artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Akumulator socjalny w Twoim kamperze. Co to takiego?

Czas czytania 4 minuty
Akumulator socjalny w Twoim kamperze. Co to takiego?
Układ elektryczny samochodowy z dwoma akumulatorami i modułami fotowoltaicznymi. 

Częstym problemem podczas wielodniowej podróży jest nadmierne rozładowywanie akumulatora w trakcie postojów. Aby się przed tym zabezpieczyć, warto zaopatrzyć się w dodatkowy magazyn energii – tak zwany akumulator bytowy lub socjalny, który podłączony do alternatora, ładowarki sieciowej lub systemu paneli fotowoltaicznych na dachu kampera umożliwia zgromadzenie większej ilości energii elektrycznej na czas postojów.

Jednak i w tym przypadku, gdy podłączymy go do istniejącej instalacji, rozładowując akumulator bytowy rozładowujemy jednocześnie akumulator rozruchowy, co finalnie skutkować może problemem z uruchomieniem silnika. Z tego powodu w instalacji zalecane jest stosowanie elektronicznych rozłączników odłączających akumulator rozruchowy, aby zabezpieczyć go przed nadmiernym rozładowaniem i zapewnić komfortowe korzystanie z energii elektrycznej.

Istnieje kilka prostych rozwiązań umożliwiających automatyczne zabezpieczenie akumulatora rozruchowego przed rozładowaniem podczas postojów. Jednym z bardziej skutecznych okazuje się proponowane przez firmę Victron Energy gotowe rozwiązanie oparte na mikroprocesorowym, programowalnym przełączniku akumulatorów Cyrix. Przełącznik ten rozłącza połączone równolegle akumulatory, tj. akumulator rozruchowy i bytowy, gdy napięcie na akumulatorze rozruchowym spadnie poniżej zaprogramowanego przez użytkownika progu napięcia. Z kolei gdy napięcie na akumulatorze rozruchowym ponownie wzrośnie, dzięki doładowaniu alternatorem w trakcie jazdy przełącznik Cyrix ponownie połączy obydwa akumulatory, umożliwiając doładowanie akumulatora bytowego.

ReklamaAkumulator socjalny w Twoim kamperze. Co to takiego? 1
Najważniejszą zaletą tego przełącznika jest brak strat napięcia, które pojawiają się często przy zastosowaniu klasycznych, diodowych separatorów akumulatorów, uniemożliwiając tym samym pełne naładowanie obu akumulatorów alternatorem samochodowym. Przełączniki można stosować zarówno dla standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (tj. mokrych, AGM i żelowych), jak i dla akumulatorów litowo-jonowych.

Akumulator socjalny w Twoim kamperze. Co to takiego? 2
Zastosowanie Peak Power Pack

Jako akumulatory socjalne bardzo dobrze sprawdzają się akumulatory głębokiego rozładowania, żelowe lub AGM, które przy niewygórowanej cenie zapewniają możliwość pracy cyklicznej, tj. wielokrotnego rozładowania i ładowania. Szczególne znaczenie w zastosowaniach mobilnych, z uwagi na względnie niedużą masę w stosunku do ilości gromadzonej w nich energii, spełniają akumulatory litowo-jonowe. Duża szybkość ładowania i rozładowywania akumulatorów litowo-jonowych w porównaniu do standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych zapewnia większy zakres możliwości wykorzystania magazynów energii zainstalowanych np. w kamperze, gdzie ma to szczególnie duże znaczenie. Innowacyjnym rozwiązaniem wykorzystującym zalety akumulatorów litowo-jonowych jest „urządzenie” do zasilania napędu przyczepy kempingowej, umożliwiające jej niezależne i precyzyjne przestawianie. Takim gotowym produktem jest Peak Power Pack, firmy Victron Energy. To niewielkie urządzenie to między innymi blisko 9 Ah akumulator litowo-jonowy umieszczony w szczelnej, kompaktowej i estetycznej obudowie, pozwalający zaoszczędzić do 60% miejsca i zredukować masę magazynu energii o 80% w porównaniu do standardowych akumulatorów. Wspomniane już właściwości akumulatorów litowo-jonowych umożliwiają otrzymanie w krótkim czasie bardzo wysokiego prądu, niezbędnego do uruchomienia napędu przyczepy.

ReklamaAkumulator socjalny w Twoim kamperze. Co to takiego? 3
Peak Power Pack doposażony został w uniwersalną ładowarkę współpracującą z instalacją elektryczną samochodu, siecią elektryczną 230V AC 50 Hz oraz systemem fotowoltaicznym. Dzięki temu akumulator będzie zawsze naładowany i gotowy do pracy.

www.selfenergy.pl

Artykuł pochodzi z numeru 1 (70) 2016 Polskiego Caravaningu


Administrator08.12.2018
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News