artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Uniesiony i wypoziomowany

Czas czytania 6 minut
Uniesiony i wypoziomowany

Podpory stabilizujące pojazd przydają się w trakcie każdego postoju. Posiadacze przyczep korzystają wtedy z ręcznego mechanizmu ich wysuwania, co w przypadku dużo przecież cięższych kamperów byłoby mozolne. Podpory firmy Goldschmitt AG uniosą nawet 7,5-tonowego kampera, bo zasila je pompa hydrauliczna. Podczas Caravan Salon w Duesseldorfie anonsowano kilka innowacji ulepszających dobrze znane rozwiązania niemieckiego producenta.

Trzy lata temu, podczas targów Caravan Salon, Goldschmitt ustanowił rekord w klasie najbardziej kompaktowych podpór stabilizujących kampera na czas postoju, prezentując system aż z podwójną liczbą hydraulicznie wysuwanych stóp. Zakres roboczy wynosił aż 60 cm, a całość konstrukcji chowała się pod obrysem karoserii dzięki składanej o kąt 70 stopni konstrukcji wsporczej. Dzięki temu, nawet wyjątkowo nisko umieszczone nad jezdnią ramy luksusowych kamperów mogły być doposażone w system unoszący pojazd na czas postoju. Od tego czasu dwójka inżynierów, Mark Mairon i Michael Berberich, rozwijała rodzinę systemów stabilizacji. Produkty wytwarzane są w dwóch specyfikacjach.

Góra-dół lub Swing Star
Tam, gdzie podwozie kampera jest umieszczone wysoko nad jezdnią, czyli gdy tylko pozwala na to prześwit nad jezdnią, montowane są prostsze i mniej skomplikowane podpory pionowe, w których hydraulika mechanizmu wykonuje ruch: góra-dół. Element, na stałe umocowany do ramy, produkowany jest w kilku rozmiarach i ma długość: 452, 520 lub 600 mm, a teleskop wysuwa się odpowiednio na długość 300, 400 lub 457 mm. Rzeczywisty zakres pracy teleskopowej podpory jest za każdym razem pomniejszony od odległość (rzędu 11-13 cm), jaką pozostawia się od jezdni na czas podróży, czyli gdy podpory były schowane. Jednak i tak system gwarantuje swobodę dopasowania się do nawet mocno nachylonego podłoża. Krótko mówiąc, ustabilizowanie i wypoziomowanie podłogi kampera nie stanowi problemu, nawet na skraju nachylonego zbocza. Oczywiście, takiego typu podpory nie nadawały się do montażu w kamperach z nisko zawieszoną nad jezdnią ramą nośną, a już na pewno w konstrukcjach zmodernizowanych przez inżynierów AL-KO, gdzie pożądaną cechą jest obniżenie podłogi pojazdu możliwie najniżej. W takich pojazdach dedykowanym rozwiązaniem jest składana o kąt 45 lub nawet 70 stopni podpora, w której hydraulika najpierw odchyla do pionu teleskopowe ramię i dopiero potem realizowany jest ruch: góra-dół. Zaleta takiego rozwiązania z rodziny podpór Swing Star jest oczywista – nieważne z jak bardzo obniżoną ramą mamy do czynienia, zawsze znajdzie się wystarczająca ilość miejsca pod podłogą kampera na bezpieczne schowanie składanych podpór.

Uniesiony i wypoziomowany 1
ReklamaUniesiony i wypoziomowany 2

Kampery bywają przechylone nieco na jedną stronę na skutek zmęczenia zawieszenia czy dodatkowego balastu – pomiary przed montażem podpór są nieodzowne.

Komfort po innowacji AD 2010
Posiadanie hydraulicznych podpór w kamperze to oczywiście kwestia komfortu i luksusu. Komfort gwarantuje inteligentny system poziomowania podłogi pojazdu. Sensor czujnika jest tak czuły, że odchyłka od stanu idealnego nie przekracza 1 centymetra! Wystarczy tylko aktywować urządzenie pilotem, a sterownik uruchamia pompę o mocy 800 watów. Do niedawna w urządzeniach tego typu każda z podpór wysuwana była osobno: najpierw ta obok prawego koła, potem lewego w przednim zawieszeniu i kolejne z tyłu – odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Gdy tylko wszystkie z kół traciły kontakt z nawierzchnią, system sterowania przechodził do trybu poziomowania. Elektroniczna poziomica w przeciągu 2 sekund obliczała o jaką wartość ma się wysunąć każda z podpór, by podłoga kampera była idealnie wypoziomowana. Całość operacji trwała kilkadziesiąt sekund. Wada takiego systemu sterowania? Przy poziomowaniu pojazdu mogą powstać szkodliwe naprężenia, które wywiera pojedyncza podpora na ramę i szkielet nadwozia.
- Szyby frontowe kamperów zintegrowanych są tu szczególnie zagrożone, ale ucierpieć przy kontynuowanym nieprawidłowym poziomowaniu mogą również: rama pojazdu, meble, klapy, drzwi, uszczelnienia, ściany lub dach. Dzięki hydraulicznym podporom marki Goldschmitt można na szczęście zapomnieć o problemach tego rodzaju – chwali innowacyjne rozwiązanie Paweł Gmytryk z krakowskiej firmy Elcamp, polskiego przedstawicielstwa firmy Goldschmitt AG.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
- Inteligentna elektronika sterująca gwarantuje rozłożenie masy zawsze na kilka podpór równocześnie. W praktyce wygląda to tak, że uruchamiane są zawsze dwie podpory równocześnie. W przeciwieństwie do niemal wszystkich popularnych systemów podpór, wysuwa się już nie pojedyncze podpory, ale za pomocą pilota wydaje polecenie, by podeprzeć pojazd równocześnie na dwu podporach z lewej, prawej, z tyłu lub z przodu pojazdu.
Uniesiony i wypoziomowany 4

Teraz możemy sterować podporami także z wykorzystaniem smart-fonów.

Autonomia systemu teraz odchudzona
Skoro mowa o luksusie, to warto mieć na uwadze fakt, że system stabilizująco- -poziomujący jest w dużym zakresie autonomiczny. Co to oznacza? Ano w przypadku nagłego braku zasilania (pompę zasila akumulator postojowy) i tak możemy postawić kampera na kołach. Wszystko to jest możliwe dzięki rezerwie ciśnienia w zbiorniku o pojemności 3,5 lub 5 litrów, w którym stale panuje ciśnienie rzędu 10 atmosfer! To duży zapas. Od debiutu produkty Goldschmitt są stale udoskonalane, ale główne wysiłki od początku ukierunkowane były na odchudzenie konstrukcji mechanicznej – tak by dodatkowy balast jak najmniej ograniczał ładowność pojazdu. Najnowsze osiągnięcie to wyzwanie rzucone konkurencji. Podczas Caravan Salon 2010 zespół inżynierów z Goldschmitt demonstrował najnowszą pompę hydrauliczną, której masa została obniżona aż o 40% w porównaniu do dotychczas produkowanej. 9-kilogramowe serce systemu jest też o przynajmniej 15 % lżejsze od konkurencyjnych rozwiązań. Zmian doczekały się także podpory. Bez szkody dla ich wytrzymałości udało się obniżyć masę każdej z nich o ok. 25 %. Przykładowo, teraz model uchylny, czyli z serii Swing Star, waży tylko 8 kg, a skok pracy wynosi też więcej, bo 325 mm.
Uniesiony i wypoziomowany 5

Prawie kompletny zestaw do montażu systemu stabilizująco-poziomującego kampera (dwie podpory już zamontowano). W kraju autoryzowanym przedstawicielem niemieckiego producenta jest firma Goldschmitt Polska (Centrum Campingowe Elcamp).
Uniesiony i wypoziomowany 6

Zwykle producenci przewidzieli otwory konstrukcyjne w ramie pojazdu na montaż podpór.
Uniesiony i wypoziomowany 7


Pilot. A może sygnał z iPhone’u?
Już podczas naszej wakacyjnej wizyty w centrum technologicznym Goldschmitt inżynierowie zapowiadali debiut najbardziej wymyślnego systemu sterowania. Dotąd aktywacja odbywała się sterownikiem przewodowym i przyciskami na pilocie (dostępnym w wersji Basic i Premium). Od Targów w Duesseldorfie klient może wybrać bardziej ekstrawaganckie rozwiązanie. Z myślą o posiadaczach zyskujących na popularność smart-fonów typu: iPhone czy iPad wszystkie sygnały mogą być uruchamiane zdalnie, nawet z dużej odległości. Sterowanie systemem stabilizacji i poziomowania może być też rozszerzone o wiele innych jeszcze funkcji – np. antykradzieżowych. Kolejna innowacja to lepszy system zabezpieczeń przed awariami. Omawiane podpory są urządzeniem hydraulicznym, zasilanym olejem. Każde urządzenie tego typu może kiedyś zawieść – choć Goldschmitt udziela na produkty nawet 10-letniej gwarancji! W trosce o trwałość podpór w każdej z nich zastosowano aż trzy uszczelnienia, które wzajemnie się dublują. Na wypadek, gdyby i to zawiodło, w układzie pływa bioolej, w pełni degradowalna nowość firmy Panolin. Wszystko to z myślą o ochronie środowiska.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały producenta


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News