artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

Pierwsze testy zimówek

Czas czytania 3 minuty
Pierwsze testy zimówek

Etykietowanie opon według norm Unii Europejskiej ma pomóc kierowcom w wyborze najbardziej wydajnych opon. Niestety na tych oznaczeniach na próżno szukać informacji na temat tego, jak dane ogumienie spisuje się na ośnieżonych bądź pokrytych lodem drogach.

Z unijnych etykiet dowiemy się jak opony zachowują się na mokrej nawierzchni, jak ich opory toczenia wpływają na zużycie paliwa i jaki hałas generują podczas jazdy. Trzeba przyznać, że są to szczątkowe dane, zwłaszcza jeśli zastanawiamy się nad zakupem nowych opon zimowych. A te już za kilka tygodni, kiedy spadną pierwsze opady śniegu, będą bardzo pożądanym towarem. Z pomocą przy wyborze właściwych opon przychodzi automobilklub ADAC, który wspólnie z niemieckim stowarzyszeniem badającym jakość produktów – Stiftung Warentest, poddał wnikliwym testom 37 różnych modeli opon dostępnych w sprzedaży.

Opony wybrane do testów sklasyfikowano w trzech grupach pod względem rozmiarów: 165/70 R14 T, 205/55 R16 H i 215/65 R16 T. Notę „dobry” udało się uzyskać 11 modelom, natomiast inne 4 kompletnie zawiodły i otrzymały ocenę „wadliwy”. Podobnie jak w ubiegłych latach, żadnemu z modeli nie udało się uzyskać najwyżej noty – „bardzo dobry”.

W przypadku najmniejszych opon (165/70 R14 T), które są dedykowane głównie dla aut małych, miejskich, takich jak np.: Citroen C3, Fiat Panda, Volkswagen Polo czy Toyota Yaris, tylko trzem modelom udało się uzyskać ocenę „dobry”. Michelin Alpin A4 zachwyciły podczas jazdy na suchej nawierzchni i pod kątem żywotności. Z kolei modele marki Continental – ContiWinterContact TS800 bardzo dobrze radzą sobą na zaśnieżonych trasach. Pirelli Winter 190 Snowcontrol uzyskały bardzo satysfakcjonujące wyniki w każdym elemencie testów. Czerwone latarnie w tej grupie to z kolei chińskie Effiplus Epluto I oraz produkowane na Ukrainie – Premiorri ViaMaggiore, które całkowicie zawiodły na mokrej nawierzchni. Testerom nie pozostało w tym przypadku nic innego jak ocenić oba modele jako „wadliwe”.

ReklamaPierwsze testy zimówek 1
W przypadku pośredniej rozmiarówki (205/55 R16 H), dostępnej dla szerokiej gamy aut klasy kompakt i średniej, ocenę „dobry” otrzymało 5 kompletów opon. Nowość – Continental WinterContact TS 850 to faworyt w tej grupie, który dobrze spisuje się na drogach pokrytych lodem lub śniegiem. Marginalnie wpływa także na wzrost spalania i charakteryzuje się długą żywotnością. Mocne strony w trakcie jazdy po suchej nawierzchni prezentuje z kolei Michelin Alpin A4 i podobnie jak model Continentala, otrzymuje najwyższe noty w kategorii „żywotność”. Dalej w zestawieniu najlepszych pneumatyków sklasyfikowano: Dunlop SP Wintersport 4D, Goodyear UltraGrip 8 i Nokian WR D3. U dołu tabeli znajduje się natomiast Syron Everest 1 ze względu na fatalne zachowanie na mokrej nawierzchni i generowany hałas.

W ostatniej grupie opon (215/65 R16 T), bardzo popularnej wśród samochodów klasy SUV, wyróżniono trzy modele. Bridgestone Blizzak LM-80, numer jeden w tym zestawieniu nad konkurentami ma przewagę dzięki najniższemu wpływowi na spalanie pojazdu. Z kolei Dunlop SP Winter Sport 4D zdaniem ADAC nadaje się najlepiej do jazdy po suchej nawierzchni; trzecią wśród topowych opon jest Continental CrossContact Winter.
Na końcu stawki znalazła się opona Sailun Ice Blazer WSL 2, które całkowicie zawodzą na mokrej podłożu.

Źródło: www.motogazeta.mojeauto.pl
Oprac. JZ


17.10.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News