Podpory stabilizujące pojazd przydają się w trakcie każdego postoju. Posiadacze przyczep korzystają wtedy z ręcznego mechanizmu ich wysuwania, co w przypadku dużo przecież cięższych kamperów byłoby mozolne. Podpory firmy Goldschmitt AG uniosą nawet 7,5-tonowego kampera, bo zasila je pompa hydrauliczna. Podczas Caravan Salon w Duesseldorfie anonsowano kilka innowacji ulepszających dobrze znane rozwiązania niemieckiego producenta.
Trzy lata temu, podczas targów Caravan Salon, Goldschmitt ustanowił rekord w klasie najbardziej kompaktowych podpór stabilizujących kampera na czas postoju, prezentując system aż z podwójną liczbą hydraulicznie wysuwanych stóp. Zakres roboczy wynosił aż 60 cm, a całość konstrukcji chowała się pod obrysem karoserii dzięki składanej o kąt 70 stopni konstrukcji wsporczej. Dzięki temu, nawet wyjątkowo nisko umieszczone nad jezdnią ramy luksusowych kamperów mogły być doposażone w system unoszący pojazd na czas postoju. Od tego czasu dwójka inżynierów, Mark Mairon i Michael Berberich, rozwijała rodzinę systemów stabilizacji. Produkty wytwarzane są w dwóch specyfikacjach.
Góra-dół lub Swing Star Tam, gdzie podwozie kampera jest umieszczone wysoko nad jezdnią, czyli gdy tylko pozwala na to prześwit nad jezdnią, montowane są prostsze i mniej skomplikowane podpory pionowe, w których hydraulika mechanizmu wykonuje ruch: góra-dół. Element, na stałe umocowany do ramy, produkowany jest w kilku rozmiarach i ma długość: 452, 520 lub 600 mm, a teleskop wysuwa się odpowiednio na długość 300, 400 lub 457 mm. Rzeczywisty zakres pracy teleskopowej podpory jest za każdym razem pomniejszony od odległość (rzędu 11-13 cm), jaką pozostawia się od jezdni na czas podróży, czyli gdy podpory były schowane. Jednak i tak system gwarantuje swobodę dopasowania się do nawet mocno nachylonego podłoża. Krótko mówiąc, ustabilizowanie i wypoziomowanie podłogi kampera nie stanowi problemu, nawet na skraju nachylonego zbocza. Oczywiście, takiego typu podpory nie nadawały się do montażu w kamperach z nisko zawieszoną nad jezdnią ramą nośną, a już na pewno w konstrukcjach zmodernizowanych przez inżynierów AL-KO, gdzie pożądaną cechą jest obniżenie podłogi pojazdu możliwie najniżej. W takich pojazdach dedykowanym rozwiązaniem jest składana o kąt 45 lub nawet 70 stopni podpora, w której hydraulika najpierw odchyla do pionu teleskopowe ramię i dopiero potem realizowany jest ruch: góra-dół. Zaleta takiego rozwiązania z rodziny podpór Swing Star jest oczywista – nieważne z jak bardzo obniżoną ramą mamy do czynienia, zawsze znajdzie się wystarczająca ilość miejsca pod podłogą kampera na bezpieczne schowanie składanych podpór.
Kampery bywają przechylone nieco na jedną stronę na skutek zmęczenia zawieszenia czy dodatkowego balastu – pomiary przed montażem podpór są nieodzowne.
Komfort po innowacji AD 2010 Posiadanie hydraulicznych podpór w kamperze to oczywiście kwestia komfortu i luksusu. Komfort gwarantuje inteligentny system poziomowania podłogi pojazdu. Sensor czujnika jest tak czuły, że odchyłka od stanu idealnego nie przekracza 1 centymetra! Wystarczy tylko aktywować urządzenie pilotem, a sterownik uruchamia pompę o mocy 800 watów. Do niedawna w urządzeniach tego typu każda z podpór wysuwana była osobno: najpierw ta obok prawego koła, potem lewego w przednim zawieszeniu i kolejne z tyłu – odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Gdy tylko wszystkie z kół traciły kontakt z nawierzchnią, system sterowania przechodził do trybu poziomowania. Elektroniczna poziomica w przeciągu 2 sekund obliczała o jaką wartość ma się wysunąć każda z podpór, by podłoga kampera była idealnie wypoziomowana. Całość operacji trwała kilkadziesiąt sekund. Wada takiego systemu sterowania? Przy poziomowaniu pojazdu mogą powstać szkodliwe naprężenia, które wywiera pojedyncza podpora na ramę i szkielet nadwozia. - Szyby frontowe kamperów zintegrowanych są tu szczególnie zagrożone, ale ucierpieć przy kontynuowanym nieprawidłowym poziomowaniu mogą również: rama pojazdu, meble, klapy, drzwi, uszczelnienia, ściany lub dach. Dzięki hydraulicznym podporom marki Goldschmitt można na szczęście zapomnieć o problemach tego rodzaju – chwali innowacyjne rozwiązanie Paweł Gmytryk z krakowskiej firmy Elcamp, polskiego przedstawicielstwa firmy Goldschmitt AG. - Inteligentna elektronika sterująca gwarantuje rozłożenie masy zawsze na kilka podpór równocześnie. W praktyce wygląda to tak, że uruchamiane są zawsze dwie podpory równocześnie. W przeciwieństwie do niemal wszystkich popularnych systemów podpór, wysuwa się już nie pojedyncze podpory, ale za pomocą pilota wydaje polecenie, by podeprzeć pojazd równocześnie na dwu podporach z lewej, prawej, z tyłu lub z przodu pojazdu.
Teraz możemy sterować podporami także z wykorzystaniem smart-fonów.
Autonomia systemu teraz odchudzona Skoro mowa o luksusie, to warto mieć na uwadze fakt, że system stabilizująco- -poziomujący jest w dużym zakresie autonomiczny. Co to oznacza? Ano w przypadku nagłego braku zasilania (pompę zasila akumulator postojowy) i tak możemy postawić kampera na kołach. Wszystko to jest możliwe dzięki rezerwie ciśnienia w zbiorniku o pojemności 3,5 lub 5 litrów, w którym stale panuje ciśnienie rzędu 10 atmosfer! To duży zapas. Od debiutu produkty Goldschmitt są stale udoskonalane, ale główne wysiłki od początku ukierunkowane były na odchudzenie konstrukcji mechanicznej – tak by dodatkowy balast jak najmniej ograniczał ładowność pojazdu. Najnowsze osiągnięcie to wyzwanie rzucone konkurencji. Podczas Caravan Salon 2010 zespół inżynierów z Goldschmitt demonstrował najnowszą pompę hydrauliczną, której masa została obniżona aż o 40% w porównaniu do dotychczas produkowanej. 9-kilogramowe serce systemu jest też o przynajmniej 15 % lżejsze od konkurencyjnych rozwiązań. Zmian doczekały się także podpory. Bez szkody dla ich wytrzymałości udało się obniżyć masę każdej z nich o ok. 25 %. Przykładowo, teraz model uchylny, czyli z serii Swing Star, waży tylko 8 kg, a skok pracy wynosi też więcej, bo 325 mm.
Prawie kompletny zestaw do montażu systemu stabilizująco-poziomującego kampera (dwie podpory już zamontowano). W kraju autoryzowanym przedstawicielem niemieckiego producenta jest firma Goldschmitt Polska (Centrum Campingowe Elcamp).
Zwykle producenci przewidzieli otwory konstrukcyjne w ramie pojazdu na montaż podpór.
Pilot. A może sygnał z iPhone’u? Już podczas naszej wakacyjnej wizyty w centrum technologicznym Goldschmitt inżynierowie zapowiadali debiut najbardziej wymyślnego systemu sterowania. Dotąd aktywacja odbywała się sterownikiem przewodowym i przyciskami na pilocie (dostępnym w wersji Basic i Premium). Od Targów w Duesseldorfie klient może wybrać bardziej ekstrawaganckie rozwiązanie. Z myślą o posiadaczach zyskujących na popularność smart-fonów typu: iPhone czy iPad wszystkie sygnały mogą być uruchamiane zdalnie, nawet z dużej odległości. Sterowanie systemem stabilizacji i poziomowania może być też rozszerzone o wiele innych jeszcze funkcji – np. antykradzieżowych. Kolejna innowacja to lepszy system zabezpieczeń przed awariami. Omawiane podpory są urządzeniem hydraulicznym, zasilanym olejem. Każde urządzenie tego typu może kiedyś zawieść – choć Goldschmitt udziela na produkty nawet 10-letniej gwarancji! W trosce o trwałość podpór w każdej z nich zastosowano aż trzy uszczelnienia, które wzajemnie się dublują. Na wypadek, gdyby i to zawiodło, w układzie pływa bioolej, w pełni degradowalna nowość firmy Panolin. Wszystko to z myślą o ochronie środowiska.
Rafał Dobrowolski Fot. R. Dobrowolski i materiały producenta
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).