Przejście z ręcznego, bezpośredniego projektowania w oparciu o fizyczne prototypy pojazdów na zautomatyzowany proces CAD - case study australijskiego producenta kamperów jawi się nowatorsko.Szybsze projektowanie i krótszy czas do debiutu nowej propozycji domu na kołach to tylko kilka z zalet nowego podejścia.
Metoda wymagająca ręcznych pomiarów fizycznych każdego modelu vana, by przystąpić do anonsowania prototypu? Zanim powstanie prototyp kampervana, czeka nas żmudne projektowanie, a co dopiero mówić o wyprodukowaniu elementów zabudowy (mebli, mocować do szafek) i kompletacji komponentów składowych (np. instalacji elektrycznej czy wodnej).
O nieporadności takiego podejścia nie trzeba specjalnie przekonywać wszystkich, którzy zmierzyli się z przeniesieniem krzywizn zabudowy typu van na potrzeby zaprojektowania aranżacji wnętrza domu na kołach.
- Była to metoda po prostu zbyt nieporadna, aby sprzyjała rozwojowi - wspomina Michael Lord, dyrektor ds. badań i rozwoju Trakka Pty. Limited.
- Mamy bowiem do czynienia z wieloma różnymi zastosowaniami, materiałami i komponentami. Wcześniej poszczególne instalacje i komponenty trzeba było osobno opracować, aby pasowały do konkretnego, ciasnego miejsca i aby wszystkie na siebie nawzajem oddziaływały. Oznaczało to konieczność budowania wielu prototypów, ponieważ każda weryfikacja wymuszała wprowadzenie zmian, pozwalających ukończyć projekt.
Czasochłonność pomiarów to jedno, a co dopiero przekuć takie na projekt i kompletację elementów zabudowy, które trzeba zaprojektować, wykonać i zamontować. Tak było jeszcze do niedawna, więc fani kamperów marki TRAKKA (www.trakka.com.au) musieli długo czekać na premierę nowego kampervana.
Trakka Pty. Limited
Czołowy australijski producent kamperów i pojazdów specjalnych - firma Trakka, założona w 1973 roku z myślą o spełnianiu marzeń Australijczyków o swobodnym podróżowaniu po ich wielkim, zróżnicowanym kraju, od momentu powstania dynamicznie się rozwija. Nawiązała cenną współpracę partnerską z producentami luksusowych vanów, takimi jak Volkswagen, Fiat czy Mercedes Benz, aby opracowywać pojazdy kempingowe z częścią mieszkalną, kampery na bazie vanów i busów, a także mobilne przychodnie i mobilne biura.
Do roku 2004 firma stosowała ręczne, bezpośrednie podejście do projektowania na fizycznych pojazdach. To się zmieniło z chwilą, gdy australijski producent kamperów i pojazdów specjalnych w poszukiwaniu nowatorskiego podejścia nawiązał kontakt z firmą odpowiedzialną za wdrożeniu platformy SOLIDWORKS.
Platforma SOLIDWORKS
Dzięki narzędziom projektowym 3D SOLIDWORKS (https://www.dps-software.pl/) firma Trakka o połowę skróciła czas wprowadzania produktów na rynek, co pozwoliło jej dwukrotnie zwiększyć ofertę produktów i rozwinąć działalność. Wyzwaniem, któremu sprostała firma Trakka, było przejście na zautomatyzowany proces CAD w celu umożliwienia szybszego opracowywania kamperów, zwiększenia wydajności i rozwinięcia produkcji.
Oprogramowanie SOLIDWORKS ułatwia i usprawnia interakcję z dużymi międzynarodowymi producentami pojazdów, dając nam możliwość wykorzystywania danych CAD pojazdów już od momentu premiery modelu.- Platforma SOLIDWORKS umożliwiła nam projektowanie kompletnych pojazdów, dzieląc proces na pojedyncze komponenty w obrębie podzespołów, a równocześnie dała wgląd w ich wzajemne oddziaływanie w złożeniu głównym. Pozwala to analizować wiele koncepcji projektowych i konfiguracji, bez potrzeby budowania fizycznych prototypów – mówi dziś Michael Lord, dyrektor ds. badań i rozwoju.
Minimalna liczba prototypów, wyższa jakość produktów
Nie musimy czekać na fizyczny pojazd ani przeprowadzać fizycznych pomiarów, by precyzyjnie zarysować jego profil wybrać miejsca i punkty montażowe, określić przenikania i rozpoznać dokładny kształt, w który musi wpasować się nasz projekt. Efekt? Firma Trakka skróciła czas wprowadzania produktów na rynek o 50%.
- Dwukrotnie zwiększyliśmy ofertę produktów i rozbudowaliśmy zakład — o 30% powiększyliśmy przestrzeń produkcyjną. Platforma SOLIDWORKS umożliwiła nam projektowanie kompletnych pojazdów, dzieląc proces na pojedyncze komponenty w obrębie podzespołów, a równocześnie dała wgląd w ich wzajemne oddziaływanie w złożeniu głównym” — wyjaśnia Michael Lord.
Ponieważ firma Trakka może tworzyć precyzyjne projekty na podstawie modeli CAD partnerów oraz pełniej integrować projekty z oprogramowaniem 3D SOLIDWORKS, praktycznie wyeliminowała koszty budowy prototypów, zastępując liczne cykle budowania prototypów jednym modelem przedprodukcyjnym, a jednocześnie usprawniając procesy produkcyjne i podnosząc jakość produktów.
- Narzędzia do arkuszy blachy SOLIDWORKS pozwoliły nam przestawić się z wytwarzania metodą cięcia i spawania na cięcie laserowe i składanie komputerowe przy wytwarzaniu komponentów specjalnych. Teraz po prostu wysyłamy pocztą elektroniczną plik DXF z rozłożonym modelem oraz rysunek PDF do naszego dostawcy, wiedząc, że otrzymamy dokładnie to, co zaprojektowaliśmy – dodaje Michael Lord.
Renderowane obrazy projektów
Wyższa produktywność uzyskana dzięki wdrożeniu platformy SOLIDWORKS pomaga firmie Trakka w rozwijaniu działalności. Dotyczy to nie tylko gamy produktów standardowych, ale także sektora pojazdów zindywidualizowanych, niepowtarzalnych i specjalistycznych. Oprogramowanie SOLIDWORKS pozwoliło firmie zwiększyć szybkość i dokładność projektowania oraz produkcji, a także wizualizować projekty i tworzyć renderowania na potrzeby komunikacji z konkretnym klientem oraz opracowywania nowoczesnych materiałów marketingowych dotyczących modeli standardowych produktów.
Możemy używać renderowanych obrazów projektów koncepcyjnych do celów wewnętrznej weryfikacji i szybkiego przygotowania fotorealistycznych obrazów dla pojedynczych klientów, z szeregiem różnych kombinacji materiałów, kolorów i tkanin. To zwiększa efektywność komunikacji z nowymi klientami. Korzystamy z programu SOLIDWORKS Visualize, aby nowym klientom było łatwiej się zorientować, co widzą na fotorealistycznym renderowaniu niż na rysunku układowym 2D, a ponadto renderowane obrazy pozwalają nam promować produkty jeszcze przed ich premierą, zanim je zbudujemy”- podsumowuje dyrektor ds. badań i rozwoju Trakka Pty. Limited.
Więcej informacji: https://www.dps-software.pl/