ViaTOLL obowiązuje już na około 2190 kilometrach dróg w Polsce. Z końcem marca sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 160 kilometrów. To drugie rozszerzenie sieci e-myta w tym roku, kolejne planowane są na lipiec oraz jesień.
System viaTOLL działa od lipca 2011 r. i w początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012 r. system rozszerzony został o dodatkowe 325 kilometrów dróg, w styczniu 2013 r. – kolejne 140 kilometrów.
Marcowy etap rozszerzenia objął blisko 160 kilometrów, w tym: drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7: obwodnicę Elbląga, odcinek: skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Raczki (ok. 3,7 km) odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Balice I (ok. 3,5 km) odcinek węzeł Raczki – węzeł Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km)
drogę ekspresową S8: odcinek węzeł Piotrków – węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km)
drogę ekspresową S19: odcinek Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km)
drogę krajową nr 4: obwodnicę Jarosławia, odcinek Tywonia – Tuczempy (koniec obwodnicy Jarosławia) (ok. 11,3 km)
drogę krajową nr 79: odcinek Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km)
Docelowo, w 2018 r. ogólnopolski system elektronicznego poboru opłat viaTOLL obejmie około 7000 kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych.
Eksperci uważają, że powiększanie zasięgu e-myta powinno objąć także odcinki autostrad koncesyjnych. Przypomnijmy, obecnie systemem koncesyjnym objęte są trzy fragmenty autostrad:
- odcinek autostrady A1 od Rusocina (Pruszcza Gdańskiego) do Torunia-Czerniewic (ok. 152 km), którym zarządza Gdańsk Transport Company; - odcinek A2 od Świecka do Modły w pobliżu Konina (ok. 253 km), zarządzany przez Autostradę Wielkopolską; - odcinek A4 od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice I w pobliżu Krakowa (ok. 61 km) – tu koncesjonariuszem jest Stalexport Autostrada Małopolska. W sumie to około 466 km autostrad. Obecnie trwają rozmowy z koncesjonariuszami nad zastosowaniem jednego sprawnego systemu opłat na drogach. Niestety, jak na razie nie ma porozumienia w tej sprawie. - Podpisane nawet kilkanaście lat temu umowy utrudniają wprowadzenie jednolitego e-myta na autostradach koncesyjnych. Problem tkwi w tym, że umowy podpisywano jeszcze zanim system viaTOLL został zaplanowany. Wszystko jest po stronie prywatnego koncesjonariusza, który jeżeli będzie chciał, to ten system wdroży – zaznaczył Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
W 2012 roku wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wyniosły około 994 mln zł. Opłaty naliczone od początku uruchomienia systemu, tj. od lipca 2011 roku, do końca grudnia 2012 roku wyniosły 1340,7 mln zł. Na koniec lutego 2013 r. na koncie Krajowego Funduszu drogowego zaksięgowano ponad 1,475 mld zł tytułem wpływów z Krajowego Systemu Poboru Opłat. Wszystkie przychody z systemu trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę sieci drogowej w Polsce oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej.
Przypomnijmy, system viaTOLL obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Od 2012 roku z systemu mogą dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie GDDKiA.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).