artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - ACSI sierpień 2024

Caravan Salon 2013

Czas czytania 10 minut
Caravan Salon 2013

Rokrocznie dla większości odwiedzających Düsseldorf wizyta na stoiskach producentów sprzętu caravaningowego podyktowana jest chęcią zdobycia informacji na temat nowości i obowiązujących w branży trendów. W poprzednim wydaniu „PC” przybliżyliśmy te ostatnie. Tym razem najświeższe doniesienia na temat spodziewanych premier.

1800 modeli przyczep i kamperów – tyle propozycji czeka na nas podczas zbliżających się targów Caravan Salon 2013. Ile faktycznie zasługuje na miano nowości, a jak wiele propozycji to odświeżony produkt w ładnym opakowaniu? Pomijając nowe wzory tapicerek, wykładzin i firanek – z każdym wszak sezonem większość producentów dostosowuje gamę kolorystyczną do panujących trendów – prawdziwych premier czy innowacji może być tym razem faktycznie mniej. Niemało bowiem firm dużo energii i finansów poświęca dziś optymalizacji procesów związanych z produkcją przyczep i kamperów. Wzorem lat poprzednich, niektóre firmy do czasu rozpoczęcia imprezy nie zdradzają szczegółów. Przykładowo, o najnowszych propozycjach marki Dethleffs można dziś powiedzieć tyle, że prócz limitowanej serii kamperów w połowie zintegrowanych w ofercie pojawi się dużo więcej modeli powstałych z myślą o wielodzietnych rodzinach. Mowa o kamperach i przyczepach typu 6+. Wspomniana seria limitowana powstała zaś dla upamiętnienia 30-lecia budowy pierwszego kampera. Panoramiczne okno nad opuszczanym łóżkiem z przodu pojazdu i chromowane detale – to tylko kilka dodatków, które mają wyróżnić modele Dethleffs na sezon 2014. 25-lecie w branży producentów kamperów świętować będzie też marka Knaus. Z tej okazji najnowsze modele zyskają w standardzie kilka ekstra - dodatków (m.in. aluminiowe felgi 15”). Wiele więcej nowości zaprezentowanych zostanie podczas targów.

ReklamaCaravan Salon 2013 1
Caravan Salon 2013 2

Kampervany
Z ważnych w historii firm debiutów warto odnotować fakt, że z logo Hymer po raz pierwszy będzie produkowany kampervan nie tylko na bazie Fiata Ducato. Firma rozpoczęła teraz współpracę z Volkswagenem. Efekt? Od najbliższego sezonu w ofercie Hymer pojawi się nowy kampervan: Cape Town, oczywiście na bazie VW T5. Auto ma unoszony na czas postoju dach, więc nie znajdziemy tu tzw. mokrej kabiny z prysznicem. W większych kamperach na bazie seryjnych samochodów typu van czy furgon panuje oczywiście wyraźniejszy podział na przestrzeń dzienną i nocną, które rozdziela korytarz – najczęściej tu też znajdziemy pomieszczenie toalety. Na stoisku Karmann-Mobil, marki należącej do Eura Mobil GmbH, zobaczymy zupełnie nowe kampery w tym segmencie. Davis 630 powstał na bazie Ducato z długim rozstawem osi. To pełnowartościowy „dom na kołach” dla czterech dorosłych osób. Sypialnia górna i dolna mieści się w tylnej części nadwozia. Układ wnętrza wyróżnia się oddzielnym pomieszczeniem WC i łazienki, co jest niebywałą rzadkością w tej klasie kamperów. Drugą nowością jest Dexter Go! 620, nieco większy brat ubiegłorocznej nowości Dexter Go! 560. Kamper bazuje na nadwoziu Renault Master, co ma przekładać się na większą długość materacy (193x136 cm) umieszczonych w poprzek do kierunku jazdy. Na pokładzie znajdzie się nocleg nawet dla pięciu podróżnych. W opcji możemy bowiem zamówić dodatkowe łóżko pojedyncze, które na czas postoju wykorzystuje przestrzeń pierwotnie zaprojektowaną z myślą o wożeniu we wnętrzu kampera dwóch rowerów. W standardzie jest 90-litrowa lodówka i komfortowy aneks kuchenny. W segmencie kampervanów ze stajni Roller Team debiutują dwa modele, 2 MAXI i 5 MAXI. I tu pomieszczenia łazienki z prysznicem i WC są oddzielone. Włoski producent zmienia też nazewnictwo modeli.
ReklamaCaravan Salon 2013 3
- Do tej pory nazwy linii modelowych rodziły wiele wątpliwości i zamieszania. Teraz producent je porządkuje. I tak np. w miejsce linii Auto Roller i T-Line S debiutują modele serii ZEFIRO, które obejmują kampery typu półintegra, z alkową oraz te z opuszczanym łóżkiem – przybliża szczegóły Agnieszka Kaizer z firmy MTM Campery, dilera tej włoskiej marki w Polsce. Przy okazji wspomnijmy, że od teraz nawet w najtańszych modelach TL znajdziemy opuszczane elektrycznie łóżka. Odświeżony wizerunek kampera z podniesionym dachem na bazie Ducato pokaże z kolei Weinsberg. We wnętrzu CaraBus 601 MQH znajdziemy opuszczane łóżko i przeprojektowane elementy wystroju wnętrza. W trakcie targów w Düsseldorfie odbędzie się również oficjalna premiera najnowszego modelu kampera polskiego producenta (hala 12, stoisko B 34). Neo-Traveller Voyager Y to samochód turystyczny o długości 636 cm.
Caravan Salon 2013 4

Rzadki widok w klasie kampervanów na bazie Fiata Ducato – osobne pomieszczenie prysznica zadebiutuje w modelu Davis 630 na stoisku Karmann-Mobil.
Caravan Salon 2013 5

Hobby zaprezentuje nowości we wszystkich segmentach kamperów. Uwagę będzie zwracać stylizacja zabudów w tylnej części i cena modeli z serii Siesta – już od 39 990 euro.

Kompaktowe od Bürstnera, Hymera i Hobby
„Półintegrale” o wyraźnie krótkim zwisie tylnym – takie kampery zadebiutowały rok temu ze stajni Bürstner i Hymer. Nowa klasa pojazdów o wymiarach pożądanych w codziennym ruchu miejskim (599 cm długości, 210 cm szerokości i 275 cm wysokości) zyska w tym roku kilka wariantów układu wnętrza. Brevio, czyli pierwszy kamper w połowie zintegrowany Bürstnera z potężną klapą tylnych drzwi będzie można zamówić z opuszczanym łóżkiem tylnym (Brevio 605), pod którym znajdziemy rozkładane w ciągu dnia siedziska dla czterech osób (Brevio 645). Bliźniaczo podobny konkurent, czyli Hymer Compact ma teraz w standardzie lodówkę o pojemności 104 litrów z dużym zamrażalnikiem. Aneks kuchenny doposażono w większą umywalkę. Konstruktorzy lepiej zaizolowali też wnętrze, by kamper spełniał oczekiwania miłośników caravaningu zimowego (w standardzie znajdziemy m.in. dwie butle gazowe). Ten zyskujący popularność na rynkach europejskich segment kamperów doczeka się na pewno w tym roku jeszcze więcej premier. Trend pozostaje niezmienny – możliwie duża ładowność i gwarancja snu dla czterech dorosłych osób. Podążających tym tropem na pewno zainteresuje nowy kamper ze stajni Hobby, choć z zewnątrz przypomina konstrukcje typu „półintegral”, to producent zalicza je do segmentu miejskich kampervanów. Model Siesta V60 GF to nawet 850 kg ładowności – rekord w tej klasie pojazdów!
Caravan Salon 2013 6

Także WEINSBERG zaprezentuje odświeżone kampery: „półintegrale” i kampervany.
Caravan Salon 2013 7

Prysznic przy sypialni w ZEFIRO, czyli zupełnie nowym kamperze ze stajni ROLLER TEAM.

„Półintegrale”
Ten segment kamperów ma od lat oddaną rzeszę fanów. Opływowe kształty kabiny seryjnej z aerodynamicznie wyprofilowaną zabudową są gwarancją szybkich i ekonomicznych podróży. Nic więc dziwnego, że rywalizacja o portfele miłośników turystyki samochodowej się zaostrza, a producenci czynią niemałe wysiłki, by to właśnie ich produkt podbił nasze serca. Pozycji lidera na rynku częściowo zintegrowanych pojazdów skutecznie broni Bürstner. Plany niemieckiego producenta przed zbliżającym się sezonem 2014 są ambitne. Firma zamierza wyprodukować 2200 przyczep i 5000 kamperów. Pracuje nad ulepszeniem procesów produkcji, inwestując kolejne pieniądze (tym razem 10 milionów euro) w mniej energochłonny park maszynowy. Termomodernizacja hal fabrycznych ma przynieść konkretne oszczędności, które pozwolą docelowo obniżyć koszty produkcji, więc i cenę kamperów. Zupełnie w innym kierunku podąża Laika. Kampery będą lepiej wyposażone w standardzie. W klasie „półintegrali” z serii X oferowane będą tylko dwa modele, X 595 R i X 669 R. Pierwszy to wariant świetnie sprzedający się ze względu na swą długość: 595 cm. Drugi, o długości 7 metrów, jest o tyle ciekawy, że od tego sezonu oferowany będzie z łóżkami tzw. niemieckimi („twin-bed”). Z kolei linia ECOVIP wzbogaci się o zupełnie nowe modele z opuszczanymi łóżkami i wyjątkowo innowacyjnie zaprojektowanym układem wnętrza. Sprytnie zamykana sypialnia gwarantuje powiększenie kubatury łazienki – wszystko za sprawą przesuwnych drzwi. Za ciekawą woltę włoskiego producenta należy uznać fakt, że we wszystkich kamperach wyeliminowano drewniany szkielet poszycia zabudowy. W miejsce drewna pojawią się profile PCV. Z kolei poszycie dachów będzie lepiej chroniło przed gradem, bo konstruktorzy zdecydowali, że od teraz kampery Laika w standardzie będą chronione strukturą z włókna szklanego (GFK). Wszystkie kampery zyskały też na lepszym materiale izolacyjnym o większej gęstości (styrofoam). Włoska marka Mobilvetta debiutuje w klasie „półintegral” kamperami z serii KEA. Ciekawostką jest tutaj tylna część zabudowy w modelach z garażem pod sypialnią. Tradycyjne rozwiązanie to sypialnia na całej szerokości kampera i taki też garaż. Tu jest inaczej – do sypialni prowadzą wyprofilowane stopnie, zwieńczone podestem na całej szerokości podwójnego materaca, co zdecydowanie zwiększa komfort zajmowania miejsc na posłaniach.
Caravan Salon 2013 8

Mobilvetta przygotowała na nowy sezon model K-yacht MH 78 z unikalną aranżacją łazienki.

W pełni zintegrowane
W tym segmencie najwięcej propozycji znajdziemy na stoisku marki Carthago i Hymer. Sensacją targów może być debiut c-compact. Nowa propozycja od Carthago to przede wszystkim szczuplejsza zabudowa (212 cm) i co ważniejsze – masa własna poniżej 2800 kg! Firma ma ambicję sprzedać nie mniej kamperów niż roku temu, kiedy nabywców znalazło aż 2700 modeli.
Ciekawostką podczas Caravan Salon 2013 będzie na pewno HYMER StarLine na podwoziu Mercedesa, ale z 7-stopniową skrzynią automatyczną. Producent ujawniając informacje na temat szczegółów wnętrza zapowiada, że obok ceramicznej miski ustępowej, wiele więcej kompozytów zastąpi tradycyjne materiały. Mobilvetta przygotowała na nowy sezon model K-yacht MH 78. To wyraźnie krótszy od dobrze znanych modeli kamper. Na długości niecałych 7 metrów udało się zaaranżować przestrzeń równie dużą, co w większych modelach. Jak to możliwe? W tylnej części kampera znajdziemy unikalną łazienkę. Jej walorem jest fakt, że do wnętrza wiedzie para drzwi, a obie ościeżnice rozdziela przesuwna ścianka, która w razie potrzeby zamyka sypialnię. Możemy więc korzystać z łazienki wprost z sypialni lub z pomieszczenia living-room – za każdym razem bez naruszania intymności któregokolwiek z pomieszczeń.
Caravan Salon 2013 9

Knaus Eurostar, czyli luksus na 2-osiach przyczepy o długości 9,5 metra.

Z alkową i wreszcie te superkomfortowe
O nowościach wśród kamperów z alkową, czyli stałą sypialnią nad kabiną pojazdu, niewiele dziś wiadomo. Pewne jest, że większość firm zaproponuje w standardzie wzmocnione poszycie dachów z włókna szklanego (GRP). Na pewno wzorem ubiegłych lat pojawi się wiele więcej aranżacji samej sypialni – podwójny materac lub typu „twin bed”. Ciekawą propozycją może być nowy standard futryn drzwi wejściowych. Bürstner zaproponuje takie w wariancie 70 cm. Wiele więcej ujawnia dział marketingu jednej z najbardziej luksusowych marek europejskich. VARIO mobile – niemiecki producent potężnych kamperów pokaże VARIO Perfect 1200 PLATINUM, czyli 3-osiowy model z garażem skrojonym na potrzeby transportowe samochodu BMW Mini. Drugą nowością będzie model z alkową na bazie Mercedesa Actrosa, przygotowany do wożenia Porsche 911 Turbo. Wnętrze dedykowane czterem podróżnym skrywa rozsuwany panel o długości 3,4 metra, dzięki czemu przestrzeń salonu zwiększa się wyraźnie na postoju.
Caravan Salon 2013 10

Sypialnia w VARIO Perfect 1200 PLATINUM.

Pojazdy z dyszlem
Jakie przyczepy zadebiutują w sezonie 2014? Hobby Premium 560 Cfe – tak nazywać się będzie nowa luksusowa przyczepa niemieckiego producenta. Jej bryła stanowi efekt prac specjalistów od zabudów kempingowych i inżynierów samochodowych, co wyraźnie widać w stylistyce. Eriba Nova Light – pod taką nazwą debiutuje nowa przyczepa powstała z myślą o łączeniu w zestaw z samochodami klasy VW Golf. Niewielka masa przyczepy (935 kg), pokaźne wnętrze (o długości 430 lub 470 cm) i zawieszenie AL-KO mają być gwarancją sukcesu rynkowego modelu powstałego z myślą o zupełnie świeżych fanach caravaningu. Cena? Od 17 990 euro. Z kolei z logo Hobby dostępnych będzie aż 60 modeli przyczep! Tu także największe wysiłki zaowocowały redukcją masy przyczep. Przykładowo, teraz modele 400 TB i 400 SF wypada kwalifikować w segmencie 1-tonowych, a modele 460 ważą mniej niż 1300 kg. Większość przyczep zyskała nowy panel zarządzania energią, który zaprojektowano z myślą o komunikacji WLAN (np. ze smartfonami, tabletami). Podobnym tropem idzie konkurencja. Odchudzona o 40 kg rama przyczepy Premio 395 TS marki Bürstner (860 kg i 240 kg ładowności) na pewno ucieszy użytkowników mniejszych pojazdów. Z kolei stoisko marki KNAUS zdobić będzie przyczepa, która zadebiutowała kilka miesięcy temu podczas targów CMT w Stuttgarcie. Nowy Eurostar, czyli dwuosiowy model, wyróżnia się aerodynamicznie poprowadzoną linią zabudowy w optyce 3D.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: messe-duesseldorf.de, materiały producentów i dilerów


06.09.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News