artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian

W trosce o baterie

Czas czytania 5 minut
W trosce o baterie

Wszystkie rodzaje akumulatorów są bateriami kwasowymi i działają na tych samych zasadach, pomimo różnic w szczegółach konstrukcji. Oznacza to, że wszystkie wymagają określonych warunków pracy i obsługi.

W trosce o baterie 1

Nowoczesne akumulatory wymagają równie nowoczesnych ładowarek.

Podczas zimowego caravaningu należy uwzględnić spadek wydajności akumulatorów, więc ich pojemność trzeba dobierać z odpowiednim zapasem – uwzględniając przy tym moc posiadanego alternatora, bo w przeciwnym razie ten nie będzie w stanie doładowywać większej baterii. W uproszczeniu można przyjąć, że w przypadku akumulatorów „mokrych” przy temperaturze 0° C pozostaje do dyspozycji ok. 85 proc., a przy -10° C i – 20°C – odpowiednio: 75 proc. i 65 proc. pojemności znamionowej. Żelowe i AGM są zdecydowanie mniej wrażliwe na niskie temperatury (np. akumulatory żelowe Optima przy -18° C tracą zaledwie 13-18 proc. sprawności!). Kamper jest specyficznym pojazdem „sezonowym”. Urlop, wakacje, ferie i zloty – większość z nas właśnie wtedy „odpala” swoje maszyny. W zasadzie prawie nikt nie jeździ nim codziennie do pracy, a garażowanie kampera wymaga takiej samej troski, jak odpowiednie przygotowanie do wyprawy. Szczególnie niebezpieczna jest kombinacja kilku niekorzystnych czynników: wysokiego zapotrzebowania na energię elektryczną, malejącej wraz z temperaturą pojemności akumulatora oraz korzystanie z auta na krótkich odcinkach. Podczas zaś dłuższego postoju kampera najważniejsze jest, by nie dopuścić do utajonego i uporczywego rozładowywania akumulatorów, co – jak donoszą roztropni znawcy zagadnień elektrotechnicznych na forach caravaningowych – ma miejsce nadspodziewanie często. Poniżej przedstawiamy garść wskazówek i rozwiązań, które pomogą zadbać o lepszą kondycję tak baterii stacjonarnych, jak i rozruchowych. Energia potrzebna do uruchomienia silnika zimą jest aż 250 proc. wyższa niż w ciepłe dni! Co więcej, w niskich temperaturach akumulatory muszą sprostać poważnym wyzwaniom, takim jak podgrzewane szyby i siedzenia. Wydajność akumulatora spada nawet o połowę w niższych temperaturach. Bardzo ważne jest odpowiednie dobranie ładowarki. Wiele z dostępnych produktów nie jest w stanie w pełni doładować akumulatora zimą. Mróz zagęszcza elektrolit, wpływając na długość ładowania. Jedno jest pewne – jeśli przez całą zimę nie zamierzasz używać kampera, warto akumulator rozruchowy wyjąć albo cyklicznie podładowywać go, używając osobnego prostownika. Same akumulatory również przeżyły w ostatnich latach prawdziwą rewolucję, a projektanci nie ustają w udoskonalaniu ich. Oznacza to jednak, że korzystanie ze specjalistycznych ładowarek stało się absolutną koniecznością. Niestety, nie wszystkie prostowniki są w stanie podołać zadaniu.
ReklamaW trosce o baterie 2
W trosce o baterie 3

Po pewnym czasie na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, które tworzą warstwę przewodzącą, co znacznie przyspiesza samorozładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie będzie co jakiś czas usuwana, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony.

Prostownik, ale jaki?
Tradycyjne ładowarki nie mają funkcji ładowania konserwacyjnego, traktują więc wszystkie akumulatory jednakowo – zapewniając ciągły, choć nieunormowany dopływ prądu. Prowadzi to często do przeładowania lub niedoładowania, znacznie skracając żywotność akumulatora. Zaniki i skoki napięcia mogą uszkodzić delikatne urządzenia, takie jak sprzęt audio w samochodzie, kontrolki paneli w kamperach i przyczepach. Najważniejszą cechą ładowarki jest to, czy osiąga idealny ładunek podczas cyklu ładowania. Jeśli napięcie jest za duże, kwas może się zagotować. Akumulator staje się bezużyteczny z powodu zbyt wysokiego stężenia elektrolitu i przegrzania. Zbyt niskie napięcie powoduje niepełne naładowanie, stopniowo zmniejszając maksymalną pojemność akumulatora, aż stanie się on niezdatny do użytku. Spośród ważnych dla naszych baterii parametrów ładowania, na pewno liczyć się będzie zdolność do obsługi głęboko rozładowanych baterii. Przedwczesne zużycie akumulatorów jest najczęściej spowodowane trzema przyczynami: zasiarczenie (na skutek akumulatorów nie w pełni naładowanych), rozdzielenie kwasu (na skutek całkowicie rozładowanych akumulatorów), brak płynu (to właśnie przeładowanie akumulatora powoduje wyparowanie płynu). Tylko regularne ładowanie podtrzymujące i konserwacja zapobiegają przedwczesnym awariom akumulatorów, utrzymując ich pojemność i wydłużając okres eksploatacji.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
W trosce o baterie 5

Ustawień dokonuje się przez naciśnięcie przycisku MODE. Po około dwóch sekundach ładowarka uruchamia wybrany program.

Dla wygody
Każdy akumulator należy ładować napięciem dynamicznie dostosowywanym do jego aktualnego stanu. Graniczna wartość dla baterii typu AGM to 14,7 V, a 13,8 V dla pozostałych rodzajów akumulatorów. Zwyczajny prostownik czy prosta ładowarka na niewiele się tu zda, bo nie ma funkcji kompensowania wahań napięcia i natężenia prądu, które są obecne w sieci energetycznej, a które mają bardzo zły wpływ na akumulatory żelowe. Prąd w sieci ma wahania na poziomie 70-400 proc., a akumulator żelowy nie może przyjąć więcej niż 5 proc.
- Nowoczesna, elektroniczna ładowarka automatyczna jest w stanie naładować akumulator do stanu pozwalającego na uruchomienie silnika bardzo szybko. Ładowarka np. CTEK niweluje wahania prądu do wartości znacznie poniżej 5 procent – informuje Jakub Moskała z firmy 4x4 Terenowiec, dystrybutora CTEK w Polsce.

Ważne, aby ładowarki miały klasę szczelności IP (ochrona przed wodą i pyłem) i zostały zaprojektowane w celu zabezpieczenia samochodowych podzespołów elektronicznych.

Tekst: Rafał Dobrowolski
Zdj.: RD i mat. CTEK


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News