Tyle krajów członkowskich UE wprowadziło podatek od samochodów osobowych, uzależniony od emisji CO2. Piętnaście rządów zapewniło system zachęt podatkowych przy nabywaniu samochodów z napędem elektrycznym.
Kraje te to: Austria, Belgia, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Łotwa, Luxemburg, Malta, Holandia, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania. Ich liczba stale rośnie. W roku 2006 wprowadziło go tylko dziewięć krajów, w 2007 - jedenaście; w 2008 - czternaście, a do kwietnia 2009 podatek ten funkcjonował już w szesnastu krajach UE. Latem 2009 do listy tej dołączyły także Niemcy i Łotwa. Wśród nich jedynie Włochy nie zdecydowały się na przedłużenie systemu dopłat do nowych samochodów przy jednoczesnym złomowaniu starego, który zakładał zarówno ulgi podatkowe uzależnione od emisji CO2 oraz zachęty finansowe przy nabywaniu pojazdów elektrycznych. Branża wspiera ten trend. Polska wciąż nie dołączyła do grona krajów, w których wprowadzono podatek uzależniony od parametrów ekologicznych.
Oprac. DM
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego