Pierwszy taki system komfortu opracowała firma Teleco. Prezentowany podczas targów Caravan Salon w Düsseldorfie, powstał dla pojazdów grupy Stellantis. Jest propozycją dla posiadaczy kamperów z podnoszonym dachem. Pomysłodawcy przekonują, że pod wieloma względami jest lepszy od urządzeń montowanych na dachach pojazdów kempingowych.
Klimatyzacja postojowa dla kamperów z podnoszonym dachem? Jeszcze takiej nie skonstruowano. Taki moduł komfortu to kilkadziesiąt kg, więc mocno obciążałaby formatkę dachową uchylaną na postoju. Włoscy inżynierowie znaleźli alternatywne rozwiązanie. W niecałe 2 lata opracowano kompresorowy system klimatyzacji o nazwie Ultra Comfort 6000. Pomysł sprowadza się do montażu części składowych we wnętrzu pojazdu. Sprężarka i skraplacz ląduje w komorze silnika, podczas gdy parownik i dyfuzor zajmuje centralne miejsce w desce rozdzielczej. Całość jest połączona elastycznymi wężami z szybkozłączkami i nie wymaga wiercenia otworów.
Tak pomyślana klimatyzacja postojowa powstała dla pojazdów grupy Stellantis – Fiata Ducato i jego bliźniaczych odmian. Konsola środkowa jest w takich szoferkach na tyle cofnięta w stronę jednostki silnikowej, że jest tu sporo miejsca, by zamontować moduł rozprowadzający zimne powietrze. Wada takiego rozwiązania? Konieczność rezygnacji z miejsca na kubki. Ale jak zapewnia firma Teleco, tak innowacyjny projekt to dużo więcej zalet.
Taka klimatyzacja obniża środek ciężkości kampera. Zapewnia wysoką wydajność bez zagracania dachu czy poświęcania świetlika dachowego. No i gwarantuje pojazdom kempingowym z podnoszonym dachem komfortową temperaturę na czas caravaningowych podróży.
Przewaga innowacji od Teleco
Klimatyzator jest z pewnością najcięższym akcesorium instalowanym na dachu, a często także najwyższym. Przenosząc go z dachu do komory silnika, nie pogarszamy aerodynamiki kampera. Pomysłodawcy prezentowanego tu systemu komfortu dowodzą, że takie urządzenie jest także wydajniejsze, skoro strumień zimnego powietrza jest dystrybuowany od dołu. W przeciwieństwie do klimatyzacji dachowej hałas i wibracje są znacznie mniejsze. No i Ultra Comfort 6000 jest lepiej chroniony zarówno przed złą pogodą, jak i przed… kradzieżą. Ponadto Ultra Comfort 6000 jest do 5 kg lżejszy od klasycznego systemu klimatyzacji dachowej.
System chłodzi z maksymalną mocą 1760 watów, a pompa ciepła dysponuje mocą do 1670 watów dostępną do ogrzewania. Podobnie jak większość systemów klimatyzacji, i tu urządzenie zasilane jest wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z zewnątrz (230 V).
Produkt jest obecnie kompatybilny z komorami silników pojazdów Stellantis (Fiat Ducato, Citroen Jumper, Renault Boxer i Opel Movano) i jest zalecany do kamperów o długości od 5 do 8 metrów. Klimatyzator Teleco Ultra Comfort 6000 będzie dostępny od początku 2025 roku. Już dziś szkoleni są autoryzowani reprezentanci firmy Teleco. Montaż urządzenia wymaga bowiem rozebrania pasa przedniego pojazdu.
Klimatyzator Ultra Comfort 6000
Urządzenie idealnie wpisuje się w „inteligentny” ekosystem Teleco i zostało zaprojektowane do łączenia się przez Wi-Fi z pokładowym routerem, takim jak np. Teleco WLT24EX2. A że skrywa pompę ciepła, to równie dobrze może dogrzewać pokład kampera zimową porą. Użytkownik ma do dyspozycji trzy prędkości nawiewu powietrza i tryb pracy „Auto”. Kratki dyfuzora są regulowane w pionie i poziomie. Na obudowie znalazło się też miejsce na wyświetlacz LCD ze wskazaniem temperatury w kabinie. Obudowa dyfuzora jest w kolorze czarnym, więc komponuje się z seryjnym kokpitem szoferek wspomnianych pojazdów.
Fot. Teleco