artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Jesienny serwis hamulców kampera z Textar

Jesienny serwis hamulców kampera z Textar

Czas czytania 4 minuty

W Polsce systematycznie wzrasta zainteresowanie podróżami kamperem. W ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano rekordową liczbę tego typu pojazdów. Efektem rosnącej popularności domów na kółkach jest też coraz częstsza obecność tych samochodów w warsztatach oraz związany z tym wzrost popytu na części zamienne. Produkty do wielu popularnych w naszym kraju kamperów można znaleźć w ofercie Textar.

Dobiegające końca lato potwierdziło, że zainteresowanie korzystaniem z kamperów cały czas rośnie. Tego typu pojazdy świetnie sprawdzają się zarówno podczas zagranicznych podróży, jak i weekendowych wyjazdów za miasto. Z danych za lata 2016 – 2020 wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwija. W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724, natomiast rok 2020 przyniósł kolejny rekordowy wzrost, bo liczba rejestracji wzrosła blisko o połowę, do 1040 sztuk. Jak pokazują pierwsze analizy za 2021 rok, trend zostanie utrzymany.

Kamper zapewnia swobodę

Na taki duży wzrost rejestracji pojazdów kempingowych w dużym stopniu miała wpływ pandemia. Chęć podróży w połączeniu z zamkniętymi granicami państw i obostrzeniami sanitarnymi w hotelach przekonała wiele osób do zakupienia lub wypożyczenia własnego domu na kółkach. Podróż kamperem daje niezależność i elastyczność, trasę można ustalać na bieżąco, bez wcześniejszego przygotowania. Ten środek transportu jest przeznaczony zarówno dla miłośników przyrody, jak i rodzin z dziećmi. Przemieszczanie się kamperem daje możliwość noclegu na łonie natury, a na specjalnie przygotowanych kempingach istnieje infrastruktura, która pozwala na bycie w trasie przez wiele dni oraz ułatwia wyjazdy z dziećmi.

ReklamaJesienny serwis hamulców kampera z Textar 1
Najpopularniejsze modele kamperów w Polsce

Na rynku dostępnych jest wiele modeli pojazdów kempingowych, a producenci wciąż prześcigają się w proponowaniu nowych rozwiązań. Różnorodność oferty pozwala dopasować pojazd do własnych potrzeb i oczekiwań. Najchętniej wybieraną przez miłośników caravaningu  marką w Polsce był Volkswagen, produkujący modele California i Grand California. Wysoko w zestawieniu znajdują się również firmy, które w ofercie mają pojazdy budowane na podwoziach Forda Transita oraz VW Craftera i Transportera[2].

Pora na przegląd i serwis

Przypadający na przełom września i października koniec sezonu kamperowego to czas przygotowania tych pojazdów do przerwy zimowej. Jednym z najważniejszych zadań właściciela jest sprawdzenie stanu elementów eksploatacyjnych, w tym hamulców. Zużyte części takie jak klocki i tarcze hamulcowe powinny zostać wymienione – zwraca uwagę Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.

Pamiętajmy o dokładnym dopasowaniu klocków hamulcowych do danego modelu samochodu. Warto skorzystać z produktów z oferty Textar, między innymi klocków hamulcowych do modelu Grand California o numerze części 2217801. W przypadku grupy VW istotny jest też kod PR, który informuje nas w jaki konkretnie układ hamulcowy dany pojazd jest wyposażony oraz jakie są jego pozostałe parametry. Kod PR zazwyczaj znajduje się w książce serwisowej pojazdu czy w miejscu koła zapasowego – podpowiada Wojciech Sokołowski.

ReklamaJesienny serwis hamulców kampera z Textar 2
Części zamienne od Textar

Sporą grupę pojazdów wykorzystywanych do turystyki stanowią w naszym kraju samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, a następnie przebudowane i zarejestrowane jako kempingowe. Jak wynika z dostępnych analiz, najczęściej w ten sposób przerabiane są Fiat Ducato, Peugeot Boxer oraz Citroen Jumper[3]. W przypadku tych aut również podczas eksploatacji i serwisu można sięgać po części z oferty Textar.

W przypadku Fiata, podobnie jak w grupie VW, należy dobierać klocki hamulcowe biorąc pod uwagę wersję zabudowy oraz konkretny model układu hamulcowego pojazdu. W niektórych przypadkach klocki do różnych wersji będą miały taki sam kształt i wymiary, ale inny będzie materiał cierny, z jakiego są wykonane, czego efektem będzie inny współczynnik tarcia.  Czasem jedyną różnicą będzie grubość tarczy hamulcowej bądź szerokość blaszki prowadzącej klocki w jarzmie – podkreśla Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.

Wszystkie produkty Textar do zastosowania w kamperach i służących za ich bazy pojazdach użytkowych, a także części zamienne do samochodów innego typu można znaleźć w katalogu online BrakeBookoraz aplikacji mobilnej BrakeBook.

Informacja prasowa


Bartłomiej Ryś15.09.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News