Bezpieczeństwo bierne pojazdów w ogromnej mierze zależy od jakości napraw, w trakcie których aplikuje się masy klejowe, uszczelniające itp. Najnowsze trendy w dziedzinie technologii służących klejeniu szyb, aplikacji powłok ochronnych i zabezpieczeniu antykorozyjnemu przekonują, że dobór produktów i przestrzeganie wypracowanych we współpracy z producentami pojazdów metod i sposób napraw ma coraz większe znaczenie.
Trend jest jeden. Coraz więcej producentów technologii używanej w warsztatach blacharsko-lakierniczych szczyci się prestiżowymi osiągnięciami, które wypracowano we współpracy z producentami pojazdów – także oczywiście specjalnych, jak kampery czy przyczepy. Dlaczego?
Jednoskładnikowy klej Terostat 8597 HMLC nazywany jest „pięciogwiazdkowym” i daje gwarancję uzyskania sztywności karoserii w warunkach arsztatowych.
- Obowiązujące normy bezpieczeństwa NCAP są coraz bardziej wyśrubowane, a nabywcy samochodów świadomi zalet rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo bierne – mówi Hermann J. Schwarze, szef Europen Technical Service Działu Adhesives Technologies koncernu Henkel. – Każda firma, wyspecjalizowana w naprawach nadwozi wszelkiego typu, chcąc skutecznie rywalizować o klienta, nie może przejść obojętnie obok najnowszych trendów w dziedzinie wymiany szyb. We współczesnych karoseriach szyby odgrywają poważną rolę w dziedzinie podniesienia sztywności nadwozia. Szyba jest zaprzęgnięta do pracy i usztywnia nadwozie, więc jakość klejów i przestrzeganie wszystkich procedur ma ogromne znaczenie dla ostatecznej jakości prac. Kilka miesięcy temu koncern Henkel zadebiutował serią nowej linii mas klejowych z gamy Teroson do napraw samochodów z zakresu wklejania szyb samochodowych. Jednoskładnikowemu klejowi Terostat 8597 HMLC, który nie bez przyczyny nazywany jest „pięciogwiazdkowym” (gwarantuje, że już po czterech godzinach po wklejeniu szyby pojazd ponownie uzyskuje swój pierwotny poziom bezpieczeństwa), przyznano „5 gwiazdek”, czyli najwyższą ocenę w testach Euro NCAP.
Parametr HMLC Spośród najciekawszych parametrów klejów do szyb najnowszej generacji zwraca uwagę jeden. Parametr HMLC oznacza, że masy klejowe używane w naprawach szyb odpowiadają metodom naprawczym, uzgodnionym przez producentów pojazdów.
W warunkach warsztatowych niezwykle trudna do odtworzenia jest fabryczna jakość i wygląd struktur mas uszczelniających (zwłaszcza miejsc łączenia elementów poszyć dużych pojazdów typu furgon).
- Niemal wszystkie pojazdy wyprodukowane po 1996 roku wymagają produktów spełniających parametry HMLC – tłumaczy zasadność stosowania klejów HMLC specjalista z koncernu Henkel. – Skrót ten oznacza HM – wysoki moduł sprężystości, LC – niska przewodność elektryczna. Jeśli więc użyjemy klejów niskomodułowych, tzw. miękkich, to karoseria będzie bardziej podatna na skręcanie. Ale to nie wszystko. Mniejsza sztywność skrętna karoserii powoduje większe przemieszczenia względne jej elementów, a ich wzajemne ocieranie uszkadza powłoki antykorozyjne. W takich miejscach korozja rozwija się bardzo szybko! W ślad za znanym koncernem idą laboratoria firmy Berner, która prezentuje od tego roku sztandarowy produkt z najnowszej gamy klejów montażowych klasy PREMIUMline SAFE. Ten nie tylko spełnia wspomniane normy, ale okazuje się mocniejszych nawet o 10 proc. od aplikacji stosowanych do tej pory seryjnie, czyli podczas procesu produkcji pojazdów! Poprawianie fabryki to kolejny trend wśród producentów chemii warsztatowej.
Naprawa nadwozi W przypadku reparacji (np. wymiany) fragmentów karoserii, które uległy zniszczeniu, znaczenia nabiera konieczność odtworzenia ściegów uszczelniających. W warunkach warsztatowych niezwykle trudna do odtworzenia jest fabryczna jakość i wygląd struktur mas uszczelniających (zwłaszcza miejsc łączenia elementów poszyć dużych pojazdów typu furgon). Wdrożenie na liniach produkcyjnych karoserii nowoczesnych robotów do takich prac stanowi ogromne wyzwanie dla rynku napraw karoserii.
Współczesne produkty z dziedziny chemii warsztatowej muszą spełniać najostrzejsze wymagania dotyczące ograniczenia emisji lotnych związków organicznych (LZO).
- Tu, prócz znanych i ulepszonych klejów elastycznych z linii Terostat i Terokal, oddajemy w ręce warsztatowców cały system odtwarzania ściegów uszczelniających – wyjaśnia H. J. Schwarze. – Blacharze i lakiernicy świetnie znają nasz uszczelniacz Terostat 9320 typu 4w1; teraz debiutuje najnowszy – Terostat 9320 SF typu 6w1. Ten gwarantuje uzyskanie nie czterech, a sześciu rodzajów powłok mas uszczelniających w miejscach łączenia blach, co gwarantuje odtworzenie fabrycznego ściegu dowolnego modelu pojazdu. Od maja tego roku jest dostępna dodatkowa elastyczna przedłużka, która ułatwia aplikacje w trudno dostępnych miejscach. Na marginesie wspomnijmy, że gama produktów marki Henkel zdobyła uznanie najważniejszych producentów pojazdów turystycznych (kamperów i przyczep). Kleje z linii Terostat używają do produkcji sandwiczów takie marki jak: Hymer, Grupa SEA czy Trigano.
Powłoki antyodpryskowe Karoserie współczesnych pojazdów chronione są powłokami antyodpryskowymi, które są fabrycznie aplikowane w dolnych fragmentach oblachowania pojazdów, zwłaszcza typu SUV. I tu postęp technologiczny sprawia, że w warunkach warsztatowych jesteśmy w stanie odtworzyć takie struktury. Na rynku debiutuje najnowsza masa z serii Terotex: Record 2000 Aqua i Super 3000 Aqua. Ta linia produktów gwarantuje uzyskanie powłok ochronnych najwyższej jakości przy spełnieniu najostrzejszych wymogów ochrony środowiska. Terotex Record 2000 Aqua dedykowany jest ochronie podwozi; produkt Terotex Super 3000 Aqua służy do tworzenia powłok zapobiegających odpryskiwaniu lakieru, które powstają np. przy okazji jazdy po nieutwardzonej nawierzchni (uderzenia kamieni, żwiru itp.).
Terotex Super 3000 Aqua służy do tworzenia powłok zapobiegających odpryskiwaniu lakieru. Jego zaletą jest łatwość barwienia w celu uzyskania identycznej kolorystyki karoserii pojazdu.
- Fakt, że produkty spełniają najostrzejsze wymagania dotyczące ograniczenia emisji lotnych związków organicznych (LZO) jest tak samo ważny, jak możliwość barwienia produktu gotowym lakierem wodnym, dzięki czemu możemy być spokojni o efekt wizualny prac – wymienia zalety specjalista koncernu Henkel. – W porównaniu do dotychczas oferowanej serii produktów, te cechują się aż 5-krotnie większą odpornością na ścieranie! Warto wspomnieć, że sam proces aplikacji może się odbywać najzwyklejszym pistoletem do konserwacji (typu UBS), ale również typowym pistoletem lakierniczym. Oba produkty charakteryzują się niską kurczliwością i łatwością pokrywania dużych powierzchni blach. I co najważniejsze dla klienta, użycie powłok do ochrony podwozi (Terotex Record 2000 Aqua) skraca czas naprawy i umożliwia dalszą eksploatację już po trzech godzinach od aplikacji.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).