Duże natężenie ruchu (szczególnie w godzinach szczytu), brak obwodnic miast, słabe oznakowanie dróg i ich nawierzchnia w stanie krytycznym – to wszystko sprawia, że jazda samochodem, a tym bardziej samochodem z przyczepą, jest wielkim wyzwaniem dla każdego kierowcy. Oczywiście, myślę o warunkach panujących w naszym kraju. Jazda w różnych krajach wymaga od nas innych umiejętności, ale to temat na kolejne lekcje.
Wyznaczenie trasy Przed rozpoczęciem każdej jazdy powinniśmy dokładnie wyznaczyć trasę przejazdu. Czy korzystamy z tradycyjnych map, czy też z nowości technicznych typu nawigacja satelitarna, każdy powinien poświęcić kilka minut na wstępne zapoznanie się i wyznaczenie trasy. Wyznaczając ją, powinniśmy brać pod uwagę ulice tranzytowe, które najczęściej w mniejszym czy większym stopniu omijają centra miast.
Prędkość Pamiętajmy: ulice miast to nie autostrady. Dostosowujmy prędkość do przepisów i warunków drogowych. Przypominam, że ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 kilometrów na godzinę, i z taką – o ile znaki nie pozwalają na większą – powinniśmy się poruszać.
Ogólne zasady W czasie prowadzenia samochodu z przyczepą w mieście, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach: • zachowywać bezpieczną odległość pomiędzy pojazdami (droga hamowania w przypadku ciągnięcia przyczepy wydłuża się); • każdą zmianę pasa ruchu sygnalizować wcześniej; • dojeżdżając do przejścia dla pieszych, bacznie obserwować pieszych uczestników ruchu i odpowiednio wcześnie reagować na nowe sytuacje;
• poruszać się prawym pasem ruchu; • pamiętać o długości własnego zestawu, aby nie skracać sobie pasa jezdni najeżdżając na chodniki, krawężniki oraz nie zajeżdżać drogi pozostałym uczestnikom ruchu; • parkować tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
Parkowanie w mieście Z parkingami w miastach nie jest dobrze. Tym bardziej, gdy musimy zaparkować samochód z przyczepą – czy to kempingową, czy towarową. Najlepiej wybierać parkingi usytuowane na granicy centrum miasta. Czym bliżej centrum, tym gorzej z wolnymi miejscami dla tak długiego zestawu, jakim jest samochód z przyczepą. Mój sposób? Zawsze parkuję mój zestaw na parkingu, nigdy na ulicy (nawet jeżeli pozwalają na to przepisy). Parking usytuowany powinien być niedaleko centrum miasta, ale też nie w samym centrum. Spacer z rodziną dobrze nam zrobi. W końcu zamierzamy zwiedzić wybrane miasto, a najlepiej zwiedza się pieszo. Jak znajduję parking strzeżony, to z niego korzystam. Istnieje też możliwość pozostawienia zestawu na parkingu stacji benzynowej, ale proponuję uzgodnić miejsce z pracownikiem stacji.
Wyprzedzanie w mieście Nie polecam. Chyba, że warunki drogowe na to pozwalają (kilka pasów jezdni itp.). Zazwyczaj miasta są mocno zatłoczone, a jakość naszych dróg budzi wiele zastrzeżeń. Polecam spokojną, bezpieczną, równym tempem jazdę – a zaplanowany cel osiągniemy.
Pora przejazdu Każdy kierowca wie, że najgorszą porą przejazdu przez każde miasto jest czas pomiędzy godziną 14.00 a 17.00. Chociaż, ostatnio zauważyłem, że... o każdej porze jest prawie tak samo, czyli źle. Bowiem w każdym większym mieście czekają na nas zakorkowane ulice. Mimo wszystko jednak, polecam tak planować trasę, aby do miasta nie wjeżdżać w porze popołudniowej.
Oznakowanie Zdecydowanie się poprawiło. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu Wrocław słynął nie ze słabego oznakowania dróg, ale wręcz z jego braku. I proszę – pomimo wielu remontów, przez Wrocław przejeżdża się całkiem dobrze. Niestety, tylko nocą...Ogólnie oznakowanie dróg poprawiło się w całej Polsce. Gdyby jeszcze za tym poszła poprawa jakości dróg, a najlepiej powstały nowe obwodnice, to jeździłoby się całkiem, całkiem.
Tego sobie i wszystkim kierowcom życzę.
Korzystając z okazji przesyłam wszystkim Czytelnikom noworoczne życzenia. Życzę wszystkiego, co najlepsze, zdrowia, niezapomnianych wrażeń z wyjazdów, spełnienia wszystkich marzeń oraz oczywiście tylu powrotów, co wyjazdów w nowym 2007 roku!
Z turystycznym pozdrowieniem Dariusz Jajko
Autor jest m.in. Mistrzem (2002 r.) i Wicemistrzem (2003 r.) Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą, a od 2004 roku przewodniczy jury Konkursu.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).