artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Elimen E VN1 - Elektryczny mikrokamper z Polski

Czas czytania 5 minut
Elimen E VN1 - Elektryczny mikrokamper z Polski
Elimen E-VN1 jako kamper? Nie ma problemu! 

Pierwsze zamówienia na samochody Elimen E-VN1 będzie można składać od września. Tymczasem już dziś współtwórca marki zapewnia, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojazd ten przekształcić w dwuosobowego kampera.

Jeszcze nie ruszyła produkcja, a już zyskał zainteresowanie przedsiębiorstw komunalnych czy szeroko rozumianego biznesu. I nic dziwnego – jako pojazd elektryczny jest tani w eksploatacji. Koszt przejechania 100 km oscyluje w granicach 7 zł, czyli tyle, ile trzeba zapłacić za prąd niezbędny do naładowania baterii (wystarczy gniazdko o napięciu 230 V). Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 100 do 300 km. Na dłuższych trasach kierowca może korzystać z ładowarki pokładowej lub szybkiej ładowarki zewnętrznej, która w niecałe 30 minut pozwala naładować baterię od zera do poziomu 80%. 

Kompaktowy e-VAN
Ma wszelkie szanse odnieść sukces w obszarze ekologicznych rozwiązań dla transportu. Jest dość pojemny (przestrzeń ładunkowa to ponad 4 m3) i dość ładowny (do 800 kg ciężaru). Pojazd E-VN1 wyróżnia uniwersalna platforma, na której został zbudowany. Dzięki temu możemy dostosować go niemal dowolnie. Czy absolutnie dowolnie? Wszak jego twórcy zapewniają, że dzięki innowacyjnej polskiej myśli technologicznej jest lekki, ekonomiczny i ekologiczny. Ma też bardzo szerokie zastosowanie. Zatem?
– Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przekształcić Elimena E-VN1 w dwuosobowego kampera do aktywnego wypoczynku – zapewnia nas Przemysław Rozmysłowicz, współtwórcy marki Elimen. – To może być nawet ciekawa forma caravaningu, a po zamontowaniu na dachu paneli solarnych samochód może być samowystarczalny. Dzięki temu nie jesteśmy przywiązani do miejsca, jeździmy za darmo, wszystko możemy zobaczyć. Taki pojazd może być bardzo fajnym rozwiązaniem np. na Wyspach Kanaryjskich i w innych lokalizacjach, gdzie wszędzie jest niedaleko, a wiele do zwiedzania. Teneryfa – od brzegu do brzegu 45 km; Gran Canaria – od brzegu do brzegu 25-30 km; Fuerteventura – od brzegu do brzegu 15 km lub 50 km... – przez dwa tygodnie możemy jeździć nim, gdzie chcemy, nie płacąc za paliwo, a na noce zjeżdżać na kemping. Ja tutaj nie widzę problemu zasięgu, w żadnym wypadku – wystarczy znaleźć odpowiednie zadanie dla tego pojazdu.

ReklamaElimen E VN1 - Elektryczny mikrokamper z Polski 1
Wiele dowodzi, by platformę Elimen E-VN1 adaptować na potrzeby budowy... kampera! A raczej mikrokampera.

Kubatura dla dwojga
Jak już wspomnieliśmy, prezentowany (oficjalna premiera miała miejsce podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EKOZAKOPANE 2018 – przyp. red.) van ma przestrzeń ładunkową o kubaturze nieco ponad 4 m3, w której można przewozić do 800 kg ciężaru. Dostęp do niej, w zależności od konfiguracji, znajduje się w centralnej bądź centralnej i tylnej części pojazdu – to akurat zaleta dla realizujących aranżację wnętrza i wyposażających zabudowę w zdobycze autonomii. 
Wada? Przestrzeń ładunkowa ma szerokość do 1400 mm, głębokość do 2800 mm, a wysokość do 1800 mm. W sumie niewiele, ale dla dwóch osób wystarczy. Skądinąd mikrokampery od lat cieszą się ogromną popularnością w krajach Azji. Trudno też nie docenić przewagi takiego „domku na kołach” nad konwencjonalnymi propozycjami przemysłu caravaningowego. W przeciwieństwie do powszechnie napędzanych silnikami Diesla, Elimen E-VN1 byłby wolny od jakichkolwiek ograniczeń wjazdu do „zielonych stref” europejskich miast.

Elimen E VN1 - Elektryczny mikrokamper z Polski 2
Tu wariant do zabudowy. Czy to nie idealna baza dla realizacji mikrokampera?

Zielone wakacje
Elimen E-VN1 to samochód elektryczny typu van, którego płyta podłogowa oraz większość konstrukcji nadwozia wykonane zostały z ultralekkich kompozytów, co naszym zdaniem jako żywo przywodzi skojarzenia z realizacją zabudów kempingowych.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Samochód napędzany jest zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce bezszczotkowym silnikiem w technologii BLDC o mocy 14,9 kW. Układ ładowania oraz wszystkie systemy elektroniki pokładowej, w tym komputer główny i komputer sterujący baterii, również zostały zaprojektowane i wykonane w naszym kraju.
Pierwsze zamówienia na samochody Elimen E-VN1 będzie można składać od września br. Rozwój marki wspiera Assay, firma zajmująca się doradztwem biznesowym i inwestowaniem w start--upy, m.in. w obszarze ekologicznych rozwiązań dla transportu. W przyszłym roku Grupa Assay chce wyprodukować 500 pojazdów. Koszt bazowy jednego to niecałe 100 tys. zł.
Czy prezentowany pojazd to ciekawa baza dla realizacji elektrycznego kampera? Jak wiemy, na pokładzie domu na kołach – i tu niesłychany walor E-VN1 – regułą jest zapotrzebowanie na zgoła różne zasilanie (12/24 V i 230 V), a magazynem energii w prezentowanym pojeździe jest bateria o pojemności od 10 do 30 kWh (w zależności od wersji). Z kolei przetwornica DC/AC zamontowana na pokładzie pozwala na zasilanie urządzeń o mocy do 2,6 kW. Jeszcze większą autonomię zagwarantuje montaż paneli solarnych na jego dachu. Pomysłodawcy przewidują już takie o mocy – uwaga! – do 1 kW.

tekst Rafał Dobrowolski
zdjęcia elimen.pl

Artykuł pochodzi z numeru 4(83) 2018 Polskiego Caravaning


Administrator21.10.2019
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News