jak informuje Alpine, prace nad rozwojem Cross Cabin są bliskie ukończenia, a pierwsi zainteresowani klienci mogli zamówić swój pojazd podczas zakończonych właśnie targów Caravan Salon z przewidywaną datą odbioru na początku 2024 roku.
– Po otrzymaniu przytłaczającej reakcji odwiedzających i mediów na naszą koncepcję Cross Cabin podczas wcześniejszych targów CMT Stuttgart i innych ważnych wydarzeń branżowych, postanowiliśmy kontynuować ten projekt i przenieść go do fazy produkcyjnej – mówi Steve Crawford, dyrektor działu biznesu marki Alpine w Europie. – W trakcie prac wsłuchaliśmy się w sugestie i komentarze, aby usunąć zbędne elementy i funkcje, jednocześnie wprowadzając nowatorskie rozwiązania, które łączą mobilność, pracę zdalną i jakość czasu wolnego.
Alpine ogłosiło ponadto rozpoczęcie współpracy z firmą VanWeekend, ekspertami w dziedzinie customizacji i produkcji kampervanów. Partnerstwo ma zagwarantować terminową produkcję i szeroką dostępność Alpine Cross Cabin u wszystkich dealerów VanWeekend.
Alpine Cross Cabin oferuje nowy rodzaj przestrzeni mobilnej, łącząc komfort tradycyjnego vana kempingowego z ergonomicznym miejscem do pracy zdalnej. Projektując wnętrze, firma przyjęła zasadę japońskiego minimalizmu, czyli estetyki i porządku – tak, aby wszystkie potrzebne przedmioty zawsze były pod ręką, ale zarazem były „ukryte na widoku”. Panele ścienne wykonane są z drewna, które płynnie przechodzą w siedziska po obu stronach pojazdu. Podłoga wykończona jest japońskimi matami w stylu Tatami, aby dopełnić uczucia minimalizmu i funkcjonalności – design niespotykany dotąd w żadnym kampervanie.
Istotnym elementem pojazdu jest tzw. Smart Table. Ukryty w podłodze (gdy nie jest używany) blat stołu można rozłożyć, aby służył jako duże biurko lub stół jadalny czy konferencyjny. Blat skrywa 27-calowy monitor i zintegrowaną klawiaturę, umożliwiając pracę zdalną. A ponieważ ta wymaga szybkiego i stabilnego połączenia internetowego, Alpine Cross Cabin wyposażony został w szybki router 4G/LTE z zewnętrznymi antenami, umożliwiający uczestnictwo w wideokonferencjach w jakości HD, strumieniowanie wideo i pracę w chmurze. Kabina pojazdu jest wyciszona, co zapewnia niezakłócone wideokonferencje w ruchliwych miejscach lub podczas ulewnego deszczu.Ciekawie rozwiązano kuchnię. Cały moduł można obrócić o 90 stopni i przez boczne drzwi vana opuścić na ziemię, umożliwiając gotowanie również na zewnątrz. Jednostka obejmuje kuchenkę o mocy 800 W, zlew kuchenny oraz zintegrowaną lodówkę Dometic o pojemności 70 litrów.
Łazienka zawiera rozkładaną toaletowę Clesana, prysznic i umywalkę, a także zintegrowane okno dachowe Heki. Cross Cabin wyposażony jest także w system pomocniczego ogrzewania na olej napędowy Autoterm, a także elektryczny bojler o pojemności 6 litrów marki Pundmann. Zarządzanie energią zostało zrealizowane za pomocą CombiMaster 12/2000-60 230 V – 100 amperów, z możliwością modernizacji do systemów o natężeniu 200 lub nawet 400 amperów. Umożliwia to korzystanie ze sprzętu AGD zasilanego z gniazdka 230 V, ale także z płyty indukcyjnej w kuchni. Dodatkowo dostępna jest ładowarka DC-DC, która podczas jazdy ładuje akumulatory prądem o natężeniu 50 amperów. Sterowanie i monitorowanie gospodarki energią elektryczną i wodą odbywa się za pośrednictwem interfejsu Arvikon, który można obsługiwać z siedzenia kierowcy za pomocą Alpine iLX-F115D lub zewnętrznego 7-calowego panelu sterowania w kabinie. Pełnowymiarowe łóżko uzyskujemy, rozkładając ławki do siedzenia i mocując materace.
Jako opcje dostępne są dodatkowo: panele słoneczne o mocy 150 Wp na dachu, 4-metrowa markiza, klimatyzacja Truma Aventa Comfort, bagażnik dachowy z tarasem oraz felgi Delta Classic B z oponami Loder. Opcje można wybierać indywidualnie lub w pakietach.Na koniec kilka słów o systemie nagłośnienia, który obejmuje cztery ultracienkie panele głośnikowe Alpine Adventure Audio In-Cabin – doskonale zintegrowane z drewnianymi listwami ściennymi w salonie, wzmacniacz wielokanałowy Alpine DSP i dwa ukryte subwoofery Alpine o średnicy 8 cali. Dostępny opcjonalnie telewizor firmy Alphatronics można obrócić o 180 stopni w stronę kabiny lub kokpitu, a jeśli nie jest używany – schować w cienkiej szafce obok łazienki. Zainstalowany został także system nawigacji dla samochodów kempingowych Alpine Halo 11 – w tym zupełnie nowy Alpine Navi Stick, a także systemy dźwiękowe Adventure Audio w obszarze kierowcy, zapewniające doskonałą rozrywkę i nawigację podczas długich podróży.
Bezpieczne manewrowanie kamperem podczas parkowania umożliwia system kamer 360, dzięki któremu kierowca widzi na ekranie pojazd z góry – system całkowicie eliminuje martwe pola wokół kampera, co w znacznym stopniu zapobiegania wypadkom. System Freeview e-Mirror pokazuje z kolei, co dzieje się za pojazdem. Wygląda jak zwykłe lusterko wsteczne przymocowane do przedniej szyby, ale używa wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości i kamery, aby stworzyć dla kierowcy panoramiczny widok zza pojazdu.
Dodajmy, że wersja produkcyjna Alpine Cross Cabin oparta jest na modelu Ford Transit L4 H3 TTS-Diesel 96 kW / 131PS, o długości 6,7 metra i wysokości 2,9 metra (wraz z bagażnikiem dachowym).