Co wybrać?
Doświadczony caravaningowiec (i autor strony internetowej poświęconej caravaningowi) Maciej Sadowski zauważa: - Pomimo coraz większej ilości komisów, trudno jest wybrać odpowiedni sprzęt. Unikajmy kompromisów i wybierajmy to, co spełni nasze wymagania przez jak najdłuższy czas. Dlatego np: należy uwzględnić stan osobowy naszej rodziny. Być może za rok urodzi się jeszcze jedno dziecko i przyczepa będzie za mała lub nasze dzieci w ogóle nie będą chciały z nami podróżować. Odsprzedaż zawsze wiąże się z dużą stratą finansową.
Opony
Kupując nawet całkiem nową przyczepę trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji opon – zauważa Jan Kowalski. - Niewykluczone, że opony będą 2-3 lata starsze niż przyczepa... Opony, nawet z głębokim bieżnikiem i wyglądające na dobre (w dodatku wypastowane na czarno) bardzo często mają ponad dziesięć lat i nadają się tylko do wymiany ze względów bezpieczeństwa.
Maciej Sadowski uzupełnia: - Opony powinny mieć najwyżej 5-6 lat (DOT) z minimum 3-4 mm bieżnikiem. Jeżeli jest inaczej, to czeka nas wydatek na wymianę ogumienia. Koło zapasowe niezbędne.
Instalacja gazowa i elektryczna
Tutaj także nasi konsultanci radzą dokładnie sprawdzić działanie instalacji i jej urządzeń. Paweł Wadowski proponuje, by wypróbować działanie wszystkich odbiorników gazowych i elektrycznych, a szczególnie pieca gazowego i termy gazowej. W razie niesprawności czeka nas kosztowna naprawa. Ważne jest także, by sprzedający posiadał dokument potwierdzający stan techniczny urządzeń. Gdy go brak, konieczne jest zlecić warsztatowi serwisującemu przyczepy badanie szczelności instalacji gazowej, drożności przewodów kominowych i sprawności instalacji elektrycznej. Wadowski przypomina: - Przewody gazowe rozszczelniają się od drgań, gumowe parcieją , kominy lubią się zatkać - chociażby przez kokony pająków (to mi się przytrafiło, a efektem był na szczęście tylko uszkodzony palnik w piecu). Przewody elektryczne pod wpływem dużych obciążeń prądowych (np. od lodówki) oraz przez niechlujne mocowane i izolowanie uszkadzają się.