artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Awans technologiczny w reflektorach kamperów

Awans technologiczny w reflektorach kamperów

Czas czytania 6 minut

Nie brak kamperów, których światła drogowe pamiętają czasy króla Ćwieczka. Kampery starszych generacji borykają się z tymi samymi problemami co inne samochody osobowe i dostawcze w podobnym wieku. A fani caravaningu mogą szczególnie zżymać się, że stosowanie retrofitów jest nadal nieuregulowane w Polsce.

Stan oświetlenia ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Ten poziom bezpieczeństwa obniżają starej generacji reflektory. Zwłaszcza jeśli ktoś podróżuje intensywnie, więc zmatowiałe reflektory przychodzi co jakiś czas zregenerować. Inaczej kierowcy zdany jest na światła, które przywodzą skojarzenia ze słabością świeczek. A tymczasem od lat można znacząco ulepszyć to, co swego czasu fabryka dała na pierwszy montaż.

Diody zamiast tradycyjnych żarówek?

Brzmi kusząco. Niestety, to nie takie proste, bo polskie przepisy nadal nie uwzględniają postępu technologicznego, który jest dziełem sektora aftermarket. Jaskrawo to widać na przykładzie oświetlenia – reflektory przystosowane do żarówek H4 czy H7 często nie oświetlają drogi jak należy. Oczywiście w dużej części takich przypadków wina nie leży po stronie samego źródła światła, a jest efektem ogólnej kondycji reflektora. Jeśli jednak odbłyśnik ma zregenerowaną powłokę, a pozostałe elementy lampy są również w dobrym stanie można sięgnąć po nowocześniejsze od żarówki rozwiązanie – retrofity LED.

Retrofity LED są dopuszczone do użytku już w blisko 30 europejskich krajach, można więc w czasie wakacyjnych podróży legalnie korzystać ze źródeł światła, które lepiej oświetlają drogę. Z takiej możliwości nie mogą niestety korzystać posiadacze pojazdów zarejestrowanych w Polsce. A szkoda, bo bielsza niż w przypadku tradycyjnych żarówek halogenowych barwa światła sprawi, że jest ono mniej męczące dla oczu, a pasy na jezdni, ludzie idący poboczem, znaki i inne przedmioty lepiej widoczne. Dłuższy zasięg retrofitów pozwoli szybciej zauważyć przeszkodę na drodze czy idącego poboczem pieszego, co da kierowcy więcej czasu na reakcję.

ReklamaAwans technologiczny w reflektorach kamperów 1
Mając na uwadze ryzyko mandatu, retrofity LED możesz w Polsce bez ograniczeń wykorzystywać tylko podczas jazdy w terenie, na drogach niepublicznych.

Retrofity LED kompatybilne z wieloma kamperami

Ograniczenia dla stosowania retrofitów są dziś li tylko natury prawnej. Przeszkód technologicznych, by samodzielnie ulepszyć reflektory jest coraz mniej i najlepiej to widać na przykładzie kamperów.

Kampery są najczęściej budowane na bazie samochodów dostawczych, takich jak Fiat Ducato, Ford Transit, Mercedes Sprinter, Renault Master, Peugeot Boxer czy Citroen Jumper. Te konstrukcje mają zazwyczaj tak skonstruowane reflektory, że nie ma w nich problemu ze zmieszczeniem retrofitu zamiast żarówki. Montaż jest więc bardzo łatwy, a w zdecydowanej większości przypadków nie ma potrzeby korzystania z adapterów czy innych dodatkowych elementów.

Na unijnym rynku renomowani producenci oświetlenia oferują w pełni kompatybilne retrofity żarówek H4 czy H7. Przykładowo, pojazdy, które w sposób profesjonalny czy rzemieślniczy stały się kamperami i w których można stosować retrofity OSRAM (legalnie w niemal 30 krajach Europy) to m.in. Citroen Jumper od 2006; Fiat Ducato od 2006; Ford Transit od 2006; Mercedes Sprinter 2006-2013, Opel Movano od 2021; Peugeot Boxer od 2006; Renault Master od 2019; Volkswagen Crafter od 2017. To także kampery produkowane seryjnie, by wspomnieć takie modele słoweńskiego producenta jak Adria Sonic, Master, Coral (od 2014 roku). Retrofity bez przeszkód można stosować w luksusowych kamperach marki Concorde.

ReklamaAwans technologiczny w reflektorach kamperów 2
- Ze względu na fakt, że wielu producentów kamperów korzysta z tych samych podzespołów, w tym reflektorów, retrofity są dopuszczone także w pojazdach takich producentów jak: Adria, Bürstner, Pössl, Carthargo, Dethleffs, Hymer, Knaus, LMC, Carado, Laika, Eura Mobil, Frankia i wielu innych, pod warunkiem, że spełniają one kryteria - podkreśla Magdalena Bogusz z firmy OSRAM Group.

Cóż, brak homologacji w niektórych krajach i dopuszczenie do użytku nie we wszystkich kamperach – postaje słabością propozycji tego typu.

Rosnąca popularność produktów opartych na diodach

Mocne strony takich produktów to trwałość, jaśniejsze światło, optymalna temperatura barwowa światła i optymalny rozsył światła. Nieoceniony jest także łatwy montaż. I na tym polu dostawcy rozwiązań na rynek wtórny mogą mówić o przewadze swej propozycji. Targi Automechanika we Frankfurcie nad Menem to dla firm z branży świetna okazja do przedstawienia swoich najnowszych osiągnięć i rozwiązań. Nie inaczej było w ubiegłym roku, kiedy marka OSRAM przygotowała na to wydarzenie kilka niezwykle ciekawych premier.

Do obecnej rodziny NIGHT BREAKER LED GEN2 dołączył NIGHT BREAKER LED SMART. Wyróżnia go większa aż do 330% jasność w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112. To jednak nie jedyna zaleta – producent zastosował innowacyjną i niezwykle kompaktową konstrukcję, dzięki której bezproblemowy montaż będzie możliwy w zdecydowanej większości pojazdów.

Retrofity NIGHT BREAKER LED SPEED – to kolejna dopuszczona do ruchu w wielu europejskich krajach nowość, która niebawem trafi na sklepowe półki. Konstrukcja tych lamp została tak opracowana, by odpowiadały wielkością klasycznym rozwiązaniom – stanowią zatem zamiennik żarówek 1:1, a dzięki dopuszczeniu ich do legalnego użytkowania miliony kierowców w Europie będą miały okazję korzystać z zalet nowoczesnego i wydajnego oświetlenia.

Absolutną nowością jest oparty na LED zamiennik lampy ksenonowej. Nowy produkt firmy OSRAM należy do rodziny LEDriving HL EASY, a dla łatwiejszej identyfikacji ma dodatkowo w nazwie oznaczenie XEN. Nowość, dzięki konstrukcji Plug & Play, podobnie jak zamienniki klasycznych żarówek z tej linii, ma identyczne rozmiary i geometrię jak źródło, które zastępuje.

Ulepszone są także retrofity rodziny LEDriving HL EASY (od teraz z oznaczeniem GEN 2) oraz LEDriving HL INTENSE NXT, które zastąpiły oferowane do tej pory produkty o tej samej nazwie. Te pierwsze – dzięki opracowaniu specjalnej konstrukcji będą pasować do wszystkich reflektorów. Wyróżnikiem drugich jest szczególnie jasne światło – teraz nawet do 400% w porównaniu do minimalnych wymagań normy ECE R112.

Fot. OSRAM


Michał Żak00:00
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News