artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Jazda w mieście

Czas czytania 4 minuty
Jazda w mieście

Duże natężenie ruchu (szczególnie w godzinach szczytu), brak obwodnic miast, słabe oznakowanie dróg i ich nawierzchnia w stanie krytycznym – to wszystko sprawia, że jazda samochodem, a tym bardziej samochodem z przyczepą, jest wielkim wyzwaniem dla każdego kierowcy. Oczywiście, myślę o warunkach panujących w naszym kraju. Jazda w różnych krajach wymaga od nas innych umiejętności, ale to temat na kolejne lekcje.

Wyznaczenie trasy
Przed rozpoczęciem każdej jazdy powinniśmy dokładnie wyznaczyć trasę przejazdu. Czy korzystamy z tradycyjnych map, czy też z nowości technicznych typu nawigacja satelitarna, każdy powinien poświęcić kilka minut na wstępne zapoznanie się i wyznaczenie trasy. Wyznaczając ją, powinniśmy brać pod uwagę ulice tranzytowe, które najczęściej w mniejszym czy większym stopniu omijają centra miast.

Prędkość
Pamiętajmy: ulice miast to nie autostrady. Dostosowujmy prędkość do przepisów i warunków drogowych. Przypominam, że ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 kilometrów na godzinę, i z taką – o ile znaki nie pozwalają na większą – powinniśmy się poruszać.

Ogólne zasady
W czasie prowadzenia samochodu z przyczepą w mieście, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
• zachowywać bezpieczną odległość pomiędzy pojazdami (droga hamowania w przypadku ciągnięcia przyczepy wydłuża się);
• każdą zmianę pasa ruchu sygnalizować wcześniej;
• dojeżdżając do przejścia dla pieszych, bacznie obserwować pieszych uczestników ruchu i odpowiednio wcześnie reagować na nowe sytuacje;

ReklamaJazda w mieście 1
• poruszać się prawym pasem ruchu;
• pamiętać o długości własnego zestawu, aby nie skracać sobie pasa jezdni najeżdżając na chodniki, krawężniki oraz nie zajeżdżać drogi pozostałym uczestnikom ruchu;
• parkować tylko w miejscach do tego wyznaczonych.

Parkowanie w mieście
Z parkingami w miastach nie jest dobrze. Tym bardziej, gdy musimy zaparkować samochód z przyczepą – czy to kempingową, czy towarową. Najlepiej wybierać parkingi usytuowane na granicy centrum miasta. Czym bliżej centrum, tym gorzej z wolnymi miejscami dla tak długiego zestawu, jakim jest samochód z przyczepą. Mój sposób? Zawsze parkuję mój zestaw na parkingu, nigdy na ulicy (nawet jeżeli pozwalają na to przepisy). Parking usytuowany powinien być niedaleko centrum miasta, ale też nie w samym centrum. Spacer z rodziną dobrze nam zrobi. W końcu zamierzamy zwiedzić wybrane miasto, a najlepiej zwiedza się pieszo. Jak znajduję parking strzeżony, to z niego korzystam. Istnieje też możliwość pozostawienia zestawu na parkingu stacji benzynowej, ale proponuję uzgodnić miejsce z pracownikiem stacji.

Wyprzedzanie w mieście
Nie polecam. Chyba, że warunki drogowe na to pozwalają (kilka pasów jezdni itp.). Zazwyczaj miasta są mocno zatłoczone, a jakość naszych dróg budzi wiele zastrzeżeń. Polecam spokojną, bezpieczną, równym tempem jazdę – a zaplanowany cel osiągniemy.

Pora przejazdu
Każdy kierowca wie, że najgorszą porą przejazdu przez każde miasto jest czas pomiędzy godziną 14.00 a 17.00. Chociaż, ostatnio zauważyłem, że... o każdej porze jest prawie tak samo, czyli źle. Bowiem w każdym większym mieście czekają na nas zakorkowane ulice. Mimo wszystko jednak, polecam tak planować trasę, aby do miasta nie wjeżdżać w porze popołudniowej.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

Oznakowanie
Zdecydowanie się poprawiło. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu Wrocław słynął nie ze słabego oznakowania dróg, ale wręcz z jego braku. I proszę – pomimo wielu remontów, przez Wrocław przejeżdża się całkiem dobrze. Niestety, tylko nocą...Ogólnie oznakowanie dróg poprawiło się w całej Polsce. Gdyby jeszcze za tym poszła poprawa jakości dróg, a najlepiej powstały nowe obwodnice, to jeździłoby się całkiem, całkiem.

Tego sobie i wszystkim kierowcom życzę.

Korzystając z okazji przesyłam wszystkim Czytelnikom noworoczne życzenia. Życzę wszystkiego, co najlepsze, zdrowia, niezapomnianych wrażeń z wyjazdów, spełnienia wszystkich marzeń oraz oczywiście tylu powrotów, co wyjazdów w nowym 2007 roku!

Jazda w mieście 3



Z turystycznym pozdrowieniem
Dariusz Jajko

Autor jest m.in. Mistrzem (2002 r.) i Wicemistrzem (2003 r.) Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą, a od 2004 roku przewodniczy jury Konkursu.


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News