artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.08 Sebastian

IV edycja Salonu Caravaningowego

Czas czytania 13 minut
IV edycja Salonu Caravaningowego

Od kilkudziesięciu lat mekką dla podróżujących „domem na kołach” pozostaje Caravan Salon. Jeśli więc Düsseldorf jest stolicą branżowych spotkań targowych o randze europejskiej, to niewątpliwie Poznań ma największe szanse, by pokusić się o taki prymat w Europie Środkowej. Minione wydarzenie przyćmiło poprzednie edycje, co potwierdzają wszyscy przepytywani przez nas wystawcy.

N a mapie targowych spotkań Motor Show pojawił się w 2012 roku i z każdą kolejną edycją rośnie w siłę. Dlaczego tegoroczny wypada uznać za najlepszy? Otóż, bodaj po raz pierwszy w relacjach ponad tysiąca (!) akredytowanych dziennikarzy poznański Salon Caravaningowy pozostawił mocny akcent w mediach na niespotykaną dotąd skalę! Ranga imprezy dla branży caravaningowej zyskała na znaczeniu, bo też przez kilka dni (9-12 kwietnia) tereny Międzynarodowych Targów Poznańskich odwiedziło ponad 113 tysięcy zwiedzających. Rekord frekwencji to jedno. O prestiżu Motor Show świadczy liczba premier. W oficjalnych zapowiedziach wspominano o 55 nowościach. Ile było ich faktycznie? Na pewno więcej, bo też poza rozpoznawalnymi stoiskami koncernów motoryzacyjnych do owego grona debiutów wypada doliczyć te anonsowane u wystawców wielomarkowych, więc w dużej mierze wśród uczestników wspomnianego Salonu.

IV edycja Salonu Caravaningowego 1

Tegoroczny Motor Show zapisał się rekordem frekwencji (113 tys. zwiedzających), z czego skwapliwie skorzystali wystawcy Salonu Caravaningowego (pawilon 3b).
ReklamaIV edycja Salonu Caravaningowego 2
IV edycja Salonu Caravaningowego 3

Zarządzanie wynajmem – z innowacyjną usługą zadebiutowała w Polsce firma Polkamper.
IV edycja Salonu Caravaningowego 4

Wnętrze przyczepy namiotowej firmy Comanche.

Na pokojach pawilonu numer 3
Profesjonaliści branży caravaningowej nie zawiedli. Skoncentrowany w pawilonie numer 3 Salon Caravaningowy wzięli w posiadanie nie tylko wystawcy znani z poprzednich edycji. W Poznaniu swe propozycje przedstawiły takie firmy, jak: 2N Everpol, Allcamp Domic, Balcamp, Benimar, Camp Rent, Caravans Mika, Cargo, Dometic Poland, Ebac, Elcamp, Klaja-Bracia Świat Caravaningu, MTM, Multiface, Polkamper, FHU Rybczyńscy, S-Camp, Centrum Campingowe Smolicz oraz Grupa Wadowscy i Waldi. Wszyscy potwierdzili nam, że minione wydarzenie stanowiło znakomitą okazją do zaprezentowania osobom lubiących aktywną turystykę swojej oferty, pokazania nowości i przypomnienia o swojej marce.
- Nasza branża musi wciąż zabiegać o klienta, więc wszystkie liczące się na rynku firmy muszą na takich targach po prostu być. Motor Show gromadzi również ogromną liczbę dziennikarzy, z którymi w przyjemnej atmosferze, podczas tzw. Press Day, można porozmawiać o targowych nowościach prezentowanych na stoisku – wyjawia nam powód, dla którego Poznań jest obowiązkowymi miejscem w kalendarzu spotkań targowych Katarzyna Dokowicz, Marketing & PR Manager w firmie 2N-Everpol Sp. z o.o.

Udany (też) come-back!
Na pewno wystawcom tegorocznego Salonu Caravaningowego wysiłek wystawienniczy zwrócił się tym razem z nawiązką. Co równie pewne, nawet dotychczasowi sceptycy zweryfikowali wszelkie wątpliwości co do walorów poznańskiej imprezy.
ReklamaIV edycja Salonu Caravaningowego 5
- Na udział w tegorocznych targach zdecydowaliśmy się po dwuletniej nieobecności na tej imprezie i z przyjemnością zauważyliśmy, że wpisała się ona na stałe w kalendarz jako wiodąca w tej tematyce – mówi Agnieszka Kaizer, MTM Campery. - Podczas pierwszej edycji targów zdecydowana większość odwiedzających znalazła się w części poświęconej kamperom jedynie przypadkiem i nie była zainteresowana tematyką. W tym roku odwiedzali nas głównie klienci zainteresowani tematem caravaningu, a nawet zainteresowani konkretnymi pojazdami. Wielu z nich przyjechało na targi specjalnie, by obejrzeć „na żywo” kampera kultowej marki LAIKA i luksusową Mobilvettę.
Było też kilku innych debiutantów. Magnesem stoiska Polkamper był system sprzedaży Zarządzanie Wynajmem.
- Innowacyjna to usługa, nieznana na terenie Polski, oparta na zakupie kampera przez klienta i jego wynajmie w naszych agencjach, co gwarantuje znaczny zwrot poniesionych kosztów – przybliża walory propozycji Sławomir Wlazło, Przedstawiciel Handlowy Polkamper Sp. z o.o.
Stoiska w sumie kilkudziesięciu wystawców po raz pierwszy były miejscem spotkań z tak liczną grupą VIP-ów, m.in. w randze dyrektorów fabryk kamperów, przyczep i wyposażenia z kilku krajów Europy. Tegoroczny Salon odwiedziła rekordowa ich liczba! Co poniektórzy po prostu z myślą o sondowaniu popytu naszego rynku. Stoisko „Polskiego Caravaningu” odwiedzili m.in. John David – dyrektor handlowy włoskiej firmy Fiama, Sascha Michalewicz – przedstawiciel marki Hobby, Sandra Zani – export manager marki Trigano, Dani Sanchez – export manager marki Comanche. Zagraniczni goście z uznaniem wypowiadali się o współpracy z rodzimymi reprezentantami swych produktów.
Na pewno u stawiających swe pierwsze kroki w caravaningu zapadną w pamięć przyczepy namiotowe. Oferta firmy Comanche to nowy sposób podróżowania i wypoczynku. Komfortowy i łatwy w użyciu sprzęt na postoju to nie tylko wygoda podróży w zestawie z samochodem. Comanche nie zapomniał o miłośnikach motocykli. W podobnym duchu jawią się zalety niewielkich miniprzyczepek kempingowych słowackiej produkcji. Dzięki małej masie nie potrzebujemy dodatkowych uprawnień poza kategorią B (DMC przyczepek to 750 kg). Główną zaletą Mini-Caravans jest kształt. Wyprofilowane w „łezkę” stawiają możliwie niewielki opór powietrza, co przekłada się na nieznaczne dodatkowe zużycie paliwa podczas podróży w zestawie nawet z motocyklem. Pośród debiutantów gościliśmy też reprezentanta kamperów produkowanych w Hiszpanii.
- Benimar Polska jest przedstawicielstwem fabryki zajmującej się produkcją samochodów kempingowych od 1979 roku. Jesteśmy firmą działającą w branży motoryzacyjnej od 25 lat. W naszej ofercie znajduje się pełna gama pojazdów (4 typy, 6 linii, 27 modeli) oferowanych przez firmę Benimar – przybliża potencjał marki Jacek Księżarek. - Wczoraj gościliśmy dyrektora fabryki, który cieszył się z przebiegu imprezy. Przyjechał z informacją, że można domówić 6 kamperów „poza kolejką” produkcji. Od razu zarezerwowaliśmy termin, bo zainteresowanie naszą propozycją jest ogromne. Flagowy model zintegrowanego kampera zwrócił uwagę pewnej warszawskiej wypożyczalni kamperów, która w pierwszym dniu trwania targów zamówiła dwa takie egzemplarze.
IV edycja Salonu Caravaningowego 6

Firma Mini-Caravans Polska pokazała serię ultralekkich przyczep kempingowych, które sprawdzą się także w zestawie z quadami i motocyklami.
IV edycja Salonu Caravaningowego 7

IV edycja Salonu Caravaningowego 8

Salon odwiedziła rekordowa liczba VIP-ów. Na zdjęciu: John David – dyrektor handlowy włoskiej firmy Fiama.

Kompletna propozycja
Kolejny raz z rzędu najnowszą ofertę firmy Dometic – czołowego producenta sprzętu przeznaczonego dla pojazdów rekreacyjnych i użytkowych – udoskonalono z myślą o intuicyjnym panelu obsługi. Akcesoria i pomniejsza galanteria były magnesem stoiska firmy Caravans Mika. Odwiedzający mieli okazję poznać naprawdę bogaty wachlarz propozycji – od co bardziej budżetowych, przez przyczepy i kampery dedykowane posiadaczom prawa jazdy kategorii B, aż po luksusowe „apartamenty na kołach” za 200 tys. euro.
- Do naszego stoiska przyciągał przede wszystkim samochód Concorde – każdy chciał do niego zajrzeć i zobaczyć na własne oczy, że można mieszkać w luksusie, podróżując na kółkach – wspomina Marcin Szczurek, właściciel firmy S-Camp. - Targi spełniły nasze oczekiwania. Po raz kolejny pokazaliśmy, że nasza firma z roku na rok się rozwija i o to głównie nam chodziło. Po liczbie goszczących na terenach Salonu można wierzyć, że przybyło nam potencjalnych klientów, a na pewno tych, którzy szukają w S-Camp coś niepowtarzalnego.
Podobnego zdania są inni uczestnicy poznańskiej imprezy. Niemal wszyscy przepytywani przez nas wystawcy potwierdzają, że spora liczba zwiedzających pozwala oczekiwać, że targi przyniosą dobre efekty i przełożą się na sfinalizowanie wielu lukratywnych transakcji.
- Nie będziemy ukrywać, że to kolejna edycja targów, z których jesteśmy naprawę zadowoleni. Wszystkich pewnie cieszy ogromna liczba zwiedzających, których świadomość istnienia „Salonu Caravaningowego” jest widoczna gołym okiem. Co ważne, gościliśmy wielu zdecydowanych i konkretnych klientów, których celem było podpisanie umowy zakupu czy wynajmu swojego wymarzonego „domu na kółkach” – nie kryje entuzjazmu współwłaściciel Centrum Kempingowego CarGO! - W ubiegłym roku na naszym stoisku gościł dyrektor eksportu Patrick Bertrand (grupa Pilote), a na tegoroczną edycję zaprosiliśmy po raz pierwszy specjalnych gości z fabryki Dethleffs. Byli to między innymi Michael Bosch (dyrektor zarządzający) oraz Rolf Charbon (specjalista ds. rozwoju rynków wschodzących). Prócz gości z zagranicy na naszym stoisku przez 3 dni rozmowy ze zwiedzającymi prowadził Krzysztof „Jankes” Jankowski, znany prezenter radiowy i telewizyjny (między innymi prowadzący „Celebrity Splash”), który zaszczepiał tzw. caravaningowego bakcyla.
IV edycja Salonu Caravaningowego 9

Kampery Benimar Polska, przedstawiciela hiszpańskiej fabryki, cieszyły się zainteresowaniem wypożyczalni samochodów kempingowych.
IV edycja Salonu Caravaningowego 10

Dometic kusił zwiedzających tegorocznymi nowościami w zakresie wyposażenia kamperów i przyczep kempingowych, m.in. odświeżoną stylistycznie gamą lodówek kompresorowych CoolFreeze CDF.
IV edycja Salonu Caravaningowego 11


W wielkim stylu
Reprezentanci francuskiej grupy Pilote przyzwyczaili nas do wysokiego poziomu spotkań. Nie inaczej było tym razem – i to nie tylko za sprawą przykuwających wzrok kilkunastu hostess, bo cała ekspozycja liczyła aż 11 samochodów oraz przyczep, a wszystko to na nader przestronnie zaaranżowanym i co tu kryć – gigantycznym stoisku. Co z nowości? Na pewno przyczepy kempingowe marki Dethleffs, doskonale wykonane z niewątpliwie interesującym designem. Głównym punktem stoiska był bezsprzecznie 3-osiowy pojazd marki Dethleffs Globetrotter XLI.
- Przepięknie wykonany olbrzym cieszył się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. Oczywiście na naszym stoisku nie zabrakło pojazdów marki Pilote i Bavaria, których jesteśmy generalnym importerem w Polsce. Grupa Pilote & Bavaria zaskoczyła jak co roku, przede wszystkim świeżością oraz niesamowitymi elementami wykończeniowymi wnętrza. Modele z gamy Essential, Sensation oraz Emotion robiły furorę wśród naszych klientów – wyjaśnia Radosław Gogulski, Centrum
IV edycja Salonu Caravaningowego 12

Stoisko Centrum Kempingowego CarGO! urządzono w konwencji zachęcającej do rozmów z klientami. Wzrok przyciągał 3-osiowy pojazd marki Dethleffs Globetrotter XLI.
IV edycja Salonu Caravaningowego 13

Sztandarową propozycją firmy Elcamp był Neo-Traveller.
IV edycja Salonu Caravaningowego 14

BusKamper pokazał kampera z wysokim dachem, który powstał z myślą o rodzinnych wypadach.

Kempingowe CarGO!
Kolejny raz z rzędu swe kompetencje w budowie kamperów „made in Poland” prezentowała firma Elcamp.
- Zaprezentowaliśmy w tym roku kilka grup produktowych: pojazdy naszej produkcji, czyli coraz popularniejsze w Polsce i na zachodzie Neo-Travellery, nowe modele niemieckiej marki Hymer oraz specjalną przyczepkę do przewozu motorów i rowerów, która cieszyła się dużym zainteresowaniem, ze względu na swoją nowoczesną konstrukcję. Wśród zwiedzających przeważali zdecydowanie klienci indywidualni – informuje Michał Gąsior, Eksport Manager Elcamp Hsk Auto Sp. z o.o. Sp. K. - Największą prezentowaną przez nas nowością były z pewnością nowe modele Hymera ze świeżych linii Premium. Wygodna i luksusowa B-klasa oraz zgrabniejszy, ale równie elegancko wykonany Tramp (półintegra). Oba pojazdy zostały bardzo pozytywnie ocenione.
Na brak zainteresowania nie mógł też narzekać producent kamperów bazujących na fabrycznym poszyciu kompaktowych „trojaczków”. Zabudowa powstaje bowiem na bazie Renault Trafic, Opel Vivaro lub Nissan Primastar w wersji L2H2. Po udanym debiucie ubiegłorocznym 2-osobowego kampervana, tym razem Buskamper pokazał wersję „Nature” na samochodzie L2H2 (wysokim) z 4-5 miejscami do spania. Dodatkową sypialnię zaaranżowano na piętrze.
- Chcemy zachęcić do caravaningu niewielkimi, trochę zakamuflowanymi autami, które z zewnątrz wyglądają jak osobowe busy z ciemnymi szybami, a wewnątrz skrywają zabudowę kempingową. Są zgrabne, szybkie, ekonomiczne i mogą służyć cały rok jako drugie auto w rodzinie, także w pracy – jako ruchome biuro, auto serwisowe itp. – przybliża walory propozycji Marek Rybczyński, właściciel BusKamper.pl. - Co nie bez znaczenia, w lutym tego roku zastrzegliśmy nasze rozwiązania i design naszych buskamperów na terenie wszystkich krajów UE.

Od Hobby głowa (nie) boli
Marka Hobby, ciesząca się aż 40-proc. udziałem na rynku niemieckim, reprezentowana była w Poznaniu bardzo licznie, bo w liczbie ponad 20 przyczep. Największym zainteresowaniem cieszyły się te największe – Modele 720 i 650. Mniejsze kusiły młode małżeństwa i początkujących fanów caravaningu.
- Od ćwierćwiecza obecni jesteśmy na różnych targach krajowych, a w tym roku prezentowaliśmy swe propozycje na rekordowej powierzchni ponad 600 m kw. Kilka transakcji zawarliśmy już podczas trwania imprezy – podsumowuje wydarzenie Zbigniew Smolicz, właściciel Centrum Kempingowego Smolicz w Bugaju k. Poznania. - Niewątpliwą gratką naszego stoiska była obecność dyrektora niemieckiej fabryki. Jakkolwiek niemieckiej, to okazuje się, że spory udział w produkcji cenionych na świecie przyczep i kamperów mają... Polacy, których wysoki poziom rzemiosła sprawił, że zatrudnienie znalazło tam aż 100 osób.
Konkurent, firma 2N-Everpol, prezentowała nowość produktową – przyczepę Hobby Premium 660WFU.
- W 2015 roku nasza firma zaprezentowała prestiżowy model dwuosiowej przyczepy Hobby Premium 660WFU, której atutem jest ogromna łazienka z tyłu. Komfortowa, elegancka i stworzoną z myślą o najbardziej wymagającym użytkowniku przyczepa przyciągała uwagę bardziej zamożnych klientów indywidualnych – podsumowuje Katarzyna Dokowicz. - Niesłabnącym zainteresowaniem wszystkich zwiedzających cieszyły się kolorowe, nietłukące naczynia z melaminy marki Gimex. Stworzone z myślą o entuzjastach podróżowania, dawały pole do miłych indywidualnych rozmów, pytań i odpowiedzi na zagadnienia związane z caravaningiem i pasją podróżowania.
IV edycja Salonu Caravaningowego 15

Aż kilkanaście przyczep marki Hobby prezentowało Centrum Kempingowe Smolicz.
IV edycja Salonu Caravaningowego 16

Zlot miłośników Bulliego i Ogórka podczas Poznań Motor Show.

Ulepszone na najbliższy sezon
Na stoisku firmy CamelCamp prezentowano dobrze znane fanom caravaningu kampery CI, Roller Team, PLA i McLouis – począwszy od półzintegrowanych, poprzez alkowy, a skończywszy na camperach zintegrowanych. Magnesem ekspozycji był niewątpliwie Roller Team Pegaso – zintegrowany kamper dla czterech osób z nader atrakcyjnym wyposażeniem „Travel Pack” gratis!
- Coraz częściej zadawanym pytaniem na targach (i w środowisku) jest masa i ładowność kampera. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że jest to krytyczny parametr, który może być źródłem wielu problemów. Możemy więc powiedzieć, że mocnym punktem i magnesem wszystkich oferowanych przez nas kamperów jest ich stosunkowo niewielka masa – podkreśla Andrzej Wróblewski, właściciel CamelCamp.
Na stoisku MTM Campery prezentowano kampera Laika Ecovip – przykład klasycznej elegancji z możliwością doboru zarówno kolorystyki tapicerki, jak i koloru ścian i mebli.
- Mobilvetta, zgodnie z wieloletnią tradycją, proponuje wnętrza w klimacie luksusowego jachtu, co niezmiennie zachwyca znawców tematu. Wiele zmian w kamperach Mobilvetta pozostaje niewidocznych na pierwszy rzut oka, a jest to nowoczesna konstrukcja ścian i podłogi z zastosowaniem nowoczesnych tworzyw sztucznych – przybliża najnowsze propozycje rynkowe Agnieszka Kaizer. - Na stoisku pokazaliśmy również model Magis włoskiej marki Caravans International, bliźniaczej do szerzej znanej w Europie marki Roller Team. Wielu odwiedzających było pozytywnie zaskoczonych wysoką jakością, atrakcyjnym designem i bogatym wyposażeniem tego niedrogiego modelu. Pozytywne opinie zebrał także wyjątkowy, niezwykle funkcjonalny układ wnętrza. Gościliśmy na naszym stoisku przedstawiciela belgijskiego producenta szyb EFK Glass, której MTM Campery jest przedstawicielem na Polskę. Firma dostarcza w ciągu 48 godzin szyby do pojazdów zintegrowanych praktycznie wszystkich marek, a także do autobusów. Dodatkowym atutem była możliwość rozmowy z przedstawicielką fabryki – Sandrą Zani, Export Manager odpowiedzialną za sprzedaż m.in. na rynek polski Roller Team i CI, która przyleciała z specjalnie na targi, by lepiej poznać nasz rynek. Na naszym stoisku gościł również Samuele Giusti z firmy PLA z bardzo dobrą wiadomością o wznowieniu – po przerwie związanej ze zmianą właściciela – produkcji kamperów marki Giottline i flagowej linii Therry.
Jak się nam udało dowiedzieć, nowe modele pojawią się już w sezonie 2015/2016, a MTM pozostanie ich jedynym dystrybutorem. Dodatkowym atutem będzie dostępność nowych modeli na podwoziu Fiata także z silnikiem 2.0, tak popularnych wśród fanów caravaningu w Polsce.
IV edycja Salonu Caravaningowego 17

Swych fanów nie zawiódł Eba Camp. Producent kamperów pokazał najnowsze modele na bazie Ducato.
IV edycja Salonu Caravaningowego 18

Salonka kampera marki Balcamp.

Na marginesie – jest biznes!
Wspominając minione wydarzenie, nie sposób pokusić się o pytanie – kogo zabrakło? Z rozmów i zasłyszanych komentarzy warto zwrócić uwagę na deficyt rasowych, a na pewno w pełni dzielnych w terenie projektów. Owszem, był przeprawowy/wyprawowy MAN z kapsułą mieszkalną, były też autorskie rozwiązania zabudów czasowo związanych z ramą pojazdu – Ebac kolejny raz dowiódł swych kompetencji, ale też Balcamp pomyślał o fanie bardziej ekstremalnych pokus, jak np. wożącym motocykle enduro na pokładzie kampera.
Tereny zewnętrzne w sąsiedztwie pawilonu 3b wydają się być idealne dla prezentacji walorów kamperów 4x4 lub 6x6. Póki co stanowiły tylko okazję dla prezentacji seryjnych modeli Renault – także z zabudową typu kamper i Zlotu miłośników Bulliego i Ogórka. Kilkanaście kultowych Volkswagenów Transporterów, świetnie odrestaurowanych i w znakomitej kondycji technicznej, prezentowało się z połyskującymi lakierem i w świetnym stanie technicznym. Wędrówki między pojazdami, zwiedzanie wnętrz i porównywanie akcesoriów to także spotkania z ciekawymi ludźmi i udział w licznych wydarzeniach towarzyszących. Tu wypada wspomnieć, że po raz kolejny tereny MTP wzięli we władanie podróżujący swymi kamperami, na co dzień członkowie stowarzyszenia CamperTeam.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski, K. Dulny, materiały wystawców


24.07.2015
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News