artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
4,25 tony na prawo jazdy kategorii B

4,25 tony na prawo jazdy kategorii B

Czas czytania 3 minuty

Dziś w Parlamencie Europejskim zespół ds. turystyki zarekomendował pochylenie się nad kamperami o masie większej niż 3,5 tony. Branża caravaningowa z zadowoleniem przyjmuje przebieg obrad, skoro ma wystarczyć prawo jazdy kat. B, by prowadzić dom na kołach o masie 4250kg!

To ważny dzień w długiej historii zmagań o wprowadzenie ułatwień dla fanów caravaningu w całej Europie. Po Radzie UE, która w grudniu 2023 roku dała „zielone światło” dla zmian, dziś także Parlament przychylił się do poprawki, której domaga się branża caravaningowa. Za podniesieniem limitu wagowego w ramach prac nad nowelą „Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy” opowiedziała się grupa zadaniowa ds. turystyki (TTF).

O argumentach, by dać prawo do poruszania się kamperem o masie do 4250 kg wszystkim posiadaczom prawa jazdy kat. B – długo by pisać. Problematykę nieżyciowych przepisów z lat 50. ubiegłego wieku podejmowaliśmy wielokrotnie m.in. na łamach „Polskiego Caravaningu”. Za podniesieniem limitu wagowego na kategorię „B” jest też oczywiście Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa (PGC). Europejska branża caravaningowa od lat prowadzi podobną kampanię za pośrednictwem organizacji parasolowej European Caravan Federation (ECF). Argument jest ten sam: masa pojazdów bazowych, które po konwersji mają stać się kamperami, wyraźnie wzrosła przez minione dekady.

O ile pół wieku temu można było zbudować dom na kołach w limicie 3,5 tony dmc i jednocześnie satysfakcjonujący nas ładownością, to dziś jest to wybitnie trudne zadanie. A to o tyle istotne, że zasady dotyczące uprawnień dla kierowców stanowią zasadniczy element wspólnej polityki transportowej UE i usprawniają swobodny przepływ osób.

Reklama4,25 tony na prawo jazdy kategorii B 1
Czyżby koniec z nieznośnym limitem?

Prawo jazdy zwiększa mobilność jego posiadacza i ułatwia codzienne życie. Ale nie w przypadku fanów caravaningu, skoro najpoważniejszym ograniczeniem dla najpowszechniejszej kategorii (kat. B) uprawnień do kierowania pojazdami, jest rosnąca masa współczesnych pojazdów.

„Aby ludzie mogli cieszyć się podróżami, konieczne są regulacje przyjazne konsumentom, więc podniesienie limitu wagowego dla kamperów. Wzrost dopuszczalnej masy z 3500 kg do 4250 kg dla wszystkich posiadaczy prawa jazdy kategorii B przyniesie wiele korzyści” – argumentuje organizacja ECF i dodaje, jak bardzo krzywdzące jest podniesienie poprzeczki tylko dla pojazdów, których zwiększenie masy całkowitej wynika z zastosowania alternatywnego napędu.

Czy tak się wreszcie stanie? Czy wreszcie kampery z konwencjonalnymi napędami będą mogły być cięższe? Dokładne, tj. ramowe warunki dla nowelizacji praw jazdy zostaną określone w ramach rozmów trójstronnych pomiędzy Komisją, Radą i Parlamentem Europejskim. Harmonogram prac zakłada, że taki dokument powstanie dopiero po wyborach do Parlamentu Europejskiego (6–9 czerwca 2024 r.).

Fot. Parlament Europejski


Michał Żak28.02.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News