artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
Reklama

Refleksje o polskich drogach

Refleksje o polskich drogach

Stan nawierzchni naszych dróg jest - delikatnie mówiąc - katastrofalny. Głębokie koleiny, nierówna nawierzchnia, brak poboczy - to tylko podstawowe sprawy techniczne, które utrudniają nam poruszanie się po naszych drogach.

W kilku zdaniach
Koleiny. Wszyscy dobrze wiemy, jak ciężko prowadzić zestaw, kiedy samochód jedzie innym torem niż przyczepa. W takich sytuacjach staram się ustawiać zestaw w taki sposób, aby pomiędzy osiami samochodu i przyczepy znalazła się koleina. Oczywiście, jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu użytkownikom poruszającym się po drodze. Czasami specjalnie wprowadzam samochód w koleinę (najczęściej zewnętrzną), prowadząc prawe koła po w miarę równej nawierzchni drogi. Niestety, ta opcja może być stosowana tylko w sytuacji, jeżeli jest pobocze, równe pobocze.

Nierówna nawierzchnia. Kto jak kto, ale my caravaningowcy, prawdopodobnie najbardziej odczuwamy zły stan naszych dróg. Każda nierówność, każda wyrwa, każda dziura to szarpnięcia odczuwane na kierownicy. Nasze przyczepy ciągnięte za samochodem skaczą, przeskakują, podskakują, a my kierowcy, niestety, nie mamy sposobu, aby ominąć wszystkie nierówności.



Dariusz Jajko

Pobocza, a raczej ich brak. Dlaczego jesteśmy uważani za zawalidrogi? Usłyszałem to zdanie przez radio CB, wracając w tym roku z północy Polski. Przecież widząc sznur samochodów, które mogą szybciej podróżować, też się denerwujemy. Gdyby były pobocza (dodam: równe pobocza), to każdy z nas zjechałby na pobocze i przepuścił innych użytkowników, dał się wyprzedzić. Ale cóż! Mając takie drogi jakie mamy, mało kto ma ochotę ryzykować i zdecydować się na prowadzenie zestawu po nierównym, dziurawym i niebezpiecznym poboczu. Szczerze mówiąc, nawet odradzam taką jazdę.

Refleksje
Prędkość. Starałem się pisać o tym jak najczęściej i nie mam zamiaru przestać. Nadmierna prędkość to przyczyna wielu niebezpiecznych zdarzeń drogowych i wypadków. I nie mam tu na myśli tylko kierowców-caravaningowców, ale wszystkich użytkowników dróg. Wolniej, moi drodzy, wolniej! Przewidywalność. Cecha, której niestety wielu kierowcom brakuje. Wiąże się to z prędkością, gdyż poruszając się zbyt szybko, nie mamy czasu na myślenie i przewidywanie. Jak często widzę podstawowe popełniane błędy w prowadzeniu zestawu: zajeżdżanie drogi innym użytkownikom, wjeżdżanie na krawężniki przyczepą, doprowadzanie przyczepy do wężykowania itp. O tym wszystkim pisałem w poprzednich numerach. I ponownie apeluję: wolniej, moi drodzy, wolniej! Hamowanie. Prowadząc zestaw powinniśmy mieć na uwadze fakt, że nasza droga hamowania znacznie się wydłuża. Jaki z tego wniosek? Wolniej...
Tu chciałbym opisać błąd, jaki popełnia duża grupa kierowców, czyli tzw. jazdę na hamulcu. Używajmy pedału hamulca wtedy, kiedy to jest konieczne. Częste dotykanie pedału hamulca powoduje częste świecenie się świateł stopu, co powoduje reakcję kierowców jadących za nami. W ten sposób jazda robi się dla nich nerwowa i nieprzyjemna.

Wniosek
Po polskich drogach jeździ się trudno i często niebezpiecznie. Jakość naszych dróg budzi wiele zastrzeżeń. Jednak, jak łatwo się domyślić, w dużej mierze to od nas kierowców zależy, czy będziemy podróżować bezpiecznie. Uczmy się wzajemnie kultury, przewidywalności i spokoju, a będzie nam się przyjemniej podróżowało, czego życzę wszystkim turystom motorowym.

Z okazji zbliżających się świat Bożego Narodzenia przesyłam wszystkim czytelnikom życzenia spokojnych, rodzinnych, zdrowych świąt, wszystkiego, co najlepsze w Nowym 2008 Roku oraz tylu powrotów, co wyjazdów.

W bieżącym numerze skoncentruję się na moich refleksjach dotyczących prowadzenia zestawu samochód + przyczepa po naszych polskich drogach. To dziewiąta lekcja jazdy samochodem z przyczepą. Dotychczas poruszyłem prawie wszystkie najważniejsze tematy:
• Pierwszy raz, Polski Caravaning nr 4 (6) 2006
• Na autostradzie, Polski Caravaning nr 5 (7) 2006
• W górach, Polski Caravaning nr 6 (8) 2006
• Jazda w mieście, Polski Caravaning nr 1(9) 2007
• Jazda w nocy, Polski Caravaning nr 2 (10) 2007
• Manewrowanie samochodem z przyczepą, Polski Caravaning nr 3 (11) 2007
• Odpowiedzi na pytania, Polski Caravaning nr 4 (12) 2007
• Wężykowanie, Polski Caravaning nr 5 (13) 2007

O czym pisać dalej? Czekam na propozycje od Czytelników, co jeszcze warto byłoby opisać w cyklu „Jazda samochodem z przyczepą”.

Z turystycznym pozdrowieniem
Dariusz Jajko

Autor jest m.in. Mistrzem (2002 r.) i Wicemistrzem (2003 r.) Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą, a od 2004 roku przewodniczy jury Konkursu.


03.03.20090