A czy ty zrobiłeś już wakacyjny przegląd swojego pojazdu? Koszt takiej kontroli jest niewielki, biorąc pod uwagę fakt, że może nas uchronić od sporych wydatków w przypadku awarii auta lub opony w trasie. Przypomnijmy zatem, jak zadbać o stan techniczny pojazdu – czy samochodu osobowego, czy kampera – aby przygotować go do wyjazdu na wakacje.
Podczas przeglądu wakacyjnego mechanik kontroluje od kilku do kilkunastu elementów pojazdu. Wśród nich powinny się znaleźć: stan opon, elementów zawieszenia, poziom i stan płynów eksploatacyjnych, światła. Nie zapomnijmy też o stanie akumulatora. Wbrew powszechnej opinii może on sprawić problem również w sezonie letnim, przede wszystkim w starszych pojazdach.
Kontrola ogumienia
W ramach przeglądu przed podróżą konieczna jest kontrola ogumienia. Aby to zrobić dobrze, wymaga ona demontażu koła. Dopiero wtedy można dokładnie obejrzeć oponę i felgę od wewnętrznej strony, a przy okazji sprawdzić stan amortyzatorów (wycieki, uszkodzenia elementów gumowych) oraz zbadać stan klocków i tarcz hamulcowych. W ramach kontroli ogumienia powinno się sprawdzić szczelność wentyli. Pamiętajmy, że średni wiek samochodów jeżdżących po naszych drogach wynosi obecnie ok. 14 lat. W czasach, gdy je wyprodukowano, nie montowało się jeszcze w standardzie systemów kontroli TPMS.
Zabójcy opon
Kontrola ogumienia to także zapewnienie odpowiedniego ciśnienia.
Arkadiusz Salwach, Yokohama CEE:
Ważna jest także geometria kół. Nieprawidłowa spowoduje, że opony zużyją się szybciej i nierównomiernie. Nie będą też przylegać prawidłowo do nawierzchni, co może spowodować mniejszą przyczepność.Zbyt niskie ciśnienie jest jednym z największych „zabójców” opon. To właśnie wtedy temperatura ich pracy jest niewłaściwa, opony mocniej się nagrzewają, a to może w konsekwencji doprowadzić nawet do wystrzału podczas jazdy.
Bezpiecznie po autostradach
Podczas wakacyjnych wyjazdów często poruszamy się po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Podróżujemy autem zapakowanym ciężkimi bagażami, często wieziemy sprzęt sportowy, np. rowery. Aby podróżować bezpiecznie, warto pamiętać o prawidłowym rozłożeniu bagaży i masy pojazdu. Używajmy wyłącznie homologowanego ogumienia o właściwym rozmiarze i odpowiednich indeksach prędkości SI i nośności LI. Pamiętajmy, aby w oponach zastosować ciśnienie zalecane do jazdy po autostradzie i z większym obciążeniem.
Zimówka dojeżdżana latem
Niektórzy kierowcy z oszczędności, chcąc zużyć bieżnik do przepisowych 1,6 mm, jeżdżą latem na oponach zimowych. To bardzo niebezpieczne zachowanie. Ekspert Yokohamy podkreśla:
Opona zimowa dojeżdżana latem nie jest przyczepna. Wydłuża drogę hamowania oraz pogarsza pewność prowadzenia. W sytuacjach ekstremalnych nawet sportowe umiejętności kierującego nie pomogą, gdy opona nie „przytrzyma”, a systemy bezpieczeństwa odczytujące sygnały wysyłane z nawierzchni drogi za pośrednictwem opon nie zadziałają właściwie.
Dlatego dbając o bezpieczeństwo własne i pozostałych uczestników ruchu drogowego pamiętajmy, aby nigdy tego nie robić.
Coraz więcej kierowców podróżuje na oponach całorocznych. W ich przypadku tak samo, jak w przypadku opon sezonowych, zaleca się regularną kontrolę oraz wyważanie kół. Jest to szczególnie ważne przed wyjazdem na wakacje.