Wielkim plusem wyjazdów z przyczepą kempingową jest duża przestrzeń bagażowa. Do przyczepy kempingowej można spakować prawie wszystko: ulubiony leżak żony, plastikowe meble, grill ogrodowy, pompowane materace dzieci, z których nikt nie spuścił powietrza od poprzedniego wyjazdu... Nie jest sztuką spakować jak najwięcej – sztuką jest zapakować przyczepę odpowiednio.
Musimy sobie zdać sprawę z faktu, że im lepiej zapakujemy nasz domek na kółkach, tym lepsze będą jego własności trakcyjne, a co za tym idzie – nasz wypoczynek będzie przyjemniejszy.
Ile?
Pierwszą podstawową sprawą jest nieprzekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Wartość DMC umieszczona jest w dowodzie rejestracyjnym, na tabliczce znamionowej oraz na osi przyczepy. Jeśli pomniejszymy DMC o wartość masy własnej naszej przyczepy, dowiemy się, ile tak naprawdę możemy do niej spakować. Nadmierne załadowanie przyczepy może poważnie uszkodzić jej układ jezdny, a nawet doprowadzić do wypadku
Jak?
Ciężkie rzeczy proponuję raczej zapakować do samochodu. Musimy zdać sobie sprawę, że podczas jazdy wszystkie siły statyczne w przyczepie zamieniają się w dynamiczne, a co za tym idzie – zestaw gorzej się prowadzi. Jeśli jednak bagażnik w naszym samochodzie jest już wypełniony, to w przyczepie umieśćmy je blisko osi, do tego jak najniżej i w miarę na środku. Środek nie jest jednak zbyt szczęśliwym miejscem – zazwyczaj jest to główne „przejście” w przyczepie – dlatego postarajmy się przynajmniej ciężar ten rozmieścić równomiernie po obu stronach osi przyczepy. Lekkie przedmioty (np. ubrania, koce itp.) mogą trafić w miejsca oddalone od osi i wyżej podłogi. Bardzo ważne jest, by nasza przyczepa, a dokładniej jej dyszel, naciskał odpowiednio na kulę haka w samochodzie. Producenci przyczep zalecają, aby wartość nacisku wynosiła ok. 50 kg. Dzięki temu zawieszenie w pojeździe nie będzie zbytnio wysilone, a i przy poprzecznych nierównościach na drodze przyczepa nie będzie zbyt intensywnie oddziaływać na samochód.
AM Controller.
Akcesoria
Nacisk na hak możemy sprawdzić za pomocą dostępnych na naszym rynku wag. Dzięki uprzejmości firmy Elcamp mieliśmy możliwość sprawdzenia takiego produktu (AM Controller). Urządzenie jest stosunkowo proste i małe, trudno je zepsuć, a łatwo spakować. Składa się z dwóch odpowiednio wyprofilowanych kawałków z tworzywa sztucznego oraz nacechowanej sprężyny umieszczonej pomiędzy nimi. O wysokiej jakości może zaświadczyć certyfikat TÜV niemieckiego inspektoratu technicznego. Produkt ten polecam szczególnie początkującym turystom caravaningowym. Przy korzystaniu z wagi trzeba pamiętać o kilku zasadach. Waga może służyć nam wyłącznie na postoju – na czas jazdy wagę zdejmujemy. Jeżeli mamy zamiar wejść do przyczepy w celu jej przepakowania, najpierw rozstawmy przynajmniej jedną tylną podporę pod przyczepą.
Waga Al-Ko.
Na rynku dostępne są również inne wagi. Bardzo praktyczną jest waga niemieckiej firmy Al-Ko zamontowana w kole najazdowym. Niestety, jej cena jest prawie czterokrotnie większa od AM Controllera.
Przymocowanie
Zadbajmy również o odpowiednie przymocowanie przewożonych przedmiotów. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych przetarć i zniszczeń zarówno wnętrza przyczepy, jak i transportowanych rzeczy, a na miejscu wypoczynku nie spotka nas przykra niespodzianka.
Tomasz Skup
www.karawaning.pl