artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - ACSI
Przyczepa czy kamper?

Przyczepa czy kamper?

Czas czytania 9 minut

Przyczepa czy kamper? Co będzie lepszym wyborem? Na to pytanie już teraz możemy powiedzieć, że... odpowiedzieć się nie da. A przynajmniej w sposób jednoznaczny, kategoryczny i obiektywny. Zarówno kamper, jak i przyczepa kempingowe, mają swoje zalety i wady. Wiele je łączy, ale jeszcze więcej chyba dzieli. Warto jednak pochylić się nad tym tematem i poszukać plusów i minusów obu rodzajów pojazdów kempingowych. Jeśli zastanawiasz się nad tym wyborem, być może uda nam się w tym trochę Tobie w tym pomóc.

Niezależenie, kamper czy przyczepa, ważne żeby podróżować. I bardzo nas cieszy, że stawiasz sobie to pytanie, bo oznacza to, że jesteś zdecydowany i chcesz dołączyć do caravaningowej rodziny. Kampery stają się w Polsce coraz bardziej popularne, szczególnie te na bazie samochodów dostawczych. Niektórzy przerabiają zakupione vany we własnym zakresie, inni nabywają seryjnie produkowane”. Niewątpliwie przybyło u nas używanych kamperów z zagranicy, przerobionych vanów też nie brakuje. Przyczepy kempingowe cieszą się natomiast niesłabnącą popularnością w Polsce od lat. 

Kamper czy przyczepa kempingowa?

Znamy wiele historii pasjonatów podróży, którzy po pewnym czasie przesiadają się (choć może lepszym słowem będzie - przeprowadzają się?) z kampera do przyczepy kempingowej. Ale są też sytuacje dokładnie odwrotne. Zdarza się, że kiedy dzieci dorastają i nie chcą już podróżować z rodzicami, lub chcą to robić zdecydowanie rzadziej, ci decydują się na sprzedaż przyczepy i zakup kampera, bo nie potrzebują już tyle miejsca. I to jest chyba najczęstszy podział i różnica - kilkuosobowej rodzinie czy dużej grupie znajomych prawdpodobnie wygodniej będzie w przyczepie kempingowej. Oczywiście, zależy to od rozmiarów tej przyczepy, bo są też na rynku dostępne przyczepy lekkie, np. nasze polskie Niewiadówki, w których przestrzeń mieszkalna liczona w metrach kwadratowych będzie mniejsza niż w niejednym kamperze średnich rozmiarów. Mało tego, na rynku są dostępne kampery nawet 6-osobowe (np. alkowy), co więcej, pojawiają się nawet kampervany (w oryginalnej zabudowie blaszaków) dla 5 osób.

ReklamaPrzyczepa czy kamper? 1
Taki pojazd dla 5-osobowej rodziny produkuje polska firmy Affinity. Zobaczcie nasz film z premiery tego kampervana w Dusseldorfie.

Na targach, zlotach, nawet w mailach do redakcji często jesteśmy pytani - przyczepa czy kamper? A potem -  jaka przyczepa lub jaki kamper? Bo możliwości jest wiele. Duży czy mniejszy pojazd? Na ile osób? I najważniejsze pytanie, które powinniśmy postawić sobie na samym początku: do czego ma nam służyć? Odpowiedź na nie poniekąd determinuje wybór pojazdu. Czy chcemy mieć sprzęt caravaningowy na weekendowe wypady za miasto, czy aby pojechać gdzieś dalej dwa razy w roku, czy przejechać pół Europy za jednym razem? I czy lubimy być dłużej w jednym miejscu, biwakować, czy nigdzie dłużej niż kilka dni nie wytrzymamy i od razu chcemy ruszać dalej? Bo to od tych odpowiedzi zależy czy powinniśmy zdecydować się na kamper (i jaki), czy na przyczepę (także jaką). Caravaningowcy dobrze znają odpowiedzi na te pytania i wiedzą, co w każdym przypadku jest lepszym rozwiązaniem. Wiedzą też, że na szczęście minęły czasy, kiedy jeden wybór okazywał się ostatecznym na całe życie.

Zalety przyczepy kempingowej

Przechodząc do konkretów, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Przyczepy kempingowe są zdecydowanie tańsze od kamperów, co wydaje się być oczywistością. Natomiast pamiętajmy też, że do większych przyczep będziemy potrzebować silnego pojazdu, z odpowiednią siłą "na haku". Analizując aspekty finansowe zakupu pojazdu caravaningowego trzeba zorientować się, czy zakup przyczepy nie wymusi na nas wymiany posiadanego auta. Za 100-150 tysięcy złotych można dziś kupić nową, ładną i dobrze doposażoną przyczepę kempingową. Nowy, ładny i dobrze doposażony kamper to natomiast koszty zaczynające się od 350 tysięcy złotych. Proporcje te utrzymują się także w na rynku pojazdów używanych.

ReklamaŚT2 - motorshow 06.02-07.04
Przyczepa będzie tańsza w zakupie, ale niższe będą też późniejsze stałe opłaty, takie jak obowiązkowe ubezpieczenie OC, badania techniczne czy serwis w warsztacie. Oczywiście musimy zadbać o hamulce, zawieszenie i oświetlenie, ale jest tego bez porównania mniej, niż w przypadku kampera, zabudowanego przecież najczęściej na zwykłym samochodzie dostawczym - z silnikiem, skrzynią biegów, etc.

Największą zaletą przyczepy kempingowej jest jednak wygodna możliwość jej ... pozostawienia. Kiedy zaparkujemy już na kempingu, rozstawimy stolik i przedsionek, mamy do dyspozycji swoje własne auto osobowe, którym możemy zwiedzać region czy wyskoczyć do sklepu po bułki. Kamperem raczej tego nie zrobimy. Po pierwsze, to duży pojazd i manewrowanie nim nie w każdych warunkach jest proste, a po drugie wyjazd kampera wiąże się z potrzebą składania markizy, odpinania prądu czy wody.

W przeciwieństwie do kampera, przyczepa kempingowa pozostawiona na dłużej (np. przerwę zimową) spokojnie ją przetrwa. Kamper, jak każdy samochód, warto od czasu do czasu odpalić, przejechać się nim choćby kawałek, posprawdzać płyny.

Zalety kampera

Przechodząc do zalet kamperów trzeba podkreślić szybkość przemieszczania się. Oczywiście dużym kamperem nie popędzimy 140 km/h, ale prędkość przelotowa 100-110 km/h wydaje się być już realna, gdzie samochód z przyczepą kempingową raczej pozostanie przy prędkości 80-90 km/h.

Wszelkie manewry na parkingach czy kempingach są oczywiście dużo prostsze w porównaniu do samochodu z długą przyczepą. Natomiast pamiętajmy też o możliwości zastosowania movera w przyczepie.

W trakcie długiej podróży, na przykład na południe Europy, kamperem możemy zatrzymać się praktycznie w dowolnym (i dozwolonym!) miejscu na noc. Przydrożne parkingi bywają zatłoczono - kamperem będzie dużo łatwiej znaleźć miejsce na krótki nocleg niż kilkunastometrowym zestawem (samochód + przyczepa).

Do prowadzenia większości kamperów na rynku (o DMC do 3,5 tony) wystarczy nam prawo jazdy kategorii B. W przypadku przyczep kempingowych wszystko zależy oczywiście od DMC całego zestawu. Jeśli nie zmieścimy się w 3,5 tony, będziemy potrzebować kategorii B+E.

Kamperki, kampery, mobilhome’y

Kamper różni się od przyczepy przede wszystkim tym, że ma własny napęd. Klasyfikować kampery można na kilka sposobów. Najczęściej spotykany podział wykorzystuje, jako kryterium, konstrukcję budowy nadwozia. Wyróżniamy więc: typ „alkowa” (z charakterystyczną nadbudową nad kabiną kierowcy, w której znajduje się dodatkowa sypialnia), typ półzintegrowany (z seryjną kabiną, np. Fiata Ducato, Mercedesa Sprintera czy Forda Transita oraz zabudowaną częścią mieszkalną) i kampery zintegrowane, czyli wykonane przez producenta od podstaw, bez wykorzystania seryjnej kabiny innej marki. Pod względem długości wyróżnić można samochody kempingowe małe (do sześciu metrów), średnie (od sześciu do ośmiu metrów) oraz duże (wielkogabarytowe) – powyżej ośmiu metrów. Najwyższy komfort podróżowania oferują kampery zintegrowane. Ich cena kupna i wynajmu jest najczęściej wyższa niż pozostałych typów samochodów kempingowych. Natomiast kampery z alkową oferują z reguły więcej miejsc do spania, bo łącznie przynajmniej dla czterech osób. Bardzo często, głównie ze względów finansowych, kampery powstają na bazie adaptowanych przez caravaningowców do tego celu vanów. To popularny sposób na stworzenie własnego kampera stosunkowo niewielkim kosztem. Niektórzy tworzą takie pojazdy nie tyle ze względów finansowych, ile z chęci posiadania wyjątkowego, jedynego w swoim rodzaju kampera, którego wnętrze można samemu zaprojektować i wykonać. Tak uczynił np. znany aktor i prezenter Karol Strasburger, którego pojazd prezentowaliśmy szczegółowo już w drugim numerze „Polskiego Caravaningu”. Osobną kategorią kamperów są olbrzymich rozmiarów mobilhome’y, czyli domy mieszkalne. 

Ciekawym rodzajem kamperów są także te, które służą do wypraw poza nasz kontynent. Kampery wyprawowe charakteryzują się przeważnie prostotą wnętrza (choć i takiej prostoty można pozazdrościć...) i napędem na cztery koła. Są odpowiednio wzmocnione i przygotowane do pokonywania trudnych przeszkód terenowych. Produkowane są praktycznie tylko na zamówienie i wyposażane zgodnie z wolą zamawiającego. Jak widzimy, szeroka gama możliwości wyboru kampera nie ogranicza nas praktycznie w niczym. Tak naprawdę ograniczeniem jest albo nasza pomysłowość (gdy adaptujemy np. vana) albo – może przede wszystkim – stan naszego konta w banku. Ważne jest też, w ile osób chcemy podróżować i jak czujemy się na drodze, jadąc np. dużym kamperem (takim powyżej 3,5 tony, do którego musimy też posiadać odpowiednie prawo jazdy).

Duży wybór przyczep kempingowych

Przyczepa kempingowa wraz z samochodem (może to być samochód osobowy, ale także van czy... nawet kamper!) tworzy tzw. zestaw caravaningowy. Pod względem liczby osi, wyróżniamy przyczepy jednoosiowe i dwuosiowe. Najczęściej spotyka się modele 2- ,3- ,4- i 5-osobowe, ale są też przyczepy przeznaczone dla większej liczby osób. Różna może być też długość przyczep; do dyspozycji mamy przyczepy małe (od 2,8 m do 4,2 m długości), średnie (od 4,2 m do 5,5 m) i duże (powyżej 5,5 m). Nikogo już nie dziwią wielkie, dwuosiowe konstrukcje o powierzchni powyżej dwudziestu metrów kwadratowych, których długość przekracza nawet jedenaście metrów. Pamiętajmy jednak, że wybór dużej przyczepy wiąże się z koniecznością posiadania samochodu dużej mocy i często też prawa jazdy kategorii B+E. Generalnie, przyczepy mają większą przestrzeń mieszkalną od kamperów tej samej wielkości. Przy ewentualnym wyborze, warto to wziąć pod uwagę. A, jak pokazuje statystyka, to właśnie przyczepy wybierane są najczęściej w naszym kraju. Tym bardziej, że możliwości ich zakupu jest naprawdę sporo: od nowych modeli u dilerów (ich liczba w ostatnich ośmiu latach wzrosła imponująco), poprzez egzemplarze z komisów i aukcji internetowych, po możliwość sprowadzenia ich samodzielnie lub przez pośrednika z zagranicy.

Na co Cię stać? 

Pojazdy kempingowe są bardzo zróżnicowane – podobnie ich ceny. Znajdziemy wśród nich wielkie autobusy z garażem na mniejszy pojazd, które kosztują i milion dolarów, a także samochody kempingowe w cenie dwustu, trzystu tysięcy złotych, czy takie, które kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych. Znajdziemy też zbudowane najczęściej na bazie vana, które (używane) kosztują już nawet około dwudziestu tysięcy złotych. Przyczepy i naczepy kempingowe, jak już wspomnieliśmy, są tańsze. Nowa, duża przyczepa potrafi kosztować i ponad sto tysięcy złotych, ale mniejsze (czy używane) dostaniemy już za kilkanaście, a nawet za kilka tysięcy złotych. Z naczepami sprawa jest bardziej skomplikowana, bo do tego musimy najpierw zakupić odpowiedni samochód, czyli pick-up. Ale do wyboru mamy także samochody z namiotem na dachu, z przystawką namiotową... – naprawdę, możliwości jest mnóstwo! I to na każdą kieszeń. Skoro już wiesz, że chcesz uprawiać caravaning, to pieniądze są sprawą drugorzędną. Na jakąś formę caravaningu stać większość z nas. Tym bardziej, że na zlotach i kempingach nie ma znaczenia czym podróżujemy. Czy jesteśmy właścicielem „wypasionego” kampera, luksusowej przyczepy czy kilkunastoletniego kampera lub takiej przyczepy – jesteśmy po prostu caravaningowcami. Należymy do społeczności, którą łączy wspólna pasja, ciekawość świata i siebie nawzajem, lubiącej się bawić i aktywnie spędzać czas. Nie pytaj więc, czy Cię na caravaning stać, ale – czy chcesz do caravaningowców dołączyć?

Może najpierw wypożyczyć?

Pozostaje jeszcze jedna możliwość, by ułatwić sobie decyzję. Wynająć i przetesować. Możemy wypożyczyć zarówno kampera, jak i przyczepę. Kampery znajdziecie m.in. na bookingcamper.pl.

Oprac. Dariusz Wołodźko i Piotr Łukaszewicz


Administrator08.04.2013
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News