artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - caravanssalon 2024 01.09-06.10 Sebastian

Rośnie w siłę!

Czas czytania 10 minut
Rośnie w siłę!

Kiedy myślami wracamy do tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego w Poznaniu (27-30 marca), pojawia się uśmiech na twarzy. Bo okazuje się, że nie tylko same targi rosną w siłę, ale również... caravaning!

Skąd taki wniosek? Redakcja „Polskiego Caravaningu” była mile zaskoczona liczbą firm debiutujących na targach caravaningowych. Oprócz kilkunastu stałych bywalców tego typu imprez, na terenach MTP można było spotkać kilka zupełnie nowych przedsiębiorstw.

Rośnie w siłę! 1

Rośnie w siłę! 2

Zabrać ze sobą na wakacje skuter albo nawet quada? Żaden problem! Przekonywała o tym firma EbaCamp.

Dobry start
I tak z pewnością warto poświęcić chwilę na firmę Balcamp z siedzibą w Kolbudach (koło Gdańska). Założona została dosłownie pół roku temu przez p. Marka Balickiego – doświadczonego projektanta i wykonawcę mebli, który teraz postanowił wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności przy zabudowywaniu pojazdów turystycznych. Za pojazdy bazowe służą różne warianty Mercedesa. Dlaczego akurat tej marki?
- Mercedes już od dziesiątków lat kojarzy się z luksusem, ale także z niezawodnością i dlatego chcielibyśmy, żeby nasze samochody kojarzyły się podobnie – mówi Lech Falkowski, dyrektor handlowy firmy Balcamp. – To, co odróżnia nasze kampery od pozostałych, to z pewnością wygląd zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Nie stawiamy na produkcję seryjną, a każde zamówienie jest traktowane indywidualnie.
Więcej o początkach firmy, jak również jej polityce i planach można przeczytać w wywiadzie przeprowadzonym przez redakcję „PC” (strony 54-57).
ReklamaRośnie w siłę! 3
Pozytywnie zaskoczona targami w Poznaniu była również firma BusKamper, na co dzień zajmująca się zabudowywaniem busów osobowych na kampery. Przez trzy dni targowe prezentowała dwa modele: Voyage oraz Nature jako propozycje przebudowy samochodów Renault Trafic, Opel Vivaro i Nissan Primastar. Z zewnątrz auta wyglądają jak standardowe, osobowe mikrobusy. Mają przyciemniane szyby, są szybkie i wygodne, a do tego zużywają niewiele paliwa, bo ok. 8 l/100 km.
- Tradycyjne kampery są na ogół wolne i ociężałe – mówi Marek Rybczyński, właściciel firmy BusKamper. – Służą do tego, aby dojechać na miejsce, rozstawić się i po jakimś czasie wrócić. A poza sezonem są raczej nieużyteczne. Osobiście wolę, kiedy z samochodu można korzystać nie tylko podczas wakacji, ale również na co dzień, jako środek transportu na zakupy czy do pracy.
Stąd też kompaktowe wymiary wcześniej wspomnianych aut. Żadne z nich nie przekracza 2 m wysokości, więc można nimi parkować na większości parkingów podziemnych, a i opłaty (za autostrady i promy) są równe z tymi za samochody osobowe.
Do nowych marek zaliczyć można również obecną w Poznaniu Europę Campers. Została stworzona przez firmę, która wcześniej zajmowała się budową drewnianych domów i zabudową jachtów. Podczas Salonu Caravaningowego zaprezentowany został jeden kamper, a kolejny model pokazowy ma być zbudowany z myślą o targach Caravan Salon w Düsseldorfie. Firma nie ukrywa bowiem, że poważnie myśli o eksporcie.
ReklamaRośnie w siłę! 4
W Poznaniu wystawiała się wspólnie z Centrum Campingowe Smolicz – przedsiębiorstwem, które istnieje na rynku od 1989 r., a które oferuje sprzedaż nowych oraz używanych kamperów i przyczep kempingowych marki Hobby, a także prowadzi serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w Polsce, wykonuje zabudowy indywidualne. Nieobca jest im również organizacja imprez plenerowych, sprzedaż akcesoriów kempingowych i przechowywanie przyczep poza sezonem.
Już po zapoznaniu się z tymi trzema nowymi firmami możemy zaryzykować stwierdzenie, że modne stało się przerabianie vanów i dostawczaków na funkcjonalne, a do tego bardzo dobrze wyglądające samochody turystyczne. Czy ktokolwiek kiedykolwiek miał wątpliwości, że... Polak potrafi?!
Rośnie w siłę! 5

Przyczepa Grande Puccini marki Tabbert występuje w trzech długościach. W każdej jest ikoną luksusu!
Rośnie w siłę! 6

Sypialnia w przyczepie Grande Puccini...
Rośnie w siłę! 7

...i jej piękna kuchnia!

Przypomnijmy, że Ogólnopolski Salon Caravaningowy, podobnie jak Salon Samochodowy, Salon Motocyklowy i Air Passion, był częścią targów MOTOR SHOW, które w tym roku zgromadziły dokładnie 96 013 odwiedzających!

Z dłuższym stażem
Potrafi jednak nie od dziś, bowiem w naszym kraju już od ładnych kilku lat istnieją również firmy, które na zamówienie przerobią vana lub busa w odpowiednio wyposażonego kampera. W Poznaniu po raz kolejny pojawiła się m.in. firma EbaCamp, pokazując, że we wnętrzu przygotowanego przez nią Fiata Ducato bez trudu zmieści się przykładowo... niemały motocykl czy nawet quad.
- Największym wyzwaniem w ostatnim czasie jest sprostanie wymaganiom i potrzebom klienta – mówią Karolina Radgowska-Kożuch i Bartłomiej Kożuch, właściciele firmy EBACAMP. – Ponieważ Polacy coraz więcej podróżują po świecie, zdobywają wiedzę i doświadczenie, jednocześnie podpatrują rozwiązania w innych krajach i tego samego oczekują od polskich firm. Są świadomi tego, czego mogą i powinni oczekiwać za konkretną cenę, a my staramy się dać im to w naszych pojazdach.
Kolejne firmy, które prezentowały na targach innowacyjne rozwiązania to z pewnością SCA i  Easycamper. Ta pierwsza to globalny producent dachów przede wszystkim do vanów i busów, którego zakłady rokrocznie opuszcza kilka tysięcy dachów sypialnych, wysokich czy podwyższanych. Z kolei firma Easycamper tworzy sieć dystrybucji produktów z logo SCA w Polsce. Podczas targów zaprezentowała Easycamperbox – nowatorski program wyposażenia pojazdu, który ma pełnić funkcję turystycznego. To modułowa zabudowa, którą w szybki sposób można zamontować (i zdemontować) w tylnej części pojazdu, a która oferuje: łóżko dla dwóch dorosłych osób, szafkę kuchenną ze zlewozmywakiem, kran z funkcją prysznica zewnętrznego, lodówkę 12 V i dodatkowe schowki na drobne bagaże. W przygotowaniu jest również wersja do mniejszych pojazdów, np. Caddy, Kangoo.
Rośnie w siłę! 8

Na stoisku firmy WADOWSCY CAMPERY podziwiać można było kampera Knaus Van I 600 MG, który przyciągał uwagę zwiedzających przede wszystkim panoramicznym oknem przednim.
Rośnie w siłę! 9

Laureat konkursu MĘSKA RZECZ 2012 (stoisko firmy CarGO! Rent a Camp) wciąż wzbudza zainteresowanie, głównie... mężczyzn.
Rośnie w siłę! 10

Samochód turystyczny z serii VOYAGER produkowany przez polską firmę Elcamp-Traveller z Krakowa.
Rośnie w siłę! 11

Nie tylko kampery i przyczepy wzbudzały zainteresowanie odwiedzających targi.
Podwawelskie dobra
Na uwagę zasługuje również krakowska firma Elcamp- -Traveller, która podczas targów prezentowała samochody podróżne własnej produkcji, ale szczególnie promowała sześciometrowy model Voyagera – auto na zabudowie Fiata Ducato, przeznaczone dla czworga podróżujących, w którym, jak przyznaje Jacek Luty, sam właściciel firmy, lubują się szczególnie caravaningowcy z Niemiec. Cena tego modelu wynosi niecałe 54 tys. euro.
Także z Krakowa przyjechała na targi firma WADOWSCY CAMPERY, która prezentowała dwa samochody marki Weinsberg: 631 MQ i 650, a także kampera Knaus Van I 600 MG, który przyciągał uwagę zwiedzających przede wszystkim panoramicznym oknem przednim i obszernym garażem.
Jak zgodnie mówią przedstawiciele krakowskiej firmy, zainteresowanie wystawianymi modelami kamperów przerosło ich oczekiwania i rozbudziło nadzieję na pozyskanie nowych, poważnych klientów, a sama branża „wydaje się, że po pewnej stagnacji, wzięła głęboki oddech i znów nabiera wiatru w żagle, a właściwie... w koła!”.

Kolejny polski!
W przeciągu kilku ostatnich lat nierzadko słyszeliśmy, że powstaje polski kamper. Pierwszy był ROMER z Niewiadowa, następnie pojazdy NOVA od firmy DOCH, a chwilę później kompaktowe samochody od krakowskiego Elcamp-Traveller. Były to niezwykle budujące informacje, a okazuje się, że to nie koniec dobrych wiadomości!
Podczas III Ogólnopolskiego Salonu Caravaningowego w Poznaniu mogliśmy obejrzeć kolejnego pięknego kampera, tym razem rodem z Wrocławia. Firma Polcamp zaprezentowała pojazd o nazwie Vratislavia Class 7000 (po łacinie to „klasa Wrocławia” i liczba wyrażająca w milimetrach długość kampera). Samochód przeznaczony jest dla czworga podróżujących, zbudowany na podwoziu Fiata Ducato, o masie własnej 3100 kg. Długość wewnętrzna zabudowy wynosi 468 cm, szerokość wewnętrzna 223 cm, a wysokość 203 cm. Kamper wyposażony jest w sprzęty wiodących firm caravaningowych i w niczym nie odbiega od europejskich standardów.
Niesłabnącym zainteresowaniem wśród odwiedzających caravaningową część targów Motor Show cieszyły się pojazdy (szczególnie przyczepy) polskiej firmy ROMER NIEWIADÓW – dobrze już znanej w branży. Jej pracownicy od lat produkują przyczepy towarowe, ale także kempingowe i wciąż ulepszają pierwszego kampera zaprojektowanego i wykonanego w Polsce. W Poznaniu zaprezentowano właśnie Romera, a także przyczepę RK 320 i nieco większą – RK 440. Obie standardowo wyposażone (kuchenka, lodówka, toaleta) są kuszącą propozycją dla miłośników spędzania urlopu blisko natury.
Rośnie w siłę! 12

Najdłuższa z aktualnie proponowanych przez NIEWIADÓW przyczep kempingowych.
Rośnie w siłę! 13

Ludzie robiący TO z pasją!

Obecni na III Ogólnopolskim Salonie Caravaningowym byli również:
- AUTO-CARAVAN – przedstawiciel marki HOBBY w Polsce z siedzibą w Mścicach koło Koszalina;
- BÜRSTNER z Poznania – dystrybutor kamperów i przyczep znanej niemieckiej marki Bürstner;
- CAMEL CAMP – firma z siedzibą w Poznaniu wynajmująca i sprzedająca kampery oraz przyczepy kempingowe (głównie włoskich marek), prowadząca również ich serwis;
- Caravan-Center-A&R – firma z siedzibą w Łambinowicach w woj. opolskim, zajmująca się sprzedażą kamperów i przyczep takich marek jak: Weinsberg, Knaus, Hobby, McLouis, Wilk, T@B, Fendt. Serwisuje również pojazdy kempingowe i prowadzi sklep z częściami;
- CarGo – Twoje wakacje na 5 gwiazdek – poznańska wypożyczalnia i sprzedaż samochodów kempingowych;
- CARAVANS MIKA – firma o szerokiej działalności: sprzedaż i wynajem kamperów oraz przyczep, a także sprzedaż przedsionków marki BRAND i sklep z akcesoriami kempingowymi;
- MEVA-POL – dostawca m.in. kuchenek turystycznych, piecyków i grzejników ogrodowych ze Świdnicy koło Zielonej Góry;
- S-Camp z Bierunia – przedstawiciel na Polskę marek: Concorde, Dethleffs Sunlight, Elnagh i LMC;
- 2N-everpol „Centrum Entuzjastów Caravaningu” z siedzibą w Tomicach k. Warszawy – firma prowadząca sprzedaż oraz wynajem kamperów i przyczep kempingowych oraz świadcząca usługi serwisowania i sezonowania. Posiada również bogatą gamę akcesoriów caravaningowych.

Sprzęty
Obecna w Poznaniu firma  LOYCON SYSTEMS to, przypomnijmy, generalny importer marki Truma na Polskę z siedzibą w Krakowie. Prezentowała nowe urządzenie Truma Mover XT – lżejsze o 20 kg, dzięki czemu zużywające mniej baterii. Ten mover przeznaczony jest do przyczep kempingowych o DMC do 2300 kg i, o czym warto jeszcze wspomnieć, firma daje na niego dodatkowo 5 lat gwarancji!
Dużym i kolorowym stoiskiem wyróżniała się marka WAECO (od marca 2007 roku część Dometic GROUP), która w tym roku obchodzi 40. urodziny. Z tej okazji przygotowała dla swoich klientów wiele promocji i konkursów (jeden z nich proponujemy również na naszych łamach), co już w Poznaniu spotkało się z dużym zainteresowaniem!
Rośnie w siłę! 14

 „Centrum Entuzjastów Caravaningu” ma w ofercie niemal wszystko, czego caravaningowcy potrzebują na kempingu.
Rośnie w siłę! 15

Lodówki WAECO to bez wątpienia najpopularniejsze sprzęty w pojazdach turystycznych.
Rośnie w siłę! 16

Kolejny kamper rodem z Polski! Tym razem produkcji Polcamp.
Rośnie w siłę! 17

Zlotowicze jak zwykle w doskonałych humorach!

Jak zawsze rodzinnie
Oczywiście na terenach targowych nie mogło zabraknąć zlotu caravaningowego! Podobnie jak w poprzednich latach, został on zorganizowany przez forum CamperTeam i redakcję „Polskiego Caravaningu” przy wsparciu Polskiego Towarzystwa Turystyki Camperowej i Caravaningowej.  Komandorem był, dobrze znany wszystkim kamperowiczom, Tadeusz Sakowski.
W zlocie wzięło udział 63 załogi. Byli to nie tylko członkowie CamperTeamu, bowiem zjazd był otwarty dla wszystkich i o ile wystarczyło miejsca – każdy mógł wziąć w nim udział. Niestety, właśnie z braku miejsca na przytargowym placu, organizatorzy musieli odmówić udziału w zlocie aż czterdziestu chętnym.
Zlotowicze mieli wstęp wolny na wszystkie ekspozycje targowe, włącznie z debiutującym w tym roku „Miastem Kobiet. Zarówno moc atrakcji, jak i bogactwo ekspozycji na Targach Techniki Motoryzacyjnej, Motor Show i w Salonie Caravaningowym przyczyniły się do doskonałej atmosfery wśród zlotowiczów.
Uczestnicy zlotu otrzymali pamiątkowe znaczki przygotowane społecznie przez czeskiego przyjaciela forum – Cestmira Petrosa.
Członkowie forum zorganizowali również wystawę fotograficzną z wyprawy swoich przyjaciół do Maroko, fotowystawę z niektórych dotychczasowych spotkań i zlotów w gronie sympatyków CamperTeam (autor: Jerzy Paluszczyszyn, forumowy „slajd”), a także „Retrokarawaning”, czyli wystawę złożoną z zabytkowego zestawu – Volkswagena garbusa cabrio i przyczepki namiotowej z akcesoriami kempingowymi sprzed lat (współtwórca wystawy: Grzegorz Dubrowski, forumowy „Gino”). Wszystkie te wystawy można było podziwiać w tej samej hali, w której swoje oferty prezentowały firmy z branży.

Redakcja „Polskiego Caravaningu” składa serdeczne podziękowania wszystkim, którzy odwiedzili podczas targów nasze stoisko. Było nam niezmiernie miło wymienić się z Wami spostrzeżeniami na temat caravaningu jako branży i jako sposobu na odpoczynek, a także na temat naszego czasopisma.
Do zobaczenia następnym razem!


Tekst: Joanna Zduńczyk
Zdj.: JZ, Henryk Janecki


21.05.2014
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News