artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian

Caravaning jest trendy!

Czas czytania 9 minut
Caravaning jest trendy!

W porównaniu do 2002 r. zainteresowanie caravaningiem wyraża dziś niemal dwukrotnie większa rzesza turystów! Nigdy też wcześniej wypoczynek na kempingach, podróż kamperem i holowanie przyczep nie było tak pożądanym sposobem spędzania wolnego czasu, jak teraz. Wyniki niemieckiego instytutu CIVD stanowią chyba najlepszą zachętę dla wystawców tegorocznego Caravan Salon w Düsseldorfie.

Jakie propozycje przygotowała europejska branża producentów na sezon 2013? Trudno chyba sobie wymarzyć lepszy prezent z okazji jubileuszu 50-lecia badań CIVD (Caravaning Industrie Verbandes). Specjaliści współpracują z naukowcami z Future Institute w mieście Kelkheim (k. Frankfurtu) i Research Group for Holiday and Travel. To właśnie te dwie instytucje przodują w Niemczech w promowaniu mody na “ekocaravaning”, dopingując wszystkich producentów sprzętu i wyposażenia dla zmotoryzowanych turystów, by ich produkty powstawały i były używane z jak najmniejszą szkodą dla środowiska naturalnego. Oszczędne źródła oświetlenia (lampy LED), ekonomiczne i wydajniejsze systemy ogrzewania postojowego (także ogniwa paliwowe i panele fotowoltaiczne) zamontowane w aerodynamicznie zaprojektowanych zabudowach przyczep i kamperów – tego oczekuje najszersza rzesza turystów. Największe zatem wyzwanie czeka od niedawna inżynierów, a nie speców od marketingu. Generalnie europejska branża producentów sprzętu dla zmotoryzowanych turystów ma się dobrze, a najpoważniejszym zmartwieniem staje się fakt, że do prowadzenia współczesnych kamperów coraz rzadziej wystarcza prawo jazdy kat. B. Wniosek? Producenci największe wysiłki czynią w celu odchudzenia konstrukcji. Lżejsze materiały, większa ładowność, kompaktowe wymiary i jednocześnie większy komfort i funkcjonalność – na takie potrzeby odpowiada niemało debiutujących modeli na sezon 2013. Wysiłek jest ogromny. Elementy bezpieczeństwa i komfortu podnoszą wagę pojazdów silnikowych i tylko rewolucyjne patenty są w stanie zagwarantować pogodzenie współczesnych potrzeb klienta. Dlaczego marginalizujemy rolę przyczep? O tym niżej.

ReklamaCaravaning jest trendy! 1
Caravaning jest trendy! 2

Grande Puccini – elegancka nazwa, designerskie klosze lamp... Przyczepy marki Tabbert dostojnieją!

Co pokażą w Düsseldorfie?
Wyniki badań ujawnione przez CIVD potwierdzają rosnącą modę na caravaning. Analitycy doświadczeń i oczekiwań ostatnich kilku lat u turystów zza Odry zwracają uwagę na ciekawy trend. 25 proc. z tych, którzy planują wypoczynek w ciągu najbliższych trzech lat, nie wyobraża sobie spędzenia tego czasu inaczej, jak w kamperze, przyczepie i oczywiście na kempingu! Niemieccy turyści stanowią od lat najliczniejszą reprezentację fanów caravaningu (po obywatelach Wielkiej Brytanii), niewiele mniejszy rynek mamy we Francji i we Włoszech. 5,5 miliona kamperów w Europie, a w minionym roku 155 tys. nowo zarejestrowanych pojazdów turystycznych – potencjał UE jest ogromny! Niżej przybliżymy co ciekawszą statystykę. Kolejny rok z rzędu maleje zainteresowanie przyczepami (produkcja, sprzedaż i rejestracja). Oczywiście malejący popyt na domki holowane za pojazdem rekompensuje rosnący udział kamperów. Ów trend odpowiada więc idei “ekocaravaningu”. Liczy się swoboda, niezależność – dziś coraz mniej turystów chce poruszać się w zestawie, skoro poważną konkurencją na kempingu są domki pod wynajem. Zimna kalkulacja każe wróżyć kamperom dalszą popularyzację.

Umarł król, niech żyje król
Od 2007 do 2011 r. sprzedaż przyczep w Europie spadła o 31 proc.; ze 117 800 tys. do 81 010 tys. Poważnym osłabieniem dla producentów przyczep jest kurczący się rynek Wielkiej Brytanii (- 7,9 proc.) i Holandii (- 4,3 proc.). Hiszpański rynek niemal całkowicie zniknął, a duński jest “poważnie chory” – czytamy w obszernym opracowaniu CIVD. Na domiar złego, ważne rynki (niemiecki i francuski) czy też rynki krajów rozwijających się nie były w stanie zrekompensować tych strat w 2011 r., przez co ogólny spadek popytu wydaje się nieunikniony (np. Bürstner ujawnia teraz, że zaprzestaje produkcji przyczep z serii Solano). Świetnie ma się rynek producentów kamperów. Tylko w pierwszej połowie 2011 r. sprzedało się 51 tys. nowych samochodów turystycznych. Generalnie odnotowano wzrost i to aż prawie o 10 proc. w całej Europie! W stosunku do 2010 r. aż o 46 proc. więcej kamperów (nowych) sprzedano w Luksemburgu, ale dużo ciekawszy jest przyrost aż o ok. 1/3 w Szwajcarii i niemal taki sam w Norwegii. Więcej zarejestrowano też kamperów w Niemczech i Szwecji (po ok. + 20 proc.). Oczywiście statystyczna analiza nowego sprzętu na rynku nie oznacza, że przyczepy całkowicie znikną – nadal będą miały rzeszą swych fanów (są przecież zwykle kilkukrotnie tańsze). Rozchodzi się o to, że największe wysiłki konstruktorów idą teraz na projektowanie i udoskonalanie kamperów. A jest o co walczyć. Najpoważniejszym dziś wyzwaniem dla producentów sprzętu turystycznego pozostaje nie mocno ograniczony budżet domowy Europejczyków (skutki zadłużenia i problemów gospodarczych ostatnich kilku lat), ale właśnie brak... uprawnień do kierowania cięższymi kamperami. Zwróćmy też uwagę, dziś tylko 36 proc. sprzętu powstaje z myślą o posiadaczach prawa jazdy kat. B.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Caravaning jest trendy! 4

Brevio, czyli najnowsza wizja kompaktowego “półintegrala” marki Bürstner. Bliźniaczo podobnie wygląda Hymer.

Jaki kamper?
Pytanie o auto turystyczne dla współczesnego turysty wydaje się najważniejszym dla powodzenia przedsięwzięcia obliczonego na produkcję i wynajem takiego sprzętu. Jaki ma być optymalny apartament na kołach? Na pewno musi być lżejszy i tym samym gwarantować przyzwoitą ładowność, a wszystko w ramach DMC 3,5 tony. W zapowiadanych na początku tego roku premierach modeli kamperów w Düsseldorfie widać, że równie duży nacisk biura projektowe najpoważniejszych producentów kładą dziś na... funkcjonalność. Formę (design) podporządkowano oczywiście aerodynamice (niski opór powietrza), a szczuplejszą kubaturę (zabudowę) rekompensować ma wielofunkcyjność oddanych użytkownikom elementów komfortu i wyposażenia. Jeśli więc nocleg, czyli pierwszorzędna zaleta pojazdu turystycznego, to (obowiązkowo!) łóżko opuszczane z podsufitki. Wzór rozwiązania “2 w 1”? COOKING AND SLEEPING, WITH THE COMFORT OF YOUR HOME – to też slogan marki Knaus na nadchodzący sezon. Kolejny więc trend to nowe podejście do projektowania zaplecza kuchennego i... sanitarnego. Zapowiadane systemy idą w kierunku szybko uzyskiwanego dostępu do WC i prysznica; żadne z tych urządzeń nie może jednak ograniczać swobody ruchów, gdy nikt z nich nie korzysta. Oczywiście w najmniejszej mierze owe wytyczne obowiązują w luksusowych kamperach. Tam detal (mahoń, aluminium) i przepych (ogromne łazienki, ale też nierzadko... sauna na pokładzie!) ma podbić serca klienteli. Uwagę zwraca dobra kondycja marki Carthago. Producent ekskluzywnych kamperów zainwestował niedawno 22 mln euro w budowę tzw. Carthago City, czyli nowoczesnego kompleksu produkcyjno-obsługowego (100 tys. mkw.!).

Pan Hymer ma nosa...
Ciekawej wolty dokonał jeden z najważniejszych producentów kamperów i przyczep. Marka Hymer od dziesięcioleci uznawana jest za najbardziej wpływową – biorąc pod uwagę gusta i rozpoznawalne logo. Potężne zaplecze inżynieryjne (największa europejska fabryka!), ogromna sieć dilerska i rozliczne projekty aktywizujące turystów (np. własne muzeum, karta klubowa) – nowe modele najpoważniejszego gracza nie bez przyczyny zdają się wyznaczać kierunek rozwoju dla konkurencji. I Hymer, i Bürstner (marka należy do koncernu Hymer) zadebiutowały w segmencie kamperów kompaktowych! Niemal równocześnie (na początku 2012 r.) zadebiutowały dwa bardzo podobne modele ze stajni Hymer i Bürstner. Cechy wspólne? Nadwozie (599 cm długości) kończące się niemal za tylnymi kołami, więc krótki zwis tylny zamiast przesadnie wydłużonej zabudowy – tak powszechnej dla niemal wszystkich kamperów klasycznych. No właśnie, wszystkich? W rzucie bocznym oba kampery jak żywo przywodzą skojarzenia z produkowanymi od dawna kamperami włoskiej marki Wingamm. Wspominając niewielkiego producenta z Werony – ten ma chwalić się w Düsseldorfie wynikami testów zderzeniowych – poszycie z włókna szklanego wykonane na kopycie (tzw. monocoque), zamiast tradycyjnie klejonych płaszczyzn, ma lepiej chronić pasażerów. Niemieccy konstruktorzy do serca wzięli sobie wskazówkę, by współczesnego kampera cechowała funkcjonalność. I w Hymer Compact 404, i w Brevio (Bürstner) tylne ściany... unoszą się na całej niemal powierzchni w górę. Klapa tylna – rozwiązanie powszechne dla każdego pojazdu typu Van, ma uczynić z kampera pojazd równie wszechstronny. I tak też jest! Nie brak również dedykowanych przystawek namiotowych, czy wysuwanej platformy na rowery. Wspomniana klapa daje też praktyczne zadaszenie (przyda się podczas niepogody!). Ciekawostka – Brevio t 600 reklamowany jest jako w pełni adekwatny substytut samochodu w codziennym użytkowaniu. Oba pojazdy przyjdzie nam zakwalifikować do nowej klasy półzintegrowanych kamperów. W miarę wąskie (210 cm), ale zamiast seryjnego oblachowania furgonu Ducato mamy “ciepłe” poszycie typu sandwicz, zaś kubiczny kształt zabudowy gwarantuje pełnowymiarową sypialnię (w poprzek). Czy takie kampery będą hitem sezonu 2013?
Caravaning jest trendy! 5

Konstruktorzy przyczep stawiają na przytulne, rodzinne wnętrza. Tu wizja living-roomu w przyczepie marki T@B, której pierwsza designerska przyczepa zadebiutowała 11 lat temu.

- Brevio t 600 kupimy za ok. 200 tys. zł brutto – mówi Kamil Załęcki z firmy Camp&Travel. – DMC może wynosić 3300 kg lub 3500 kg; ładowność odpowiednio: 620 kg, 820 kg. Znawców tematu zainteresuje fakt, że po raz pierwszy kamper jako żywo przypominający modele stworzone na bazie furgonu – idzie oczywiście o wymiary zewnętrzne – będzie wyposażony w dużo bardziej komfortowe ogrzewanie typu Truma Combi 4, a wyraźnie lepszą autonomię zagwarantuje ponadstandardowych rozmiarów lodówka z zamrażalnikiem i ponadprzeciętnej pojemności zbiorniki na wodę: 120 litrów wody czystej i 90 litrów szarej. Bürstner zapowiada też nowość w klasie w pełni zintegrowanych kamperów. Grand Panorama to seria wyróżniająca się panoramiczną szybą przednią, której ustępuje przedni fragment dachu. Efekt? Niespotykana dotąd powierzchnia przeszklona zagwarantuje niczym nieskrępowane podziwianie widoków podczas jazdy kamperem. Z kolei Averso, czyli bardzo popularne modele przyczep Bürstnera, odchudzono – każdą o ok. 50 kg.

Co u innych?
Bavaria Camper zapowiada na sezon 2013 nową serię kamperów na bazie furgonu Ducato (L2H2, L4H2, L5H2). Każdy dla czworga podróżnych (trzy miejsca sypialne). Cena: od 52 tys. euro. Nowością zaś Carthago ma być system lusterek zewnętrznych, tzw. Carthago best view, w pełni LED-owe oświetlenie czy też nowa koncepcja podwójnej podłogi. Chic e-line, czyli prestiżowy “liniowiec” doczekał też się najlepszego w tej klasie (zwycięzca testów w klasie DMC 4,5 t) rozwiązania na... chłód podłogi w szoferce. Optymalizacja ogrzewania podłogowego ma być magnesem stoiska. Doskonalenie hitu sprzed kilku lat – tak można powiedzieć o nowym wcieleniu kampervana ze stajni Knaus. Nowy BoxStar (trzy rozstawy osi, pięć modeli) ma gwarantować najlepszą termikę ścian bocznych, dachu i podłogi w swojej klasie. Kampery na bazie furgonu Ducato pozbawione jakichkolwiek mostków cieplnych? Fani zimowego caravaningu będą zachwyceni! Także LAIKA zapowiada gruntowe przeprojektowanie kamperów (pięć modeli). “Półintegrale” Kreos zyskają na komforcie cieplnym, przybędzie też powierzchni bagażowej. Elegancka nazwa bywa magnesem – GRANDE PUCCINI to “półintegrale”, które stylistyką detali (lakier) powalczą o kieszenie klientów Weinsberg.
Caravaning jest trendy! 6

Sypialnia opuszczana z podsufitki – taki standard ma być odpowiedzią na funkcjonalność aerodynamicznym zabudów. Tu: wnętrze “integrala” Hymer B 585.

Jaki klient na przyczepę?
Fan turystyki samochodowej jest dziś bardzo wymagający. Wśród producentów przyczep dominuje kierunek na dopracowanie dobrze sprawdzonych rozwiązań. Tabbert Da Vinci – nazwa dla rodziny przyczep brzmi obiecująco. Tegoroczna zmiana? Tabbert ujednolica design wszystkich modeli na 2013 r. Zmiany zewnętrzne dotyczą reflektorów i innych detali (błotniki, progi). Cenną nowością jest bogatsze poszycie dachu. Ma on mieć lepsze właściwości izolacyjne. DA VINCI oferuje też trzy nowe wzory tapicerki – wnętrze do wyboru w palecie barw: Fresco, Mondo, Rosato. Klasa Premium ma być odtąd koniem pociągowym dla producenta przyczep. Caravan Salon 2012 to oczywiście także kilkudziesięciu innych producentów przyczep i kamperów, setki modeli i jeszcze więcej odmian czy konfiguracji wnętrz! Najlepiej będzie podpatrzyć nowości osobiście (25.08-2.09.2012 r.). W obszerniejszej relacji przybliżymy te i inne nowości oraz patenty. Zapowiada się jeszcze ciekawiej niż rok temu! Jak zapamiętamy Caravan Salon 2012?

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: materiały prasowe firm


11.09.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News