artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian
Najmniejszy Marco Polo będzie elektrykiem

Najmniejszy Marco Polo będzie elektrykiem

Czas czytania 7 minut

To już pewne odkąd kilka dni temu Mercedes-Benz oficjalnie zaprezentował Concept EQT z modułem kempingowym Marco Polo. Dodając małego vana z całkowicie elektrycznym napędem, koncern pozycjonuje najnowszego kampera, który ma oficjalnie dołączyć do rodziny Marco Polo w 2023 roku, w kategorii o klasę niżej od eVito.

Mercedes-Benz pracuje nad rozszerzeniem rodziny pojazdów elektrycznych noszących walory kamperów Marco Polo. Najnowszy kamper gwarantuje nocleg 4-osobowej załodze. Jak w każdym Marco Polo, także tu mamy salon jadalny wewnątrz, a przygotowanie posiłków odbywa się na „podwójnej kuchence” – wewnątrz pojazdu i na zewnętrznej. Ten funkcjonalny MPV ma poszukiwaczy przygód cieszyć czystą energią elektryczną i w ciągu kilku minut przytulnym, górskim mikro-domem na kołach na każdym przystanku po drodze.

Co dziś wiemy? Mercedes-Benz EQT ma deklarowac się zużyciem energii w cyklu mieszanym wg WLTP: 18,99 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym to wg WLTP: 0 g/km. Za miesiąc poznamy kolejne szczegóły, ale już dziś można przypuszczać, że elektryczny kompaktowy van będzie dostępny w momencie premiery rynkowej z silnikiem elektrycznym o mocy 90-kW (121KM) i z akumulatorem o pojemności 45-kWh. Cena? Ma zaczynać się od ok. 49 000 euro.

Mercedes szacuje zasięg wg normy WLTP na 175 mil (282 km) i mówi, że kierowcy będą mogli naładować baterię od 10 do 80 procent w zaledwie 38 minut za pomocą szybkiej ładowarki DC.

Mikrokamper o długości 4,5 metra (+ dłuższy rozstaw osi)

ReklamaNajmniejszy Marco Polo będzie elektrykiem 1
Concept EQT Marco bazuje na nadwoziu Klasy T. Łączy funkcjonalność małego e-vana, tj. kompaktowe wymiary zewnętrzne z dużą przestrzenią w środku. Jednocześnie, dzięki oszczędzającej miejsce bezpiecznej instalacji akumulatora w podwoziu, z korzystnie nisko położonym środkiem ciężkości, oferuje on niemal taką samą różnorodność i funkcjonalność we wnętrzu jak konwencjonalnie napędzana Klasa T. EQT ma 4498 mm długości, 1859 mm szerokości i 1819 mm wysokości. W 2023 roku pojawi się wariant z długim rozstawem osi.

Podobnie jak Klasa T, nowy EQT oferuje wiele zalet, które czynią codzienne życie rodzin i osób lubiących aktywną rekreację łatwym i wygodnym. Należą do nich niski próg załadunkowy o wysokości zaledwie 561 mm, który ułatwia pakowanie ciężkich przedmiotów. Drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu mają otwór o szerokości 614 mm i wysokości 1059 mm. Umożliwia to wygodny dostęp do tyłu, a bagaż lub sprzęt można wkładać łącznie z trzech stron. Na tylnej kanapie jest miejsce dla maksymalnie trzech fotelików dziecięcych.

Ekologiczna jazda z gwiazdą Klasy T i sen dla 4 osób

Pojazd koncepcyjny stanowi zapowiedź seryjnej wersji nowego, w pełni elektrycznego i zintegrowanego mikrokampera z gwiazdą, nad którym obecnie trwają prace rozwojowe. Wyposażenie Concept EQT Marco Polo obejmuje m.in. podnoszony dach z łóżkiem. Dzięki konstrukcji nożycowej można go łatwo podnieść przy niewielkim kącie nachylenia w stosunku do dachu pojazdu. W ten sposób w Concept EQT Marco Polo dorosła osoba ma zapewnione z tyłu wystarczająco dużo miejsca nad głową, aby stać prosto!

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Pożądane na kempingu poczucie nieskrępowanej wolności? Bez obaw, skoro Marco Polo zapewnia możliwość otwarcia podnoszonego dachu dookoła za pomocą zamka błyskawicznego z tyłu – można też otworzyć w nim w ten sam sposób tylko okno. Łóżko na dachu ma powierzchnię sypialną o wymiarach 1,97 na 0,97 metra. Wysoki komfort spania na nim zapewnia m.in. punktowy, elastyczny system sprężyn talerzowych.

Za fotelami przednimi znajduje się główna sypialnia - rozkładane łóżko o wymiarach 2 na 1,15 metra. Podczas jazdy stelaż ze złożonym materacem znajduje się w bagażniku, a z tylnych siedzeń można korzystać bez ograniczeń. Bezpośrednio za fotelem kierowcy, w drugim rzędzie siedzeń mieści się moduł z wbudowaną umywalką i 16-litrową lodówką kompresorową. Bezpośrednio do niego jest przymocowana jedna z dwóch ławek. Kolejne siedzenie znajduje się po lewej stronie pojazdu we wnętrzu (od strony tylnej części kokpitu). Wbudowany system szuflad zapewnia wystarczającą ilość miejsca do przechowywania akcesoriów kempingowych. Dostępna jest również płyta indukcyjna oraz funkcjonalna wyjmowana kuchenka gazowa na naboje umieszczona w szufladzie, dzięki czemu podróżnicy mają dwie opcje gotowania. Po prawej stronie we wnętrzu pojazdu (patrząc w kierunku tylnego kokpitu) znajduje się rozkładany stolik, o wysokości regulowanej elektrycznie, który ma również wbudowane schowki.

Wszystkie meble można w dwie osoby łatwo usunąć z wnętrza w mniej niż pięć minut. Ten w pełni elektryczny mikrokamper może być w razie potrzeby używany również jako pojazd do codziennego użytku.

Elektryk, który jest kamperem OZE na postoju

Dzięki wysokości mniejszej niż dwa metry z łatwością wjedzie do wszystkich konwencjonalnych garaży, parkingów wielopoziomowych.

Pozycja lidera elektromobilności to jeden z kluczowych celów zawartych w strategii Mercedes-Benz Vans, który firma realizuje, sukcesywnie elektryfikując wszystkie modele seryjne. Obejmuje to szereg branżowych rozwiązań również dla sektora samochodów kempingowych.

- Dla nas przyszłość jest elektryczna – niezależnie od wielkości i przeznaczenia samochodu dostawczego. Najnowszym dowodem tego strategicznego kierunku jest nasz nowy EQT z całkowicie elektrycznym napędem. Dzięki połączeniu go z modułem Marco Polo w najbliższej przyszłości powstanie pierwsze w pełni elektryczne, proste rozwiązanie zaspokajające podstawowe potrzeby amatorów kempingu. W drugiej połowie 2023 roku planujemy jeszcze bardziej poszerzyć naszą ofertę o w pełni zintegrowany mikrokamper z napędem akumulatorowym. Zapowiedzią tego pojazdu w wersji seryjnej jest Concept EQT Marco Polo. Rozszerzamy zatem naszą rodzinę Marco Polo o dwa produkty, oparte na modelu EQT - mówi Klaus Rehkugler, szef sprzedaży Mercedes-Benz Vans.

To istotny komunikat, gdy zwrócić uwagę na jakże funkcjonalne poszycie dachowe EQT Marco Polo.

Panel słoneczny na podnoszonym dachu

To właśnie panel na podnoszonym dachu sprawia, że w połączeniu z dodatkowym, wyjmowanym akumulatorem kamper może być samowystarczalnym energetycznie przez określony czas i oszczędzać zasięg!

Dodatkowa bateria podczas użytkowania jest przechowywana w szufladzie w siedzisku, ale można ją łatwo wyjąć i naładować np. z gniazdka we własnym domu, a nawet na kempingu. Inne atrakcje to markiza przeciwsłoneczna przymocowana z boku pojazdu oraz innowacyjny system zaciemniania tylnych szyb – można to zrobić za naciśnięciem jednego przycisku.

Zasłony i rolety to już przeszłość w samochodzie koncepcyjnym. Tu energia słoneczna ma być zaangażowana do pracy.

Przyjemność z biwakowania z modułem Marco Polo

Najnowszy komunikat koncernu zapowiada, że dzięki modułowi Marco Polo, który można elastycznie instalować i wyjmować i który będzie dostępny m.in. dla nowego EQT z krótkim rozstawem osi, w niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz zaoferuje pierwsze praktyczne rozwiązanie podstawowych potrzeb kempingowych w pojeździe elektrycznym. Dostępne w standardzie łóżko i opcjonalna szafka kuchenna – dwa klasyczne rozwiązania kempingowe dla segmentu małych samochodów dostawczych – sprawią, że EQT w mgnieniu oka stanie się łatwym w obsłudze towarzyszem podróży.

I kolejna ciekawostka. Jeśli chodzi o samochody eCamper, Mercedes-Benz Vans do tej pory współpracował głównie z partnerami w ramach drugiego etapu homologacji. W niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz będzie również w coraz większym stopniu kierować się w stronę oferowania kamperów w pełni elektrycznych… wprost z fabryki.

Strategia zrównoważonego rozwoju: „Ambicja 2039”

Trzeba wiedzieć, że Mercedes-Benz Vans dąży do tego, aby do 2039 roku flota nowych prywatnych i komercyjnych samochodów dostawczych była neutralna pod względem emisji CO₂ w całym łańcuchu wartości – od rozwoju poprzez sieci dostawców, własną produkcję, elektryfikację produktów, po odnawialne źródła energii na etapie użytkowania pojazdów elektrycznych oraz recykling. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma zainwestuje do 2030 r. kolejne 40 miliardów euro w rozwój pojazdów z napędem akumulatorowym. Od połowy dekady wszystkie nowo wprowadzane na rynek samochody dostawcze z gwiazdą będą wyłącznie elektryczne. W tym celu Mercedes-Benz Vans opracowuje całkowicie nową, modułową i w pełni elektryczną architekturę samochodów dostawczych o nazwie VAN.EA. Firma planuje odpowiednio zainwestować w rozwój tej platformy dla w pełni elektrycznych średnich i dużych samochodów dostawczych, podobnie jak w zakłady produkcyjne.

Fot. Mercedes-Benz


Rafał Dobrowolski05.12.2022 zdjęć 10
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News