Daily to gama pojazdów w przedziale 3,3 - 7,2 tony, także z napędem 4x4, z czego skrzętnie korzystają firmy produkujące dzielne w terenie kampery. Od wdrożenia w 2016 roku strategii zrównoważonego rozwoju Lean & Green, hiszpański producent tej cenionej bazy dla zabudów kempingowych zredukował ślad węglowy o 20%.
Redukcja śladu węglowego to najpoważniejsze wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego. Fabrykę IVECO w Valladolid - to właśnie tu odbywa się produkcja pojazdu użytkowego Daily - uznaje się za jeden z czołowych zakładów w regionie Kastylia i León, który z powodzeniem wdraża założenia Przemysłu 4.0. W 2019 r. Zakład w Valladolid osiągnął najwyższy, „złoty” poziom przemysłowej innowacyjności w programie World Class Manufacturing. Nagroda została przyznana w uznaniu postępów pod względem jakości, ochrony środowiska, bezpieczeństwa oraz innowacyjności procesów produkcyjnych. A teraz zdecydowano o przyznaniu kolejnego wyróżnienia. I to dla dwóch hiszpańskich fabryk IVECO.
Gwiazdka Lean & Green za redukcję śladu węglowego
Zakłady IVECO w Madrycie i Valladolid otrzymały gwiazdkę Lean & Green za redukcję śladu węglowego od hiszpańskiego Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów (AECOC). Gwiazdka przyznawana przez Lean & Green (największą europejską sieć działającą na rzecz redukcji emisji w łańcuchu dostaw) stanowi potwierdzenie, że oba zakłady wywiązały się ze swoje zobowiązania, tj. redukcji śladu węglowego o 20% w ciągu pięciu lat.
Zakład w Madrycie zajmuje się produkcją całej gamy ciężkich pojazdów IVECO przeznaczonych na rynki globalne i zatrudnia 2850 osób. W zakładzie w Valladolid (na zdjęciu) pracuje około 1000 osób. Produkowany jest tu model lekkiego pojazdu użytkowego Daily jako podwozia ciężarowe z manualną i automatyczną skrzynią Hi-Matic. To oczywiście bardzo wdzięczna baza dla realizacji zabudowy kempingowej, by wspomnieć dzielne w terenie kampery 4x4 marki Bimobil.IVECO ku dekarbonizacji
Środki wdrożone w obu zakładach, mające na celu zredukowanie ich śladu węglowego, obejmowały emisje bezpośrednie (Zakres 1), emisje pośrednie (Zakres 2) oraz wydajność transportową (Zakres 3), rzutując na większość procesów produkcyjnych. Co ciekawe, inspiracją dla wielu podjętych działań były pomysły pracowników obu zakładów. Działania z Zakresu 1 i Zakresu 2 koncentrowały się na redukcji zużycia gazu ziemnego i energii elektrycznej przez zakłady dzięki projektom z zakresu fotowoltaiki, instalacji rekuperatorów ciepła, wytwarzania energii z wykorzystaniem konwersji fototermicznej oraz dywersyfikacji źródeł ciepła. Działania dotyczące Zakresu 3 obejmowały m.in. optymalizację tras dostaw, aby umożliwić pełne wykorzystanie ładowności pojazdów ciężarowych, opracowanie nowych modeli kontenerów dla optymalizacji załadunku, wykorzystanie technologii RFID w celu udoskonalenia zasobów i ograniczenia zbędnych transportów ekspresowych.
Fot. IVECO