Pneumatyczne zestawy pomocnicze zawieszeń to możliwość poziomowania pojazdu w kierunku strona lewa-strona prawa i przód-tył. Ich montaż odbywa się bez wiercenia, bo przy wykorzystaniu fabrycznych otworów na ramie. Najnowsze zestawy pneumatyczne projektuje się bowiem we współpracy z wytwórcami wyposażenia oryginalnego OEM, co potwierdza montaż uwieńczony stosownymi dopuszczeniami.
Standardowe zawieszenie sprawia, że wysokość pojazdu będzie się znacznie zmieniać w zależności czy pojazd jest załadowany, czy nie. W krytycznych sytuacjach może to prowadzić do niestabilności pojazdu w ruchu drogowym. Systemy zawieszenia pneumatycznego powstały na bazie poduszek pneumatycznych, które dają bardzo miękką jazdę, jak też stanowią element przenoszący i podpierający duże obciążenia. Dodatkowe podparcie ciężaru poprzez użycie sprężonego powietrza jest powszechnie przyjętą metodą poprawy stabilności pojazdu. Nie tylko chronisz tył swojego pojazdu przed przysłowiowym „siadaniem”, gdy przyjdzie Ci holować przyczepę. Za każdym razem zwiększasz stateczność i poprawiasz prowadzenie pojazdu, szczególnie w sytuacji, gdy pojazd jest w pełni załadowany. Poprawiasz też sterowność i efektywność hamowania. Dzięki łatwości montażowej, niewysokim kosztom produktu, jak i montażu, zawieszenia pneumatyczne zdobywają coraz większą rzeszę klientów, a nawet producenci pojazdów coraz częściej wprowadzają je jako opcję.
Zawieszenie do Fiata Ducato X250 (od rocznika 2006 do dziś).
Przeznaczenie Tego typu systemy posiadają możliwość regulacji w celu dopasowania ich do różnych potrzeb klienta. Szeroki zakres różnych zestawów pneumatycznych akcesoriów, od sterowanych ręcznie po w pełni inteligentne (automatyczne), daje możliwość szybkiego pompowania miechów i ich opróżniania z myślą o przystosowaniu pojazdu do konkretnych warunków drogowych i zmiennych obciążeń. Z myślą o współpracy z resorami piórowymi pneumatyczne resory pomocnicze mogą być montowane pomiędzy ramą i zawieszeniem. Gdy zależy nam na wzmocnieniu resorów sprężynowych, taki zestaw dość często wędruje do wnętrza istniejącego zawieszenia. Przy wyborze konkretnego rozwiązania bierze się pod uwagę zwymiarowanie właściwej sprężarki powietrza, bloku zaworów, oprogramowania, czujników elektronicznych. Jakkolwiek poduszki pneumatyczne zaprojektowano do przenoszenia ogromnych przeciążeń (nośność każdej z nich to nawet 2500 kg), więc zwiększają do maksimum nośność pojazdu w ramach jego dopuszczalnego ciężaru brutto (GVWR), choć oczywiście nie zwiększają nośności określonej przez producenta pojazdu. Oczywiście, dobór optymalnego rozwiązania wymaga użycia zestawów, które zyskały akceptację producenta pojazdu. Cieszący się renomą dostawcy „pneumatyki” współpracują bardzo blisko z zespołami projektowymi wytwórców wyposażenia oryginalnego pojazdów, aby zapewnić zestawy zawieszeń dające płynną i komfortową jazdę, a przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze, co potwierdzają stosowne aprobaty i homologacje.
Poduszka pneumatyczna z uchwytami mocującymi.
Coraz popularniejsze Nowością minionych targów TTM 2014 w Poznaniu były zatwierdzone i zaakceptowane przez Opel Niemcy systemy wzmocnień zawieszeń opracowanych dla podwozia X62, czyli znanego w Europie samochodu Opel Movano. Zestawy oferują większą stabilność i bezpieczeństwo jazdy szczególnie przy dużych obciążeniach i wysokich zabudowach. Dywizja Elcamp Zawieszenia poinformowała również, że zestaw Firestone, dedykowany do Volkswagena Amaroka, otrzymał certyfikat producenta o braku przeciwwskazań montażu (tzw. LONO). - W obydwu tych przypadkach oznacza to, iż teraz można montować zawieszenia dystrybuowane przez naszą firmę bez obawy o utratę gwarancji nawet w fabrycznie nowych pojazdach – podkreśla Michał Gąsior, specjalista w dziale zawieszeń pneumatycznych Elcamp. Jednym z popularniejszych na naszym rynku producentów zawieszeń jest marka Drive Rite – powstała przy Firestonie dla obsługiwania pojazdów dostawczych z tzw. kategorii „Light Duty” – najczęściej na polskich drogach spotykane to: Fiat Ducato (Peugeot Boxer oraz Citroën Jumper), Renault Master, Mercedes Sprinter, Ford Transit i Iveco Daily. Firestone dostarczył od 1989 r. blisko 10 milionów zestawów pneumatycznych na rynek pojazdów mechanicznych i pojazdów o małej nośności. Dzięki łatwości montażowej, niewysokim kosztom produktu, jak i montażu, zawieszenia pneumatyczne zdobywają coraz większą rzeszę klientów, a nawet producenci pojazdów coraz częściej wprowadzają je jako opcję.
O montażu słów kilka Pierwszym krokiem do poprawnego montażu jest oczywiście wytypowanie odpowiedniego zestawu do posiadanego przez klienta samochodu. Jak większość części samochodowych, wspomagające zawieszenia pneumatyczne marki Drive Rite są dedykowane do konkretnych pojazdów, a montaż odbywa się bez wiercenia, przy wykorzystaniu fabrycznych otworów na ramie. Montaż zawieszeń pneumatycznych do samochodów dostawczych stał się w ostatnich latach częstym punktem usług oferowanych przez warsztaty samochodowe w całej Polsce. Nie jest specjalnie skomplikowany, nie wymaga użycia drogich narzędzi, producenci przeważnie oferują kompletne zestawy niewymagające użycia dodatkowych elementów montażowych, a ich dostępność jest w naszym kraju coraz łatwiejsza, ponieważ znalazły się one w ofercie największych sieci handlowych z branży motoryzacyjnej. - Po zamówieniu produktu niezwykle ważne jest sprawdzenie kompletności zestawu. Zawieszenia pneumatyczne bazują w dużej mierze na śrubach calowych, które trudno dostać w lokalnych sklepach – uczula Michał Gąsior. Do montażu niezbędne jest uniesienie tylnej osi pojazdu na tyle, aby odległość między resorem a ramą w miejscu montażu była większa niż wysokość poduszki pneumatycznej z mocowaniami. Potrzebny jest również bardzo podstawowy zestaw narzędzi składający się z kluczy kilku rozmiarów; jeżeli dostępny jest klucz pneumatyczny, znacznie przyspieszy to montaż. Doświadczony mechanik wykona montaż zawieszenia pneumatycznego w przeciągu mniej więcej dwóch godzin. Pierwszym etapem, w przypadku większości dostępnych na naszym rynku produktów, jest skręcenie poduszki pneumatycznej z uchwytami tak na jedną, jak i drugą stronę oraz w większości zestawów zdemontowanie oryginalnych odbojników – poduszki wchodzą dokładnie w ich miejsce. Pamiętać należy o wykonywaniu tego etapu dokładnie tak, jak nakazuje instrukcja. Wielokrotnie zapomina się np. o konieczności pozostawienia lekkiego luzu na mocowaniach (jeżeli poduszka ma mocowanie centralne), aby poduszka mogła obrócić się na uchwytach w momencie przykręcenia do ramy i resoru – w przeciwnym wypadku poduszka będzie pracowała skręcona, co doprowadzi do jej szybkiego uszkodzenia.
Miejsce montażu – zamiast odbojnika, w zawieszeniu pojawiają się miechy pneumatyczne.
Kolejnym krokiem jest doprowadzenie przewodów pneumatycznych do poduszek – w zależności od decyzji klienta montowane są zestawy posiadające własny kompresor lub – wersje prostsze – w których wystarczy od poduszek wyprowadzić przewody z zaworami spustowymi, do których w razie potrzeb podpina się kompresor zewnętrzny. Aktualnie większość dostawców oferuje w swoich zestawach panele sterowania z manometrem, aby nawet w przypadku braku kompresora użytkownik mógł na bieżąco kontrolować ciśnienie w zestawie. Warto wybierać takie produkty, ponieważ zwiększa to bezpieczeństwo kierowcy i pojazdu oraz daje możliwość szybszego wykrycia potencjalnych nieszczelności. Najpełniejsze jednak rozwiązania składają się z kompresora na pokładzie pojazdu. Taki układ jest bardziej skomplikowany w montażu, pozwala jednak kierowcy płynnie sterować twardością zawieszenia, a więc wyciągnąć z niego najwięcej korzyści – to ma największe znaczenie dla pojazdów, które jeżdżą ze zmiennym obciążeniem. - Ostatnim etapem jest podpięcie elektryki do kompresora i panelu sterowania – cały system podpinamy przeważnie do kabla D+ – dodaje Michał Gąsior. – Jednym z najczęstszych błędów podczas montażu zestawu z kompresorem jest pominięcie w systemie zaworów zwrotnych; część kompresorów dostępnych na rynku posiada wbudowany zawór zwrotny, w większości przypadków stanowi on jednak osobną część. Brak zaworu zwrotnego jest częstą przyczyną uszkodzenia kompresora podczas skoku ciśnienia w układzie spowodowanego nagłym ruchem ładunku na nierównościach drogi. Mimo iż stosowane w zawieszeniach kompresory pracują na ciśnieniach przekraczających siedem atmosfer, nagłe skoki ciśnienia potrafią przekroczyć piętnaście atmosfer, co jest niebezpieczne dla tego elementu systemu. Dobrze zamontowane zawieszenie pneumatyczne to niezawodny element, który nie tylko sam będzie dla klienta niezwykle użyteczny, ale i obniży koszty utrzymania pojazdu w okresie późniejszym. Jest to system niewymagający szczególnej troski i serwisowania – w zupełności wystarczające są oględziny pod kątem potencjalnych uszkodzeń mechanicznych. Pamiętajmy bowiem o jednym – niesprawne zawieszenie pneumatyczne dyskwalifikuje nas podczas przeglądu okresowego – w świetle nowych wytycznych UE (o Dyrektywie 2014/45/EU piszemy na pierwszych stronach tego wydania „PC”) diagnosta oceni je jako „niebezpieczne”. Przeważnie jednak wystąpienie jakichkolwiek nieszczelności zostanie zauważone na panelu kontrolnym.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).