artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

Konkurs o rosnącym znaczeniu

Czas czytania 6 minut
Konkurs o rosnącym znaczeniu

11 lutego br. nastąpiło rozpoczęcie IV polskiej edycji konkursu Komisji Europejskiej na „Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne – EDEN”. Oficjalnej inauguracji dokonano w trzy dni później, w obecności zaproszonych dziennikarzy, podczas konferencji o tytule stawiającym pytanie: „Czy polska turystyka jest dla wszystkich?"
Koordynatorem polskiej edycji konkursu jest Polska Organizacja Turystyczna.

W spotkaniu z dziennikarzami wzięli udział Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Maria Napiórkowska, dyrektor Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, Tomasz Deroń z fundacji Jaśka Meli „Poza horyzonty”, która przyjęła patronat honorowy nad tegoroczną, polską edycją konkursu i Anna Kobus, podróżniczka, fotograficzka, propagatorka turystyki w towarzystwie pociech w każdym wieku, począwszy od niemowlęcego. Konferencję moderowała Jolanta Grus, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej POT.

Lakoniczna w słowach, wzniosła w idei
W tym roku konkurs będzie przebiegał pod z gruntu lakonicznym i ogólnym hasłem „Turystyka dostępna”. Kryje się w tych dwóch słowach wzniosła idea dążenia do poszerzania możliwości korzystania z dobrodziejstw wypoczynku turystycznego poprzez likwidację istniejących ograniczeń. Kryteria „dostępności” w rozumieniu regulaminu tegorocznej edycji, ze zrozumiałych powodów organizacyjnych, zostały zawężone. Precyzując, zgłoszenia do konkursu przyjmowane będą od tych obszarów i miejsc, których turystyczną atrakcyjność podnosi dostępność komunikacyjna i infrastrukturalna, a także tworzone udogodnienia dla turystów niepełnosprawnych oraz osób w wieku senioralnym i rodzin z małymi dziećmi.

ReklamaKonkurs o rosnącym znaczeniu 1
Generalnie, globalnie
Konkurs na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne EDEN zapoczątkowany przez Komisję Europejską w 2006 r. z budżetem 1 mln euro, ma przede wszystkim na celu stworzenie europejskiej sieci uznanych i rozpoznawanych obszarów turystycznych, charakteryzujących się szczególnymi walorami dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Europy. Jego adresatami są kraje członkowskie UE, subregiony i społeczności lokalne rozwijające turystykę na swoim terenie w oparciu o filozofię zrównoważonego rozwoju, w tym także obszary chronione oraz będące częścią obszarów Natura 2000. Miejsca szczególnie atrakcyjne turystycznie wyłonione w danym konkursie są przez Komisję Europejską wspierane promocyjnie, mogą ubiegać się o dodatkowe środki finansowe na ten cel.
Organizatorami pierwszej polskiej edycji Konkursu w 2009 r. były Polska Organizacja Turystyczna, Ministerstwo Sportu i Turystyki, regionalne organizacje turystyczne oraz Ministerstwo Środowiska i Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Edycja ta przebiegała pod hasłem rozwoju turystyki na terenach o szczególnych walorach środowiskowych, wpisując się tym samym w Program „Eko-Polska”. Laureatem został projekt Rzeczpospolita Ptasia, inicjatywa Towarzystwa Przyjaciół Słońska „Unitis Viribus”.
W drugiej krajowej edycji konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne EDEN, którego koordynatorem była Polska Organizacja Turystyczna, a przewodnim tematem turystyka wodna – I miejsce zajęły Dolina i Bagna Biebrzy (woj. podlaskie).
ReklamaKonkurs o rosnącym znaczeniu 2
W kolejnej edycji przewodnim tematem była rewitalizacja obiektów i obszarów turystycznych. W konkursie brały udział destynacje, które wykorzystują potencjał obszarów zrewitalizowanych, gdzie turystyka współgra z unikalnym charakterem miejsca i potrzebami mieszkańców. Jury oceniło 16 kandydatur na Najlepszą Europejską Destynację, decydując się przyznać główną nagrodę Urzędowi Miasta Żyrardów za Zespół Zabytkowy Osady Fabrycznej w Żyrardowie. Nagrodzona osada fabryczna jest jedynym na świecie zachowanym zespołem urbanistyczno-architektonicznym, na które składa się osiedle murowanych z czerwonej cegły domów dla robotników, dzielnica willowa dla kadry kierowniczej i właścicieli fabryki, szereg budynków użyteczności publicznej – kościoły, szkoły, przedszkole, szpital, resursa, dom kultury, a także pralnia i łaźnia miejska.

Kierunek turystyczny nr 1 zagrożony
Światowa Organizacja Turystyki ogłosiła, iż w ubiegłym roku przekroczona została granica miliarda ludzi, którzy zdecydowali się ruszyć w podróż w celach turystycznych. Pomimo globalnego kryzysu gospodarczego branża turystyczna ma perspektywy na dalszy rozwój. Zgodnie z prognozami UNWTO w 2020 r. podróżować będzie 1,4 mld osób, a w 2030 r. już 1,8 mld. Dla porównania, w 1950 r., według danych Światowej Organizacji Turystyki, międzynarodową turystykę uprawiało niewiele ponad 25 mln osób. Największy wzrost ruchu turystycznego notuje region Azji i Pacyfiku. Europa nadal pozostaje najczęściej odwiedzaną częścią świata. Czy tak będzie w przyszłości? Wielu analityków stawia prognozy przeciwne. Wnioski uzasadnia widocznymi w badaniach statystycznych zmianami kierunków i intensywnością przepływu nurtu ruchu turystycznego. W latach 80. ubiegłego wieku Europa generowała 60 proc. światowych przyjazdów turystycznych. Obecnie wskaźnik obniżył się do około 50 proc. Jeśli trend spadkowy się utrzyma, a wiele na to wskazuje, to zgodnie z przewidywaniami w 2030 r. Stary Kontynent skupi tylko 40 proc. ogółu podróżujących po świecie turystów. Komisja Europejska nie pozostaje bierna wobec negatywnych zjawisk. W 2010 r. ogłosiła komunikat „Europa, kierunek turystyczny nr 1 w świecie”. Zgodnie z jego treścią podjęte zostały konkretne działania. M. in. podniesiono rangę konkursu EDEN, którego zadaniem jest wyłanianie najlepszych destynacji w całej Europie, które posiadają ciekawą i różnorodną ofertę dla turystów, w których z wyjątkowym zaangażowaniem dba się o środowisko przyrodnicze oraz lokalne dziedzictwo kulturowe, ale także tych, które spełniają – jak podkreśla się w tym roku – kryteria „Turystyki dostępnej” dla wszystkich grup społecznych, m. in. osób niepełnosprawnych, rodzin, które formę wypoczynku muszą dostosować do wymagań swoich pociech oraz ludzi w wieku podeszłym, nie dość sprawnych fizycznie i z reguły na emeryturze gorzej sytuowanych aniżeli w latach, gdy byli czynni zawodowo.

Prestiż i coś więcej
Nagroda przyznawana w konkursie EDEN ma charakter nie tylko prestiżowy. Mniej ulotną wartością są wymierne zyski marketingowe, które z uwagi na ich formę, międzynarodowy zasięg i intensywność powinny znaleźć odzwierciedlenie we wzroście liczby turystów w regionie i przychodach branż związanych z obsługą ruchu turystycznego. Zwycięzca konkursu ma możliwość wzięcia udziału w projekcie telewizyjnym realizowanym przez POT we współpracy z TVP S.A z cyklu „Nie ma jak Polska”, posługiwać się logo i tytułem „Najlepsza Europejska Destynacja Turystyczna” oraz brać udział w działaniach promocyjnych Polskiej Organizacji Turystycznej podejmowanych w kraju i za granicą.

Konkurs na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne EDEN przebiega według następującego kalendarium:
15 marca – upływa termin przyjmowania zgłoszeń przez regionalne organizacje turystyczne,
22 marca – zgłoszenia zostaną przekazane do POT,
11 kwietnia – zakończy prace Sąd Konkursowy, który wskaże laureatów,
28 kwietnia – nastąpi ogłoszenie wyników konkursu podczas Dnia Ziemi na Polach Mokotowskich w Warszawie.

Informacje, regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się tutaj:
http://www.aktualnosciturystyczne.pl/EDEN/

Źródło: www.aktualnosciturystyczne.pl
Oprac. JZ


21.02.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News