artykuły

4x44x4
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Testujemy nowego Nissana X-Trail 2.0 DCI 177 KM 4WD Tekna

Czas czytania 6 minut
Testujemy nowego Nissana X-Trail 2.0 DCI 177 KM 4WD Tekna

To już trzecia generacja nadwoziowa tego modelu. To też, według firmy Jato Dynamics, jeden z najlepiej sprzedających się SUV-ów na świecie w swojej klasie. Model przeszedł niedawno lifting i właśnie takim modelem mieliśmy przyjemność jeździć. Sprawdziliśmy też, co przyczyniło się do ogromnego sukcesu rynkowego tego modelu.

Pamiętacie X-Traila pierwszej generacji (2001-2007)? Był kanciasty, jak klasyczna terenówka. Jak na SUV-a dawał sobie radę w terenie, miał trochę plastikowe wnętrze, a cechą charakterystyczną były modne w tamtym okresie zegary umieszczone na środku. Najnowszy Nissan X-Trail to samochód zupełnie innej generacji. To globalny model sprzedawany w wielu krajach na całym świecie, również na rynku północno-amerykańskim, gdzie występuje pod nazwą Rogue. Jest doskonałym przykładem postępu i rozwoju konstrukcji, jaki dokonał się w klasie samochodów SUV na przełomie ostatnich 20 lat. X-Trail występuje na Polskim rynku w wersji 5- lub 7-osobowej, a swoją obecną, trzecią generacją zastąpił także Qashqaia +2.

Do testu otrzymaliśmy bogato wyposażoną wersję Tekna, w pięknym, rudym, metalicznym kolorze, w wersji 5-osobowej. Samochód napędzał 2-litowy silnik Diesla połączony z manualną 6-biegową skrzynią, przekazującą napęd na 4 koła. To nowy silnik koncernu Renault-Nissan, spełniający normę Euro 6. Jednostka generuje 177 KM oraz 380 Nm przy 2000 obr./min i bardzo sprawnie napędza tego dużego SUV-a. X-Trail rozpędzą się do 100 km/h w 9,4 s, co czyni go bardzo dynamicznym samochodem, jak na tę klasę aut. Układ kierowniczy, w którym zastosowano elektryczny system wspomagania, pozwala wyczuć, co dzieje się z przednimi kołami. Samochód skręca precyzyjnie – dokładnie tam, gdzie chce jego kierowca. Nie mieliśmy także zastrzeżeń do układu hamulcowego, działał bardzo skutecznie i był dostosowany do tej masy i osiągów X-Traila.

ReklamaTestujemy nowego Nissana X-Trail 2.0 DCI 177 KM 4WD Tekna 1
Układ napędowy na wszystkie koła realizowany jest z wykorzystaniem sprzęgła wielopłytkowego zintegrowanego z obudową tylnego dyferencjału. Napęd może działać w trzech trybach: 2WD, Auto i 4WD Lock, spinając elektronicznie przedni i tylny napęd, imitując mechaniczną blokadę centralnego dyferencjału. Manualna skrzynia biegów, poprzez którą realizowany jest napęd, działa bardzo poprawnie. Poszczególne biegi są dobrze zestopniowane i wchodzą precyzyjnie jak w sportowym samochodzie. Osobiście zastanawiałem się nas sensem manualnej skrzyni w takim SUV-ie. Są oczywiście zagorzali zwolennicy ręcznej zmiany biegów, ale świat idzie do przodu, a maszyna, czyli automatyczna skrzynia (dopłata 8000 zł), jest teraz w stanie zmieniać przełożenia szybciej i sprawniej niż człowiek. Miałem wrażenie, że „manual” po prostu nie pasuje do tak dobrze wykonanego i bogato wyposażonego wnętrza.

Samo wnętrze jest ogromne, takiej przestronności dla pasażerów nie jest w stanie zaoferować żadne terenowe kombi. Deska rozdzielcza wygląda prawie tak samo, jak w Qashqaiu (podstawowy element konstrukcyjny jest identyczny dla obu modeli). Wykona jest z materiałów bardzo dobrej jakości, a panel przed pasażerem wykończono skórą, podobnie jak „sportową”, wielofunkcyjną kierownicę. Panel centralny, w którym zainstalowano duży dotykowy ekran systemu multimedialnego, wykończono lakierem fortepianowym. Wiele elementów wnętrza, takich ja klamki, pokrętła automatycznej klimatyzacji, uchwyty nawiewów, tuby zegarów i detale dźwigni skrzyni biegów wykończono chromem. Całość wygląda bardzo elegancko i wręcz ekskluzywnie. Nissan swoimi SUV-ami coraz częściej podbiera klientów, który dotychczas jeździli samochodami klasy premium. Na konsoli centralnej pomiędzy włącznikami podgrzewania przednich foteli i tylnej kanapy, umiejscowiono pokrętło sterujące napędem All Mode 4x4-i. Wygodne przednie fotele, regulowane elektrycznie wykończono skórzaną tapicerką w rudym kolorze korespondującym z lakierem nadwozia. Przednie i tylne siedziska przeszyto w atrakcyjny sposób, tworząc na fotelach atrakcyjny wzór. Miejsca na tylnej kanapie jest bardzo dużo. Nawet wysocy pasażerowie usiądą tam wygodnie, a o miejsce na kolana czy głowę nie muszą się martwić. Sama kanapa jest dzielona w systemie 1/3-2/3, a każda część przesuwa się niezależnie przód-tył. Oparcie kanapy składa się i prawie tworzy z podłogą bagażnika równą płaszczyznę. Sam bagażnik jest ogromny, a zastosowane w nim rozwiązania bardzo przemyślane. Podłoga bagażnika składa się z oddzielnych elementów i można ustawić ją w dwóch poziomach. Panel tylny można ustawić pionowo, tworzy on kieszeń z przegrodą idealną na większe zakupy. W wielu samochodach po złożeniu tylnej kanapy nie ma co zrobić z roletą bagażnika. Ta w Nissanie jest łatwo demontowana i można ją schować w specjalne miejsce, które tworzy się w przypadku, gdy podłoga ułożona jest w górnej pozycji. Przestrzeń, która powstaje po złożeniu kanapy, ma długość 180 cm – to naprawdę rewelacyjny wynik. Aranżując łóżko, w X-Trailu prześpią się wygodnie dwie osoby. Nissan był wyposażony w klasyczny reling dachowy, który umożliwia bezproblemowy montaż bagażnika dachowego, a nawet namiotu dachowego. Przy okazji ostatniego liftingu oprócz LED-owych lamp tylnych X-Trail zyskał całą listę dodatkowego wyposażenia, mającego wpływ na bezpieczeństwo podróżujących.

ReklamaŚT2 - motorshow 06.02-07.04
Podsumowując, Nissan X-Trial to bardzo udana konstrukcja. Lubię SUV-y tej wielkości, oferują dużo przestrzeni dla rodziny i jej licznego, wakacyjnego bagażu. Bezstresowo można nim zjechać na szutrowe drogi, a przy założeniu bardziej agresywnych opon nie bałbym się nim przejechać przez większe błotko czy głęboki śnieg. Napęd 4x4 działa sprawnie, tylna oś dołącza się błyskawicznie, a holując przyczepę, nie zaskoczy nas śliski podjazd. Samochód jest dynamiczny i daje dużo przyjemności z jazdy. Nie mam wątpliwości, dlaczego tak dobrze się sprzedaje.

Dane techniczne

  • Długość: 4690 mm
  • Szerokość: 1830 mm
  • Wysokość: 1740 mm
  • Pojemność bagażnika: w wersji siedmiomiejscowej 445 l (trzeci rząd rozłożony 135 l)
  • Rozstaw osi: 2705 mm
  • Silnik: 2.0 dCi, 177 KM
  • Moment obrotowy: 380 Nm przy 2000 obr./min
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 204 km/h
  • Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów
  • Zawieszenie: przód MacPherson/tył wielowahaczowe
  • Hamulce: przód tarczowe, wentylowane/tył tarcze pełne
  • Masa własna: 1709 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem: 2000 kg
  • Średnie spalanie: około 8-9 litrów w cyklu mieszanym
  • Cena: od 112 00 zł (wersja 1.6 dCi, 130 KM 2WD) do 150 950 zł (2.0 dCi 177 Xtronic, All Mode 4x4, Tekna)


Michał Wnuk30.10.2018 zdjęć 69
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News