artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord caravanssalon mtp ZLOT 06.07-23.10 Sebastian
Czym jest mover do przyczepy kempingowej?

Czym jest mover do przyczepy kempingowej?

Nieważne, czy posiadasz starszą przyczepę czy nowszą, większą czy mniejszą - mover przyda się w każdej sytuacji a po jego zamontowaniu już nigdy nie będziemy chcieli wrócić do czasów ręcznego wpychania „mobilnego domu” na miejsce postojowe. Czym jest, jak działa i co znajdziemy w ofercie rynkowej?

Mover do przyczepy kempingowej to nic innego jak dodatkowy, elektryczny „silnik”, za pomocą którego możemy ją bezproblemowo wprowadzić nawet na ciasną parcelę. Jego działanie sprowadza się do przeniesienia ruchu z rolki na oponę lub opony przyczepy. Energię natomiast mover pobiera z akumulatora mieszkalnego przyczepy. Przyczepą manewrujemy za pomocą dołączonego pilota lub (w nowszych konstrukcjach) aplikacji na smartfonie. W ten sposób nawet największą przyczepę możemy bezproblemowo ustawić na dowolnej parceli. „Skok” pomiędzy kolejnymi ruchami nie jest większy niż kilka centymetrów - to pokazuje, jak dokładne są to urządzenia.

Najnowsze rozwiązania dostarczane przez np. firmę AL-KO czy Truma są w stanie manewrować przyczepą nawet na pochyłościach do 28 procent. Ruszanie odbywa się bez szarpnięć, całość jest niezwykle płynna. Cała elektronika movera jest z kolei schowana i tym samym odporna na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. AL-KO, dla przykładu, chwali się nawet możliwością pokonywania przeszkód do 4 centymetrów. Mając mover nie tylko wstawimy przyczepę na parcelę lub inne miejsce postojowe, ale także podjedziemy nią maksymalnie blisko haka w samochodzie - czy może być prościej?

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Na rynku najpopularniejszymi rozwiązaniami są te dostarczane przez w/w firmy. AL-KO promuje swojego „Mammut’a”, który od lat jest wybierany przez czytelników największych, niemieckich magazynów caravaningowych. Movery są dostępne zarówno do przyczep jednoosiowych jak i dwuosiowych. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy: aż 2,25 t. W cenie otrzymujemy pilot zdalnego sterowania.

Truma z kolei oferuje kilka różnych produktów z tej kategorii w zależności od m.in. posiadanego przez nas budżetu. Na niemieckich targach mogliśmy zobaczyć sposób działania tego urządzenia. Producent chwalił się bardzo płynną regulacją jazdy, bez szarpnięć (również w zakrętach). Mover radzi sobie zarówno z podłożem trawiastym jak i brukiem czy żwirem.

Na rynkach zachodnich popularna jest również marka Reich/easydriver. W zależności od ilości osi w przyczepie, mamy do wyboru kilka różnych urządzeń. Producent dodatkowo podaje, że zapotrzebowanie na energię na prostej drodze wynosi około 20A. Warto więc zadbać o porządny akumulator na pokładzie po to, by w trakcie manewrów nie zabrakło zasilania. Gwarancja: aż 5 lat. 


Bartłomiej Ryś19.01.20220