Zimowy caravaning staje się coraz popularniejszy wśród polskich caravaningowców. Jak przygotować sprzęt do takiego wyjazdu?
Zimowy wyjazd caravaningowy to prawdziwe wyzwanie. Jeśli podróżujesz z przyczepą, to przed podróżą sprawdź jej połączenia śrubowe, zespół jezdny, luz w łożyskach kół, urządzenie najazdowe, instalację elektryczną, stan świateł oraz składane podpory. Należy też zweryfikować stan instalacji elektrycznej i wodnej, a przede wszystkim szczelność instalacji gazowej. Warto również spojrzeć na bieżnik opon – wytarty może znacznie wydłużyć drogę hamowania, a nawet być przyczyną poślizgu. Bywa, że w razie wypadku czy kolizji zły stan bieżnika stanowi przyczynę odmowy wypłaty odszkodowania przez firmę ubezpieczeniową, dlatego naprawdę warto o tym pamiętać.
Przede wszystkim – bezpieczeństwo
Statystki są jednoznaczne: najwięcej wypadków zdarza się latem. Dlaczego? Brak śniegu, piękna pogoda, wakacyjny luz usypiają czujność kierowców. Zimą natomiast bardziej dbamy o bezpieczeństwo – jeździmy wolniej i uważniej ze względu na panujące warunki drogowe czy szybciej zapadający zmrok. Na drogach panuje też mniejszy tłok, który zwiększa się jedynie w okresie świąt czy ferii zimowych.
Zimą staraj się jeździć za dnia. Gdy zmrok zastanie cię w trasie, rób przerwy na odpoczynek. Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, a kilkanaście minut relaksu naprawdę pomoże zregenerować siły.
Ogrzewanie
Podczas zimowych wyjazdów często kontroluj zawartość gazu w butlach, wszak używasz go znacznie częściej i więcej. Usuwaj także śnieg z dachu, bo może zasypać kominek dachowy i w konsekwencji doprowadzić do wyłączenia ogrzewania. Regularnie sprawdzaj urządzenia instalacji zasilającej, czyli w szczególności reduktor gazu, węże, zawory lub tzw. bloki zaworów. Koniecznie sprawdź też szczelność całej instalacji.
Zimą polecam także stosowanie czystego propanu, który zapewnia bezawaryjną pracę urządzeń nawet przy temperaturze minus 35°C. W takich warunkach butan jest niewskazany.
Zaplanuj trasę
Użytkownicy kamperów zimą mają pewną przewagę – wjadą praktycznie na wszystkie góry, użytkownicy przyczep już niekoniecznie. Choć trzeba przyznać, że ani jedni, ani drudzy nie przejadą np. przez Eurotunel łączący Wielką Brytanię z Francją, bo przepisy zabraniają wjazdu do tunelu pojazdom z urządzeniami gazowymi.
Przed wyjazdem za granicę sprawdź, czy po drogach, którymi zamierzasz jechać, mogą zimą jeździć samochody z przyczepami! Nie wszędzie jest to możliwe, więc możesz się niemile rozczarować. Niektóre trasy górskie są w pewnym okresie zamknięte dla samochodów z przyczepą, a inne są zamykane np. z powodu opadów śniegu. Szczegółowych informacji na ten temat należy szukać w internecie.
Pamiętaj o zabraniu ze sobą łańcuchów na koła, gdy jedziesz w górzyste tereny. Koniecznie też weź ze sobą worek żwiru z piaskiem i łopatę, która przyda się przy wykopywaniu samochodu z zaspy lub przekopywaniu się przez śnieg.
Przedsionki, markizy?
Na zimowe wypady warto zaopatrzyć się w przedsionek lub zimową markizę. Na postoju bardzo się one przydają, bo dzięki nim podczas porannej kawy będziesz rozkoszować się urokami zimowego krajobrazu – o ile temperatury i pogoda na to pozwolą. Nowoczesne przedsionki i markizy chronią przed wiatrem i opadami, a dzięki skośnym dachom nie gromadzi się na nich śnieg. Takie produkty oferują renomowani producenci, jak Isabella czy DWT.
Z przyczepą? Weź spray!
Zimą na drogach zalegają stosowane powszechnie środki odmrażające nawierzchnię. Niestety, często uszkadzają one cynkową powłokę podwozia przyczepy. Jeżeli do tego dojdzie, oczyść to miejsce, odtłuść i wysusz, a następnie nanieś co najmniej dwie warstwy środka do cynkowania na zimno w sprayu. Elementy metalowe niezabezpieczone fabrycznie należy pokryć warstwą smaru.
Cieszmy się caravaningiem także zimą! Fot. Hymer
Zimowe kontrole
Dariusz Wołodźko
Artykuł pochodzi z numeru 1 (92) 2020 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.