artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - bookingcamper
S7P to w sumie 8 modeli w portfolio Dometic. W przeciwieństwie do SP4 są tylko otwierane przez odchylenie na zewnątrz
S7P to w sumie 8 modeli w portfolio Dometic. W przeciwieństwie do SP4 są tylko otwierane przez odchylenie na zewnątrz

Przeszklenie dla jakości życia (cz. 2)

Przesuwne nie bez powodu zyskały na popularności w kamperach. To okna, które nie wymagają dodatkowej przestrzeni na otwieranie. W przeciwieństwie do tych z systemem uchylnym można je też szybko otwierać i zamykać. I nie ulegną destrukcji, gdyby gospodarz domu przed wyruszeniem w drogę zapomniał, że zostawił je… otwarte na oścież!

Okna otwarte na oścież. Słowo „ścież” swego czasu oznaczało tyle, co dzisiaj zawiasy. Zawiasowy system i szeroko otwarte przeszklenie to największa przewaga okien z systemem uchylnym. Dlaczego? Ano uchylane (do góry) i w tej pozycji podtrzymywane są ponad dwukrotnie efektywniejsze w wietrzeniu wnętrza, gdy za miarę porównania wziąć powierzchnię przeszklenia.
Kiedy stosujemy okna uchylne, a kiedy przesuwne? W poprzednim wydaniu zasygnalizowaliśmy tylko przewagę tych pierwszych: przesuwany system okienny tych samych rozmiarów co system uchylany nie będzie tak efektywny w wietrzeniu pojazdu. Pora na precyzyjniejszy wykład na temat efektywności wietrzenia wnętrza. Otóż gdy porównywać skrajnie różne, ale o tej samej powierzchni przeszklenia, to okazuje się, że...
– Przy otwarciu okien uchylnych wykorzystujemy 100% „światła”, natomiast przy oknach przesuwnych maksymalnie około 40-45%. Jest tak, ponieważ w przypadku przesuwnych pośrodku okna mamy pas, w którym szyby nachodzą na siebie wraz z uszczelką – mówi Grzegorz Michalak, technical sales and aftersales manager Poland. – Z kolei okna przesuwne można otwierać w trakcie jazdy, czego absolutnie nie możemy zrobić w przypadku uchylnych.

ReklamaSródtekstowy YT PC
Na marginesie lekcji matematyki i obliczeń powierzchni oraz obwodu prostokąta czy kwadratu – okna w poszyciu pojazdów kempingowych przybierają najczęściej taką właśnie figurę, tyle że z zaoblonymi krawędziami.
Wracając do obu systemów okiennych. Rozwiązanie w postaci okien przesuwnych szczególnie zainteresuje posiadaczy kamperów. Z kolei na postoju okna uchylne śmiało można uchylić także podczas deszczu, pod warunkiem że ten nie zacina z boku, ponieważ szyba działa wtedy jak daszek. I pewnie stąd przyjęta przez producentów pojazdów kempingowych reguła.
– Okna przesuwne stosujemy wtedy, gdy nie ma możliwości zastosowania okna uchylnego, bo doszłoby do kolizji, np. z otwartymi drzwiami do zabudowy, ścianą przedsionka, bagażnikiem na rowery czy innym elementem ograniczającym – dowodzi Grzegorz Rybak, sales manager w firmie Dometic Poland.
Czasem wystarczy sekunda, by do wnętrza wpuścić świeże powietrze. Dosłownie w sekundę na powrót zamkniemy okno. Uchylane okna? Im większych rozmiarów, tym więcej rygli i sekund, by przed ruszeniem w drogę wszystkie okna oraz świetliki dachowe zamknąć i dobrze zaryglować.

Warianty kolorystyczne i adaptery montażowe
Okna przesuwne czy odchylane na zewnątrz są niezbędnym elementem prowadzącym do stworzenia komfortowego klimatu wnętrz. Przykładowo, okno dachowe Midi Heki (wymiary: 700 × 500 mm) występuje w wariantach białym i grafitowym, by lepiej komponować się z kolorystką pojazdu. Tu kolejna ciekawa informacja.

ReklamaŚródtekstowy 2 BookingCamper
– Do wszystkich standardowych okien dachowych, tj. w rozmiarach 28 × 28 cm, 40 × 40 cm, 700 × 500 cm, oferujemy adaptery montażowe wyrównujące ryflowany dach, więc zapewniające prosty i szczelny montaż, bez konieczności użycia dużej ilości nietwardniejącego uszczelniacza butylowego – podkreśla Grzegorz Rybak z Dometic Poland.
Nie bez powodu przywołujemy okna marki Dometic. Model S4 to powszechnie doceniany standard okienny w pojazdach kempingowych. Są niezawodne, łatwe w montażu. I rekordowo trwałe. Z takich właśnie walorów słynie legendarna seria – to dziś kilkadziesiąt rozmiarów – gwarantująca świeże powietrze i światło słoneczne, chroniąca jednocześnie przed owadami!
– Zawiasy oporowe zapewniają płynne otwieranie do każdego położenia, a system bezpiecznego zamykania uniemożliwia otwarcie okna z zewnątrz. I co nie bez znaczenia – doskonała izolacja osiągnięta dzięki podwójnej akrylowej szybie okiennej i jej poliuretanowej ramie odpowiada standardom konstrukcyjnym w domach! – kontynuują nasi rozmówcy. – Moskitiera i roleta zaciemniająca mogą być ze sobą spinane, aby umożliwić ich jednoczesną regulację przy użyciu jednej ręki, co sprawia, że łatwo zapewnić sobie prywatność. Nasze okna S4 doskonale sprawdzają się również w zakresie funkcji związanych z elastycznymi pozycjami otwierania, wydajną izolacją, zaciemnieniem, zapewnieniem prywatności i ochroną przed niepożądanymi… sześcionożnymi gośćmi.
Skromniej wygląda portfolio okien typu SP7. W przeciwieństwie do SP4 są tylko otwierane przez odchylenie na zewnątrz. Zaopatrzone są w rygle obrotowe. Każdy rygiel wystarczy obrócić o 90°, by odchylić szybę na zewnątrz, aż do osiągnięcia żądanego kąta otwarcia. Gdzie szukać różnic pomiędzy S4 i SP7? Te pierwsze są idealnym rozwiązaniem dla zabudów typu sandwicz.
– Okna S4 są przeznaczone do montażu na płaskiej ścianie, ewentualnie na blaszakach o minimalnej krzywiźnie poszycia, z kolei okna SP7 – z promieniem 5000 mm – pasują idealnie na ściany buskamperów, zwłaszcza tych o dużych krzywiznach boków (Mercedes Sprinter, MAN TGE) – wyjaśniają specjaliści z Dometic Poland.
Te czy inne okna nie są oczywiście szklane. Obojętnie jakiej marki systemy okienne – szkło jest zbyt ciężkie, by adaptować je na potrzeby pojazdów kempingowych. Zamiast tego przeszklenie powstaje z akrylu, zwanego pleksą. To jest bardzo wytrzymałe na rozciąganie i ściskanie. Doskonałe właściwości termoplastyczne niestety nie idą w parze z odpornością na zarysowanie. O ile drobne uszkodzenia można próbować wypolerować, to profilaktycznie warto po prostu im… zapobiegać. O czym mowa?

Uwaga na naładowany elektrostatycznie akryl
Pleksa, podobnie jak inne plastiki, może zostać naładowana elektrostatycznie. Skutkiem tego jest przyciąganie przez powierzchnię kurzu, zwłaszcza w pomieszczeniach, gdzie powietrze ma niższą wilgotność niż na zewnątrz. Warto zabezpieczyć się przed tym zjawiskiem, korzystając z dowolnego ogólnodostępnego płynu antystatycznego przeznaczonego do tworzyw sztucznych lub stosując środki czyszczące zalecane przez producenta. W przypadku okien Dometic wspomnijmy o politurze do szkła akrylowego (nr produktu 9600000128), specjalnej ściereczce do politury (nr produktu 9600000130) i środku do czyszczenia szkła akrylowego (nr produktu 9600000129). Można też zaopatrzyć się w zestaw czyszczący (nr produktu 9600000132).
Istotne jest, by nie wystawiać przeszklenia okien na działanie wysokich temperatur i z rezerwą podchodzić do środków chemicznych. Zabiegi pielęgnacyjne? Odpada pokusa użycia rozpuszczalników, alkoholi, kwasów. Najtańszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie ściereczka z mikrofibry i woda o temperaturze do 25°C z dodatkiem mydła. Przy okazji wspomnijmy,, że rolety należy czyścić łagodnym ługiem mydlanym i wodą, a uszczelki gumowe możemy pielęgnować talkiem. Tak zabezpieczony materiał przez długi czas będzie wyglądał estetycznie.

Rafał Dobrowolski

Artykuł pochodzi z numeru 3 (105) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator22.10.20220 zdjęć 3