Minęło już ponad sto dni od momentu wprowadzenia unijnych przepisów dotyczących konieczności etykietowania opon sprzedawanych w Europie. O ile sprzedawcy są dobrze poinformowani o tym obowiązku, to już konsumenci w dużej mierze pozostają nieświadomi istnienia etykiet.
Przyjęte w listopadzie 2009 r. Rozporządzenie nr 1222/2009 o etykietowaniu opon weszło w życie 1 listopada 2012 r. Etykieta dostarcza informacje o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu zewnętrznego.
Zdaniem ekspertów z Goodyear Dunlop nowe przepisy, czyli obowiązek etykietowania opon w Unii Europejskiej, będą miały duży wpływ dopiero na nadchodzący sezon letni.
- Spodziewamy się, że etykiety po raz pierwszy poważnie wpłyną na decyzje konsumentów podczas tegorocznego sezonu letniego. Będzie to czas, w którym miliony europejskich kierowców tradycyjnie zmieniają opony zimowe na letnie – wyjaśnia Michel Rzonzef, wiceprezes Goodyeara ds. opon osobowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Zdaniem Goodyear nowa etykieta na opony nie wpłynęła znacząco na rynek w sezonie zimowym. Nalepka zawiera ograniczoną liczbę informacji o oponie, czego najlepszym przykładem są właśnie opony zimowe. Etykieta nie informuje o kluczowych dla opon zimowych parametrach, takich jak: hamowanie i przyczepność w niskich temperaturach, na śniegu i lodzie.
Firma Goodyear podkreśla, że kluczem do sukcesu programu etykietowania opon jest egzekwowanie nowych przepisów.