artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - caravanssalon 2024 01.09-06.10 Sebastian

I już po Caravan Salon 2013

Czas czytania 14 minut
I już po Caravan Salon 2013

175 tys. odwiedzających! Organizatorzy tegorocznych targów w Düsseldorfie są zachwyceni frekwencją. Wyraźnie więcej miłośników caravaningu przybyło z Chin, Japonii i USA. Niewątpliwie ranga imprezy wzrosła, choć większość wystawców woli poczekać z komentarzami. Barometrem optymizmu będą zakupy poczynione jesienią.

Przełomowych premier, rewolucyjnych pomysłów i innowacji godnych wdrożenia do produkcji seryjnej raczej próżno było szukać. Dla stałego obserwatora największego święta caravaningu w Europie tegoroczne wydarzenie wyraźnie bardziej obfitowało w wiele więcej imprez obliczonych na przyciągnięcie nowych fanów podróży. Niewątpliwym magnesem była, zlokalizowana między pawilonami, strefa testów off-road. Tu każdy mógł spróbować swoich umiejętności w powożeniu wybitnie terenowymi wehikułami. Chętnych było tak wielu, że organizatorzy tworzyli „listy kolejkowe”. Wyraźną atrakcją był tu koncept marki OBERAIGNER, czyli Sprinter 6x6. Wszędołaz powstał na bazie fabrycznego modelu 4x4. Specjaliści z niemieckiej firmy tuningowej nie tylko dołożyli tylny most, ale wydatnie powiększyli ładowność (do 4 ton) i DMC (do 7 ton). W sąsiedztwie można było podziwiać nowe modele Bimobil i kilkunastotonowe ciężarówki wyprawowe MAN firmy ACTION MOBIL. Te ostatnie z rzadka widywaliśmy podczas Caravan Salon. Zwykle stanowią one przecież typowy obrazek targów, które odbywają się przed wakacjami w niemieckim mieście Bad Kissingen. Mowa oczywiście o „ABENTEUER-ALLRAD“ (30.05-2.06.2013). Widać jedna impreza dla fanów terenowych kamperów w Niemczech to za mało. Ciekawy sygnał dla organizatorów targów caravaningowych w Polsce...

ReklamaI już po Caravan Salon 2013 1
Kolejnym punktem programu, który mógł zaważyć na rekordowej frekwencji, był tego roku program pokazów w ramach „Dream Tour Cinema”. Filmy podróżnicze zrealizowano aż na czterech kontynentach i każdy nosił wątek caravaningowy.
I już po Caravan Salon 2013 2

Chausson kusi ceną za modele z limitowanej edycji BEST OF (na bazie Transita) i pokazuje „integrala”.
I już po Caravan Salon 2013 3

Kompletne pojazdy i podwozia na dowolny cel to dewiza marki Fiat, ale prawdziwą ozdobą stoiska była Panda Bigfoot – największy w swoim rodzaju pojazd dla fana turystyki.

Pawilon numer 16 i jeden król
Skoro mowa o pojazdach stanowiących bazę dla budowy kamperów, to w pawilonie numer 16 zwyczajowo już swą ofertę zaprezentowały najważniejsze dla przemysłu caravaningowego koncerny samochodowe. Niekwestionowanym królem był tutaj FIAT z dużym stoiskiem pośrodku hali, a w roli ważnych figur (idąc od lewej): Renault, Iveco, Ford, VW, Mercedes, nieco zaś z boku stoisko Subaru. Cóż, w rankingu najlepiej sprzedających się w Niemczech pojazdów bazowych dla kamperów to właśnie Ducato niepodzielnie dzierży koronę. Ten uniwersalny włoski model został też zwycięzcą pierwszego półrocza 2013 roku, zostawiając za sobą nawet krajową konkurencję.
Na stoisku włoskiej marki mocno akcentowano fakt, że Fiat Ducato zwiększył swój udział w rynku do ponad 69 proc.! Wielu producentów faktycznie zarzuca pomysł karosowania kamperów na bazie konkurencyjnych modeli. Przykładowo, francuski koncern Chausson przewiduje na sezon 2014 tylko jeden model na bazie Forda – limitowaną edycję BEST OF. Wszystkie inne kampery, a jest ich w sumie kilkadziesiąt, powstawać będą odtąd wyłącznie na bazie Ducato.
ReklamaI już po Caravan Salon 2013 4
Na potężnym stoisku włoski producent, oprócz platformy internetowej poświęconej specjalnie samochodom kempingowym (www.fiatcamper.com), anonsował europejskim użytkownikom bezpłatną infolinię (00800-34281111). W razie potrzeby pomocą służą kompetentni pracownicy, operujący kilkunastoma językami, którzy pełnić mogą nawet rolę tłumaczy pomiędzy zainteresowanym a pomocą drogową. Funkcjonująca w piętnastu europejskich krajach, bezpłatna aplikacja do smartfonów „Fiat Ducato Camper Mobile” sprawi, że urlop z samochodem kempingowym Fiat Ducato stanie się jeszcze przyjemniejszy. Atrakcje turystyczne, kempingi i miejsca parkingowe są na jedno kliknięcie! Aplikacja zawiera także informacje o certyfikowanych przez Fiat Professional warsztatach naprawczych na terenie Europy, jak również numery telefonów do punktów serwisowych i pomocy drogowej. W razie, gdybyśmy podczas podróży opuścili nasz samochód, chociażby wybierając się na pieszą wędrówkę, aplikacja zadziała także jako pomoc nawigacyjna.
Do innowacji technicznych nowego Fiata Ducato należy system Traction+. Kontrola trakcji, która może być aktywowana przez kierowcę przez naciśnięcie przycisku aż do prędkości 30 km/h, poprzez wykorzystanie hamulców zapobiega utracie przyczepności przednich kół (np. na śliskiej nawierzchni) i poprzez inteligentne przeniesienie momentu napędowego dba o zapewnienie możliwie najlepszej trakcji nawet w najtrudniejszych warunkach. Funkcja Traction+ jest realizowana przez elektronikę pojazdu i nie wymaga dodatkowej masy, co jest kolejną ważną zaletą przy zastosowaniu w kamperach. W modelu z automatyczną skrzynią biegów Comfort-Matic prezentowano zaś walory funkcji, która bierze pod uwagę okoliczność, że kampery są często ładowane aż do granic dopuszczalnej masy całkowitej. Przez naciśnięcie klawisza innowacyjna skrzynia biegów może zostać przełączona do trybu „UP”. Elektroniczny układ sterowania optymalizuje wówczas punkty zmiany biegów odpowiednio do wysokiej masy pojazdu. Używając trybu „UP” sprawimy, że jazda po stromych drogach i pochyłościach stanie się wygodniejsza. W takim wypadku podczas jazdy pod górę Comfort-Matic automatycznie włącza wyższy bieg dopiero przy wyższych obrotach, z kolei przy zjeździe w dół optymalnie wykorzystuje hamowanie silnikiem.
I już po Caravan Salon 2013 5

Niesmann + Bischoff prezentował dwa nowe modele kamperów. W każdym wnętrzu granit był symbolem luksusu i elegancji.
I już po Caravan Salon 2013 6

Propozycja Hymera. Rio na bazie Ducato jest 5-osobowy. Uwagę zwraca ciekawej konstrukcji fotel.

Ważne „figury kamperowej szachownicy”
Pośród ważnych „figur” wypada wspomnieć o premierach. I tak, na stoisku Renault brylował Master 4x4 w wersji L3H1 (do wyboru wersje o DMC od 2,8 do 4,5 tony), zaś u Mercedesa koncept Sprinter Caravan z automatyczną skrzynię biegów 7G-Tronic Plus. Ten ostatni prezentowano z wykrojonymi fragmentami poszycia tak, by potencjalny entuzjasta marki (i oczywiście firmy karosujące pojazdy kempingowe) mógł przekonać się do wnętrza z przestronnym salonem, połączonym z kuchnią. W sąsiedztwie miał swą światową premierę Ford Nugget – najnowszy model koncernu z zabudową klasycznego kampera sygnowaną przez firmę Westfalia. We wnętrzu dwie sypialnie, górna (o wymiarach: 2,10x1,41 metra) i dolna, która powstaje przez złożenie 3-osobowej kanapy (o wymiarach: 1,90x1,30 metra). Do dyspozycji podróżnych m.in. aneks kuchenny z dwupalnikową kuchenką, lodówka z zamrażalnikiem i zbiorniki wody. Kto nie lubi ograniczeń, na pewno zwrócił uwagę na stoisko IVECO. Spółka ta, należąca do grupy Fiat Industrial, prezentowała model Daily i Eurocargo Camper. Pod względem zróżnicowania wersji oferta modelu Daily należy do najszerszych na rynku: dopuszczalna masa całkowita od 3,5 do 7 ton, podwozie z kołami pojedynczymi lub bliźniaczymi, dziewięć silników i trzy rodzaje skrzyni biegów. Tylny napęd oraz blokada mechanizmu różnicowego gwarantują bardzo dobre trzymanie się drogi, zwłaszcza w warunkach ograniczonej przyczepności. Taki układ napędu sprawdza się doskonale w pojazdach kempingowych, w których środek ciężkości jest przesunięty w kierunku tylnej osi. Z kolei Eurocargo Camper występuje w ośmiu wersjach różniących się dopuszczalną masą całkowitą (w tym 8 ton, 9 ton, 10 ton i 12 ton).
I już po Caravan Salon 2013 7

U Mercedesa koncept fabrycznego kampera na bazie modelu Sprinter.
I już po Caravan Salon 2013 8

Na stoisku RENAULT pokazano MASTERA 4x4.

Bez kompromisów
W poprzednim wydaniu „PC” pisaliśmy o zdobyczach w dziedzinie „ultralekkiego kamienia naturalnego”. Faktycznie, też jedna z pierwszych konferencji prasowych (30 sierpnia był dniem dedykowanym mediom) potwierdziła, że kamień na pokładzie kamperów staje się hitem! Mowa o firmie Niesmann + Bischoff. Producent ekskluzywnych domów na kołach (ok. 400 kamperów na rok) anonsował na sezon 2014 nowe modele: ARTO 76 B, Flair 800i FBW. Nowość sprowadza się do nowego układu wnętrza, które zyskało na akcentach z kamienia. Granit znajdziemy nie tylko w kuchni i łazience. Design kamperów powstał we współpracy z firmą Studio Syn. Uwagę zwraca dbałość o szczegóły – we wnętrzu obrysowe lampki LED z funkcją „nocną”. Tu też podano informację, że w tym sezonie nie kto inny, jak Mike Rockenfeller, czyli znany zawodnik sportów samochodów (m.in. z wyścigów DTM 2013) korzysta ze wsparcia firmy, podróżując Flair 800i LW.
Jeszcze większy luksus jest dziełem marki Ketterer. Od początku 2013 roku marka segmentu premium jest strategicznym partnerem duńskiej grupy H.T.P., do której należy m.in. firma Morelo. Konferencja prasowa była tu krótka. Niemiecki producent anonsował model CONTINENTAL SPORT & BUSINESS, czyli na wskroś skrojony apartament dla ludzi aktywnych zawodowo podczas nieskrępowanych wojaży. Po rozsunięciu (na postoju) pokaźnych fragmentów ścian otrzymujemy... minisalę fitness. Na targach prezentowano model, którego wnętrze wyłożono egzotycznymi gatunkami drewna.
I już po Caravan Salon 2013 9

Targi były miejscem światowej premiery dla Forda Nugget – najnowszy model kampera sygnowała firma Westfalia.
I już po Caravan Salon 2013 10

Caravisio. Przyczepa przyszłości pozostaje konceptem, ale wywołuje po dziś dzień ożywioną dyskusję na forach społecznościowych.
I już po Caravan Salon 2013 11


Design stylistów Knaus Tabbert
Co ciekawe, wszystkie pozostałe konferencje prasowe zaczynały się od anonsowania wysiłków na rzecz obniżenia masy własnej pojazdów turystycznych. Dla producentów przyczep powód to podwójny, bo modele o niższym DMC pozwalają na łączenie ich w zestaw z popularnymi na rynku samochodami. Dobrze potrzeby rynku zrozumiała firma Carado, chwaląc się 10,5-procentowym wzrostem sprzedaży w porównaniu do identycznego okresu roku ubiegłego i proponując przyczepy Delight za cenę ok. 9,5-10 tys. euro. Z kolei w kamperach z logo Carado nie znajdziemy nowości, nie licząc kilku-centymetrowych zdobyczy we wnętrzach szaf i wspomnianego odchudzenia ich konstrukcji. Jeśli wierzyć folderom, z każdego kampera „wyrzucono” balast rzędu 25-45 kg. Priorytetem pozostała możliwie niska cena i oddane grono klientów, dla których nieco archaiczne wyprofilowanie alkowy nie przeszkadza, bo w końcu liczy się ekonomika podróży, więc pewnie też umiarkowana prędkość na autostradach.
W podobnym duchu utrzymana była prezentacja prasowa grupy Trigano i najpopularniejszej marki Chausson. Przedstawiciele koncernu Trigano, który jest właścicielem drugiej co do wielkości fabryki zabudów (5800 kamperów i 4200 przyczep w ubiegłym roku; 45 proc. produkcji stanowi eksport), anonsując modele na sezon 2014 wspomnieli o przeprojektowanym... logo i o priorytecie dla „półintegrali”. Odtąd w segmencie kampervanów znajdziemy tylko rodzinę TWIST, która bazuje na furgonie Ducato z rozstawem osi 3450 i 4035 mm. Z największym rozstawem osi skojarzone są dwie długości zabudowy – jak to u Fiata. Za każdym razem bazą dla aranżacji wnętrza jest furgon z wysokim dachem, więc kamper ma 261 cm wysokości. Wielu zaciekawi cena – od 32 900 euro. W zamian otrzymujemy w pełni autonomiczny „dom na kołach”. Co prawda, najmniejszy model TWIST 02S to wybitnie kawalerka nocą (nocleg tylko dla dwóch osób) i tylko w ruchu pojazd 4-osobowy, za to na postoju gwarantuje biesiadę w licznym gronie.
I już po Caravan Salon 2013 12

Neo-Traveller – wieść o precyzyjnie wykonanych kamperach z Polski szybko rozniosła się wśród uczestników targów.
I już po Caravan Salon 2013 13

Thetford, potentat w dziedzinie produkcji wyposażenia sanitarnego, świętował 40-lecie na rynku caravaningowym.
Evan na stoisku Dethleffs
Znamiennym sygnałem jest debiut podczas Caravan Salon 2013 nowoczesnych systemów kamer, których walory prezentowała marka Dethleffs. Dzięki nim na monitorze kierowcy wyświetlany jest obraz wokół kampera. Prócz systemów zwiększających bezpieczeństwo podróży i trudnych manewrów, zwracał tu uwagę model Evan. Kompaktowy „integral” powstał z myślą o zupełnie nowych miłośnikach podróży. Nietypowo zaprojektowano tu szczególnie tylną ścianę kampera, w której znajdziemy uchylne drzwi wejściowe, prócz tych głównych, znajdujących się z boku poszycia zabudowy. Faktycznie też propozycja może trafić w gusta młodych ludzi, wszak długość pojazdu to tylko 5,65 metra. We wnętrzu podróżować może nawet sześć osób, zaś nocleg przewidziano dla czterech (górna sypialnia powstaje po uniesieniu pokaźnego fragmentu dachu).
Wśród przyczep marki Hobby nowością jest seria De Luxe Easy, skierowana głównie do młodych klientów. Modele dostępne w szesnastu wariantach mają być średnio o 750 euro tańsze od bardziej luksusowych wersji De Luxe. Jak wiemy, górną granicą dla łączenia w zestaw (pojazd + przyczepa) jest od niedawna limit 4250 kg. Skwapliwie korzysta na tym marka Hymer, prezentując odświeżoną rodzinę Eriba. Eriba-Nova Light dostępna jest w dwóch długościach nadwozia, a za każdym razem DMC wynosi 1200 kg i tylko w opcji jest do nabycia model o DMC 1500 kg. Dzięki temu w roli konia pociągowego może wystąpić samochód segmentu C (w folderach przyczepa reklamowana jest z VW Golf) i równie dobrze mocny i ciężki SUV. Dach i ściany boczne są wykonane z lekkiego aluminium, a projektanci zrezygnowali w ogóle z... prysznica! Jest tylko toaleta z WC i umywalką. W sąsiedztwie prezentowano Eribę NOVA S – model przystosowany do zimowego caravaningu.
Skoro mowa o Hymerze, to warto odnotować informację o zacieśnieniu współpracy giganta na rynku kamperów i przyczep z firmą optymalizującą zawieszenia – Goldschmitt. Z nowych propozycji na sezon 2014 zwracały uwagę kampervany Ducato. Model Sydney gwarantuje nabywcy aż sześć dowolnych konfiguracji układów wnętrza. Za każdym razem możemy podróżować w piątkę osób lub przygotować pojazd do podróży dla czterech, trzech lub dla dwóch osób. Materac możemy w każdej chwili rozłożyć w poprzek lub wzdłuż do kierunku jazdy. Osobna sypialnia znajduje się pod podnoszonym dachem. Podobny układ wnętrza znajdziemy w modelu Rio, który powstał na bazie Ducato ze średniej wysokości dachem fabrycznym.
I już po Caravan Salon 2013 14

Evan marki Dethleffs zwraca uwagę niecodziennie zaprojektowaną tylną ścianą zabudowy.
I już po Caravan Salon 2013 15

Vario ze stajni Pössl przeciągał pomysłem na prysznic pośrodku kampera (na bazie furgonu marki Ducato).

Caravisio – o tym się mówi
Zupełnie inny był cel projektantów najnowszej przyczepy marki Knaus Tabbert i trzeba przyznać, że mieliśmy w Düsseldorfie atmosferę przywodzącą skojarzenia z najlepszymi salonami samochodowymi w Genewie czy Frankfurcie. Tłumy ciekawskich niemal bez przerwy okupowały stoisko firmy. Przyczepa pozostaje jak na razie konceptem, ale trudno odmówić jej walorów i designerskiego sznytu. Caravisio przywodzi bowiem skojarzenia z luksusowym jachtem; w tylnej części znalazł się pokaźny pokład widokowy! Jak się wkrótce okazało, dwuosiowa przyczepa stanowi owoc prac nad doskonaleniem aerodynamiki. To zdecydowanie bardziej artystyczna wizja na temat przyszłości przyczep kempingowych. Z praktycznych rozwiązań ciekawostką jest na pewno prysznic z dotykowym panelem, dzięki któremu można programować jego ustawienia, ale to, co w tym modelu jest najbardziej widowiskowe, to projektor ukryty w suficie, a właściwie to, co potrafi. Gdy tylna klapa przyczepy jest otwarta, a zamiast niej zamkniemy szklane drzwi, projektor może wyświetlać na nich obraz w taki sposób, by można było je oglądać... z zewnątrz. Istnieje także możliwość takiego ustawienia, by filmy lub programy telewizyjne można było oglądać w środku przyczepy. Sterowanie urządzeniami za pomocą tabletu, czy też otwieranie drzwi za pomocą linii papilarnych, to kolejne udogodnienia przyszłości.
I już po Caravan Salon 2013 16

DOMO REISEVAN proponuje wnętrze kampera w zupełnie innym klimacie.

Awans mniej znanych firm
W naszej pierwszej relacji z Caravan Salon 2013, jaką opublikowaliśmy na stronie internetowej www.polskicaravaning.pl jeszcze w trakcie trwania targów, wycieczkę po terenach wystawienniczych proponowaliśmy zacząć od pawilonu nr 12. Dlaczego? Otóż, tłumnie odwiedzane stoiska wystawców mniej znanych marek dowodzą, że w segmencie kompaktowych kamperów jest jeszcze wiele do odkrycia. Tu też można było oglądać spektakularny przykład powrotu do korzeni. Biało-czarny VW T5 napędzany – uwaga – 500-konnym silnikiem z tyłu (napęd stanowi turbodoładowany silnik Porsche). Dzieło specjalistów z firmy SpaceCamper oferuje oczywiście dodatkową sypialnię pod unoszonych dachem.
W pawilonie nr 12, na stoisku niemieckiego wystawcy, można było również podziwiać pierwszy polski kamper produkowany seryjnie. Czteroosobowy Neo-Traveller, zbudowany na bazie Fiata Ducato, to przykład konstrukcji, która może spełnić oczekiwania nawet wymagającej rodziny. Kamper zwracał uwagę precyzją wykonania i odważną aranżacją wnętrza. Z zewnątrz wyróżnia się tylną zabudową – tradycyjne dwuskrzydłowe drzwi „fiatowskie” zostały zastąpione kompozytowymi. Taka koncepcja pozwoliła na wygospodarowanie większej ilości miejsca w środku pojazdu.
W sąsiedztwie demonstrowany był EXCLUSIVE VAN by KNOBLOCH, wykonany również na bazie Ducato, ale z ciekawej konstrukcji drzwiami przesuwnymi. Te doposażono z kolei w otwierane skrzydło drzwi, czyli system anonsowany pod nazwą: drzwi w drzwiach. Pomysłodawcy kampera wzięli na warsztat seryjny model słoweńskiego potentata w branży caravaningowej, czyli wyprodukowany przez firmę ADRIA. Tuning optyczny (spojler dachowy, LED-owe światła) dopełniają rasowe felgi aluminiowe i niski profil opon. W opcji jest profesjonalny system audio.
Wiele ciekawych modeli prezentowano na stoiskach: Reimo, Köhler, Campmobil Schwerin, Werz (dawniej: Fischer Team), Terracamper, Dipa, DOMO. Najczęściej efektem prac była konwersja dokonywana na bazie VW T5 i większych furgonów. Naszą uwagę przykuł model Vario ze stajni Pössl. Kamper na bazie Ducato z aerodynamicznie wyprofilowanym dachem ma prysznic... pośrodku wnętrza. Okrągłą wytłoczkę brodzika skrywa pokrywa, a system kilku fragmentów ścianek wysuwamy z boku zabudowy. Modularny prysznic nie ogranicza tym samym przestrzeni korytarza, prowadzącego do tylnej sypialni. Całość jawi się jako funkcjonalna alternatywa dla zabudowy „na stałe”.
Wyraźnie więcej było w tym roku modeli marki DOMO REISEVAN. Producent proponuje kampery na bazie Mercedesa Sprintera i VW Sprintera, a za każdym razem sloganem jest: codzienność, urlop, mobilność. Wnętrza stanowią ciekawy przykład aranżacji z wykorzystaniem uchylnych posłań. Lekkiej konstrukcji stelaże podwieszane są pasami bezpieczeństwa. Zamiast tradycyjnie spotykanych fornirów i sklejek, jest zabudowa w stylu hi-tech.
I już po Caravan Salon 2013 17

Box Camping QUQUQ, czyli „minikamper od biedy”, choć cena całkiem poważna.
I już po Caravan Salon 2013 18

AL-KO pokazało m.in. solidny system bagażnika tylnego FUTURO.

Więcej modularności i designu
Nowością targów była propozycja Box Camping QUQUQ, czyli modularnego systemu turystycznego, który wsuwamy do wnętrza pojazdów typu van (rozwiązanie powstało z myślą o siedemnastu wariantach wysokości wnętrza pojazdów). Projektanci położyli szczególny nacisk na szybką i łatwą konfigurację. U celu podróży otwieramy klapę tylną i wysuwamy aneks kuchenny, by w ciągu kolejnych paru sekund stworzyć miejsce do spania. Kompletny moduł waży ok. 143 kg i jest dostępny za 2190 euro. Propozycja  ta ma stanowić odpowiedź na odwieczny dylemat: jeśli nie stać mnie na klasycznego kampera, a nie chcę spać pod namiotem, to co w zamian?
Podczas targów Caravan Salon wiele więcej sprzętu i akcesoriów turystycznych przygotowali na sezon 2014 wiodący producenci branży caravaningowej. Sporo nowości na przyszły sezon znaleźć można było na stoisku Dometic Group. Wśród nich: przenośna lodówka kompresorowa WAECO CoolFreeze CFX 65DZ z dwiema komorami chłodniczymi i tabletki do zbiorników sanitarnych Dometic GreenCare Tabs. Z kolei THULE prezentowało najnowszy system namiotowy do znanych markiz i serię dwóch bagażników rowerowych. Stoiska AL-KO były w sumie dwa, bo też rozwiązań było sporo więcej niż przed rokiem. Ciekawie wygląda np. solidny system bagażnika FUTURO. Ten uchyla się na postoju wraz z dwuskrzydłowymi drzwiami tylnymi furgonu. Podczas podróży pokaźne, bo nawet 80-kilogramowe, obciążenie przenoszone jest nie tylko na zawiasy drzwi, ale także na fabryczne mocowanie bagażnika dachowego. We współpracy z firmą SAWIKO powstały zaś podpory teleskopowe VERO-light. Każda o wadze ok. 4 kg.

Podsumowanie
Wspomnieliśmy o entuzjazmie organizatorów Caravan Salon 2013. W komentarzach wystawców przewija się jednak pewna wątpliwość. Wskaźniki rejestracji nowych kamperów i przyczep są nieubłagane. Jeśli tylko niemiecki rynek ma być motorem napędowym dla przemysłu caravaningowego, to należy oczekiwać raczej słabszego roku niż poprzedni. Wszak w pozostałych krajach popyt na nowe pojazdy spada. Jeśli do tego dodać wiele więcej propozycji powstałych z myślą o konwersji posiadanego już przez nas pojazdu (typu van lub furgon), to faktycznie mamy do czynienia z chudszym portfelem fana turystyki, a ten oczekuje raczej pomysłów budżetowych.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: RD i mat. prasowe wystawców


27.11.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News