artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Badania techniczne będą bardziej rygorystyczne

Czas czytania 5 minut
Badania techniczne będą bardziej rygorystyczne

Komisja Europejska chce ujednolicić na terenie całej Unii przepisy dotyczące obowiązkowych kontroli technicznych pojazdów. Mają zostać zaostrzone minimalne normy dotyczące okresowych badań, zwiększy się częstotliwość badań starszych aut, objęte nimi zostaną także motocykle oraz skutery.

Powód? Ma być bezpieczniej na drogach europejskich, ma zmniejszyć się liczba wypadków, a tym samym ofiar śmiertelnych i rannych.

Usterki techniczne przyczyną wypadków
Według Komisji kontrole techniczne mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z wyliczeniami KE dziś dziennie na drogach Europy ginie minimum pięć osób z powodu złego stanu technicznego pojazdów.
Usterki techniczne są dosyć częstym powodem wypadków. Stanowią one przyczynę 6 proc. wszystkich wypadków samochodowych, w których w ciągu roku śmierć ponosi 2000 osób, a wiele więcej zostaje rannych. Jeszcze więcej, bo 8 proc. wszystkich wypadków z udziałem motocyklistów spowodowanych jest właśnie usterkami technicznymi.
Przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii i w Niemczech badania wykazały, że do 10 proc. samochodów przez cały czas ma usterkę uniemożliwiającą osiągnięcie pozytywnego wyniku kontroli technicznej.

Obowiązujące dziś w Unii Europejskiej przepisy określające minimalne standardy, jakie powinny spełniać dopuszczone do ruchu pojazdy, pochodzą z 1997 roku i od tego czasu były zmieniane tylko kilkakrotnie i to w niewielkim zakresie. A przecież nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że od tego czasu wykorzystywana w samochodach technologia, ale i zachowania kierowców uległy sporym zmianom. Pojawiły się nowe, obowiązkowe elementy wyposażenia pojazdów (np. ABS, ESP), które nie są objęte żadną kontrolą podczas okresowych przeglądów.

ReklamaBadania techniczne będą bardziej rygorystyczne 1
Dlatego też Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające na celu zaostrzenie kontroli i rozszerzenie ich zakresu. Wprowadzenie ich ma docelowo zapobiec ponad 36000 wypadków spowodowanych usterkami technicznymi, w których śmierć może ponieść ponad 1200 osób.

- Jazda samochodem niespełniającym odpowiednich wymagań bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowi zagrożenie dla kierowcy, jak również dla jego pasażerów, którymi mogą być jego krewni, przyjaciele lub koledzy z pracy. Co więcej, taka jazda stanowi zagrożenie dla pozostałych użytkowników dróg – tłumaczył wiceprzewodniczący Siim Kallas, który w KE odpowiada za transport. Według niego wprowadzenie nowych przepisów nie jest skomplikowane – chodzi przede wszystkim o to, by te potencjalnie niebezpieczne samochody nie poruszały się po naszych drogach.

Propozycje zmian
Wśród proponowanych zmian na pierwsze miejsce wysuwa się pomysł zwiększenia częstotliwości badań starszych pojazdów, których usterkowość pomiędzy piątym a szóstym rokiem użytkowania znacząco wzrasta. Komisja chce, by pierwsze badanie techniczne auto przechodziło po czterech latach użytkowania, następne po dwóch i kolejne już po roku (obecnie co dwa lata).
Kraje, w których obowiązują mniej rygorystyczne terminy badań będą musiały się do tych regulacji dostosować. Z kolei te, gdzie obecnie przepisy już są bardziej zaostrzone (jak Polska, gdzie pierwsze badanie odbywa się po trzech latach, drugie po kolejnych dwóch i kolejne już co rok), będą mogły je zachować, jeśli uznają to za stosowne.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Zwiększy się także częstotliwość badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych do 3,5 tony o szczególnie wysokim przebiegu. Jeśli w dniu pierwszej kontroli (po czterech latach) przebieg takiego pojazdu będzie wynosił ponad 160 tys. km, wówczas badania tych samochodów zostaną ujednolicone z badaniami innych pojazdów o wysokim przebiegu, tak jak to jest w przypadku taksówek bądź karetek pogotowia. Oznacza to, iż kolejne badania będą odbywać się już co roku.

Nowością jest także rozszerzenie obowiązkowych badań na motocykle, skutery czy lekkie przyczepy (poniżej 3,5 tony). Tym samym ta druga grupa pojazdów (czyt. skutery) będzie musiała zostać objęta systemem przeglądów w naszym kraju. Powodem takiego kroku jest fakt, że kierowcy motocykli i skuterów, zwłaszcza ci najmłodsi, stanowią grupę najwyższego ryzyka wśród użytkowników dróg. Wśród ofiar śmiertelnych największą grupę stanowią motorowerzyści, których w 2008 r. zginęło 1400. 500 spośród tych ofiar to młodzi ludzie w wieku od 14 do 21 lat. Ponad 25000 motorowerzystów zostało poważnie rannych, a prawie 9000 spośród tych ofiar to młodzi ludzie w wieku od 14 do 21 lat.

Nowe przepisy mają poprawić jakość badań poprzez wprowadzenie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, przyrządów wykorzystywanych podczas kontroli i wreszcie samych diagnostów. Jeśli chodzi o urządzenia oraz poziom wiedzy i kwalifikacji diagnostów wprowadzone zostaną okresy przejściowe, aby umożliwić sprawną wymianę sprzętu oraz dostosowanie się pracowników do nowych wymagań.

Wśród obowiązkowych punktów przeglądów okresowych mają się pojawić kontrole elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Ponadto nowe przepisy ograniczą proceder fałszowania przebiegów. Rejestracja odczytów licznika kilometrów przy każdym badaniu pojazdu zapewni podstawę dla wykrycia manipulacji dotyczących odczytów przebiegu. Przechowywanie tych danych zagwarantuje podstawę do skuteczniejszego sprawdzania przebiegu oraz dalszego transgranicznego wykorzystywania tych informacji po późniejszym połączeniu rejestrów krajowych.

Głównym celem proponowanych zmian w przepisach jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a także przyczynienie się do osiągnięcia strategicznego celu, jakim jest obniżenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w ujęciu rocznym o 50 proc. do 2020 r. Dodatkowo nowe regulacje mają przynieść, według Komisji Europejskiej, znaczące korzyści społeczne, szacowane na ponad 5,6 mld euro.

Źródło: www.motogazeta.mojeauto.pl


10.08.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News