1 listopada weszły w życie nowe zasady etykietowania opon. Michelin wyjaśnia te europejskie przepisy.
Opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa! Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie. Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.
Opony są jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować.
Opona jest ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.
W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd.
Co mówią etykiety?
Etykiety informują o trzech rodzajach osiągów:
Efektywność energetyczna
1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G (Kalkulacja opiera się na oszczędności 200 litrów paliwa (w cenie 6 zł za litr) na dystansie 40 tys. kilometrów).