Belgowie z BR-Systems postawili podczas targów Caravan Salon 2023 na prostotę bagażnika dla kamperów. I tak jak Archimedes sformułował zwięźle zasadę dźwigni w zdaniu: „dajcie mi punkt podparcia a poruszę Ziemię”, tak w kilku krokach wygląda załadunek rowerów o łącznej masie 60 kg.
Dźwignia umożliwia zamianę małych sił, np. siły własnych mięśni, na większe siły. Im dłuższa dźwignia (ramię siły), tym łatwiej uporać się np. z ciężarem. Istotną rolę w zasadzie działania rozpatrywanego mechanizmu odgrywa długość ramienia. W tym przypadku teleskopowych szyn do mocowania kół rowerowych. To właśnie wysuw szyn pozwala zwolnić blokadę i opuścić tak wydłużone ramię do poziomu jezdni czy trawnika. Powstaje w ten sposób rampa załadunkowa. Wystarczy użyć trochę siły, by wciągnąć na pochylnię rower. Zdjęcie rowerów z bagażnika wymaga o wiele mniejszego wysiłku.
W kolejnym kroku, podczas załadunku, wystarczy przyłożyć niedużą siłę, by unieść ładunek o dużym ciężarze (do 30 kg), bo właśnie korzystając z przesunięcia ramienia dźwigni na większą odległość - rower jest w tym momencie blokowany przez wyprofilowany pałąk. A potem można już wsunąć teleskopowe wydłużenie szyn, co aktywuje blokadę bagażnika. Na koniec pozostaje opaskami umocować rower.
Bike Glide Carrier
Prezentowany bagażnik ma ładowność 60 kg. Jest specjalnie zaprojektowany do pojazdów kempingowych i oferuje niemały komfort transportu nawet ciężkich rowerów elektrycznych. Bezproblemowy załadunek i koniec z bólem pleców – tak reklamują swoją nowość Belgowie.
Tu wspomnijmy. Firma BR-Systems wyrosła z ponad 35-letniego know-how i doświadczenia założyciela Louisa Brutsaerta. Fanom caravaningu nie bez powodu może kojarzyć z takimi markami jak Brustor (systemy osłon przeciwsłonecznych) oraz Omnistor i Prostor (producent markiz dla kamperów i przyczep kempingowych). W 1965 roku Louis Brutsaert założył własną firmę produkującą plandeki i systemy osłon przeciwsłonecznych. Po wchłonięciu w 2009 roku przez Thule marki Omnistor, belgijska firma rodzinna z siedzibą w Wervik jest obecna w naszej branży pod marką BR-Systems (więcej na stronie: www.br-systems.com).Najmądrzejszy bagażnik według Archimedesa?
Nagrodzona za innowacyjność w 2016 roku wprowadziła na rynek rodzinę bagażników z napędem elektrycznym. To dzięki zintegrowanemu silnikowi 12 V platforma podnośnika rowerowego może pokonać wysokość 110 cm, obniżając się na postoju do poziomu podłoża na czas rozładunku/załadunku.
Z najnowszą propozycją Belgowie dokonują śmiałej wolty. Zamiast w pełni bezwysiłkowych rozwiązań, proponują (cytując reklamę) „najmądrzejszy i najbardziej innowacyjny bagażnik na rowery na rynku”. Bike Glide Carrier trafi na rynek za kilka tygodni. Ile ma kosztować? Można przypuszczać, że od dotychczasowych rozwiązań będzie tańszy… o automatykę podnoszenia ciężarów.
Fot. Redakcja PC