artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Kamper przed wiosennym startem

Czas czytania 6 minut
Kamper przed wiosennym startem

Samochody kempingowe stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Coraz więcej osób o nich słyszało, coraz więcej osób je kupuje. Przypomnijmy tym, którzy w caravaningu stawiają pierwsze kroki, jak przygotować pojazdy do pierwszej wyprawy po „zimowaniu”.

Przed pierwszym wyjazdem powinniśmy koniecznie dokonać przeglądu. Tym bardziej, że jak mówi statystyka, nasz pojazd jest raczej pojazdem już używanym, który kupiliśmy z drugiej ręki. Należy skontrolować zespół jezdny. Sprawdźmy więc stan ogumienia, oświetlenie pojazdu, akumulator, amortyzatory, płyny i oleje itd. Samochód kempingowy posiada jednak wiele instalacji i urządzeń, różniących go od “zwykłych” samochodów.

Instalacje
Punktem pierwszym w przeglądzie części mieszkalnej, który gwarantuje nam bezpieczeństwo wypoczynku, jest sprawdzenie szczelności instalacji gazowej. Niemal w każdym kamperze znajduje się kilka urządzeń zasilanych gazem: lodówka, kuchenka oraz ogrzewanie, a w niektórych modelach również bojler gazowy. Należy sprawdzić czy urządzenia są sprawne i będą spełniały swoje funkcje. Pamiętajmy, że lodówka ma trzy opcje pracy: zasilanie prądem o typowym napięciu 230 V, zasilanie gazowe oraz z instalacji 12 V (w czasie jazdy). Musimy sprawdzić, czy wszystkie opcje działają prawidłowo. Następnym etapem jest przegląd kuchenki gazowej oraz ogrzewania kampera. Po sezonie zimowym należy skontrolować również instalację wodną, czyli sprawność kranów, pompki wody oraz stan drożności odpływu.

ReklamaKamper przed wiosennym startem 1
Kamper przed wiosennym startem 2

Cały świat stoi przed nami otworem!

Typy i podział kamperów
Klasyfikować kampery można na kilka sposobów. Najczęściej spotykany podział wykorzystuje jako kryterium konstrukcję budowy nadwozia. Wyróżniamy więc:
- typ “alkowa” (z charakterystyczną nadbudową nad kabiną kierowcy, w której znajduje się dodatkowa sypialnia),
- typ półzintegrowany (z seryjną kabiną, np. Fiata Ducato, Mercedesa Sprintera czy Forda Transita oraz zabudowaną częścią mieszkalną),
- kampery zintegrowane (czyli wykonane przez producenta od podstaw, bez wykorzystania seryjnej kabiny innej marki).
Najwyższy komfort podróżowania oferują kampery zintegrowane. Ich cena kupna i wynajmu jest najczęściej wyższa niż innych typów samochodów kempingowych. Natomiast kampery z alkową oferują z reguły więcej miejsc do spania, bo przynajmniej dla czterech osób. Innym podziałem jest ten, w którym za kryterium weźmiemy ramę podwozia. Wtedy kampery można podzielić na pojazdy z oryginalną ramą samochodu dostawczego i – druga kategoria – ze specjalnie obniżoną, lżejszą ramą przystosowaną do potrzeb caravaningu. Najpopularniejsze są kampery z obniżoną ramą, ponieważ dzięki temu obniża się środek ciężkości – co znacząco wpływa na bezpieczeństwo, komfort podróżowania i umożliwia przewóz większej ilości bagażu.

Warto również...
...przyjrzeć się stanowi okien i ich elementów montażowych. Istotną kwestią jest ocena stanu zawilgocenia, której jednak sami nie dokonamy. Gdy wydaje nam się, że w kamperze jest zbyt wilgotno, najlepiej zwrócić się do wyspecjalizowanych firm, które są w stanie dokładnie określić gdzie i w jakim stopniu pojazd jest nieszczelny. Pamiętajmy, że zacieki są bardzo łatwe do usunięcia tylko w początkowej fazie – gdy je zlekceważymy, narażamy się na poważne skutki, techniczne i finansowe. Warto umyć pojazd z zewnątrz za pomocą środków kosmetycznych – np. tych, których używa się do mycia łodzi. Po dokładnym umyciu sprawdźmy jeszcze raz czy w środku nie pojawiły się nigdzie zacieki. Szczególnie dokładnie przyjrzyjmy się wszystkim narożnikom oraz okolicom okien. Jeżeli kamper posiada rolety i moskitiery, należy ocenić ich stan, by dobrze spełniały swoje zadania podczas kempingowania.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Kamper przed wiosennym startem 4

Nie ma potrzeby, by wszędzie jeździć kamperem. Po przyjeździe na miejsce pobytu można zwiedzać okolicę korzystając z samochodu (np. Smarta)…
Kamper przed wiosennym startem 5

… lub motocykla.

Kampery z górnej półki
Współczesne kampery z górnej półki to pojazdy wspaniale wyposażone, wygodne i eleganckie. Znajdziemy w nich wszystko, co może nam zaoferować... najlepszy hotel. Jednak hotel nie daje nam możliwości przemieszczania się i zatrzymywania w dowolnym miejscu! Nie pozwala nam też nadać indywidualnych cech pomieszczeniu, w którym mieszkamy. To wszystko da nam tylko nasz własny kamper. A producent zaproponuje nam jeszcze opcje, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia – dorzuci nawet niewielki samochód czy motocykl, który będziemy ze sobą przewozić w specjalnym garażu. Trudno się dziwić, skoro nasze cacko może mieć nawet 12 metrów długości i ważyć 20 ton! Luksusowe kampery przestały być rzeczą nieosiągalną, choć ciągle pozostają w naszym kraju dobrem elitarnym – podobnie, jak na całym świecie.

Wewnątrz
Sprawdźmy stan pokrowców na materace i zasłonek – może trzeba je uprać przed rozpoczęciem sezonu? Wystawmy materace na zewnątrz, by mogły się nieco przewietrzyć. Odkurzmy też wnętrze, nie pomijając żadnej szafeczki ani pojemników na pościel. Odkurzone miejsca przetrzyjmy lekko wilgotną szmatką. Lepiej jest, gdy szmatka będzie wilgotna, a nie mokra, bo gdy mamy meble wykonane z płyty wiórowej, to “pije” ona wodę, a następnie pęcznieje. Zostawmy potem pojazd otwarty przez jakiś czas, by wszystko zdążyło dokładnie wyschnąć.
Kamper przed wiosennym startem 6

Butle gazowe, które oprócz dostarczania gazu do kuchenki, służą do ogrzewania pojazdu.
Kamper przed wiosennym startem 7

Wnętrze zintegrowanego kampera Eura Mobil z alkową nad szoferką. Nie we wszystkich kamperach z alkową jest możliwość jej opuszczenia (jak to widzimy na zdjęciu).

Co warto zabrać?
Gdziekolwiek się wybieramy, zawsze warto ze sobą zabrać wyposażenie kuchenne (garnki, sztućce itd.), grill, hamak, krzesełka turystyczne, dywanik do wycierania butów, koce, poduszki, pościel. W kamperze powinniśmy mieć też zawsze latarkę (z dodatkowymi bateriami), saperkę i mapy (nawet, jeśli mamy najnowocześniejszy GPS).

Planowanie podróży
Kamperem poruszamy się wolniej niż samochodem osobowym. Nie możemy więc zaplanować trasy tak, jakbyśmy jechali “osobówką”. Uwzględnijmy to, że każdy odcinek drogi zajmie nam więcej czasu. I na początek nie szarżujmy: nie planujmy wielogodzinnej jazdy. Nie wiemy, jak będziemy się czuć po kilkugodzinnej jeździe nowym, większym pojazdem.

Przed drogą
Przed pierwszym wyjazdem przejrzyjmy też dobrze rzeczy, które chcemy zabrać. Pamiętajmy, że każdy zbędny kilogram wpływa na osiągi naszego kampera i zużycie paliwa. Przed samym wyjazdem skontrolujmy jeszcze stan butli gazowych i zbiorniki z wodą. Upewnijmy się też, czy pasażerowie siedzą na miejscach i mają zapięte pasy – w kamperze też trzeba je zapinać! I to nie dlatego, że tak każą przepisy, ale dlatego, że to kwestia naszego bezpieczeństwa.

Dariusz Wołodźko


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News