W Polsce działa już prawie 100 stanowisk serwisowych dla kamperów wyposażonych w rozwiązania Camper System. Wraz z rozwojem infrastruktury przybywa również nowych użytkowników kamperów i przyczep kempingowych, którzy nie wiedzą, jak prawidłowo korzystać z punktów zlewnego i serwisowego. Spieszymy więc z prostym kursem obsługi i podpowiadamy kilka zasad.
Na początek podstawowe pojęcia.
Serwis kampera – czynności mające na celu opróżnienie zbiorników szarej (mydliny) i czarnej wody (toaleta, potocznie nazywana KOT-em, skrót od słów kaseta od toalety) oraz zatankowanie czystej wody.
Punkt serwisowy – miejsce wykonania serwisu kampera.
Kolumna serwisowa – urządzenie umożliwiające opróżnienie kasety WC i zatankowanie czystej wody.
Płyta zlewna – najazdowa płyta betonowa z kratą zlewną pośrodku, która służy do odbioru szarej wody ze zbiornika umieszczonego w podwoziu pojazdu. W przypadku kamperów ze stałym zbiornikiem na fekalia (powyżej 3,5 t) krata ściekowa może posłużyć również do zlania czarnej wody. Przy takim wykorzystaniu ważne jest, aby kratka zlewna posiadała system spłukiwania i odpowiedni otwór, na którym nie zatrzymają się fekalia.
Zobacz mapę punktów serwisowych i kamper-parków zrealizowanych przez firmę Camper System w Polsce
Serwis kampera krok po kroku
Zlewanie szarej wody – najedź na płytę zlewną tak, aby zawór zbiornika szarej wody znalazł się nad kratą ściekową lub blisko niej. Otwórz zawór, aby zlać szarą wodę. W tym czasie możesz zająć się zbiornikiem z fekaliami.
Zdjęcia: Emilia Laskowska, SENSO42
Artykuł pochodzi z numeru 5 (102) 2021 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.