NASZ TEST

PREZENTACJE POJAZDÓW

22 dni temu  26.02.2019, ~ Administrator   

Magis 74XT marki Caravans International to propozycja aż dla siedmiu osób.

Magis 74XT marki Caravans International to propozycja aż dla siedmiu osób.

7-osobowy kamper w klasie do 3,5 tony? Musiałby skrywać gigantyczny salon, wygodne fotele na czas podróży i bodaj najtrudniejszy do spełnienia warunek – komfortowy nocleg dla całej załogi. Testowany przez nas Magis 74 XT ze stajni CI jest o tyle ciekawy, że ambitne zadanie zrealizowano we wnętrzu zabudowy w połowie zintegrowanej z kabiną Fiata Ducato.

Kampery z sypialną alkową uchodzą za najbardziej pojemne, gdyż kosztem aerodynamiki zyskujemy gigantyczną „sypialnię na kołach”. Z takich też projektów słyną Włosi, nawykli skądinąd do podróży w dużym gronie, najczęściej wielopokoleniowej rodziny. Z debiutem opuszczanych z podsufitek sypialni najpoważniejszy walor takich pojazdów traci na znaczeniu, a testowany przez nas egzemplarz jest tego najlepszym dowodem. Półintegralnej zabudowy model Magis 74XT użyczyła nam do testu firma CamperPlanet z Bielska-Białej (www.camperplanet.pl). Model ten cieszy się wśród wypożyczających pojazdy turystyczne ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Siedem miejsc do spania i tyle samo na czas jazdy to niewątpliwy walor kampera Magis 74 XT marki Caravans International (w skrócie: CI). Tym bardziej, że mowa półintegrze o długości „tylko” 7,4 metra. Zabudowa mieszkalna wznosi się na wysokość 282 cm. To naprawdę niewiele, gdy mowa o kamperze bazującym na seryjnej ramie Fiata. Brak obniżonej ramy AL-KO nie oznacza, że wnętrze skrojono dla niewysokich użytkowników. Do podsufitki mamy aż 209 cm! I tylko w strefie salonu wysokość wnętrza wynosi 189 cm, a to za sprawą opuszczanego łóżka. Pod tym względem wnętrze jawi się bardzo przyjaźnie dla dorosłych osób. Nieco gorzej wypada kubatura oddana na potrzeby bagażu tak licznego grona podróżnych – o czym niżej.

7 osób na pokładzie

Za kabiną Ducato największą powierzchnię zajmuje salon – to ponad 4 metry kwadratowe. Rogówka i poprzecznie do jazdy „wykrojony” tapczan, a pośrodku noga stolika z blatem dzielonym w proporcji 50:50 zachęca do biesiady w 7-osobowym gronie. Trzeba przyznać, że miejsce to zaaranżowano bez zarzutu, a wygoda tapicerowanych siedzisk i oparć przywodzi skojarzenia z klasą premium. Podobnie zresztą jest z systemem oświetlenia. Do dyspozycji siedzących jest telewizor, którego mocowanie gwarantuje urządzenie tu seansu filmowego.

Na czas jazdy mamy w salonie pięć miejsc siedzących. Po zmroku przestrzeń ta ma gwarantować sen trójce dorosłych na wzdłużnych posłaniach (o rozmiarach: 203x125 cm i 193x60 cm) w układzie 2+1. A jak jest w praktyce? Co prawda stolik opuszczamy w dół, ale ułożenie płaskiej powierzchni z puzzli tapicerowanych poduch (do dyspozycji są też dodatkowe elementy układanki) okazuje się karkołomnym zadaniem. Dość powiedzieć, że rebus ten utrudnia (sic!) kolejne znalezisko. W szafie inżynierowie ukryli dwa stelaże, których sklejkę zaopatrzono w drewniane kołki – niby proste, ale efekt jest taki, że po kilkunastominutowej gimnastyce porzucamy to ambitne zadanie. W naszej opinii intencja projektantów zupełnie nie przystaje do rozwiązań, które powinny być intuicyjne, a na pewno w przypadku sypialni na wysokości siedzisk w salonie. W praktyce nocleg tu dużo łatwiej urządzić dla najmłodszych niż próbować uzyskać pełnowymiarowe posłania.

Pochwalić za to wypada ponadprzeciętną powierzchnię podłogi. Nie tylko zresztą w strefie salonu kampera Magis 74 XT, gdzie siedzący mają dla wygody swych stóp aż 1,5 mkw. Kierując kroki obszernym korytarzem (0,5 mkw. powierzchni podłogi między aneksem kuchennym a szafą ubraniową) na tył zabudowy kolejne miłe zaskoczenie – pomiędzy drzwiami do zabudowy a wejściem do łazienki wygospodarowano blisko metr kwadratowy. Wniosek? Gdyby 7 osób miało za dnia korzystać z rozlicznych funkcji bytowych zabudowy, to 3 mkw. powierzchni podłogi na pewno będzie sprzyjać komfortowej komunikacji.

Sypialnia główna

O ile sypialnia w salonie okazuje się co najmniej dyskusyjna, to zgoła inaczej jest z sypialnią opuszczaną z podsufitki, gdzie śpi się w poprzek do kierunku jazdy. W przeciągu kilku sekund mechanizm elektryczny opuszcza stelaż z materacem. Materac wymodelowano, by lepiej komponował się w podsufitce, więc jego szerokość na jednym końcu wynosi 136 cm, a drugim – 127 cm. Dużo bardziej zaskakuje jego długość. Tylko 188 cm? Przecież szerokość zabudowy Magis 74 XT to 231 cm, a grubość izolacji ścian wynosi 31 mm. Można przypuszczać, że niepełnowymiarowej długości materac po prostu łatwiej opuścić do samego dołu, nawet gdy poniechać usunięcia oparć w salonie. Kolejnym wytłumaczeniem może być fakt, że kampery CI skrywają wydajny system cyrkulacji powietrza między zabudową a ściankami mebli, co zabiera kolejne centymetry. Obojętnie, co sądzić o intencji projektantów, nocleg na opuszczanym łóżku cieszy po przebudzeniu, bo też faktycznie śladów skraplania pary wodnej próżno szukać gdziekolwiek. Pochwalić tu wypada także klimatyzację dachową, a przede wszystkim panoramiczne okno dachowe w czole zabudowy. Uchylana połać OPEN SKY ma wymiary aż 100x80 cm.

Gwoli wyjaśnienia, Caravans International – włoski producent przyczep kempingowych zadebiutował na rynku kamperów dopiero w latach 80. XX wieku (firma należy dziś do francuskiej Grupy Trigano). W 2012 roku do programu produkcyjnego wprowadzono innowacyjny system zabudów kempingowych EXPS – rewelacyjnie mocnych, o doskonałej izolacyjności termicznej, akustycznej i wilgociowej. Kampery wykonywane w technologii Extreme Protection System deklarują się 6-letnią gwarancją producenta na szczelność!

Dla wybitnie rosłych najlepszym miejscem noclegowym służą dwa piętrowe materace. Każde z tych miejsc deklaruje się przeszkleniem w poszyciu zabudowy, półką na drobiazgi i kinkietową lampką. Stelaż dolnego łóżka jest uchylny, więc dwukrotnie powiększa kubaturę tylnego garażu. To o tyle istotne, że największym deficytem w 7-osobowym gronie na pokładzie Magis 74 XT może okazać się kubatura szaf i schowków. Jest co prawda duża szafa ubraniowa (135x56x45 cm), a pod nią kolejna, tyle że wiele niższa, ale poza wspomnianym garażem większość ubrań wypada schować w szafkach podsufitowych. Przestrzeń pod kanapami w salonie skrywa bowiem systemy autonomii (m.in. ogrzewanie gazowe, zbiorniki na wodę i akumulator postojowy). Pomniejszy, a najlepiej też lekki bagaż można umieścić w schowkach ciągnących się wokół wymodelowanej zabudowy nad kabiną samochodu. Tu też ciekawe odkrycie – gniazdo zasilania USB. Niby drobiazg, a cieszy, choć z drugiej strony takie udogodnienie bardziej przydałoby się pewnie w tyle zabudowy, a na pewno w sąsiedztwie piętrowych posłań.

Dane techniczne:

  • Model: Magis 74XT marki Caravans International
  • Kamper w połowie zintegrowany z kabiną Fiata Ducato. Zabudowa na seryjnej ramie Fiata z silnikiem 2.0 o mocy 115KM.
  • Liczba miejsc do jazdy: 7
  • Liczba miejsc do spania: 7
  • Wymiary pojazdu (dł./szer./wys.): 733/231/282 cm; wysokość wnętrza: 209 cm
  • Masy: kamper gotowy do jazdy: 2907 kg; DMC: 3500 kg
  • Pojemności: zbiornik na wodę czystą/szarą: 110/115 l; chłodziarko-zamrażarka: 150 l,
  • Ogrzewanie postojowe: Truma Combi 4
  • Wymiary łóżek: w salonie (203x125 cm i 193x60 cm); w opuszczanej sypialni (188x136/127 cm); piętrowe (216x92/80 cm i 216x92/80 cm)
  • Wyposażenie (m.in.): drzwi kempingowe z moskitierą i oknem, kamera cofania, bateria solarna 120 W, cyfrowa antena DVB-T i telewizor 17” LCD z DVD, bagażnik na 4 rowery, klimatyzacja samochodowa i postojowa w części mieszkalnej (230 V).

Aneks kuchenny i toaleta

3-palnikową kuchenkę i zlewozmywak zaaranżowano w blacie wyciętym w literę „L” o wymiarach 96x102 cm. Funkcjonalności aneksu kuchennego dodają zamykane szuflady z chromowanymi koszami, których przepastna głębokość przywodzi skojarzenia ze spiżarniami. Miejsce do pracy urządzono wzorowo! Miłym dodatkiem jest oświetlenie obrysowe w technologii LED i podświetlana rama okienna z przesuwnymi szybami.

Po przeciwnej stronie aneksu znajdziemy lodówkę Thetford, zgrabnie wkomponowaną w zabudowę, której zaokrąglenie podyktowane jest chęcią uzyskania odpowiedniej kubatury w łazience. Pomieszczenie z WC, umywalką i prysznicem zaaranżowano na powierzchni 1 mkw. Niby niewiele, ale całkiem funkcjonalnie. Prysznic wymaga co prawda pewnej gimnastyki z harmonijkową przesłoną, ale już wysokość tego pomieszczenia (189 cm) nie ogranicza specjalnie ruchów.

Podsumowanie

Niewątpliwym walorem Magis 74XT jest świetna komunikacja we wnętrzu zabudowy, a to za sprawą pokaźnej powierzchni podłogi. Minusem – niedopracowany system uzyskiwania sypialni w salonie. Skoro mowa o kamperze zaprojektowanym dla bardzo licznego grona podróżnych, to poczyńmy pewne uwagi z naszej ponad 400-kilometrowej trasy. Na pozór 2-litrowa jednostka (115 KM) wydawać by się mogła nieco przymała jak na „dom na kołach” w klasie do 3,5 tony DMC. A tu niespodzianka! Nie dość, że aerodynamiczna zabudowa sprzyja osiąganiu prędkości rzędu 130 km/h, to w ruchu mieszanym (trasa/miasto) odnotowaliśmy spalanie na poziomie – uwaga! – 8,6 l/100 km. Co prawda poruszaliśmy się w duchu „eko”, bo w pełni załadowany kamper w górzystym terenie pali kilka litrów więcej, ale to i tak bardzo umiarkowany apetyt. Nic dziwnego, że egzemplarz ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem w wypożyczalniach – gdy podzielić koszty na 7 osób, to wakacje mogą być zaskakująco tanie. Podczas takich eskapad nie tylko pasażerowie docenią niezakłócone niczym widoki. Widoczność z szoferki jest wzorowa za sprawą bardzo dużych okien w zabudowie mieszkalnej, co z pewnością ucieszy kierowców, którzy po raz pierwszy będą mieli okazję zasiąść za kierownicą kampera o długości 7,4 metra.

tekst i foto Rafał Dobrowolski

Artykuł pochodzi z numeru 3(72) 2016 Polskiego Caravaningu

GALERIA ZDJĘĆ

Bardziej niż „daje radę”
Wejście do kampera może dla niektórych być nieco ciasne.
Stelaż dolnego łóżka (w piętrowym) jest uchylny, więc dwukrotnie powiększa kubaturę garażu.
Nocleg na opuszczanym łóżku cieszy po przebudzeniu; jest wygodnie i bezpiecznie.
Salon to dużo przestrzeni.
Łazienka jest wystarczających rozmiarów.
W kuchni swobodnie można pracować również po zmierzchu (jest dobrze oświetlona), a szuflady to małe spiżarnie!
Lodówka jest dostateczna na 7-osobową ekipę, ale szaf i szafek ubraniowych mogło być więcej.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 12

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 4
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony