artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

W poprzednim numerze radziliśmy m.in.:

Czas czytania 3 minuty
W poprzednim numerze radziliśmy m.in.:

Co wybrać?
Doświadczony caravaningowiec (i autor strony internetowej poświęconej caravaningowi) Maciej Sadowski zauważa: - Pomimo coraz większej ilości komisów, trudno jest wybrać odpowiedni sprzęt. Unikajmy kompromisów i wybierajmy to, co spełni nasze wymagania przez jak najdłuższy czas. Dlatego np: należy uwzględnić stan osobowy naszej rodziny. Być może za rok urodzi się jeszcze jedno dziecko i przyczepa będzie za mała lub nasze dzieci w ogóle nie będą chciały z nami podróżować. Odsprzedaż zawsze wiąże się z dużą stratą finansową.

Opony
Kupując nawet całkiem nową przyczepę trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji opon – zauważa Jan Kowalski. - Niewykluczone, że opony będą 2-3 lata starsze niż przyczepa... Opony, nawet z głębokim bieżnikiem i wyglądające na dobre (w dodatku wypastowane na czarno) bardzo często mają ponad dziesięć lat i nadają się tylko do wymiany ze względów bezpieczeństwa.
Maciej Sadowski uzupełnia: - Opony powinny mieć najwyżej 5-6 lat (DOT) z minimum 3-4 mm bieżnikiem. Jeżeli jest inaczej, to czeka nas wydatek na wymianę ogumienia. Koło zapasowe niezbędne.

Instalacja gazowa i elektryczna
Tutaj także nasi konsultanci radzą dokładnie sprawdzić działanie instalacji i jej urządzeń. Paweł Wadowski proponuje, by wypróbować działanie wszystkich odbiorników gazowych i elektrycznych, a szczególnie pieca gazowego i termy gazowej. W razie niesprawności czeka nas kosztowna naprawa. Ważne jest także, by sprzedający posiadał dokument potwierdzający stan techniczny urządzeń. Gdy go brak, konieczne jest zlecić warsztatowi serwisującemu przyczepy badanie szczelności instalacji gazowej, drożności przewodów kominowych i sprawności instalacji elektrycznej. Wadowski przypomina: - Przewody gazowe rozszczelniają się od drgań, gumowe parcieją , kominy lubią się zatkać - chociażby przez kokony pająków (to mi się przytrafiło, a efektem był na szczęście tylko uszkodzony palnik w piecu). Przewody elektryczne pod wpływem dużych obciążeń prądowych (np. od lodówki) oraz przez niechlujne mocowane i izolowanie uszkadzają się.

ReklamaW poprzednim numerze radziliśmy m.in.: 1

Meble
Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia, zwraca uwagę, jak ważne wyposażenie przyczepy nie wpływająca co prawda bezpośrednio na jazdę, ale na podróżowanie, wygodę i cenę: - Oceniajmy meble, tutaj wady są bardziej namacalne. Meble zawsze możemy odnowić, nadać im innego koloru, ale pamiętajmy że łatwo to zrobić z frontami, czyli ze wszystkimi częściami, które łatwo zdemontować. Boki i tyły mebli często mocowane są już fabrycznie ze ścianami od strony zewnętrznej, i wtedy należy się zastanowić, czy opłaca się je demontować. Najłatwiej wymienić poszycia tapicerki, zasłony i firanki – wtedy wnętrze nabiera świeżości.

Przedsionki, rolety
- Dobrze jest jeżeli okna wyposażone są w rolety i moskitiery, działające płynnie i bez uszkodzeń. Sprawdzenie przedsionka najlepiej przeprowadzić rozkładając go. Przy okazji kontrolujemy kompletność stelaża i czy posiadany rozmiar pasuje do naszej przyczepy. Brak przedsionka powinien automatycznie obniżyć cenę przyczepy o około 1500 zł – trafnie zauważa Maciej Sadowski.


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News