artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - bookingcamper

Auto po gradobiciu

Auto po gradobiciu

Naprawianie po nowemu

Niestabilny ostatnio klimat zmniejsza przewidywalność wystąpienia  burz i ulew, którym często towarzyszą gradobicia. Zwłaszcza w centralnej i południowej Polsce gradobicie niszczyło w tym roku sady oraz wiele upraw rolnych. A co z samochodami?

Oczywiście, jeśli auto zaparkowane było w garażu – nic złego się nie stało, jeśli posiadamy pełne ubezpieczenie AC – sprawą zajmie się ubezpieczyciel. Nadal jednak wielu kierowców nie decyduje się na wykupienie drogiego ubezpieczenia AC. W takim przypadku gradobicie to już nie tylko duże zmartwienie, ale też wydatek. Samochód z wgnieceniami wygląda fatalnie, no i drastycznie traci na wartości. W internetowych serwisach często znaleźć można atrakcyjne oferty sprzedaży aut po gradobiciu.

Co możemy zrobić...
...z autem, które ucierpiało na skutek gradobicia? Oczywiście, jak zwykle, możliwa jest wymiana elementów karoserii na nowe oraz ich malowanie. W przypadku klasycznej naprawy lakierniczej na wgniecenie nakładana jest taka ilość szpachli, która całkowicie wypełnia wgniecenie a następnie cały element jest malowany. Często występuje konieczność cieniowania koloru na elementy sąsiednie co w przypadku naprawy  po gradobiciu może skończyć się malowaniem całego samochodu. Naprawa lakiernicza jest nie tylko kosztowna, ale także długotrwała. Koszt oczywiście zależny jest od wielkości auta, ale należałoby przygotować się na wydatek rzędu 5-6 tys. złotych oraz brak samochodu przez 3-4 tygodnie.

ReklamaSródtekstowy YT PC

Auto po gradobiciu 1

SMART Repair
– alternatywa tańsza i szybsza? Alternatywą jest zwrócenie się z takim problemem do wyspecjalizowanego warsztatu zajmującego się naprawami SMART repair. Nazwa jest skrótem od Small and Medium Area Repair Technologies, co oznacza technologie napraw niewielkich uszkodzeń. W Polsce rozwija się już pierwsza sieć tego typu warsztatów oferujących naprawy niewielkich uszkodzeń tapicerki samochodowej (skórzanej i z tkaniny), naprawy otarć lakieru, odprysków na szybach, pękniętych plastików a także wgnieceń. Nie każde wgniecenie możliwe jest do usunięcia. Uzależnione jest to od jego wielkości, typu a czasem nawet od konstrukcji samego samochodu. Technologie SMART przeznaczone do usuwania niewielkich wgnieceń karoserii polegają na wypychaniu lub wyciąganiu blachy bez konieczności uszkadzania powłoki lakierniczej.

Metoda pierwsza, znana jako PDR (Paintless Dent Removal) polega na wypychaniu wgniecenia od wewnątrz specjalistycznymi narzędziami wprowadzanymi w dostępne szczeliny lub otwory technologiczne. Metoda wyciągania polega na zastosowaniu urządzenia (Pullera), które ciągnie przymocowany do blachy uchwyt. Dzięki zastosowaniu tych technik możliwe jest usunięcie większości niewielkich wgnieceń w stosunkowo krótkim czasie oraz niskim kosztem. Pojedyncze wgłębienie specjalista jest w stanie zniwelować w czasie 15-20 minut. Usunięcie szkód spowodowanych przez gradobicie zajmie więc profesjonalnemu zakładowi nie dłużej niż 2 dni. W rejonach, gdzie gradobicia występują dość często, metody te stosowane są od lat a firmy świadczące takie usługi wykorzystywane są również przez dealerów samochodowych. Największą zaletą usuwania wgnieceń metodami PDR i Pullerem jest jednak brak konieczności szpachlowania i lakierowania pojazdu.

ReklamaSródtekstowy 2 Ubezpieczenia zadzwon
Wojciech Jachowski