artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Teoria obciążenia oraz hałas

Teoria obciążenia oraz hałas

Czas czytania 6 minut

Teoria obciążenia poznawczego Johna Swellera zakłada, że pamięć robocza może przechowywać jednocześnie tylko ograniczoną ilość informacji. Kiedy kierowca prowadząc samochód, przekroczy ten limit np. słuchając radia, rozmawiając z pasażerem czy przez telefon, ograniczy swoją zdolność do przetwarzania informacji wizualnych z obserwacji drogi. A jak hałas wpływa na kierowców?

Dodatkowo utrudnia koncentrację i sprzyja bardziej agresywnym reakcjom na drodze. Wszystko, co odwraca naszą uwagę od prowadzenia samochodu, może być problematyczne, nawet jeśli jest to tylko słuchanie radia lub rozmowa telefoniczna.

- Nie oznacza to, że powinniśmy zakazać radia w samochodach, ale wszyscy powinniśmy być świadomi ograniczeń naszej uwagi – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

- Przede wszystkim rozważniej wybierać to, czego będziemy słuchać w czasie prowadzenia auta. Jeśli wiadomości w radiu wzbudzają dużo emocji, to lepiej nie słuchać ich podczas jazdy. Im bardziej angażujące informacje, tym bardziej negatywnie mogą wpływać na zdolność przetwarzania informacji wizualnych.

Dla komfortu i bezpieczeństwa podróży samochodem duże znaczenie ma również akustyka i hałas wewnątrz pojazdu. Ponieważ dźwięk wpływa na organizm zarówno poprzez psychikę, jak i fizyczne oddziaływanie drgań powietrza, jego nadmierne i długotrwałe natężenie nie jest obojętne dla samopoczucia kierowcy.

- W nadmiernym hałasie trudniej jest się skoncentrować i łatwiej popaść w rozdrażnienie, a koncentracja jest niezbędna dla bezpiecznego prowadzenia samochodu. Poirytowanie może natomiast doprowadzić do bardziej agresywnego i brawurowego zachowania na drodze - wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

ReklamaTeoria obciążenia oraz hałas 1
Producenci samochodów wkładają wiele wysiłku, aby zapewnić kierowcom oraz pasażerom odpowiedni komfort dźwiękowy. Celem tych prac jest uzyskanie niskiego i wywołującego przyjemne wrażenia poziomu dźwięków, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu, inaczej mówiąc spowodowanie, by dźwięki wydawane przez pojazd nie były postrzegane jako hałas. Producenci nie dążą jednak do uzyskania absolutnej ciszy, gdyż w zbyt cichej kabinie kierowca zostałby pozbawiony szeregu przydatnych informacji. Miałby na przykład gorsze wyczucie prędkości. Z przeprowadzonych badań wynika, że kierowcy wykazują się skłonnością do stabilizowania prędkości jazdy przy określonym poziomie hałasu.

- Dźwięki i obserwacja otoczenia stanowią elementy bardzo ważnych informacji dla kierowcy. Jednak kierowca, który głośno słucha muzyki lub prowadzi emocjonalną, angażującą rozmowę nie będzie w stanie ich wychwycić, co może negatywnie wpłynąć na jego czas reakcji w niebezpiecznej sytuacji na drodze - podsumowuje dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

A decybele w caravaningu?

Jeszcze dekadę temu producenci kamperów weryfikowali swe prototypy pod kątem propagowania niepożądanych dźwięków w sposób bardzo prozaiczny. Dowód? W bawarskiej fabryce kamperów marki Phoenix bramę rodzinnego zakładu opuszcza r/r do 200 kamperów. Wszystkie mają od 6 do 12 ton DMC i długość 6-12 metrów, są więc zdecydowanie luksusowymi apartamentami na kołach. Phoenix nie uznaje kompromisów. Zanim klient dostanie kluczyki do swego kampera, do jego wnętrza wsiada ekipa pracowników. Po co?

ReklamaTeoria obciążenia oraz hałas 2
- Ktoś siedzi w toalecie, drugi leży na podłodze, inny lokalizuje źródło pochodzenia wszelkich niepożądanych trzasków w alkowie. Jeździmy po wyboistych drogach, by ostatecznie potwierdzić dobrą akustykę, rzadziej - by coś poprawić - przyznał nam swego czasu szef sprzedaży Phoenixa.

Dziś akustykę domu na kołach sprawdza się zgoła inaczej. Jak sprawić, by po wyboistych drogach nic nie trzeszczało, by żaden hałas nie irytował kierowcy? Inżynierowie firmy Hymer zaprojektowali koncepcyjny model kampera VisionVenture, włączając rozwiązania cyfrowe w cały proces tworzenia produktu. Jako lider innowacji i technologii w segmencie kamperów i przyczep kempingowych, przy tworzeniu produktów Hymer sięga po w pełni zdigitalizowane rozwiązania.

Korzyści z wirtualnych prototypów

Hymer korzysta z oprogramowania Siemens Teamcenter, które pozwala tworzyć prototypy pojazdów w wirtualnej rzeczywistości. Projektanci kamperów importują cyfrowego bliźniaka i na tej podstawie budują wirtualne makiety całego pojazdu lub jego części, w celu wykrycia i rozwiązania potencjalnych problemów.

- Opierając się na cyfrowych możliwościach wizualizacji Teamcenter, możemy identyfikować i rozwiązywać problemy zanim staną się one bardzo kosztowne - wyjaśnia Frank Heinrichsen, kierownik ds. marketingu w Hymer.

- Wirtualne rozwiązania pomogły nam zredukować koszt fizycznych makiet i prototypów o 80%.

Teamcenter wykorzystuje format opracowanego przez Siemens pliku do przeglądania i analizowania projektów 3D. Importowanie danych projektowych nie wymaga przygotowania ani konwersji danych, ponieważ informacje o geometrii są odbierane w docelowym formacie danych JT.

- W większości przypadków informacje o geometrii są wszystkim, czego nam potrzeba. Korzystając z formatu danych JT, możemy importować i konsolidować dane geometrii w ciągu kilku minut, nawet jeśli pochodzą one z różnych systemów oprogramowania - wyjaśnia Stefan Ziegler, szef działu badań i rozwoju w Hymer.

Projektanci Hymera wykorzystują możliwości oprogramowania Solid Edge do weryfikacji integralności strukturalnej swoich projektów i przy użyciu Simcenter 3D zlecają bardziej szczegółowe analizy naprężeń wyspecjalizowanemu działowi wewnętrznemu. Co więcej, po modyfikacjach projektu wszyscy zaangażowani przy nim inżynierowie mogą od razu wznowić pracę na podstawie aktualnych informacji.

Nowa kategoria kampera

Inżynierowie firmy Hymer zaprojektowali koncepcyjny model kampera VisionVenture, włączając rozwiązania cyfrowe w cały proces tworzenia produktu. I jak zapewniają, spanie w Venture S nie pozostawia nic do życzenia pod względem komfortu. Dzięki mocnemu kompresorowi dach typu pop-top napełnia się (bardzo cicho) w mniej niż trzy minuty, a innowacyjny system dwukomorowy chroni przed hałasem, światłem i różnicami temperatur podczas snu.

Pokład dla melomana? Venture S jest wyposażony w mobilny głośnik Sonos Smart Speaker, który można elastycznie przymocować do paneli ściennych, dzięki czemu możesz cieszyć się ulubionymi utworami nawet w najbardziej odległych miejscach.

Wnętrze dla kinomana? Projektor wraz z ekranem i uchwytem ściennym - opcja w pojeździe Hymer po raz pierwszy - to idealny wybór na niezapomniane wieczory filmowe podczas podróży. W różnych miejscach pojazdu można również zamontować lampki wiszące i do czytania, dzięki czemu można stworzyć odpowiedni nastrój świetlny, gdziekolwiek zdecydujesz się odpocząć.

Fot. Siemens, Hymer


Rafał Dobrowolski30.01.2023 zdjęć 5
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News