artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Po raz pierwszy w historii!

Czas czytania 11 minut
Po raz pierwszy w historii!

Co roku brytyjski The Caravan Club wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy, przyznając mu nagrodę o nazwie ,,The Towcar of the Year Award”. W tym roku nagrodę przyznano już po raz trzydziesty.

Jubileuszowy konkurs różnił się od tych z lat ubiegłych i obfitował w niespodzianki. Znaczącą różnicą była zmiana kategorii pojazdów. Przypomnijmy: w latach ubiegłych eksperci stosowali te same kategorie związane z ceną pojazdu, jego wagą i napędem – na dwa lub na cztery koła. Były to kategorie zrozumiałe dla caravaningowców spoza Wysp Brytyjskich. W tym roku postanowiono zmienić sposób wyboru i podzielić samochody na kategorie, które nie obowiązują poza Wyspami Brytyjskimi: kategorie ustalono ze względu na... podatek drogowy! Choć nie było to jedyne kryterium podziału, to jednak zmieniło zupełnie sposób wyboru samochodów.

Po raz pierwszy w historii! 1

Wszyscy zwycięzcy w poszczególnych kategoriach. W środku zwycięzca ponad kategoriami – Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG.

Ważna ekologia i podatki
W Wielkiej Brytanii ważne zmiany związane z podatkiem drogowym weszły w życie 1 kwietnia 2011 r. Opłaty wnosi się ze względu na pojemność silnika i wielkość emisji spalin na jeden km². Preferowane niższymi opłatami są oczywiście samochody bardziej ekologiczne. Kategorie dla samochodów osobowych oznaczono literami i podzielono w sposób następujący:
kategoria A (do 100 g/km), kategoria B (101-110 g/km), kategoria C (111-120 g/km), kategoria D (121-130 g/km), kategoria E (131-140 g/km), kategoria F (141-150 g/km), kategoria G (151-165 g/km), kategoria H (166-175 g/km), kategoria I (176-185 g/km), kategoria J (186-200 g/km), kategoria K (201-225 g/km), kategoria L (226-255 g/km), kategoria M (ponad 255 g/km).
ReklamaPo raz pierwszy w historii! 2
The Caravan Club postanowił dostosować więc kryteria do nowych regulacji drogowych, by dać swoim członkom czytelny sygnał, jak ważne są kwestie ochrony środowiska. Na szczęście, w konkursie połączono po trzy kategorie podatku drogowego w jedną kategorię konkursową, by zbytnio nie rozdrabniać wyników. Pozostawiono też dwie kategorie z zeszłych lat: „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg” i „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze ponad 1800 kg”. Łącznie więc testowane pojazdy pogrupowano w sześć kategorii (w zeszłym roku było ich aż dziewięć).
Po raz pierwszy w historii! 3

Dziesięciu ekspertów oceniło łącznie dwadzieścia trzy modele samochodów.
Po raz pierwszy w historii! 4

Mierzenie nacisku na hak.
Po raz pierwszy w historii! 5

Mało popularna w naszym kraju Škoda Yeti SE Plus wygrała aż w dwóch kategoriach. Może warto skorzystać z angielskich doświadczeń w rodzimym caravaningu?

Lista testowanych pojazdów w poszczególnych kategoriach:

„Podatek drogowy kategorii A, B i C”
- Nissan Qashqai 1.6 dCi n-tec+
- Peugeot 508 Allure HDi 140
- Volkswagen CC GT 2.0-litre TDI 140 PS BMT
- Volvo all-new V40

„Podatek drogowy kategorii D, E i F”
- Audi Q3 2.0 TDI (140PS) quattro manual
- Inifiniti M35h
- Lexus GS450h
- Mazda CX-5 2.2 175ps
- AWD SPORT NAV
- Mercedes-Benz C220 CDI Blue EFFICIENCY EXECUTIVE SE
- Peugeot 508 SW Allure HDi 140
- Škoda Yeti Urban
- Subaru XV 2.0D SE
- Vauxhall Astra Sports Tourer SRI 2.0 CDTi (165ps) Start/Stop
- Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG

„Podatek drogowy kategorii G, H i I”
ReklamaPo raz pierwszy w historii! 6
- Chevrolet Captiva 2.2 LT 5DR 6SP Manual 7-osobowy MY12
- Ford Grand C-Max
- Land Rover Range Rover Evoque
- Škoda Yeti SE Plus
- Toyota Avensis 2.2 D Cat Tourer
- Volkswagen Passat ALLTRACK 2.0-litre TDI BMT 4MOTION 170PS DSG

„Podatek drogowy kategorii J, K, L i M”
- Ford Ranger Wildtrak
- Isuzu D-Max Urban 2.5
- Mercedes-Benz ML350 BlueTEC Sport

„Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg”
- Audi Q3 2.0 TDI (140PS) quattro manual
- Land Rover Range Rover Evoque
- Mazda CX-5 2.2 175ps
- AWD SPORT NAV
- Škoda Yeti SE Plus
- Subaru XV 2.0D SE
- Volkswagen Passat ALLTRACK 2.0-litre TDI BMT 4MOTION 170PS DSG

„Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze ponad 1800 kg”
- Chevrolet Captiva 2.2 LT 5DR 6SP Manual 7-seat MY12
- Ford Ranger Wildtrak
- Isuzu D-Max Urban 2.5
- Mercedes-Benz ML350 BlueTEC Sport
Po raz pierwszy w historii! 7

Ford Ranger Wildtrak podczas manewrowania między słupkami. Testowany był w najcięższej kategorii (powyżej 1800 kg), w której przegrał z siedmioosobowym Chevroletem Captiva 2.2 LT 5DR 6SP.

Triumf jednego koncernu
Podsumowując zeszłoroczną edycję konkursu, napisaliśmy w „PC”: „Zwycięzca może zaskakiwać, bo jest nim Volkswagen Jetta Sport 2.0 TDI DSG!” W tym roku zaskoczenie jest podwójne, bo również ten model zdobył tytuł „Najlepszego Samochodu do Ciągnięcia Przyczepy”! Generalnie wielkim triumfatorem tegorocznej edycji konkursu został Volkswagen. Zdobył nie tylko najważniejszy tytuł, ale wygrał jeszcze w dwóch kategoriach: Jetta Sport 2.0 TDI DSG zwyciężyła także w kategorii „Podatek drogowy kategorii D, E i F”, a jej nieco większy brat, czyli Volkswagen CC GT 2.0 TDI 140 PS BMT zwyciężył w klasie najbardziej ekologicznej, czyli „Podatek drogowy kategorii A, B i C”. W konkursie startował jeszcze w dwóch kategoriach Volkswagen Passat ALLTRACK 2.0 TDI BMT 4MOTION 170PS DSG, który jednak przegrał ze Škodą Yeti SE Plus, która triumfowała w kategorii „Podatek drogowy kategorii G, H i I” oraz „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg”. Przypomnijmy, że to właśnie Škoda wygrała dwa lata temu (modelem Superb), a w zeszłym roku mocno deptała Jetcie po piętach. Ktoś złośliwy mógłby zauważyć, że była to nieco bratobójcza walka, bo przecież Škoda jest częścią niemieckiego koncernu. Gdyby jednak spojrzeć na to inaczej, to niemiecki koncern wygrał nie we dwóch, a aż w czterech kategoriach! Szczegółową tabelę zwycięzców w każdej kategorii prezentujemy obok.
Po raz pierwszy w historii! 8

Land Rover Range Rover Evoque elegancko zjeżdża ze wzniesienia.
Po raz pierwszy w historii! 9

Podczas testów zdarzały się i takie przypadki... Wszystkie samochody poruszały się z przyczepami dostarczonymi przez angielskiego producenta – firmę Bailey z Bristolu.

Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach w opiniach jurorów:

Kategoria: „Podatek drogowy kategorii A, B i C”
- Zwycięzca: Volkswagen CC GT 2.0 TDI 140 PS BMT
- Dobre właściwości jezdne, model ma wszystkie cechy ergonomiczne „zwykłego” Passata, łącznie ze znakomitymi standardami wykończenia. Dobrze prowadzi się z przyczepą w zakresie prędkości obowiązujących samochód z przyczepą w Wielkiej Brytanii, w czym pomaga też sportowe zawieszenie. Jazda jest przyjemnością!

Kategoria: „Podatek drogowy kategorii D, E i F” i „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy 2013”
- Zwycięzca: Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG
- Tu wszystko jest perfekcyjne! Jak można było oczekiwać od dwukrotnego zwycięzcy, wad tu praktycznie nie ma. Duża dynamika silnika, stabilne trzymanie się drogi całego zestawu, dobre hamulce – świetna jazda. Wysokie noty od wszystkich dziesięciu jurorów konkursu.

Kategoria:  „Podatek drogowy kategorii G, H i I” i „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg”
- Zwycięzca: Škoda Yeti SE Plus
- Dwulitrowy silnik Diesla to odpowiednia jednostka napędowa samochodu, który ma ciągnąć przyczepę. Dobre osiągi, stabilność zestawu w zakrętach, dobre przyspieszenie. Co ważne, zestaw zachował stabilność nawet przy ponad 70 milach na godzinę (około 110 km/h). To lekki zestaw z dużymi możliwościami.

Kategoria: „Podatek drogowy kategorii J, K, L i M”
- Zwycięzca: Mercedes-Benz ML350 BlueTEC Sport
- Wykonany bezbłędnie. Dobre osiągi ułatwiają zatrzymanie się i ruszanie na wzniesieniu. Przestronne wnętrze, wysoka jakość wykończenia, komfortowe siedzenia i nacisk na ergonomię urządzeń i przycisków.

Kategoria: „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze ponad 1800 kg”
- Zwycięzca: Chevrolet Captiva 2.2 LT 5DR 6SP (manual) 7-osobowy MY12
- Chevrolet Captiva bez wysiłku wspiął się na górę, pokonując wzniesienie idealnie. Ten samochód to praktyczne, użyteczne i wytrzymałe auto dla całej rodziny, co czyni go idealnym wyborem dla caravaningowców podróżujących w kilka osób.zcy w poszczególnych kategoriach w opiniach jurorów:

Ekonomicznie, ekologicznie – caravaningowo!
A czym ujęła Jetta Sport w tym roku, że została zdobywcą najważniejszego tytułu? Czy konkurenci przez rok nie zdołali stworzyć nic lepszego od tego samochodu? Greenville Chamberlain, przewodniczący The Caravan Club, powiedział, że Volkswagen Jetta „to naprawdę świetny samochód, co udowadniał raz za razem podczas testów. I to drugi rok z rzędu! Pierwszy raz w historii naszego klubu!”
Dziesięciu konkursowych jurorów doceniło tym razem przede wszystkim praktyczność Jetty jako rodzinnego samochodu caravaningowego. W zeszłym roku podkreślano głównie doskonałe prowadzenie samochodu i pozytywne wrażenia z jazdy, czyli komfort jazdy. W tegorocznej edycji konkursu to też było istotne, ale pod kątem znakomitego zachowania się zestawu z przyczepą. Jury nie brało natomiast pod uwagę w tym roku kilku wersji silników benzynowych i wysokoprężnych, którymi może się pochwalić Jetta. Wybrano po prostu najlepszy model do ciągnięcia przyczep: 2,0-litrowy TDI z podwójnym sprzęgłem, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów i dużym momentem obrotowym – 320 Nm już 1750 obrotach na minutę.

Podkreślono też, że mimo kompaktowych rozmiarów, samochód posiada dużą pojemność bagażnika, bo aż 510 litrów, czyli więcej niż w popularnym Golfie (hatchbak). W zeszłym roku Jettę chwalono też za półautomatyczną klimatyzację, tempomat oraz podłączenie odtwarzacza iPod w standardzie – w tym roku nie uznano tego za tak ważne jak imponująco niską emisję spalin, bo zaledwie 138g/km CO2. Gdy do tego dodamy niskie koszty eksploatacji silnika 2.0 TDI, otrzymamy samochód ekonomiczny (także ze względu na niski podatek drogowy, który za ten model w Wielkiej Brytanii wynosi tylko 115 funtów rocznie), ekologiczny i najlepszy do caravaningu.

Przyczepy też wybierają!
Okazuje się, że angielscy miłośnicy caravaningu wybierają też najlepsze przyczepy. W tym konkursie jest sześć kategorii:
- Kategoria 1 – przyczepy w cenie poniżej 3750 funtów (około 19 000 zł);
- Kategoria 2 – przyczepy w cenie powyżej 3750 funtów;
- Kategoria 3 – naczepy składane;
- Kategoria 4 – przyczepy składane;
- Kategoria 5 – konwencjonalne przyczepy o wadze do 750 kg;
- Kategoria 6 – konwencjonalne przyczepy o wadze od 750 kg do 1100 kilogramów.

Miło nam poinformować, że w kategorii piątej w zeszłym roku (2012) zwyciężyła przyczepa Freedom Jetstream, pokonując trzech konkurentów (łącznie do konkursu wybrano 31 przyczep i naczep). Wyboru dokonano w październiku, ponieważ w tym miesiącu producenci najczęściej wprowadzają na rynek nowe modele. Sędziowie oceniali termiczną izolację, jakość wykonania, łatwość podpięcia przyczepy do samochodu (tak!) oraz oczywiście walory części dziennej i sypialni. A dlaczego miło jest nam o tym poinformować? Ponieważ Freedom to eksportowa nazwa polskiej przyczepy Niewiadów! Nie wszyscy miłośnicy caravaningu o tym wiedzą, ale wystarczy spojrzeć na zdjęcie, by się przekonać, że tak właśnie jest. Rodzimemu producentowi serdecznie gratulujemy!
Po raz pierwszy w historii! 10

Zwycięzca w kategorii „konwencjonalne przyczepy o wadze do 750 kg”: przyczepa Freedom Jetstream.

Jak wyłaniano zwycięzcę?
Dwudziestu trzech kandydatów (w poprzedniej edycji konkursu było ich trzydziestu dwóch) testowano pod koniec września 2012 r. w miejscowości Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire. Producentów samochodów poproszono o dostarczenie pojazdów wyprodukowanych w terminie od 1 sierpnia 2011 r. do 30 września 2012 r. (nowych modeli lub „znacznie zmodyfikowanych”). The Caravan Club zaprosił także do udziału w konkursie zwycięzcę z poprzedniego roku do ponownego testu – stąd obecność Volkswagena Jetty Sport 2.0TDI DSG. Samochody zostały dokładnie sprawdzone, czy mogą ciągnąć przyczepy zgodnie ze specyfikacją w dokumentach fabrycznych. Aż ośmiu kierowców-ekspertów (w zeszłym roku było ich tylko sześciu, mimo większej liczby samochodów) sprawdziło prowadzenie samochodu z przyczepą na specjalnym torze w Millbrook Proving, jego przyspieszenie, hamowanie, ruszanie na wzniesieniu czy manewrowanie na placu.

Dwóch sędziów patrzyło na samochody pod kątem przydatności w „codziennym” caravaningu. Sprawdzano m.in. jak podłącza się przyczepę do samochodu (czy trzeba na kolanach podłączać przewody elektryczne – to kryterium szybko nie przestanie nas zadziwiać...). Przyczepy dostarczył znany angielski producent – firma Bailey z Bristolu. Obciążone zostały do testów w 85 proc. dopuszczalnej masy całkowitej. Łącznie samochody oceniało w tym roku dziesięciu (o jednego mniej niż w roku ubiegłym) ekspertów z branży motoryzacyjnej i z The Caravan Club. Wyniki konkursu ogłoszono oficjalnie podczas ceremonii w Królewskim Klubie Motoryzacyjnym (Royal Automobile Club) w Londynie. Jak widać, angielscy caravaningowcy potrafią zrobić z tego prestiżowe wydarzenie.
Po raz pierwszy w historii! 11

„Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy 2013”, czyli Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG.

U nich po raz trzydziesty, a u nas?
Od dwudziestu dziewięciu lat angielski klub (liczący ponad dziewięćset tysięcy członków!) przyznaje zaszczytny tytuł „The Towcar of the Year Awards”. Po raz trzeci wyniki konkursu relacjonujemy na łamach „Polskiego Caravaningu”. W zeszłym roku prorokowaliśmy, że może Brytyjczycy wybiorą z tej okazji samochód trzydziestolecia. Tak się jednak nie stało, bo kryteria musiałyby być naprawdę trudne do opracowania.
Po raz pierwszy w historii! 12

Próba wjazdu na wzniesienie. W połowie wzniesienia zestaw zatrzymywano i badano, jak się nim ponownie rusza.

Trzeci rok z rzędu daję pod rozwagę i proponuję, by także w naszym kraju taki konkurs spróbować zorganizować. Proponowałem nawet, by oceniać samochody już używane, np. pięcioletnie. Ciągle bez odzewu. Brak chęci, warunków, ekspertów czy sprawa rozbija się o finanse? Może pokażmy, że „Polacy nie gęsi i swój konkurs mają”? Bo inaczej pozostaje nam wiara w zapewnienia producentów nowych samochodów, jak one wspaniale nadają się do caravaningu i oceny użytkowników na forach. Tyle tylko, że oceniający na forach już dany samochód kupili i użytkują. Mają więc różne spostrzeżenia, ale są one raczej subiektywne. A w takim konkursie chodzi o wskazanie tych modeli, które warto kupić. Oceniają je eksperci; ich ocena jest wskazówką dla caravaningowców – warto czy nie warto kupić?

Oprac. Dariusz Wołodźko
Zdj.: The Caravan Club


15.01.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News