artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - caravanssalon 2024 01.09-06.10 Sebastian

Caravan Salon 2012 – rekord już był

Czas czytania 10 minut
Caravan Salon 2012 – rekord już był

Tegoroczny, 51. Caravan Salon odwiedziło 164,9 tys. osób. Pomimo niewątpliwego spadku zainteresowania imprezą, organizatorzy są zadowoleni z wyniku. Podkreślają, że aż 24 tys. gości reprezentowało 38 krajów, a podczas samej imprezy mieliśmy prawdziwy wysyp innowacyjnych rozwiązań.

Frekwencja była wyższa niż dwa lata temu, ale zdecydowanie niższa niż podczas jubileuszowej imprezy sprzed roku, kiedy tereny targowe były miejscem spotkań 179 tys. miłośników turystyki samochodowej. W tym roku na przybyłych czekało ponad 1800 modeli kamperów i przyczep zaprezentowanych przez 570 wystawców z 25 krajów. Takie liczby robią wrażenie. Caravan Salon to dziś najważniejsze spotkanie międzynarodowe branży caravaningowej. Wyniki ankiet potwierdzają wiodącą rolę imprezy w Düsseldorfie.
- Aż 64 proc. uczestników imprezy przybywa tu z zamiarem uzyskania informacji na temat nowości, trendów i wiodących rozwiązań – podkreśla Joachim Schäfer, dyrektor zarządzający Messe Düsseldorf. – Nas najbardziej cieszy fakt, że przybywa gości z tak odległych krajów, jak Australia, Brazylia i Japonia. Wszyscy oni przyjechali z zamiarem poznania najnowszych generacji pojazdów, anonsowanych na sezon 2013.
Branżowa organizacja CIVD potwierdza też, że zainteresowanie caravaningiem nie maleje pośród młodego pokolenia Europejczyków.
- Spadek frekwencji odwiedzających w porównaniu do 2011 r. jest sygnałem, że oferta wystawców nie zawsze spełnia oczekiwania zmotoryzowanych turystów – komentuje niedawne wydarzenie Klaus Förtsch, prezes niemieckiego stowarzyszenia przemysłu caravaningowego (CIVD). - Stąd nowa formuła prezentacji innowacyjnych rozwiązań. Promujemy tym razem nie tylko pojazdy, ale także produkty wyposażenia i akcesoria, co spotkało się z zadowoleniem klientów.

ReklamaCaravan Salon 2012 – rekord już był 1
Caravan Salon 2012 – rekord już był 2

Dziewięć ogromnych hal wystawowych zgromadziło najpoważniejszą reprezentację branży caravaningowej.

Odkryj Swój Świat
Tegoroczny Caravan Salon przebiegał pod hasłem “Discover Your World” (“Odkryj Swój Świat”). Współczesny turysta (zmotoryzowany) chce zwiedzać świat szybko, wygodnie i w sposób ekonomiczny. Do lamusa odchodzą więc kampery z alkową. Ustępują miejsca vanom i aerodynamicznie wyprofilowanym półintegralom – o czym świadczą też wyniki głosowania (niżej). Sprzedaż przyczep znacząco spada. Do wyjątków należą też premiery w wielkim stylu. Mowa o wydarzeniu jakie zafundowała firma Fendt. Producent przyczep anonsował nową linię przyczep, sygnowanych nazwiskiem młodej projektantki – Jette Joop. Absolwentka kalifornijskiej uczelni dla designerów, znana stylistka, projektantka mebli, ale też ubrań, biżuterii czy sztućców przeprojektowała wnętrze modelu Tendenza 540 SG. Cecha wyróżniająca to kolory marynistyczne: biały i niebieskie pasy. Na razie nie wyszedł poza koncept projekt o kryptonimie JC1, realizowany w duecie z Christianem Elsen. W przyczepie nowatorsko wygląda boczna ściana – ta rozsuwa się niczym pokrywa pudełka, odsłaniając wnętrze. W podobnym kierunku poszli projektanci z firmy V-Group. Futurystyczna przyczepa (Ross-Design) składa się z dwóch modułów. Na czas postoju “wydłużamy” wnętrze na wysokości okien. Wysuwana szuflada przypomina alkowę, bo też mieści dodatkowe miejsca sypialne. Całość operacji rozsuwania przyczepy trwa kilka minut – pod warunkiem, że mamy pod ręką... akumulatorową wkrętarkę. Zamysł nie zyskał uznania jury. W zamian nominowano do konkursu o miano najbardziej innowacyjnych rozwiązań wnętrz pojazdów turystycznych koncept TDL, stworzony przez włoskich projektantów ze studia Tecnoform Design Lab. Przestrzeń wzorowana układem wnętrza luksusowych jachtów kryje kilka sprytnych patentów, jak wąskie iluminatory doświetlające przestrzeń nad blatem roboczym, czy elektrycznie wysuwany stół w jadalni.
ReklamaCaravan Salon 2012 – rekord już był 3
Caravan Salon 2012 – rekord już był 4

Caravan Salon 2012 – rekord już był 5

Ross-Design, czyli koncept przyczepy 2-modułowej. Śrubowy mechanizm odpowiada za wydłużenie wnętrza o alkowę.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 6

Grande Puccini (Knaus) nominowana przez odwiedzających Caravan Salon w kategorii przyczepy.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 7

Przyczepy sygnowane nazwiskiem znanej projektantki to próba ratowania sprzedaży przyczep marki Fendt.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 8

Jest tyle miejsc, do których warto pojechać... Oferta prezentowana na targach była bardzo szeroka.
Innovation Award
Inaczej niż dotychczas organizatorzy wyłonili zwycięzców na najbardziej innowacyjne rozwiązania. Nominowano aż dwadzieścia pięć produktów, z czego cztery najlepsze pojazdy wybrali miłośnicy caravaningu w drodze głosowania on-line (od 16 lipca do 17 sierpnia br.). Ogółem zebrano ponad 38 tys. głosów. Zwycięzcą w kategorii “przyczepy” został model Grande Puccini (Knaus) i Hobby Premium 560 CFe. Najlepszymi kamperami okazały się półintegrale: Van TI (Knaus) i Hobby Premium Van 65 GE.
Jak wspomniano, tym razem wyróżniono nie tylko pojazdy, ale także akcesoria, czasem z pozoru zupełnie błahe, jak... design wylewki kranów marki VECTOR. Uwagę jury zwróciły też lusterka firmy EMUK mocowane do tych fabrycznych w pojeździe, a zwiększających pole widzenia wokół ciągniętej przyczepy, czy sprytne podstawki pod stelaż przystawek namiotowych (Fix&Go). Wyróżniono też nową linię bagażników rowerowych Thule (Excellent) i system mobilnych szafek turystycznych (ModulCamp). Na pewno wart wyróżnienia jest LevelCheck (Truma). Niepozorny produkt wskazuje poziom napełnienia butli gazowej (więcej o nim w numerze 5 (49) “Polskiego Caravaningu”).
- Truma LevelCheck przykłada się poziomo do butli gazowej – wyjaśnia działanie wskaźnika product manager Nicolas Toomer. - Urządzenie za pomocą ultradźwięków rozpoznaje, czy w punkcie pomiaru w butli znajduje się płynny gaz. Jeżeli w punkcie pomiaru jest gaz, dioda LED świeci się na zielono, jeśli gazu nie ma, na czerwono.
Równie sprytnym produktem jest EasyStart Call firmy Eberspacher, czyli aplikacja stworzona z myślą o użytkownikach smartfonów, która gwarantuje nam zdalne zarządzanie ogrzewaniem postojowym. Za designerskie uznano też nowe okno dachowe Dometic Midi Heki Style, linię WC Porta Potti Excellence i Dometic CT 4000 oraz lekkie systemy sypialne typu off-road. Aż trzy produkty firmy CAMP WERK zwróciły uwagę designerskimi nowinkami. Nominowano dwie przyczepki namiotowe (OFFROAD, ECONOMY) i namiot dachowy (ADVENTURE). Najbardziej ciekawie prezentuje się ECONOMY, czyli połączenie konstrukcji burt towarowej przyczepki z namiotem (oba “byty” mogą istnieć samodzielnie). Gdy miękkie zadaszenie rozłożyć, mamy do dyspozycji 9 m² przestrzeni z ogromnym łóżkiem (210x175 cm) i – uwaga – panoramicznym oknem dachowym! Wyróżniono też przyczepki off-roadowe firmy Holtkamper Cocoon Windforce. Druga z firm zadziwiała odwiedzających stoisko sposobem rozkładania namiotu. Całkowita automatyzacja procesu realizowana jest przy użyciu sprężonego powietrza, które pompuje nam ściany i zadaszenie!
Aż dwie nagrody dla przyczepek o wadze rzędu 250 kg stanowią ważny sygnał. Widać, miłośnicy caravaningu uprawianego z dala od ubitych szlaków stanowią bardzo obiecującą rzeszę klientów. Z rzadka wystawiają się na Caravan Salon producenci sprzętu typu 4x4 – ci dotąd wybierali mniej prestiżowe targi w Essen i słynące z pojazdów 4x4 targi w Bad Kissingen.
Faktycznie też oferta lekkich przyczepek była w tym roku wyraźnie większa w Düsseldorfie. Przy okazji wspomnijmy więc o ciekawym debiucie producenta z Łotwy. Po raz pierwszy swoją wizję przyczepy pokazała zupełnie raczkująca w branży firma z Rygi. Drewniane poszycie wsparte na stalowej konstrukcji ma być nostalgicznym wyrazem tęsknoty młodych projektantów do początków caravaningu, gdy “domki na haku” ważyły bardzo niewiele. Model Kulba (dł./szer./wys.: 3,3/1,9/1,9 m) waży tylko 380 kg! W środku materac o wymiarach: 140x200 cm.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 9

Wnętrze Hobby Premium Van 65 GE
Caravan Salon 2012 – rekord już był 10

Jak widać, aneks kuchenny jest w pełni wyposażony.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 11

Hobby Premium Van 65 GE to jeden z najlepszych kamperów w opinii miłośników caravaningu.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 12

Caravan Salon 2012 – rekord już był 13

Holtkamper Cocoon Windforce, czyli pneumatyczny system uzyskiwania przyczepki namiotowej o masie 350 kg. Cała operacja trwa kilkadziesiąt sekund!

Niewiele przyczep
Wracając do przewodnika (Innovation for new mobility) po najbardziej designerskich nowościach, w przewodniku “designguide” znalazły się tylko cztery klasyczne przyczepy kempingowe, czyli ze sztywnym poszyciem. Hobby Premium 560 CFe nominowano za elegancję, prostotę i sportowy styl. Z kolei dwuosiowy model Beduin V.I.P. zdobył uznanie za zaawansowaną technologię budowy poszycia z włókna szklanego w technologii LFI (Long Fibre Injection). Grande Puccini ze stajni Knaus nominowano w uznaniu designerskiego sznytu spod deski kreślarskiej studia Syn, któremu przewodzi Thomas Kluber-Voss. I tu w technologii budowy poszycia wykorzystano LFI. Uwagę zwraca wyjątkowo pokaźna grubość dachu – 58 mm. Inżynierowie zadbali też o wyjątkowo dobrze izolowaną (podwójną) podłogę. Czwartą nominację uzyskała przyczepa Travel King 520 LD ze stajni T.E.C.
Markę Thule doceniono też za przystawki namiotowe (Safari Panorama). Wysiłki na rzecz obniżania masy przystawek namiotowych zaowocowały nominacją produktu Supra, marki Brand. Konkurencyjne rozwiązanie – Rolli Plus, prezentował Wigo.
Pośród ważnych elementów bezpieczeństwa nominowano zaczep AKS 3004. Za najbardziej komfortowe rozwiązanie uznano klimatyzator dachowy Aventa Eco (Truma). Nagrodzono też po raz kolejny markę Thule. Tym razem za bagażniki rowerowe Excellent, które wyróżniają się dużą ładownością (do 60 kg) i łatwością montażu.
Kampery raczej w kompaktach
Jury nominowało w tym roku aż dziewięć kamperów. W poprzednim wydaniu “PC” obszerniej przybliżyliśmy dwa bliźniaczo podobne modele ze stacji Hymer i Bürstner. Cechy wspólne? Nadwozia (599 cm długości) Compact 404 i w Brevio kończą się niemal za nadkolami kół tylnych. W obu tylne ściany... unoszą się na całej niemal powierzchni w górę. Klapa tylna – rozwiązanie powszechne dla każdego pojazdu typu van, ma uczynić z kampera pojazd równie wszechstronny.
Podczas Caravan Salon 2012 miłośnicy caravaningu wysoko ocenili półintegrala na bazie Renault Master – Hobby Premium Van 65 GE. 4-miejscowy kamper przywodzi skojarzenia ze wspomnianymi kompaktowymi kamperami. Tylko 214 cm szerokości zabudowa, krótki zwis tylny, dodatkowa kanapa dla wygody biesiad za stołem i obszerna sypialnia w tylnej części, to cechy wnętrza. Podobnie prezentuje się w środku VAN TI (Knaus).
Uwagę zwraca nominacja dla projektu anonsowanego już rok temu. SpaceCamper open, czyli gruntownie przeprojektowany furgon T5 z pięcioma drzwiami i podnoszonym dachem nie niweczy pierwotnego przeznaczenia – nadal do dyspozycji mamy kubaturę rzędu 8 tys. litrów. Nowością u Dethleffsa jest sportowy charakter kamperów, w których lampy przywodzą skojarzenia z modelami koncernu VW. Nominowano rodzinę Globebus, czyli kampery o szerokości 215 cm i wysokości tylko 262 cm, ale to model Evan wzbudził powszechne zainteresowanie zwiedzających. Każdy kamper wyposażony jest w wygodne, oddzielne wyprofilowane siedzenia. Podwójne opuszczane łóżko nad kabiną kierowcy (190x150 cm) oraz dodatkowe duże podwieszane łóżko nad siedziskiem (205x142 cm) stanowią atut konstrukcji o długości tylko 565 cm.
Chausson Sweet z systemem Panoramic System uznano za ciekawą woltę producenta budżetowych pojazdów. Rozwiązanie otwarcia na czas postoju pokaźnego fragmentu poszycia ściany, czyli patent anonsowany rok temu w droższych modelach, trafia teraz do mniejszego modelu.
REXOSLINE (Laika) zyskał głosy za sprawą stylizacji na wzór współczesnych jachtów. Spośród luksusowych kamperów wyróżniono też model Concorde Charisma III. Panoramiczne przeszklenie potężnej połaci dachu gwarantuje doświetlenie wnętrza promieniami słońca. I tu zwraca uwagę dobrej jakości drewno, użyte na potrzeby wystroju i detali wnętrza.
Spośród vanów uwagę zwracały modele Knaus – zwłaszcza lider segmentu BoxStar. Wzrok przykuwała też usportowiona odmiana TWIN GiT ze stajni Adria o mocy 177 KM. Nie zabrakło nowości na stoisku marki Karmann i Eura Mobil. Demonstrowano w większości vany i tylko dwa modele z alkową. Aż pięć modeli prezentowała Westfalia. Firma słynąca z konwersji ponad 0,5 mln fabrycznych modeli typu van, podkreślała swe ambicje przewodzenia w segmencie niewielkich pojazdów turystycznych. Nowością był kamper na bazie VW T5 z podniesionym dachem – Club Joker.
Uwadze zwiedzających nie uszła także premiera kampera z Polski! Mowa oczywiście o debiutującym na rynku modelu Novano, który prezentowano w sąsiedztwie nie mniej interesującej propozycji firmy Zooom. Na przeciwległym biegunie sytuowane są luksusowe kampery. Uwagę jury zwrócił KETTERER CONTINENTAL 11250, czyli ponad 11-metrowy autobus.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 14

Westfalia pokazała odświeżone kamper-vany. Nowością jest Club Joker.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 15

Więcej nowości dotyczyło kamperów na bazie furgonów – tu wizja usportowionej wersji TWIN GiT od Adrii.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 16

Przyczepy Hymer nadal budzą niekłamane zainteresowanie.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 17

Podczas Caravan Salon przemierza się kilometry...
Caravan Salon 2012 – rekord już był 18

Firma DOCH zadebiutowała, prezentując najnowszą propozycję “made in Poland”.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 19

Evan, czyli kompaktowy kamper marki Dethleffs.
Caravan Salon 2012 – rekord już był 20

Kampery z alkową stanowiły rzadki widok – tu propozycja Eura Mobil.

Kwestia wagi
Potwierdzają się doniesienia prasowe CIVD, że najpoważniejszym wyzwaniem dla inżynierów jest “odchudzanie” konstrukcji. Wzorem ubiegłorocznej imprezy, wszystkie kampery ze stajni Hymer anonsowano reklamując wagę i ładowność każdego modelu. Na osobnym stoisku anonsowano zaś rozwiązania w dziedzinie “odchudzania” konstrukcji opuszczanych z podsufitki łóżek. Tzw. Hubbett ważą już tylko 39 kg, czyli o 25 proc. mniej niż rok temu! Nowa markiza PROSTOR 802 to także odpowiedź na potrzeby “odchudzenia” elementów wyposażenia komfortu współczesnych pojazdów turystycznych. Klimatyzator dachowy AIRVA MACH 8.2 był także nowością. Cena ok. 2 tys. euro, ale waga aż 41 kg.
Alde i marka Rapido podjęły współpracę na rzecz podniesienia komfortu cieplnego kamperów w limitowanej wersji. Kampery z logo Frankia zyskały zaś nowy design zintegrowanych modeli. Standardem jest też pokaźnych rozmiarów luk bagażowy w tylnej ścianie. W następnym wydaniu “PC” przybliżymy kolejne, ciekawe rozwiązania.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: RD i mat. producentów oraz messe-duesseldorf.de


08.11.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News