artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Relacjonujemy Caravan Salon

Czas czytania 20 minut
Relacjonujemy Caravan Salon

192 tysiące osób – dla tylu fanów caravaningu celem podróży były tereny targowe Caravan Salon 2014.
Nowy rekord frekwencji idzie w parze z optymistycznymi doniesieniami wystawców. Aż 90 proc. ankietowanych producentów kamperów spodziewa się wzrostu sprzedaży na rynku niemieckim. Poziom sprzedaży przyczep ma osiągnąć wynik z roku ubiegłego i dlatego większe nadzieje wiąże się z rosnącym popytem na rynku francuskim i krajów Skandynawii.

Raport podsumowujący największe święto europejskiej branży caravaningowej nie pozostawia wątpliwości – caravaning zyskuje nowych fanów. Na półmetku trwania targów organizatorzy odnotowali o 7 tys. większą frekwencję niż w ubiegłym roku. Ostatecznie stoiska wystawców odwiedziło 192 tys. osób (o 22 tys. więcej niż rok temu). Kolejny rekord: 28 tys. kamperów i przyczep stanęło na terenach Caravan Center. Pozytywne nastroje ze stolicy caravaningu potwierdzają najnowsze badania Stowarzyszenia Przemysłu Caravaning (CIVD). Około 60 proc. producentów odnotowuje większą sprzedaż kamperów niż w roku ubiegłym. Dla 40 proc. poziom produkcji i sprzedaży nie odbiega od wyników zeszłorocznych.
- Nastroje podczas tegorocznej edycji Caravan Salon napawają optymizmem, bo wiele wskazuje na to, że rekord frekwencji uczestników imprezy przełoży się na wyśmienite wyniki handlowe wystawców – przekonuje Hans-Karl Sternberg, prezes CIVD.
Entuzjazm nowego szefa CIVD potwierdzają również najnowsze dane Federalnego Urzędu Statystycznego, a dotyczące preferencji niemieckich turystów, sposobów spędzania wolnego czasu i podróży wakacyjnych. Okazuje się, że w pierwszej połowie 2014 r. liczba noclegów na kempingach wzrosła aż o 24,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jakkolwiek rynek niemiecki pozostaje ważnym barometrem dla przemysłu caravaningowego, to analitycy nastrojów konsumenckich w Europie są już ostrożniejsi w wieszczeniu stałego trendu wzrostowego. Symptomatyczne wydają się tu wyniki z trzech miesięcy poprzedzających targi Caravan Salon 2014. O ile w czerwcu i lipcu liczba rejestracji kamperów wzrosła (odpowiednio o 14,3 proc. i 6,5 proc.), to w już w sierpniu spadła o 5,3 proc. w porównaniu do analogicznych miesięcy roku ubiegłego. Generalnie nie jest jednak źle, skoro wspomniane trzy miesiące to wzrost o 7 proc. Jeszcze lepsze wyniki odnotowali producenci przyczep (+13,4 proc., +11,8 proc.), więc sierpniowy spadek (-3, 3 proc.) sprawił, że po trzech miesiącach wzrost jest pokaźny: +8,6 proc.

ReklamaRelacjonujemy Caravan Salon 1
Jak tłumaczyć o wiele gorszy wynik sierpniowy? Ciekawych przemyśleń dostarczają dwa wyniki badań nastrojów, z lipca i sierpnia br. Najpierw Barometr Nastrojów Konsumenckich (GfK) wzrósł w Niemczech z 8,9 pkt. do 9 pkt. i okazał się najwyższy od grudnia 2006 r. Wpływ na wynik miały m.in. rosnące dochody obywateli, wzrost gospodarczy państwa. Już wtedy bez porównania gorszy okazał się wskaźnik mówiący o oczekiwaniach niemieckich konsumentów dotyczących rozwoju gospodarki w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Ten ostatecznie runął w sierpniu w dół aż o 35,5 pkt. do poziomu 10,8 pkt. To największy spadek w historii badania, które jest prowadzone od 1980 r. Niemcy, jak informuje GfK, boją się przede wszystkim pogorszenia globalnej sytuacji geopolitycznej, w związku z wydarzeniami na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie.
Relacjonujemy Caravan Salon 2

W pawilonie nr 16 do grona koncernów motoryzacyjnych dołączyło BMW. Stoisko promowało samochody w zestawie z przyczepami marki T@B.
Relacjonujemy Caravan Salon 3

Stoisko Renault zdobił Trafic dedykowany producentom kamperów. Z premierą nowego modelu anonsowano kompletny program wsparcia technicznego dla producentów zabudów turystycznych.
Relacjonujemy Caravan Salon 4

Ford pokazał aż trzy nowe modele samochodów turystycznych. Kampervana Nugget prezentowano też na stoisku kooperującej z producentem firmy Westfalia.
Relacjonujemy Caravan Salon 5

Neo-Traveller – stoisko polskiego producenta kamperów cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Kto chciał, mógł wybrać się na jazdę próbną jednym z kamperów.

ReklamaRelacjonujemy Caravan Salon 6
Gdzie kamper, a gdzie przyczepa?

Pomijając niepokojące doniesienia mediów, dla producentów pojazdów turystycznych liczą się długookresowe trendy. Jeśli wierzyć analizom CIVD, najbardziej obiecującym rynkiem dla producentów przyczep pozostają kraje Skandynawii. Przykładowo, w Szwecji aż 292 przyczepy przypadają na 10 tys. mieszkańców i z tym wynikiem rynek ten plasuje się w czołówce europejskiej (jeden kamper przypada statystycznie na około 34 mieszkańców). Holandia utrzymuje drugie miejsce z liczbą 275 przyczep na 10 tys. obywateli (kamper przypada na około 36 mieszkańców). Z kolei krajem o największej gęstości samochodów kempingowych na 10 tys. mieszkańców jest Finlandia (88 kamperów), następnie Szwecja (69) i Niemcy (56).
Słów kilka jeszcze o rynku niemieckim. Już w ubiegłym roku sprzedaż nowych samochodów spadła tu o 9,6 proc. do 3,03 miliarda euro, podczas gdy sprzedaż używanych samochodów wzrosła o 3,4 proc. do 2,42 miliarda euro w porównaniu z rokiem 2012. Wniosek? Z pewnością bardziej obiecującym nabywcą nowego kampera będzie obywatel spoza kraju związkowego. Skrzętnie też rosnące zainteresowanie targami Caravan Salon odnotowują organizatorzy tegorocznej edycji. Otóż, 25 tys. stanowili tu goście zagraniczni. Wystawcy potwierdzili, że wśród gości wyjątkowo dużo było Azjatów i Australijczyków. Podobno rośnie też zainteresowanie zakupami wśród mieszkańców Francji, a wszystko to dzięki zachętom w postaci zmian w systemie podatkowym.
Sezon 2014/2015 może być faktycznie ciekawszy dla producentów branży caravaningowej, a to za sprawą kumulacji w postaci debiutów pokaźnej liczby modeli stanowiących bazy dla projektowania pojazdów turystycznych. Nowa generacja Ducato i bliźniaków (Boxer, Jumper), debiut trzeciej generacji Iveco Daily (także w wersji zasilanej CNG), aż trzy nowe modele Forda (Tourneo „Euroline”, Transit Camper, Transit Nugget – wersja z wysokim dachem), Renault Trafic dedykowany producentom kamperów – z premierą nowych modeli anonsowano zazwyczaj kompletny program (m.in. wsparcie techniczne) dla producentów zabudów turystycznych. Z promowaniem pokaźnej liczby nowych pojazdów użytkowych idzie w parze o wiele większe zainteresowanie firm aranżacją domu na kołach we wnętrzu „blaszaka”. Krótko mówiąc, tzw. kastenwagen (kamper na bazie fabrycznego furgonu) staje się obowiązkową propozycją w programie produkcyjnym firm branży caravaningowej.
Relacjonujemy Caravan Salon 7

Freerider – przyczepki do jazdy w terenie skrywają sypialnię i aneks kuchenno-sanitarny. Autonomię postoju gwarantuje 60-watowy solar dachowy.

Premiery nowych samochodów
O nowinkach koncernu Fiat pisaliśmy całkiem niedawno, więc pozostaje przybliżyć konkurencyjne propozycje przemysłu motoryzacyjnego. Na stoisku Forda okazale prezentował się nowy Transit Camper, czyli wersja wyposażona fabrycznie w pakiet rozbudowanych elementów wyposażenia bazowego kampera (m.in.: obrotowe fotele, stosownie dla pojazdów turystycznych usytuowany hamulec ręczny). Światowa premiera Forda Tourneo „Euroline”, czyli czwartej generacji popularnego pojazdu wielofunkcyjnego, akcentowała łatwość aranżacji wnętrza skrojonego na potrzeby mobilnego biura i jednocześnie kompaktowego samochodu rodzinnego. We wnętrzu dwa obrotowe przednie fotele, kanapa dla trzech pasażerów (nocą zamieniająca się w wygodne łóżko), oświetlenie LED. Seryjnie wyposażony w ogrzewanie postojowe egzemplarz ma stanowić dowód, że także w kategorii kompaktowych kampervanów Ford ma ambicję rywalizacji z koncernem Volkswagena. Sztandarowym przykładem współpracy z producentami tradycyjnych kamperów jest nowe podwozie do zabudowy, jakie opracowano bazując na modelu Forda Transit FT 350, czyli odmianie z napędem na przednie koła. Rama pojazdu powędrowała nie tylko niżej. Konstruktorom udało się znacząco obniżyć masę bazowego pojazdu, bo aż o 42 kg! Podwozie do zabudowy oferowane jest w wariantach rozstawu osi od 3,3 do 4 metrów, co stanowić ma gwarancję budowy kamperów o długości od 5 do 7,5 m. Źródłem napędu będzie 2,2-litrowy silnik TDCi, oferowany w trzech zakresach mocy: 74 kW/100 KM (moment obrotowy: 310 Nm), 92 kW/125 KM (350 Nm) i 114 kW/155 KM (385 Nm). Niewątpliwym walorem propozycji uwzględniającej potrzeby karosujących zabudowy turystyczne jest wzmocnione zawieszenie tylne o nośności 1850 kg.
Od 28 lat sztandarowym przykładem seryjnego kampera na bazie furgonu Transit jest Nugget. Do dziś wyprodukowano ponad 16 tys. sztuk tych wielofunkcyjnych samochodów wakacyjnych. Najnowsza wersja nie różni się znacząco od dotychczas produkowanej – jeśli idzie o koncepcję aranżacji funkcji caravaningowych. Nadal wyróżnikiem jest konsekwentny podział na część: bytowo-sypialną i kuchenną. 5-osobowe wnętrze i dwie sypialnie (materace o wymiarach: 190x130 cm i 210x141 cm) to niewątpliwe zalety tego niedużego, acz wysokiego kampervana. Na wyposażeniu aneksu kuchennego znajdziemy m.in.: umywalkę ze stali chromowo-niklowej, dwupalnikową kuchenkę gazową, zbiorniki na wodą „szarą” i czystą. Prezentowany model dostępny będzie na rynku w cenie od 52 182 euro.
Ekskluzywna salonka – tak można przybliżyć walory samochodu prezentowanego na stoisku Mercedes- -Benz. Mowa o kampervanie Marco Polo, opracowanym w ramach długoletniej współpracy Mercedesa z firmą Westfalia. Aneks kuchenny jest w pełni wyposażony – ma dwa palniki gazowe, zlew i lodówkę kompresorową o pojemności 40 litrów i temperaturze chłodzenia do -20°C. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 litrów, a na ścieki 40 litrów. Oba zamontowano we wnętrzu, są więc chronione przed mrozem. Najwięcej jednak nowości ukryto przed wzrokiem użytkowników. Otóż, teraz dwuosobową tylną kanapę można nie tylko przesuwać na szynach. Za naciśnięciem przycisku w jednej chwil kanapa zamienia się w pojedyncze łóżko o wymiarach 203x113 cm. Elektropneumatyczny system automatycznie spuszcza powietrze z bocznych poduszek i podnosi siedzisko, chowając klamry pasów bezpieczeństwa, które mogłyby zakłócać sen. Kolejne łóżko (205x113 cm) kryje się w rozkładanym dachu. Dzięki innowacyjnemu systemowi podnoszenia tylna część dachu unosi się wyżej niż w poprzednim modelu, zapewniając znacznie więcej przestrzeni na nogi. Gdy łóżko nie jest używane, jego stelaż można złożyć – podróżujący w kabinie mają wówczas dodatkowe miejsce nad głowami. Miłośników szybkiej jazdy zainteresują osiągi. Topowa wersja silnikowa o mocy 190 KM deklaruje się imponującym momentem obrotowym 440 Nm! Tańsze wersje napędzać mogą turbodiesle o mocy 163 lub 136 KM.
Relacjonujemy Caravan Salon 8

Wnętrze przyczep marki Adria. Altea4four zwraca uwagę aranżacją miejsc sypialnych z „dostawką” na piętrze.
Relacjonujemy Caravan Salon 9

Coral Supreme S 690 SC – modele słoweńskiego producenta na sezon 2015 zyskały na wyposażeniu.
Relacjonujemy Caravan Salon 10

ERIBA Nova zyskała tytuł European Innovation Award 2014 w kategorii przyczep.

Sprinter z tytułem EIA 2014
Największym jednak sukcesem inżynierów z Niemiec jest tytuł jaki grono dziennikarzy z magazynów caravaningowych przyznało za wszechstronne zdolności pojazdu stworzonego pod zabudowę jako mobilny dom. Tak! Mercedes-Benz Sprinter zdobył Europejską Nagrodę Innowacyjności (EIA – European Innovation Award), a największą liczbę punktów przyznano mu za wyjątkowo szeroką gamę systemów aktywnego bezpieczeństwa. Ważny to sygnał dla konkurentów, bo też z pięcioma nowymi systemami wspomagającymi Sprinter podniósł poprzeczkę w segmencie aut dostawczych na nieznany wcześniej poziom.
O systemach podnoszących komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo w ruchu drogowym pisaliśmy w poprzednim wydaniu „PC”. Kamery i radary – z adaptacją najnowszych technologii pojawia się wizja nowej jakość podróży turystycznych. Jak nieodległa to przyszłość dowodzą inżynierowie z Niemiec. Przykładowo, w nowym Sprinterze montowany jest układ przeciwdziałania skutkom bocznego wiatru. Ten zwiększa komfort prowadzenia i zmniejsza obciążenie, z jakim musi zmagać się kierowca podczas jazdy drogami międzymiastowymi. Pozostałe wyróżnione systemy należą do wyposażenia opcjonalnego. Ich lista zawiera układy monitorowania pasa ruchu, tzw. martwego pola, aktywne światła drogowe oraz układ przeciwdziałania kolizjom polegającym na najechaniu na tył poprzedzającego auta. Ten ostatni monitoruje obszar przed samochodem i ostrzega kierowcę przed zbyt małym dystansem od innego pojazdu lub nieruchomej przeszkody.
Relacjonujemy Caravan Salon 11

Vantana – nowy kamper marki Hobby.

Renault dla firm zabudowujących
Stoisko Renault przykuwało uwagę nie tylko za sprawą nowego Mastera. Po raz pierwszy bowiem nowy Trafic proponuje ofertę dedykowaną producentom camping-carów. Wersja opracowana na bazie furgonu oferuje szereg elementów wyposażenia i przystosowań konstrukcyjnych spełniających potrzeby wykonawców zabudów i użytkowników końcowych. Koncern chwalił się, że udział Renault w rynku samochodów rekreacyjnych stale rośnie i na koniec kwietnia 2014 r. marka była numerem 3 wśród dostawców samochodów bazowych we Francji, z ofertą głównie opartą na modelu Master.
- Coraz większy udział w tym rynku mają zabudowane furgony – mówi Maja Świerszcz z biura prasowego francuskiej marki. – W 2013 r. stanowiły ok. 20 procent sprzedaży. Wziąwszy pod uwagę fakt, że najważniejszymi kryteriami wyboru stają się kompaktowa budowa i zwrotność, nowe Renault Trafic niesie w sobie spory potencjał i już obecnie budzi zainteresowanie wiodących firm z tego sektora. Wykonawcom zabudów podobają się również nowe silniki Twin Turbo, doskonale przystosowane do dużych obciążeń.
Wziąwszy pod uwagę fakt, że najważniejszymi kryteriami wyboru stają się kompaktowa budowa i zwrotność, nowe Renault Trafic niesie w sobie spory potencjał i faktycznie może budzić zainteresowanie wiodących firm z tego sektora. Wersja opracowana na bazie furgonu oferuje szereg elementów wyposażenia i przystosowań konstrukcyjnych spełniających potrzeby wykonawców zabudów i użytkowników końcowych: wyeliminowanie ścianki działowej, zastąpienie kanapy jednoosobowym fotelem pasażera, przeszklenie tylnej części, kołpaki Maxi montowane w standardzie, dodanie pewnych opcji zarezerwowanych dotąd dla wersji osobowych – to wszystko w połączeniu z propozycją sieci Renault PRO+ stanowi nową jakość w relacjach biznesowych z producentami kampervanów. Niestety, jak nam udało się dowiedzieć, propozycja ta, póki co, jest niedostępna na polskim rynku.
Relacjonujemy Caravan Salon 12

Tutaj sypialnia modelu K65.
Relacjonujemy Caravan Salon 13

Nowość marki Bürstner – Malibu 600 DSB 4 skrywa butle gazowe w tylnej części pojazdu.

Dobre, bo z Polski
Tegoroczna edycja targów caravaningowych w Düsseldorfie z pewnością okazała się skuteczną promocją dla polskich producentów samochodów kempingowych. Po raz pierwszy wystawiały się firmy Elcamp Hsk Auto oraz Balcamp.
Dla Elcampu organizacja okazałego stoiska była potwierdzeniem ubiegłorocznego sukcesu, kiedy to kampery z rodziny Neo-Traveller reklamował niemiecki punkt dealerski krakowskiej firmy. Tym razem zaprezentowano kilka modeli w odświeżonym designie. Dodatkowo, Elcamp był jedną z czterech firm, które zdecydowały się umożliwić miłośnikom caravaningu z całego świata jazdę próbną swoimi samochodami. Konsekwentnie budowany wizerunek i polityka firmy sprzyja rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych.
- Debiut na jednych z największych targów caravaningowych nie gwarantuje sukcesu – jest to jednak ogromna szansa na zwiększenie świadomości marki na rynkach zagranicznych – wyjawia dyrektor Elcamp Hsk Auto Jacek Luty. – Od trzech lat prowadzimy intensywne rozmowy z potencjalnymi dealerami naszych pojazdów. Podczas Caravan Salon 2014 spotkaliśmy się z większością z nich. Prawdziwym jednak zaskoczeniem były tłumy potencjalnych nabywców odwiedzających nasze stoisko i entuzjastycznie reagujących na nasze samochody, co w finale doprowadziło do podpisania kilkunastu umów detalicznych. Rozdaliśmy też ponad 1500 folderów.
Jak udało nam się dowiedzieć, kolejnym – po niemieckim i rosyjskim – rynkiem ekspansji dla kamperów z logo Neo-Traveller będzie Skandynawia. Trwają też intensywne rozmowy z potencjalnymi dealerami z Francji i Hiszpanii. Co ważne, argumentem dla nabywców nie jest cena, a dbałość i solidność wykonania oraz bogate wyposażenie w standardzie.
Niemniej entuzjastycznie o debiucie w Düsseldorfie wyraża się dyrektor handlowy firmy Balcamp (więcej o firmie w „PC” nr 62), promującej od niedawna autorski projekt zabudowy na podwoziu samochodu Mercedes Sprinter.
- Jesteśmy bardzo mile zaskoczeni reakcją klientów, tym bardziej, że to nasze pierwsze zagraniczne targi. Do końca tego roku powstanie pierwszy punkt dilerski naszej marki w Niemczech, a kolejne powstaną w krajach Skandynawii i w Holandii – informuje nas Lech Falkowski.
Dalej w teren i bliżej wody
W sąsiedztwie polskich stoisk zadebiutowały przyczepki marki Mini-caravans słowackiej firmy PROCAMP, s.r.o. Uwagę zwracała najnowsza propozycja, reklamowana sloganem: Freerider – Off-road bez limitów. Wnętrze lekkiej (490 kg) miniprzyczepy skrywa pokaźny materac (200x148,5 cm), a dzięki rozlicznym punktom bazowym posiadacz może umocować do jej dachu namiot sypialny, markizę, kajak, a do dyszla rower. Kompletnie wyposażona prezentuje się nie tylko bardzo rasowo, ale jak zapewnia producent, gwarantuje świetnie walory trakcyjne w terenie.
Tegoroczny Caravan Salon przebiegał pod hasłem „World of Canoes”. Współczesny podróżnik coraz częściej wybiera nie tylko atrakcje turystyczne, ale po prostu miejsca, w których będzie miał możliwość obcowania z naturą i uprawiania sportów wodnych. Faktycznie, w tym roku wiele nowych modeli kamperów i przyczep doposażono w adekwatny sprzęt, taki jak: kajaki, canoe, ale też np. latawce do kite’a czy deski wake’owe.
Za odosobniony przykład promocji rasowego caravaningu, bo w odmianie 4x4, wypada uznać premierę wszędołaza austriackiej firmy Action Mobil. Global XRS 7200 powstał na bazie ciężarówki MAN. Bogaty program terenowych kampervanów prezentowały firmy Bimobil i Fischer, a także mniej znani specjaliści z firmy MultiCamper. Nowością w programie produkcyjnym Bimobil jest kamper EX 460 na bazie Fuso Canter 4x4 o masie całkowitej 6,5 tony. Zabudowa mieszkalna powstała z myślą o 4-osobowej załodze, cieszącej się autonomią podróży dzięki ekonomicznej jednostce napędowej o mocy 175 KM.
Relacjonujemy Caravan Salon 14

Na stoisku KARMANN zadebiutował Mobil Colibri, bazujący na Renault Trafic.

Premiery z wielkim rozmachem
Największe show należało do firmy Adria. Powód? 50-lecie na rynku caravaningowym. Z tej okazji słoweński producent anonsował jubileuszową gamę designersko polakierowanych przyczep Altea4four o DMC 1300 kg, reklamując ich zalety autorskim rozwiązaniem aranżacji miejsc sypialnych. Zaletą kompaktowego układu (4x4) jest upakowanie na powierzchni 4 m² miejsc do spania dla maksymalnie czterech dorosłych osób, a to za sprawą stelaża „jedynki”, którego to materac na czas snu wędruje na wysokość ok. 75 cm nad kanapami siedzisk. Uwagę zwraca też panoramiczne przeszklenie. O rozwiązaniu anonsowanym rok temu przez holenderską firmę Polyplastic pisaliśmy w wydaniu wrześniowym „PC”. Teraz mieliśmy okazję poznać walory giętego przeszklenia akrylowego, które gwarantuje o wiele większe możliwości doświetlania wnętrza światłem słonecznym. Tego typu rozwiązanie idealnie współgra z układem wnętrza typu „podkowa”.
Nowością w gamie kamperów jest Sonic New Horizons – półintegral klasy A na bazie Ducato, którego przeprojektowano, dodając nowe specyfikacje układu wnętrza. Uwagę zwracają wyraźnie szersze (600 mm) drzwi do zabudowy. Modele na rok 2015 będzie można zamawiać także w najbogatszej wersji Supreme, wyposażonej w ogrzewanie postojowe marki Alde. Konstruktorzy odświeżonej rodziny Matrix (modele o długości od 5,99 to 7,8 m) dołożyli starań, by obniżyć wysokość kamperów o kilkadziesiąt milimetrów, bez szkody dla wysokości wnętrza zabudowy produkowanej z formatek poszycia z GFK. W Düsseldorfie miały swoją premierę kampery na bazie furgonu Ducato. Rodzina Twins to aż dziewięć modeli (od 4,99 do 6,26 metra długości). Najmniejszy – Twin 500 S – gwarantuje podróż czterem osobom, a dwojgu zapewnia komfortowy sen.

W porządku alfabetycznym: od litery B
25-lecie w branży świętowała niewielka firma Bresler. Na stoisku pokazano kampera na bazie Mercedesa Sprinter. Stoisko Bürstnera zdobiły dobrze znane modele Ixeo, TravelVan i Nexxo, które poddano na 2015 rok niewielkim zmianom wnętrz. Uwagę zwraca nowa koncepcja izolacji poszycia, bo z wykorzystaniem styrofoamu kamperów na bazie furgonów i eliminacja drewna w miejscach łączenia formatek z GFK na styku dachu i ścian w kamperach z zabudową osadzoną na ramie pojazdu. Nową przyczepą jest Averso Plus 510 TK. Wnętrze o długości 5,5 metrów zaspokoi potrzeby licznej, bo aż 7-osobowej załogi!
U Carado nowością są półintegrale serii T. Naszą uwagę przykuł model T 132, kompaktowy kamper dla dwojga, który stanowi adaptację rozwiązań znanych z dobrze przyjętych przez rynek samochodów kempingowych o długości do 7 m, zwłaszcza serii T334 i T339. Pośród przyczep promowano rodzinę kompaktowych modeli. Najmniejszy, Delight 157 L, to propozycja lekkiej (800 kg) przyczepy za 8799 euro. Wnętrze dość spartańskie urządzono z myślą o mniej wymagającej klienteli, dla której liczy się przede wszystkim niska cena zakupu. Budżetowe propozycje mają stanowić remedium na spadek zainteresowania droższymi przyczepami z logo Carado. Zarząd firmy liczy, że nowa strategia pozwoli w krótkim czasie zrekompensować poniesione wydatki w kwocie 7 mln euro – to suma inwestycji związanej z budową nowego zakładu produkcyjnego w Neustadt. Tam produkowane są też kampery z logo Sunlight. Nowością w programie produkcyjnym jest półintegral Sunlight T69 S, którego cenę skalkulowano na poziomie 39 999 euro. Równie budżetową propozycją jest przyczepa C 34 o DMC 900 kg. 4-metrowe wnętrze nie wyróżnia się niczym szczególnym poza ceną: 8799 euro. Zawiódł się ten, kto oczekiwał nowości w programie firmy Carthago. Poza jubileuszowymi modelami Chic C-Line, które świętują 10-lecie na rynku, pokazano odchudzony, bo w klasie 3-tonowych integrali, model C-compactline.
Więcej miejsca wypada poświęcić propozycji francuskiego koncernu Trigano, choćby dlatego, że jako nieliczny oferuje kompletny program kamperów z alkową Chausson, na bazie nowego Forda Transita. Stoisko zdobił model C 636 Flash o długości 6,99 m za 44 990 euro. Welcome 500 – półintegral na bazie Ducato lub Transit mierzy ok. 5,7 m długości i stanowi konsekwentny przykład realizacji komfortowej zabudowy dla dwójki podróżnych, choć nominalnie znajdzie się tu nocleg dla czterech osób. W tylnej części znajdziemy narożnik – kanapę w kształcie litery L, która sąsiaduje ze wzdłużnie usytuowanym pomieszczeniem wybitnie pokaźnej łazienki. Po tej samej stronie (za fotelem kierowcy) znajdziemy aneks kuchenny. Na czas snu opuszczamy (elektrycznie) z podsufitki stelaż materaca, uzyskując piętrowe sypialnie w układzie: 2+2. Francuska marka pokazała też najmniejszy model 1-tonowej przyczepy z podnoszonym dachem: Mini-Silver 290.
Luksusowa marka Concorde pokazała odświeżony model Credo. Nowe akcenty to chromowe detale grilla, przemodelowany pas przedni i zderzak. Nowością są ksenonowe klosze lamp przednich i LED-owe tylnych, a także przemodelowany spojler dachowy, który skrywa kamerę cofania. Cristall Camper – firma wyspecjalizowana w adaptacji seryjnych minivanów na cele turystyczne – pokazała autorską propozycję kampervana bazującego na seryjnym modelu NV 200 (Nissan). Do kamperów z logo CS dołączył model Rondo XL, zabudowany na podwoziu Sprintera. 25-lecie w branży firma Dipa- -Reisemobile świętuje limitowaną serią kamperów Merlin Falcon, bazujących na furgonach VW T5 i Crafter – teraz dostępnych z pakietem bogatego wyposażenia o wartości 2,5 tys. euro gratis! DOMO ReiseVan pokazał kampera na bazie furgonu Sprinter z krótkim rozstawem i wysokim dachem. 520 HB zaprojektowano z myślą o dwójce podróżnych i raczej niedługich podróżach, skoro dwupalnikową kuchenkę zasila raptem 2,8-kilogramowa butla gazu.
Relacjonujemy Caravan Salon 15

Welcome – półintegral francuskiej marki Chausson bazuje na podwoziu Forda (na zdjęciu) lub Ducato.

Nie tylko włoski sznyt
Już rok temu kampery Laika zyskały na komforcie wyposażenia. Teraz debiutuje nowa linia w pełni zintegrowanych modeli z rodziny Ekovip – tańszych o ok. 15 tys. euro od luksusowych Kreosów. Znawcy rynku największy sukces wróżą modelowi 600, czyli z nadwoziem o długości 599 cm. Klientów biznesowych kokietuje marka Mobilvetta. Na sezon 2014/2015 przygotowano model K-Yacht MH80, wyróżniający się dwiema strefami biesiadnych siedzisk. Nowa konfiguracja wnętrza przywodzi skojarzenia z mobilnymi biurami na kołach. Włoska marka Roller Team pokazała model 284TL – seria limitowana zadebiutowała na rynku wiosną tego roku, ale wyraźnie większy od spodziewanego popyt sprawił, że kamper wejdzie na stałe do programu produkcyjnego.
- Najbardziej spodobał się układ sypialni z łóżkami typu twin-bed, czyli niemieckiego typu, które za sprawą tapicerowanej wstawki przekształcamy w potężne łoże – przybliża walory modelu Agnieszka Kaizer, współwłaścicielka firmy MTM Campery, dilera tej włoskiej marki w Polsce.
Marka Frankia pokazała model z serii T 72, stanowiący propozycję luksusowego kampera w klasie do 3,5 t. Kampery Pilote zyskały nowy układ wnętrza 37 modeli na 2015 rok, dzięki gruntownie przeprojektowanej podłodze podróżni zyskali jeszcze więcej miejsca w strefie komunikacyjnej, a szczególnie w sąsiedztwie siedzisk wokół stołu. Największe zmiany objęły model G 740 – bardzo częsty wybór konsumentów za sprawą atrakcyjnej ceny, teraz skalkulowanej na poziomie 63 845 euro. Jeszcze więcej luksusu (m.in. ogrzewanie Alde) znajdziemy na pokładzie Galaxy G 781.
Relacjonujemy Caravan Salon 16

Knaus-Tabbert pokazał przyczepę CELLINI 750 HTD, która wyróżnia się wysuwanym fragmentem ściany bocznej (typu: slide-out).

Eriba Nova najlepszą przyczepą 2014 roku
O wielkim sukcesie może mówić koncern Hymer. ERIBA Nova zyskała tytuł European Innovation Award 2014 w kategorii przyczep. Grono dziennikarzy doceniło rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo podróży. Pokaźna ładowność (nawet 500 kg!), zoptymalizowany układ wnętrza z ergonomicznymi schowkami, a przede wszystkim wzorcowe zabezpieczenie wiązek okablowania przed przypadkowym uszkodzeniem – te walory uznano za najbardziej innowacyjne.
Pośród kamperów nowością jest Optima T60 H, której podwieszone centralnie u szczytu podsufitki łóżko przywodzi skojarzenia z ubiegłoroczną nowością – modelem Siesta. Kolejną nowością jest półintergral w klasie do 7 metrów długości o nazwie Tramp SL. Debiutuje też integral Duo-Mobil, w pełni zintegrowany model B-klasy, który wyróżnia się pojedynczymi materacami w części dziobowej, ustawionymi wzdłużnie do kierunku jazdy. Wnętrze kampera ma odpowiadać potrzebom bezdzietnych par.
Hobby On Tour – tak anonsowano propozycję przyczep na sezon 2015 niemieckiego producenta. Rodzina On Tour to kombinacja kilku wariantów szerokości zabudowy (210 i 220 cm) i trzech długości wnętrza (390, 460 i 470 cm). Gamę kamperów wzbogacają nowe modele Vantana i Optima. Po raz pierwszy w swojej historii Hobby wprowadza do programu produkcyjnego model zaprojektowany na bazie seryjnego furgonu Ducato. Vantana występuje w trzech długościach nadwozia: 541, 599 oraz 636 cm. Z kolei Optima ma rywalizować w klasie Premium. Projektanci liczą, że nabywców skusi dynamiczny design lakierów (ciemny antracyt zabudowy i czerwone dekory). Do wyboru jest aż jedenaście wersji układu wnętrza. 30-letnie doświadczenie w produkcji samochodów turystycznych podkreśla limitowana wersja modelu Van V65 GE.
Relacjonujemy Caravan Salon 17

Połączone stoisko firm MultiCamper i Flexebu zdobiły podrasowane modele VW T5.
Relacjonujemy Caravan Salon 18

Ciekawe wyposażenie rozkładanej sypialni dachowej kampervanów marki MultiCamper.

Lżejsze, tańsze...
Stylistyczne zdolności projektantów sygnowane marką KARMANN zaowocowały premierą modelu Mobil Colibri, bazującym na Renault Trafic. Kampervana z podnoszonym dachem wyceniono na 39 490 euro. Z kolei inżynierowie firmy Knaus poczynili niemałe wysiłki w dziedzinie odchudzania kamperów. Sky Traveller Superlight – model z alkową – ma deklarować się znaczącą redukcją masy. O 175 kg niższa masa w porównaniu do najcięższego konkurenta w tej klasie – tak reklamowany jest najnowszy kamper.
Dobrze znany model Sun TI pokazano z odświeżonym wnętrzem. Co może ważniejsze, model ten na sezon 2014/2015 będzie o 4 tys. euro tańszy. Z kolei BoxStar, najlepiej sprzedający się kamper na bazie furgonu, zyskał pięć nowych konfiguracji wnętrza. Na stoisku Pössl, świętującej 25-lecie w branży, pokazano jubileuszowy model Pössl 2Win 25.
Dużo więcej by pisać o nowej propozycji koncernu Knaus-Tabbert. Niemałą sensacją była premiera przyczepy CELLINI 750 HTD, która wyróżnia się wysuwanym fragmentem ściany bocznej (typu: slide-out). Odtąd też wszystkie modele przyczep Tabbert w standardzie wyposażane będą w system AL-KO Trailer Control System. Z kolei kampery marki Weinsberg to odtąd także propozycje bazujące na furgonie Ducato. CaraBus dostępne są w dwóch wersjach o długości 599 cm i 636 cm, odpowiednio dla dwójki i czwórki podróżnych. Na uwagę zasługuje na pewno cena – od 34 790 tys. euro. Marka Rapido wzbogaciła się o nowy model kampera. Distinction to luksusowa integra o długości 7,4 metra.
To oczywiście nie wszystkie nowości z programów produkcyjnych. Na osobny artykuł zasługują z pewnością nowości dostawców wyposażenia turystycznego.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: RD i materiały producentów


02.12.2014
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News